2020-05-03, 02:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Bara du som tror att munskydd skulle hjälpa random snubbe på stan. Det gör det inte. Totalt meningslöst. Ungefär samma som att se nån cykla runt med dem

Det handlar om situationen inte om någon snubbe är random eller ej.

Citat:

The use of face masks in public may serve as a means of source control to reduce the spread of the infection in the community by minimising the excretion of respiratory droplets from infected individuals who have not yet developed symptoms or who remain asymptomatic. It is not known how much the use of masks in the community can contribute to a decrease in transmission in addition to the other countermeasures.
The use of face masks in the community could be considered, especially when visiting busy, closed spaces, such as grocery stores, shopping centres, or when using public transport, etc.

https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/using-face-masks-community-reducing-covid-19-transmission

Citera
2020-05-03, 02:50
Medlem
Citat:
Precis, vid närkontakt. Det är där det ska användas. Inte random på stan där de har noll effekt och istället blir en smitthärd som måste hanteras.

Ja närkontakt som

Citat:

The use of face masks in the community could be considered, especially when visiting busy, closed spaces, such as grocery stores, shopping centres, or when using public transport, etc.

Citera
2020-05-03, 02:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kkkrim
Mycket spekulationer just nu, har inte sett några motstudier från din sida i något så...

Du är välkommen att förklara den snabba spridningen världen över med R0=2,6 trots de åtgärder som är vidtagna, gärna med en länk till studien så jag kan lära mig något nytt.

Här får du länken till studien som pekar på ett snitt av R0=5,7, kom gärna med något som motsäger denna eller påtala vad i denna och mitt påstående ovan som inte stämmer.

Att det skulle saknas immunitet i upp till 30% ställer jag mig tveksam till, det skulle nog innebära att det saknas immunitet i nära nog alla isf. men det är lika mycket spekulationer att så inte skulle vara fallet och lägger man hela sin strategi i korgen som kräver det så bör man vara säker.

Tills vi vet bör vi ta det lugnt med säkra slutsatser.

https://wwwnc.cdc.gov/eid/article/26/7/20-0282_article

Snabba spridningen? Är den verkligen så snabb? Den verkar mer borra ner sig i vissa områden och inte alls sprida sig som en bombmatta som man först trodde.

All seriös forskning och alla modeller använder R2,6 då får man utgå ifrån det och inte fantisera nått annat. Det finns en jävla massa studier om ditten och datten just nu men med tanke på att det gick förhållandevis snabbt att få ner smittan till under R1 så talar ju även det för att den inte var jättehög direkt.

Spridningen tror jag mer och mer handlar om hur mycket smitta man hade i landet från början. Ser att fler och fler verkar luta åt det håller bland den medicinska expertisen. Låter vettigt.
Citera
2020-05-03, 02:52
Medlem
RoyalTrashs avatar
Citat:
Många av de länder som klarat sig bäst i Europa har överhuvudtaget inte rört ett munskydd.

att det fungerar inom vården är självklart men det är lika självklart vilken begränsad effekt det har för en promenad på stan. Typ noll.

Nu höftar du igen och jag har aldrig påstått att munskydd är den enda lösningen. Finns andra bra åtgärder med som andra länder tagit till och med munskydd som standard så kanske det hade sett ännu bättre ut.

Du simplifierar det när du endast nämner det som en promenad på stan, även om droppsmitta självklart kan komma i kontakt med andra då med. Folk går sedan in på affärer, åker kanske buss, köper en kaffe osv. Tror du inser själv att det var klumpigt uttryckt av dig om du tänker efter.
Citera
2020-05-03, 02:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Och när man inte kan hålla avstånd?

Som i diverse yrken som behöver närhet så kan man använda munskydd för respekt mot den andra om man ska andas på den. Även i vården såklart.

Men utomhus på stan. noll effekt såklart.-
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
ULF UTREDAREN
Vad är din mening att spamma och trolla forumet. Vi försöker diskutera en seriöst ämne.
Du har skrivit mer än 130 inlägg senaste dygnet. Om man läser ändras så långt inlägg
och skriver (eller copy/paste)
tar minst 20 timmar.
Exenpel: Hur har du hunnit skriva 8 långt inlägg inom 10 minuter. Man kan inte ens hinna ändras inlägg den tiden.
2 inlägg samma minut 2:09 ,
2:12, 2:13, 2:14 , 2:15 , 2:17 och 2:19
hur kunde du skriva och läsa.
Högerklicka profilen och se.
Får han inte vara här för dig? Det är många andra som har häckat här dagarna i ända i ett par månader nu - en del har spammat ner tråden rätt bra också, enligt mig.

