2020-05-03, 10:50
Medlem
Soterns avatar
Har hört att blåljusfordon skickar en radiosignal så de får grönt vid trafikljusen. Är det så?
Citera
2020-05-03, 10:51
Medlem
Fejkits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sotern
Har hört att blåljusfordon skickar en radiosignal så de får grönt vid trafikljusen. Är det så?

Nej.
Citera
2020-05-03, 10:53
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:

Nej

Vem har lurat i dig det ?
Citera
2020-05-03, 10:53
Medlem
Citat:

Har aldrig hört talas om det. Prova att googla. Däremot får de väl köra mot rött.
Citera
2020-05-03, 10:54
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Varför skulle de behöva grönt ljus när de får åka mot rött i alla fall?
Citera
2020-05-03, 10:56
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MASSAGATTI
Nej

Vem har lurat i dig det ?

Vem kommer jag inte ihåg men jag har hört det. En del säger att det skulle hjälpa att blinka med helljuset, men det är väl också fel då?
Citera
2020-05-03, 10:57
Medlem
Soterns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av REWall
Varför skulle de behöva grönt ljus när de får åka mot rött i alla fall?

Jo, men det är väl inte så bra om de möter någon som fått grönt.
Citera
2020-05-03, 10:57
Medlem
Fällbara vägbulor, som utvecklades av en firma i Linköping. Till dom finns det sätt att stänga av funktionen.
Citera
2020-05-03, 10:58
Medlem
Zaedrewss avatar
Nej inte i Sverige åtminstone. Bara något man ser i amerikanska filmer och TV-serier. Verkar inte stämma där heller.

Citat:
Is it true that the police/fire/ambulance can change traffic lights on the fly? Can they push a button that immediately turns the red light green?
https://www.quora.com/Is-it-true-that-the-police-fire-ambulance-can-change-traffic-lights-on-the-fly-Can-they-push-a-butto n-that-immediately-turns-the-red-light-green
Citera
2020-05-03, 10:58
Medlem
needAlifes avatar
Citat:
Vem kommer jag inte ihåg men jag har hört det. En del säger att det skulle hjälpa att blinka med helljuset, men det är väl också fel då?
Haha, hade väl varit ett helt dicotek av blinkande helljus vid varje trafikljus om så vore fallet.
Citera
2020-05-03, 10:59
Medlem
JBernards avatar
Citat:

Helljus funkar på vissa ljus, det är min bestämda uppfattning.
Citera
2020-05-03, 11:01
Medlem
På vissa ställen går det att fjärrstyra trafikljus så att t.ex en ambulans får grön våg in till sjukhuset. Eller att speciella lampor lyser vid trafikljus för att uppmärksamma att en ambulans är på ingång.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in