Citat:
Ursprungligen postat av
Corona-Ezpecial
Jag tycker du skall läsa resultatet av 67 studier i huruvida munskydd hjälper mot virus eller inte. Den är från 2011 men är likväl aktuell idag. Notera även vad dom kom fram till gällande social distansering.
Sedan finns det en studie som gjordes för någon vecka sedan där man konstaterade att munskydd hjälper från att sprida eller att bli smittad av viruset. Den studien ska jag leta upp men du kan hålla till godo med denna studierapport tillsvidare.
https://www.cochranelibrary.com/cdsr/doi/10.1002/14651858.CD006207.pub4/full
Citat:
Ursprungligen postat av
outoftheblue
Frågan kvarstår om man verkligen behöver totalstopp på smittspridningen. Det viktiga är väl att hålla det på en låg nivå. För det behöver man kanske inte gå det där extra steget. Det verkar ju gå få ner koefficienten under 1 ändå.
Du skiftar fokus från vad frågan ursprungligen gällde, se mitt svar ovan och du börjar prata om något annat
Om det skulle vara möjligt att stoppa smittan så är väl det helt fantastiskt bra tycker jag, men det tycker inte du, varför? vill du ha en smittspridning även om den skulle gå att stoppa?
Du ville se fakta på att mun/ansiktsskydd stoppar spridning eller motverkar att man får smittan.
NU fick du svar på din fråga, jag hänvisade till 67! olika studier som är gjorda för att ta reda på om skydden stoppar smittan, svaret var entydigt
ANDNING/MUNSKYDD HAR EN SIGNIFIKANT EFFEKT MOT VIRUSET! är du nöjd med svaret? Läste du forskningsrapporten? noterade du även att dom undersökt hur till vida social distansering är effektivt mot smittan eller inte? svaret blev att
SOCIAL DISTANSERING HAR INGEN ELLER EN VÄLDIGT LITEN PÅVERKAN MOT ATT BLI SMITTAD I MILJÖER DÄR SMITTAN FINNS!
Vi kan utifrån denna forskning konstatera att andning/munskydd har en väldigt bra effekt mot viruset, både när det gäller att sprida smittan vidare men även för att undvika att bli smittad.
FHM vidhåller att munskydd inte påverkar viruset överhuvudtaget. FHM har fel vilket forskningen visar.
Vi kan konstatera att social distansering inte har någon eller en väldigt liten effekt mot att undvika att bli smittad i miljöer där smittan finns, tex butiker, restauranger, lokaltrafik osv.
FHM hävdar att social distansering är det bästa sättet att undvika att bli smittad.
FHM har fel vilket forskningen visar.
Så i och med detta anser jag att frågorna om munskydd och social distansering är avhandlade!
Har du något att tillägga?