2020-05-03, 13:21
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Beprövad taktik att flytta fokus till andra länder för att förminska interna problem.

Dom har det jobbigt i Moskva nu tror jag. Många smittade inklusive 2 ministrar.
Citera
2020-05-03, 13:23
Medlem
ncr04s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
MSB har talat om det här i flera veckor. Vi har i månader haft uppenbara Rysslands troll här i tråden med.

Allt har sitt syfte, ofta grundat i att göra samhället mer instabilt och sprida osäkerhet och propaganda, ofta högerextrem.
och vilket slags troll är du? Med tanke på att du spridit desinformation för att förminska problemet med viruset tidigare i den här tråden.
Citera
2020-05-03, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iakttagaren-2019
Så är det i Sverige, man kan inte tvinga folk att arbeta.
Alltför många föredrar att få olika bidrag i stället för att vara i skogen och röja eller plocka bär eller ta andra jobb.
Om man drar ner på bidragen så fylls socialen med folk som vill ha försörjningsstöd (socialbidrag) i stället.

Flyg, researrangörer, konferenser, restauranger, hotell, vandrarhem etc. Det kommer att komma massiva förändringar och det kommer definitivt inte behövas folk i dessa branschen till närmelsevis i samma utsträckning som nu.

Det spelar egentligen ingen roll om man nu permitterar. Det är bara konstgjord andning.

Folk borde verkligen söka sig åt annat håll.

Sen förstår jag inte varför friska och unga inte skulle kunna jobba med jordbruk eller bärplockning eller skogsplantering. Det må vara tungt, men vill man äta då får man jobba.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Can.. can..

CAN be - men kan också vara effektlösa. Beroende på vilka människor som använder dem och hur.

Och cancancan även sprida smittan om man använder munskyddet på ett felaktigt sätt och inte förstår hur man borde göra. Till exempel kasta dem i containrar med lock. Och inte återanvända dem. Och inte peka med utsidan med handen. Och inte ta av dem på fel sätt. Och ..
Vore du minsta intelligent skulle du föreläsa om problemet, utbilda dem som gör fel och göra lite nytta i en kris, men du väljer hellre att iklä dig rollen som pessimistkonsulten som sitter i en tråd på internet och bölar om hur svårt allt är. ”Ujujuj, det kommer aldrig att fungera”. ”Buhu, det går inte”. Tegnell har pottränat dig väl, det måste jag medge.
Citera
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LordOfTheIdiots
Är det bara jag som tycker att riskgrupperna är de som ska sättas i karantän medans majoritetssamhället jobbar på i nästan "vanlig" ordning?
Ännu bättre om smittade kan identifieras och få sitta i karantän tills de inte smittar längre. Då ska ingen behöva tillbringa orimligt mycket tid isolerad. Det gick inte den här gången på grund av brist på tester. Kommer en andra våg kanske det hinner utvecklas bättre testmöjligheter.
Citera
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sukp
Beprövad taktik att flytta fokus till andra länder för att förminska interna problem.

Menar du taktiken som Anders Tegnell använder? "Se på Belgien, Nederländerna, Spanien"
Citera
2020-05-03, 13:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ogunquit
Dom har det jobbigt i Moskva nu tror jag. Många smittade inklusive 2 ministrar.

Putin har tydligen inte fått samma boost i popularitet som andra europeiska ledare just nu: https://www.themoscowtimes.com/2020/04/30/the-coronavirus-gave-europes-leaders-a-popularity-boost-putin-hasnt-fared-as-well-a70157
Citera
2020-05-03, 13:25
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av taenok
Jag säger fullgod utrustning med munskydd {eller visir).
Personal ska självklart även utbildas i hanteringen.
Behöver du verkligen bevis på att detta minskar smittspridning?
Det får du isåfall leta upp själv, men med argument som att det blir skräpigt så vill du uppenbarligen förminska detta handfallna hanterande av våra äldsta.
Diskussionen gällde, som jag uppfattade det, allmänt bruk på allmän plats.
Citera
2020-05-03, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Menar du taktiken som Anders Tegnell använder? "Se på Belgien, Nederländerna, Spanien"

Nu pratar vi Ryssland. Skiter fullständigt i Tegnell.
Citera
Medlem
Dopaminas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Can.. can..

CAN be - men kan också vara effektlösa. Beroende på vilka människor som använder dem och hur.

Och cancancan även sprida smittan om man använder munskyddet på ett felaktigt sätt och inte förstår hur man borde göra. Till exempel kasta dem i containrar med lock. Och inte återanvända dem. Och inte peka med utsidan med handen. Och inte ta av dem på fel sätt. Och ..
Och du snackar skit som vanligt. Fram då med studien som visar på hur ineffektiva ansiktsmasker är? För jag tror nämligen att det är större sannolikhet att en pollensnorare skyddar andra genom sin mask när den är asymptomatisk bärare! Du fattar väl så mycket som att det inte bara är friska som kommer använda mask? Herrejävlar.. Att det kan finnas så mycket ologisk tänkande bland människor. Haha.

Så länge asymptomatiska slutar smitta ute är liksom hälften vunnit. En eventuell mottagare med mask har då mindre risk att överhuvudtaget få viruset på sin mask så därför spelar det ingen roll hur man tar av och på den. Sedan får vi införa regler om när den ska används (affären exempelvis), påminelse om att inte vidröra den i affären och instruktioner om hur den hanteras varsamt efteråt. Klädesföretag kan börja tillverka sådana och sälja med vårkollektioner. Släng i masken i hink med Klorin vid hemkomst. Se till att ha flera. Låt de torka i solljus. Wow. Som om det var svårt?

Ansiktsmasker ska införas! Det är det nya. Jag tycker det borde bli inne. Är inte så förtjust i människors virusmunnar tbh.
Senast redigerad av Dopamina 2020-05-03 kl. 13:30.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Nej, och än mindre vad du syftar på.
Så var bussig och svara nu.

Om det blir så att andra länders lidande och död blir större än Sveriges i slutändan, har vår strategi varit bättre. Inte svårare än så.

I dessa lidanden och död ska bl a ökade dödsfall i mer än covid, psykiskt mående, våld, längd på kris, stagnation, ekonomi och dess konsekvenser för framtiden räknas in.
Citera
2020-05-03, 13:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Du använder fel tempus.

Kontrollerade = imperfekt (dåtid)

Kontrollerar = presens (nutid)

Kontrollerar är korrekt.

Sverige kontrollerar aldrig de som kommer hit, är vad du egentligen menade. Sverige släpper in alla under pandemin. Även de som har inreseförbud. Medborgare från hela världen är välkomna hit för att sprida muterade varianter av viruset.

https://www.dn.se/sthlm/manga-undantag-fran-inreseforbud-i-sverige-personer-som-saknar-tillstand-inslappta/

Många undantag från inreseförbud i Sverige – personer som saknar tillstånd insläppta
Kontrollerade helt rätt som jag skrev för det borde ha gjorts för 2 månader sedan för att sätta folk i karantän som kom från utlandet. Nutid kontroller utförs inte pga att flockimmunitet är målet för de har misslyckats och kan inte åtgärda det som hänt. Slappkukar hela bunten från Tegnell till löfven.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in