Vad tror du förresten - kommer man att hitta en lösning på viruseländet? Ska de godkänna Remdesivir för att användas mot Covid-19? Blir undrande över det faktiskt då jag läste för ett litet tag sedan att någon någonstans hade kommit fram till att det inte var så vidare värst verksamt mot det här, nu verkar det ok ändå?
Edit. Kina var det visst som hade kommit fram till det i en studie.https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7nglB/ny-studie-bakslag-for-medicin-mot-corona
Citat:
Läkemedlet remdesivir fungerar inte mot covid-19, enligt en studie i Kina.

Slutsatserna låg uppe på WHO:s hemsida under torsdagen – men avpublicerades direkt.

Tillverkaren Gileads aktie rasade efter beskedet.
Senast redigerad av cleolin 2020-05-03 kl. 02:58. Anledning: Länk
Citera
Avslutad
-

Citat:
Bara du som tror att munskydd skulle hjälpa random snubbe på stan. Det gör det inte. Totalt meningslöst. Ungefär samma som att se nån cykla runt med dem

kanske med lite fantasi att vi kan hitta mer aktuella situationer där det kan vara relevant

- trång t-banetåg i rusningstrafik där du är 1.60 m lång medan alla 1.80-are andas ner på dig
- matbutik runt kl 18 i innerstan i sthlm där det är 1 meter gångbredd och 20 pers på nästan samma ställe som tänker och grubblar över vilken sorts mjölpåse de ska köpa
- en äldre person som lever ensam och har världens hosta men måste ta en buss till snabbköpet och gå runt och handla själv

Får känslan av att du uffe bor i en villa, åker egen bil överallt och troligtvis i en glesbefolkad utkant av en storstad eller på landet.
Senast redigerad av text-tv-202 2020-05-03 kl. 02:54. Anledning: -
Citera
2020-05-03, 02:54
Medlem
Citat:
Fråga inte mig... det var du som skrev att det inte spelade nån roll om folk var hemma eller ej om de var sjuka för det gick inte att undvika smitta ändå.
Den frågan får du ställa till dig själv.

Du vantolkade det bara så. Jag sa att man smittar redan innan man uppvisat symptom så det räcker inte att bara stanna hemma när man känner sig sjuk om man vill undvika smitta ner andra. Det skulle man i då fall gjort redan innan man är symtomatisk.
Citera
Medlem
Citat:
Kan du sluta babbla om promenader? Jag pratar om alla kontakter där närkontakt inte kan undvikas. De är långt fler än dina random promenader.

I jobb där du behöver andas på en annan människa och jobba väldigt nära kan de absolut användas. Utomhus på stan har de såklart noll effekt.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Jag vet inte hur många som påpekat detta i tråden hela kvällen men den infon går inte fram.

En del människor stänger bara av helt, tunnelseende. Oförmåga att tänka logiskt från flera synvinklar och olika perspektiv. Brick Wall.
Citera
2020-05-03, 02:55
Medlem
Citat:
Så att de delar ut munskydd till alla är meningslöst enligt dig, ett random fb troll?

En bisak i sammanhanget. Framgången ligger inte i munskydden om du tror det. Det är testningen. Det är alla överens om.
De hade klarat detta även utan munskydd på stan. Tro mig. Det har väldigt många länder i Europa gjort.
Citera
2020-05-03, 02:56
Medlem
[quote=57Emma|71432646]
Citat:
Vi införde besöksförbud samtidigt som Norge. Dessutom hade de allra flesta redan infört det på eget bevåg.
Det är inte pga besök som smittan spridits på äldreboendena av allt att döma.

Det kommer liksom fortfarande in på nya boenden trots att förbudet varit i över en månad. Så den lösningen kan du glömma. Det är inte där problemet sitter.

FHM är fortfarande INTE ansvariga för våra äldreboenden och deras rutiner. Det är inte så det fungerar.

Ja självklart ska äldre ut och röra på sig. Vad är det för jävla skitsnack att hävda motsatsen? Det är ju inte på en promenad som smittan sprids. Herregud.

Nej många är inte i livets slutskede!

Du har fel de har ett ansvar, de allra flesta företag, vård och omsorg följer och hänvisar till FHM rekommendationer, det står t o m på deras websidor

Ja ett ansvar ja men INTE ANSVARIG. En stor skillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in