2020-05-03, 12:02
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Var är tex San Marino, Andorra och Sint Maarten? Alla tre länder som har värre dödstal än Sverige.

Du borde vara noggrannare med dina källor som utelämnar viktig information.

Ska man jämföra Sverige med världens största länder, är det hederligt att även jämföra oss med mindre länder.

De är som jag förstår det vad som klassas som ”mikrostater”? Just den listan hade inte med dessa, hela världen minus dessa 3 då! Jag har dock delat dessa med förr...

Men det är ju inte lätt att veta när man nyss registrerade sig här.

I vilket fall så reagerar du på EXAKT samma saker som de som brukar bagatalisera utvecklingen i Sverige gör. Ditt resonemang låter även allt mer lik den sidan i andra inlägg nu...

Denna är definitivt vanligare bland de som försvarar Sveriges strategi så fort man ens uppmärksammar dödstalen hittills:

Citat:
Ja av dessa och de skäl som jag tidigare lyfte, är det för tidigt att utvärdera resultatet av de olika strategierna. Vi vet helt enkelt för lite om konsekvenserna av dessa strategier.

Men ska jag ändå försöka mig på en gissning kommer Sverige varken vara sämst eller bäst i klassen.

Mitt totalt påhittade antagande kanske inte var helt ute och cyklade trots allt 🤔 (som dock då bara var att visa hur din egen tramsiga retorik ser ut)

”(...)Från och med nu har jag bestämt att tolka dina inlägg som att du egentligen hyllar Tegnell och Sveriges strategi, jag tror att du egentligen bara är en PK-idiot som vill skapa meningslösa strider och på så sätt rikta bort fokuset från sakliga diskussioner om våra misslyckanden...

Varför försvarar du Tegnell och Sveriges mördarstrategi!?”
Citera
2020-05-03, 12:03
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Det för nästan alla uppenbara syftet med att lyfta Åkessons besök var att förtydliga att för mindre än två månader tänkte i princip alla på ett helt annat sätt. Att du inte förstod detta är ytterligare ett bevis för att information inte alltid förmås tas emot av alla den första eller andra gången.

Om jag minns rätt ville Åkesson stoppa invandrare för att Sverige är fullt. Det är OT!
Citera
2020-05-03, 12:03
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Trots detta så har FHM ansvar för befolkningens skydd mot smittsamma sjukdomar.
Då har FHM gravt misslyckats med sin uppgift. Nästan 2700 döda i Sverige, varav antagligen drygt 2000 hade kunnat undvikas. Jag baserar min uppskattning på hur många som avlidit av Covid-19 i övriga Norden.
Citera
2020-05-03, 12:04
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Det är egentligen inga nyheter. Vi har diskuterat det flera gånger i tråden om det kan vara så att testerna inte är pålitliga.

Var fann du att man uppnår full immunitet?

Viruset verkar varamycket svårt att upptäcka med deenklare testerna, SSå mycjket är klart numera. Immuniteten har jag enbart hört att ingen vet om man blir immun eller inte och om man blir immun så för hur länge ? Har inte hört någon hävda livslång immunitet överhuvudtaget.

De flesta tycks spekulera i allt från en månad till ett halvår. Några få optimister hävdar ett års immunitet.

Om det vore så att det ger en längre tids immunitet så skulle nog inte FHM gå ut med att viruset kan stanna i fletra år. Det uttalandet tyder på att det handlar om en kortare immunitet och/eller en svag immunitet dom gör att man kan drabbas igen men inte lika hårt som första gången.

Viruset har ju inte existerat så länge än så det är naturligtvis svårt att spekulera i hur lång tid man är immun. Att man även spårat "fragment" av viruset i tillfrisknades blod är inte "immunitet" utan snarare ett mått på att personen haft viruset i sig. Märkligt nog så hittades ingen immunitet då utan enbart dessa "fragment" vad nu detta har för påverkan på ev. immunitet om personen inte utvecklat antikroppar. Det tycks som om de som haft en lindrig variant får mindre eller inga antikroppar medans de som haft en kraftig infektion får tydligare mängd antikroppar.

De flesta är ju intresserade av hur pass immun man är om man hafgt en infektion med Inga eller väldigt milda symptom. Eftersom detta är läget för de allra flesta som existerar. Om denna grupp har det inte dykt uåå så mycket nytt om immunitet. Men om någon hittar fakta om att folk som haft svaga eller inga symptom är 199% immuna för livet så ber jag den personen länka eller PM'a mig om det.

