2020-05-03, 02:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Och dess experter har ju verkligen lyckats i sina respektive områden?

Bara sydkorea som lyckats av de länder du nämner och de hade ett öppet samhälle som Sverige dock med mycket mer test.

Vad kan det bero på?

Citat:

South Korea has a smooth system to distribute masks to its health workers and its entire population.

https://www.inquirer.com/health/coronavirus/coronavirus-masks-shortage-south-korea-germany-fatality-rates-trump-20200407.html

Citera
2020-05-03, 02:27
Avslutad
Citat:
Och dess experter har ju verkligen lyckats i sina respektive områden?

Bara sydkorea som lyckats av de länder du nämner och de hade ett öppet samhälle som Sverige dock med mycket mer test.

Och mycket mer munskydd, direkt, inte 4 veckor in i pandemin. Alla har munskydd hemma i dessa länder och använder de naturligt vid vanliga förkylningar när de befinner sig i tättbefolkade miljöer. Det är inte för att skydda sig själva från smitta, utan för att skydda andra från att bli smittade
Citera
2020-05-03, 02:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Jo det har det.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/greece/

Nä, Grekland bekräftar såklart inte detta när det ser ut som det gör i spanien, Italien, Belgien, Frankrike, Schweiz, England, Irland, Nederländerna.

Många av de länder som klarat sig bäst i Europa har överhuvudtaget inte rört en munskydd.
Citera
2020-05-03, 02:29
Medlem
Citat:
Verkar inte så på dig då du släpar efter mig som den värsta sortens husvagn.

Munskydd hjälper föga på en random promenad på stan. Det förstår alla med någorlunda tankeverksamhet.

Nu var det inte en promenad vi diskuterade utan om munskydd generellt minskat smitta eller inte.
Citera
2020-05-03, 02:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RoyalTrash
Jag tvivlar på att de gjorde det från början, och jag skulle gärna se bevis på flera länder som "kört stenhårt" på munskydd sedan länge tillbaks annat än att du säger dig ha sett folk på TV med munskydd i mängder av länder. Annars blir det lite som Italien när folk använder deras lockdown som ett exempel att det inte funkar när de i själva verket var för sena med sin lockdown. En lockdown väldigt många inte tog på allvar först heller.

Känns som info du höftar och antar eftersom jag inte tror du har info över när alla de (du får det att låta som mängder) började köra stenhårt på munskydd i västeuropa och hur många som faktiskt hållit sig till det i dessa länder. Bättre att du kollar Asien isf kanske? De verkar se en vikt av munskydd likt få andra och har rätt fina siffror, kombinerat med andra åtgärder såklart.

Men nu har du ju erkänt själv att det hjälper, åtminstone lite. Så jag förstår inte varför du (ni?) samtidigt krigar på som att munskydd är en dålig grej. Täcker alla för munnen så blir det mindre droppsmitta. Enkel logik och ingen dålig grej även om det inte är den ultimata lösningen.

Knappast värt att dra ut i kortståg över i FHM:s fana.

Många av de länder som klarat sig bäst i Europa har överhuvudtaget inte rört ett munskydd.

att det fungerar inom vården är självklart men det är lika självklart vilken begränsad effekt det har för en promenad på stan. Typ noll.
Citera
2020-05-03, 02:30
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starshipp
Jag tänker lite så här. Det är sagt att även mängd virus som en individ får i sig kan bli avgörande för huruvida individen får mild eller svår sjukdomsbild. Då är det för mig ganska logiskt att någon form av munskydd hjälper bättre än att inte ha något alls, då det förmodligen stoppar åtminstone en del av virusöverföringen. Jag litar inte på myndigheterna när de säger att det inte skyddar utan bara hjälper att den som är sjuk inte för vidare partiklar...

Då har man ju allt att vinna på att göra som länder säger ett krav på munskydd i offentliga miljöer iom att de som bär på smittan inte för det vidare och ingen kan vara säker på att inte vara smittad. Tvinga alla att bära munskydd svårare kanske det inte är att få ner smittspridning och även hålla avstånd
Citera
2020-05-03, 02:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Igen, länka till en artikel eller forskning som bevisar det. Lycka till

Jag har redan nämnt källan. Och vi ser resultatet i Europa fram tills nu. Det räcker. alla förstår att det har begränsad effekt för en promenad på stan. Typ noll. Alla.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Harrywinston
Kul att du nämner Sydkorea där min bäste vän bor. De har knappt någon smitta i seoul. Restauranger och kontor är öppna som vanligt men folk bär mask. Masken är tydligen helt avgörande enligt honom.

Och påstå inte att de alltid burit mask. Jag har varit minst tio gånger i seoul x 1-2 veckor. Man ser sällan någon i mask. De bör mask när de har en infektion, FÖR DE HAR SEDAN LÄNGE FÖRSTÅTT ATT DET HINDRAR SMITTSPRIDNING. Men de har ju bra mycket högre genomsnitts-IQ än svennebanan och FHM-packet.

Exakt - hög IQ och god hygien. Förstår sitt eget bästa. Högst i pisamätningar och asiater är den befolkningsgrupp som skriver högst på gmat och sat i USA (bätte än vita). Dessutom massor med erfarenhet av epidemiska utbrott i närtid (senaste 20 åren). Inget att fnysa åt.

https://www.studyinternational.com/news/asian-americans-test-scores-sat-act/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Du kommer med subjektiva påstående som du vill försöka få igenom som om det vore sanningar.
Ingen har en sanning om coronaviruset. Inte ens superduperexperter i WHO.

Att R talet är under 1, att det skulle vara "väldigt troligt" är sant bara om man hejar på Sveriges linje.
Sanningen är att Sverige är ett av de sämsta länder i världen på att testa (och detta är inga påstående utan fakta).
Eftersom detta med R-talet utgår ifrån folk som har syntom och då mörkertalet är något enorm här i Sverige, så är det i princip inget mer än bullshit att prata om "väldigt troligt".

