Citat:
Ursprungligen postat av
calmsolution
Detta skrev jag redan i början av februari när Kina började stänga ner;
(FB) Dödligt virus från Kina orsakar panik (SARS-CoV-2, COVID-19)
Varför såg inte fler detta? Uppenbart när ett land som Kina stänger ner snabbt.
Mina misstankar har ju stärkts nu när pandemin blev verklighet, men många frågor kvarstår naturligtvis.
Edit: När jag skrev detta inlägg hade det rapporterats ca 80 personer döda. Jag vill gärna köra uttrycket ”Vad var det jag sa”
Ambassadören nämnde att de redan fick indikationer den 27 September om att någon smittsam sjukdom drog runt i området. Han nämnde detta som hastigast under intervjun.
Anledningen till agerandet är nog främst en rädsla för den egna enorma befolkningen, kontroll.
Det kom ju ut en del info om att myndighetspersoner drog runt och spikade igen folks dörrar för att hålla dessa inlåsta.
Sedan detta med de siffror på antalet döda till följd av Covid 19, garanterat rör det sig om tal x3. Ena delen vill man inte gå ut med, den andra har man helt enkelt inte koll på.
Dels vill man inte på sedmera fulstatsvis inte tappa ansiktet inför resten av klotet men även för att ge en bild av koll gör den egna befolkningen.
Frågan är väl snarare vem man lurar här, svaret är nog sig själva i landets ledning, om än ens knappt det längre 2020.