2020-05-03, 16:25
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Jo, det är alltid skäl att väga olika tänkbara åtgärder emot varandra.
Dessutom begränsas man av vad som är möjligt att göra.
Vad som är möjligt bestämmer din ryggrad, men du drar alltså gränsen redan här? Ack ack...
Citera
2020-05-03, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Det finns 2-3 användare i tråden som inte får in detta bakom pannbenet, de ska prompt propagera för att man inte ska skydda sig.
Samtidigt extra plus att man gör inte munnen och näsan. Man smittas de flesta fall när man rör näsan och munnen. Man rör ansikten minst 100 gånger på en dag . Det är bara refleks och man är inte medveten om detta.
Att säga munskydd hjälper inte att säga samma sak att bilbälte inte skyddar 100% .
Citera
2020-05-03, 16:26
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Ordbajsare där. Så jävla trött på idioter som hakar upp sig på formuleringar och vägrar att förstå vad som menas. Din mamma är hemmasittare. Jag har jobbat sen dag ett och rört mig helt fritt ute i samhället eftersom jag vet att mitt munskydd stoppar mig från att eventuellt smitta mina medmänniskor, till skillnad från dig som tror att du kan köpa dig ur problemet.

Ehh, min mamma är död och kan väl möjligen då beskrivas som väldigt passiv.

Munskydd? Varför inte en hel skyddsmask som täcker hela ansiktet?
Citera
2020-05-03, 16:26
Medlem
Förtroendeingivande av en högavlönad statsepidemiolog.

https://www.svd.se/tegnell-inte-overtygad-om-sveriges-coronastrategi

Citera
2020-05-03, 16:27
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Sen har du en tredje grupp också, de som har råd med både ett bra hem, uteplats och kanelbulle. Jag vet, det låter helt osannolikt, men det finns faktiskt sådana människor.

Man brukar säga att vi har ett rikt liv.

Skojare där. Den typen av människor hänger inte på flashback. Men vem är jag att förstöra dina fantasier.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunsofsteel
Kan inte svara för den andre killen men jag har jobbat hemifrån i sju veckor och umgås bara med familjen.

Funkar fint. Fortsätter så här så länge det behövs.

Även om det springer upp i två, tre eller fem år?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av zoomy
Förtroendeingivande av en högavlönad statsepidemiolog.

https://www.svd.se/tegnell-inte-overtygad-om-sveriges-coronastrategi

Otroligt ärligt skulle jag säga. Att han inte ens ljuger om en sådan sak som skulle vara så lätt känns tryggt.
Citera
Medlem
.-.-.s avatar
Tydligt att det fifflas mycket med siffrorna, vet av ett äldreboende där det konstaterats att smitta funnits. Sen har man inte hört nåt mer, men personer som känner folk berättar att det dött ett gäng på samma boende. Är nog många gamlingar som dör av Corona som inte kommer räknas in i statistiken. Order har getts om att hålla nere siffrorna.
Citera
2020-05-03, 16:28
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Samtidigt extra plus att man gör inte munnen och näsan. Man smittas de flesta fall när man rör näsan och munnen. Man rör ansikten minst 100 gånger på en dag . Det är bara refleks och man är inte medveten om detta.
Att säga munskydd hjälper inte att säga samma sak att bilbälte inte skyddar 100% .
Ännu ett gott argument för att bära mask.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av defenseur
Du gör dig löjlig. Det är väl klart som korvspad att masker skyddar.
Frågan är om det är en ansträngning (fysiskt, logistiskt, tidsmässigt och ekonomiskt) som motsvarar effekten, eller om mindre ansträngningar kan leda till samma effekt.

Och syftet med en mask på vissa av en vårdavdelnings salar är inte detsamma som syftet är i kollektivtrafiken eller i en vårdtagares hem.

I kollektivtrafiken eller i en vårdtagares hem finns sällan någon multiresistens att tala om, och sällan några patienter utan fungerande immunsystem.

Kollektivtrafik är högst sannolikt en ofantlig smitthärd, kommer ihåg att Cuomo pratade om det i början i NY. Finns många som tror samma sak och det låter fullt rimligt..

new study argues that city subways and buses were a “major disseminator” of the coronavirus in the Big Apple.

The paper, by MIT economics professor and physician Jeffrey Harris, points to a parallel between high ridership “and the rapid, exponential surge in infections” in the first two weeks of March — when the subways were still packed with up to 5 million riders per day —
https://nypost.com/2020/04/15/mit-study-subways-a-major-disseminator-of-coronavirus-in-nyc/

Det vore bra att ha munskydd i kollektivtrafik och alla offentliga miljöer. (Särskilt om man ska propsa på som i Sverige, att knappt ha några andra rejält smittminskande åtgärder).
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
En bra förklaring till varför man riskerar bli kallad "Sverigehatare" eller "rysstroll", om man vågar framföra minsta kritik mot sitt land och vara oliktänkande, gällande covid här. Har inte sett det fenomenet i så här starka yttringar innan covid. Läskigt.

Egentligen det vi ser nu är en förlängning av PK-samhället.
PK har nu blivit enormt mycket större än innan (och innan var det redan enormt stort).
Har alltid tyckt illa om att vara PK.
Har alltid misstänkt att det fanns något jävligt skumt med detta land som var mest PK i världen.

Nu vet jag vad det var. Nu MÅSTE du vara PK och säga att Sverige gör rätt.
Annars fy på dej, hur fan vågar du ens kritisera Svääääärjeeee. Ditt eget laaaaaand.
"Jo men liksom det finns typ ähhhhhhh en miljon döda"
"Men va fan, du är landsförräääääädare. Att gå emot sitt eget laaaaaaand"

Så det spelar noll roll vad som händer i Sverige.
Även om det slutar med största katastrofen genom tiderna är det fortfarande politisk inkorrekt att klaga på sitt eget land.
Hur fan vågar du liksom. Fyyyyy på dej.

Men läser man mellan raderna, är detta ett annorlunda hi-tech sätt att vara lilla Nordkorea.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Det är väl den här du menar om du vill att vi ska titta på antal nya konstaterade fall?

https://platz.se/coronavirus/#jump-to-new-cases-7-days-average
Jämn och fin ökning fram till och med Valborg.
Nej, antalet nya smittade är mer svårtolkad då det beror mkt på hur man testar. Testningen ökar vilket gör att fler andel av nya fall rapporteras. Hur stor ökning vet vi inte. Vi har inte hela bilden där. Antalet avlidna är enklare. Alla dödsfall med få undantag kommer med i statistiken. Bara eftersläpningen i rapportingen att ta hänsyn till, vilket är nog så knepigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in