2020-05-03, 10:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AusnahmeMensch
Det är egentligen rätt enkelt. Man sätter alla de med socialbidrag och sjukpension i arbete för nationens bästa, eller så drar man in deras ersättning om de vägrar. Många socfall här på forumet applåderar en ”lockdown”, så nu får de allt ta och jobba för att rädda skörden.

De enda som slipper är de med uppenbara fysiska hinder som kroniska förslitningsskador etc. Låtsasdiagnoser som ”depression” och ”utmattning” och liknande går fetbort, de ska jobba för sin ersättning.
Å va äre för fel på utmattningssyndrom! Förre moderatledaren Anna Kindberg Batra fick ju det. Har int kunnat jobba sen dess.
Citera
2020-05-03, 10:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Per-Jouni
Å va äre för fel på utmattningssyndrom! Förre moderatledaren Anna Kindberg Batra fick ju det. Har int kunnat jobba sen dess.

Utmattningssyndrom är ett västerländskt påhitt nu när vi har haft det för bra för länge. När man inte får mat på bordet så lovar jag att alla de med den låtsasdiagnosen mirakulöst blir friska och får eld i röva.
Citera
2020-05-03, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Men... om svenskar gör ett kasst jobb med att... söka jobb... så blir a-kassan indragen... är skillnaden så stor?
Det du beskriver är någonting helt annat. Så skillnaden är enorm.
Citera
2020-05-03, 10:40
Medlem
Pusselhelvetes avatar
Skapade en exakt likadan tråd för ett bra tag sedan...samma frågeställning...

(FB) Gästarbetare en brist när länder stängt ner, varför??
Citera
2020-05-03, 12:22
Medlem
BorgeHs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pellets
Har planterat själv i tonåren som sommarjobb - sjukt bra betalt för att "Bara traska omkring" (c:a 40 öre plantan , 3-4k plantor på en dag) men förbannat tråkigt och förbannat jobbigt.

Du är ute och går i skapligt kuperad terräng , sätter plant för hand i 8-10 timmar per dag.
Här är en bra beskrivning - http://sattaplant.se/

Men inte många som "orkar med det"
https://www.skogsaktuellt.se/artikel/30915/dalaforetag-soker-granplanterare-i-thailand.html

"Företaget behöver ha 25 skogsarbetare som ska plantera gran.
– Det är väldigt få svenskar som är intresserade av den här typen av skogsarbete."
"Kombinationen av att det är ett rätt tungt ackordsarbete och att man ska kunna jobba under en hel säsong på annan ort har gjort att få, om några, svenskar vill ha jobbet som granplanterare."

Men här borde AF sätta ner foten (Men "Tycka synd om" går väl före...)
AF säger ju till Svenskar att söka arbete på annan ort - ibland upp till 30-40 mil från hemmaorten.

Vart är problemet att tvinga "nyanlända" att lära sig hederligt arbete som dom dessutom tjänar mer på än bidrag?

De nyanlända har inte betalat omkring 100 000 kronor till flyktingsmugglaren för att komma till vårt land och tvingas till hårt kroppsarbete. De förväntar sig fina lägenheter, ny IPhone och livtids försörjning för dem själva och deras klan, ”Money for nothing and chicks for free!”. Det har smugglaren lovat dem.

Om de skall behöva arbeta hårt i sitt anletes svett långt ifrån sina landsmän på ett skogshygge hade de hellre varit kvar i sina ”ass-hole countries”! Tänkt dig själv hur upprörda många svenskar skulle bli på en all-inklusive resa om de inte fick allt som utlovats.
Citera
2020-05-03, 12:34
Medlem
Isnatts avatar
Annonserar lantbrukarna om att dom söker arbetskraft? Jag har inte läst ams på lång tid.
Citera
2020-05-03, 12:55
Medlem
Jag hade gärna ställt upp med att hjälpa till
Citera
2020-05-03, 13:15
Medlem
swebarbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Isnatt
Annonserar lantbrukarna om att dom söker arbetskraft? Jag har inte läst ams på lång tid.

nä inget på den sidan iaf, hittar då inget.. jobben går till utländska som sagt för dom vet dom kommer ta jobben o jobba för slavlöner.
Citera
2020-05-03, 13:21
Medlem
De får betala löner enligt kollektivavtal. Sedan är Sverige ett avlångt land . Arbetslösa i förorter till de större städerna har långt till dessa jobb. De bor nog inte så många arbetslösa i närheten. Det är säsongsarbete
som inte leder till någon väg ut ur arbetslöshet.
Citera
2020-05-03, 13:42
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
3 bolag som rekryterar är väl inte mycket? Med tanke på hur mycket skog det finns

Är du på allvar? Ska jag lista varje aktör i landet som söker folk? Din attityd får dig bara att framstå som en clown.

Ja, länken går till den del av Sverige som jag känner till då jag själv huserar i trakterna.Om du söker arbete kan du ta stöd av AF och hitta skogsföretag i den region där du bor eller så prövar du att söka på valfri sökmotor.
Citera
2020-05-03, 14:09
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Christianbadass
3 bolag som rekryterar är väl inte mycket? Med tanke på hur mycket skog det finns

Dubbelpost
Senast redigerad av Panzeradler 2020-05-03 kl. 14:22. Anledning: Dubbelpost
Citera
2020-05-03, 14:10
Medlem
Panzeradlers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FORVACKSLINGSBAR
I Norge tjänade dom ordentligt med pengar för att rensa fisk, hur är det att jobba i skogen? Bra betalt?

Tänker att en hel del av timmerbilarna är snyggt utrustade (ja enkel generalisering, men vart många år i lastbilsbranchen), så verkar finnas pengar hos skogsägarna att betala för sig?

Verkar lite som att synsätt i Sverige är att jag vill ha, men vill inte betala för mig?

Både arbetsgivare och arbetstagare

Har du kort finns det jobb i Norge också....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in