Citat:
Ursprungligen postat av
ArgusOne
Nej, det har jag inte sagt. Men majoriteten av Sveriges skolor ligger inte i getton. Så generellt hade det troligtvis hjälpt. De som bott trångt hade säkert blivit smittade i högre grad än icke trångbodda. Men det är egalt, då de som bor trångt lider samma risk för att bli smittade (eller kanske högre?) även om barnen vistas i skolan på dagarna.
Tror att vi kunde ha isolerat smittan i kluster bättre.
Idag har vi cirka en tredjedel av Sveriges regioner där epidemin ännu inte kommit igång. Jag skriver från en av dem och nära länsgränsen till en annan, Blekinge.
I denna handfull regioner är det fortfarande möjligt, men tämligen otroligt, att det skulle gå att isolera varje enskilt utbrott.
Men eftersom mer och mer tyder på asymptomatisk smitta,så tror jag personligen att det är helt kört. Jag
tror att vi kommer att få se epidemiska utbrott också i de regioner som hittills varit (relativt) förskonade.
Däremot är jag helt övertygad om att det är möjligt att organisera om hemtjänst och arbetet på särskilda boenden för funktionshindrade och äldre.
Möjligt i teorin, men kanske inte psykologiskt möjligt. Jag ser det i min egen kommun. Många vill helsta chansa framför att anstränga sig.