Jag som de flesta andra är nog mest intresserade av den stora gruppens immunitet..dvs de 80-90% som inte får symptom eller väldigt milda symptom. Så de som hittar info om detta får görna posta det här.
Citera
2020-05-03, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solmonstar
Det är väl fortfarande i många fall "med" covid-19? Och inte alltid "av"?
Eller är det nu så att alla "naturliga" dödsfall där personen även haft corona (man dör ju i och för sig ofta av virus osv ändå) inte registreras som covid-19 dödsfall?

Om man skall titta på andra länders erfarenheter så är det nog större risk för underrapportering än överrrapportering.

Det finns stor risk att man missar dödsfall på äldreboenden t.ex.

Vi har ju fått signaler från smittskyddsenheterna att inte alla misstänkta fall provtas så därför är det troligtvis en underskattning i både antalet fall och antalet dödsfall, säger AnnaSara Carnahan, epidemiolog på Folkhälsomyndigheten till Ekot.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/kan-finnas-morkertal-over-dodsfall-pa-aldreboenden

FHM har även själva vid presskonferens bekräftat att man endast räknar med de som testats för covid. Dvs även om läkare gjort en bedömning att dödsfallet är covid, så räknas det ej med i FHMs statistik. Socialstyrelsen berättade nyligen att det därmed saknas 10% i FHMs statistik bara pga detta.

Så FHMs statistik är bara en fingervisning.

Förhoppningsvis är det som man pratat om tidigare i tråden, att det kommer gå att analysera verklig dödlighet med hjälp av SCB nästa år. Men det är ju tyvärr långt dit.
Citera
2020-05-03, 12:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Då har FHM gravt misslyckats med sin uppgift. Nästan 2700 döda i Sverige, varav antagligen drygt 2000 hade kunnat undvikas. Jag baserar min uppskattning på hur många som avlidit av Covid-19 i övriga Norden.

Så då kan du ta gift på att övriga nordiska länder inte kommer få några fler dödsfall när dom öppnar upp igen? Vore visserligen fantastiskt men låter väldigt osannolikt.
Citera
2020-05-03, 12:07
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent

Kanske men det vet vi ju inte än. Strängare restriktioner kanske bara skjuter upp dödstalen. Dessutom räknar olika länder sina avlidna på olika sätt, och är olika bra på att registrera.

Det kan dessutom finnas faktorer i folkhälsan som ligger vid sidan av själv viruset.
Citera
2020-05-03, 12:09
Medlem
Citat:
Gjorde jag verkligen det? Så här skrev jag:

Det var ju du som skrev skolor.

Ja det var det kanske?
Citera
2020-05-03, 12:11
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag kan inte uttala mig om hur sannolikheten är att det kommer ett vaccin i september, men om dom sista testerna faller ut väl så kommer dom börja tillverka ett vaccin mot Corona i september.

Ett coronavaccin redan i höst? Det har låtit alldeles för optimistisk tidigare men nu hävdar en grupp forskare vid Oxford att det kan bli verklighet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lWbk/forskare-kan-ha-vaccin-redan-i-september

Vi får se, men jag tror att det är extremt osannolikt att ett vaccin kan finnas fix färdigt och vara redo att distribueras redan i September. Jag tror att vi, och i andra länder, nått flockimmunitet långt före ett vaccin finns på plats. Men när det finns så är jag mycket glad för de som är 70 år och äldre. Då kan de bli vaccinerade och röra sig fritt i samhället igen. Det är trots allt 1,6 miljoner människor vi pratar om här, bara i Sverige.
Citera
2020-05-03, 12:12
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Kanske men det vet vi ju inte än. Strängare restriktioner kanske bara skjuter upp dödstalen. Dessutom räknar olika länder sina avlidna på olika sätt, och är olika bra på att registrera.

Det kan dessutom finnas faktorer i folkhälsan som ligger vid sidan av själv viruset.
Dravel, Sverige har extremt höga dödstal jmf de närmast jämförbara länderna. Våra dödstal kommer fortsätta att klättra långt in på sommaren dessutom.
Citera
2020-05-03, 12:12
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Så då kan du ta gift på att övriga nordiska länder inte kommer få några fler dödsfall när dom öppnar upp igen? Vore visserligen fantastiskt men låter väldigt osannolikt.

Citat:

Självklart kan jag inte ta gift på det. De övriga nordiska länderna gjorde vad de kunde för att skydda sin befolkning. Sverige gjorde nästan ingenting, med massdöd i äldreboendena som följd. På grund av den fria smittspridningen och de höga dödstalen, dör ett antal yngre personer på köpet. Inte särskilt snyggt av den Humanitära Stormakten.
Citera
2020-05-03, 12:13
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Om jag minns rätt ville Åkesson stoppa invandrare för att Sverige är fullt. Det är OT!
I rest my case kring vår diskussion om information.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in