2020-05-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Vi hade sett ökning nu. Det gör vi inte. Finland hade 10 döda idag. Norge 0.

Nej. Du kan inte veta när ökningen kommer. Den kan komma nu, om en månad eller i höst.
Citera
2020-05-03, 16:02
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Knappast. Jag blir givetvis glad, det betyder att jag snart kan sluta sitta hemma så mycket. Vore trevligt att kunna gå på gym eller till en uteservering igen.

Den minskar dock inte så mycket som du verkar tro. Men kul att du lever på hoppet.

Du har alltså frivilligt stängt in dig själv en längre tid nu för detta. Förlåt, men du är faktiskt det vi numera kallar mask-bärare, nämligen intellektuellt handikappad.
Citera
2020-05-03, 16:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Tyskarna är rädda om sitt körkort..

Du som tysktalande (?) vet ju att så fort du gör något - icke trafikrelaterat ens - då får du en poäng och då riskerar du att behöva ta om ditt körkort = dyrt och besvärligt. Dessutom är tyskarna till sin natur helt annorlunda än svenskarna.

Men helt är ärligt tror jag inte att det finns någon sådan skillnad mellan just tyskarna och svenskarna. Men uppenbarligen finns det massor med "svenskar" som inte kommer att klara av detta.

Även i Finland där vissa läkare vill rekommendera TYGmaskar får på nosen, för man måste ju ha en hel drös av dem för att kunna byta varje gång man har åkt kommunalt. Exempelvis till skolan/jobbet - och sen en annan från skolan/jobbet. Och däremellan ska tygmasken förvaras på ett sätt som inte kontaminerar omgivningen.

Jag tror inte det kommer att fungera.

Nej, det visste jag faktiskt inte. Skumt system, att andra, orelaterade förseelser ska vara kopplade till körkortet. (Ja, om det inte handlar om brott som kan göra det svårare att framföra fordonet på ett säkert sätt, såklart - som intagande av narkotika. Eller om man använt bilen till brottslig verksamhet.)

När du säger det, så är det troligt att det är "svenskarna" som skulle fucka upp det, ja...
Citera
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Är du sjuk?

Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Alla skall utgå från att de är sjuka och inte sitta och uggla på uteserveringar.
Vad barnsliga ni är som inte ens förstår grunderna.

Tror inte man skall ta alla inlägg så allvarligt, kan vara skrivna med glimten i ögat.
Citera
Medlem
Covids avatar
https://www.youtube.com/watch?v=Q5BZ09iNdvo

Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Det är bara trams från Cowboyen Trump.
Vill pressa lite cash. Kineser älskar pengar
folk dör inte andra länder. De sjuter inte sig själv på benen. De drabbade mycket ekonomisk. De flesta säljer bara munskydd med mera nuförtiden .
Citera
2020-05-03, 16:04
Medlem
Kvantskallens avatar
Scientists Tested 47 Existing Drugs And Found Potential New Ways to Fight Coronavirus

https://www.sciencealert.com/there-are-nearly-50-already-approved-drugs-that-could-help-us-fight-covid-19

https://www.nature.com/articles/s41586-020-2286-9_reference.pdf

Stay smart, Stay safe, Stay alive
Citera
2020-05-03, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Snittet över antal döda har minskat de senaste sju dagarna jämfört med innan.
https://platz.se/coronavirus/

Glädjande, bra.
Citera
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Nej, det har jag inte sagt. Men majoriteten av Sveriges skolor ligger inte i getton. Så generellt hade det troligtvis hjälpt. De som bott trångt hade säkert blivit smittade i högre grad än icke trångbodda. Men det är egalt, då de som bor trångt lider samma risk för att bli smittade (eller kanske högre?) även om barnen vistas i skolan på dagarna.

Tror att vi kunde ha isolerat smittan i kluster bättre.
Idag har vi cirka en tredjedel av Sveriges regioner där epidemin ännu inte kommit igång. Jag skriver från en av dem och nära länsgränsen till en annan, Blekinge.

I denna handfull regioner är det fortfarande möjligt, men tämligen otroligt, att det skulle gå att isolera varje enskilt utbrott.

Men eftersom mer och mer tyder på asymptomatisk smitta,så tror jag personligen att det är helt kört. Jag tror att vi kommer att få se epidemiska utbrott också i de regioner som hittills varit (relativt) förskonade.

Däremot är jag helt övertygad om att det är möjligt att organisera om hemtjänst och arbetet på särskilda boenden för funktionshindrade och äldre.

Möjligt i teorin, men kanske inte psykologiskt möjligt. Jag ser det i min egen kommun. Många vill helsta chansa framför att anstränga sig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Har vi nån förnekare som har frugan som väntar barn då?
Hoppas de har lite större bil då:

https://www.aftonbladet.se/family/a/MRrQRB/johanna-tvingades-foda-i-bilen-under-coronakrisen

"I mitt Sverige föder vi inga barn på sjukhus".

Det du har missat är att så här såg det ut redan innan Coronan.

Det JAG är dock mest chockad över är sömntabletten som hon erbjöds. Varför i hela helvetet?

Som tur är tog hon inte den. En klok tjej.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Du har alltså frivilligt stängt in dig själv en längre tid nu för detta. Förlåt, men du är faktiskt det vi numera kallar mask-bärare, nämligen intellektuellt handikappad.
Jaha, var din avstängning för omotiverat skitsnack slut nu? Vad tråkigt att du genast börjar samla på dig nya idiotpoäng med ditt meningslösa offtopic. Alla som avskärmat sig från allmänheten har naturligtvis bidragit med minskad smittspridning, men fortsätt gärna att sabba tråden så slipper vi dig i en hel månad nästa gång.
Citera
2020-05-03, 16:06
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Finns ju inget att jämföra med eftersom sjukvården har från första början enbart tagit hand om kritiska fall och skickat hem precis alla andra.

Sedan blir det intressant att tänka på hur Sverige ser ut när jag går efter vad det står på denna länk.

https://www.cebm.net/covid-19/when-will-it-be-over-an-introduction-to-viral-reproduction-numbers-r0-and-re/

Giesecke påstår att Stockholm når flockimmunitet nu i mitten av maj.

Två veckor kvar

Jag hoppas att alla experter har rätt och att vi nu har nått platån för då kan jag med flera börja leva normala liv igen.
Då har vi verkligen lyckats med att skydda många svaga i samhället. Dock kommer jag att fortsätta använda munskydd och annan skyddsutrustning.
Citera
2020-05-03, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Så nu skyddar kirurgmask plötsligt mot smitta i alla fall? Varför inte anamma den taktiken över hela linjen i så fall?
Minskar smittspridningen mycket om alla använder den. Naturligtvis andra plus åtgerder.
Asymtomatiska smittbärare står nästan 80% av smittspridningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in