Visst, det kan du säga till folk som har ring i näsan, så de kanske tror dej. Men alla som har lite vett i skallen fattar att det är bara lögn. Att den nyheten finns som första nyhet på ab/expressen/dn säger i princip noll, då de redan har förvrängt en massa information och fått låta dåliga saker som om de vara bra saker.

Nej, det är knappast "väldigt troligt" att R är under noll. Att det sedan det påståtts av Tegnell som hittills inte haft en enda rätt gör saken förstås värre.

När det gäller kurvan som pekar neråt. Förutom att det är skrattretande att utgå ifrån en kurva som utgår ifrån antal döda som ju kan komma in även 2 veckor senare, finns ytterligare en annan aspekt.
För ca 4 veckor sen var folk mycket mer instängda än de senaste 2 veckor.
Eftersom även i lilla dumma Sverige man fattat att det finns ett farligt virus som härjar, är det så att till och med i Sverige försöker man vara försiktig.

Men de senaste 2 veckor har man tydligt sett mycket mer folk ute. Nu är det så att covid-19 är ingen sjukdom som dödar folk inom 24 timmar. Utan det tar lite mer än så.
Den kurvan som pekar (i dina allucinationer) neråt kommer ändå gå upp pga folk bryr sig mindre och mindre.
Och att folk bryr sig mindre och mindre är pga de mördande styrande samt de oärliga människor som du.

Du har dina åsikter och du har kanske en poäng här och där men du kan ändå dra åt helvete med allt ditt hånande snack om Sverige.
Citera
Bannlyst
Citat:
Du fattar ju uppenbarligen ingenting.

R-talet har absolut NOLL och INGENTING med antal tester att göra. Herregud.
Det baseras på en beräkningsmodell där du för in en massa värden.

Alla använder samma modell och är en vedertagen modell på alla sjukdomar.

Vi har R0,85 i Sverige och det ser du väldigt tydligt på de kurvor och siffror som finns och som av allt att döma vänder ner nu. Vare sig du vill det eller ej. Det är MYCKET bra!

Oj oj oj, en Sverigehatare som kallar folk för mördare och där 90% av inlägget är bullshit och trams...

vi har sett det förr. Om du slutar panika så förbannat så kan du återkomma med nått vettigt.

Vi har fakta fram tills idag. Alla kan läsa samma sak. Att då sitta och ljuga medvetet är väldigt dumt.

Herregud.

Det är lögn. Det finns NOLL garantier på att R-talet kan vara ens mycket pålitlig.
Att det ska betyda något krävs att man har en bra bild av situationen.
Tester, folk som är sjuka och annat. Läs på din dumma apa.
I Sverige är detta är enormt okänt tal.
Sverige är bland de sämsta länder i världen när det gäller förutsättningar för att kunna räkna ut en mer pålitlig R-värde.
Mördaren Tegnell berättar inte sånt eftersom han kan inte säga emot sig själv.

Det är MYCKET DÅLIGT att tro att såna siffror i Sverige ska gå att lita på.
Men desinformation från regimpropaganda vill på alla sätt få folk att tro det.
Men som sagt, du behöver hitta folk som har ring i näsan för att de ska tro på dina lögner.

Jag är inte Sverige hatare. Jag hatare av Sveriges linje. Jag föraktar dej och alla som håller med en linje där man inte givit en chans till folk som ville försöka rädda sig.
Du är medhjälpare i detta folkmord. Alla som är som du, som stöttar Sveriges linje är lika skyldiga i detta.

Ja, du är en mördare. Du skjuter inte folk. Du förgiftar ingen. Men med ditt beteende, det faktum att du stödjer Sveriges linje och framförallt faktum att du till och med försöker övertala folk med dina dumma och subjektiva påstående tagna ur röven gör dej ännu värre som människa. Du förtjäanr förakt. Du förtjänar att få smaka på samma medicin som alla människor som aldrig fick nån chans att överleva.
Må du brinna i helvetet.
Citera
2020-05-03, 02:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Ja vad de tror. De har ju lyckats. Ta bort Kina då, det är typ 10 länder kvar inräknat Malaysia, Singapore och Hong Kong utöver de jag nämnde tidigare. Flera av dessa länder har en respektabel erfarenhet i att bekämpa pandemier - mers, sars, fågelinfluensan och svininfluensan och Sydkorea är världsledande i tillverkning och export av testutrustning. Att inte kika på vad de gjort framgångsrikt låter rätt korkat. Här är sydkoreas ledande smittskyddsdoktor som pratar om vikten av munskydd:

https://youtu.be/gAk7aX5hksU

Du säger total kollaps vid samma användning. Glöm det. Länderna i sydeuropa är långt, långt ifrån asiaterna i munskyddstäthet. Det går inte att jämföra.

Det är mycket som inte går att jämföra med Asien. Användning av munskydd är ett sådant. Tro fan de hävdar det när det är uppfödda med det oavsett pandemi eller ej

Alla förstår att det har en ytterst begränsad effekt för en promenad på stan och där det inte är extremt trångt. Och där ska vi ändå inte befinna oss.
Citera
2020-05-03, 02:33
Bannlyst
Citat:
Jag har redan nämnt källan. Och vi ser resultatet i Europa fram tills nu. Det räcker. alla förstår att det har begränsad effekt för en promenad på stan. Typ noll. Alla.

Hur många rubel per inlägg får ni?

Du har nämnt FHM men det är ingen källa då inte ens de kan visa på någon studie som bevisar det.
Så vi provar igen, kan du länka till en studie som motbevisar det? Och igen, lycka till
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in