2020-05-03, 00:06
Medlem
Bunsofsteels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Vad skulle det spela för någon roll om de sen rapporterade nya siffror dygnet runt? Förutom för oss som sitter vid datorn dygnet runt och väntar med spänning..

Tja, föreställ dig motsvarande situation om ryssarna avancerade mot huvudstaden...

Bortom all kritik för ett land som Sverige år 2020.
Senast redigerad av Bunsofsteel 2020-05-03 kl. 00:11.
Citera
2020-05-03, 00:07
Medlem
Jag tänker lite så här. Det är sagt att även mängd virus som en individ får i sig kan bli avgörande för huruvida individen får mild eller svår sjukdomsbild. Då är det för mig ganska logiskt att någon form av munskydd hjälper bättre än att inte ha något alls, då det förmodligen stoppar åtminstone en del av virusöverföringen. Jag litar inte på myndigheterna när de säger att det inte skyddar utan bara hjälper att den som är sjuk inte för vidare partiklar...
Citera
2020-05-03, 00:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zirconium2020
Definiera helt random på stan.

Att det skulle hjälpa när du går på stan. Går på ICA och håller 2 meters avstånd eller bara använder sunt förnuft genom att hålla avstånd, inte nysa på folk och inte vara ute när du är sjuk.

Så förstår jag inte vad ett munskydd på stan skulle göra mer för nytta. Ingen alls såklart och det vet du egentligen.
Citera
2020-05-03, 00:08
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Bara att titta ut över kaoset bland både befolkning och sjukvård i diverse länder i Västeuropa.

Vi har länder med både Lockdown och munskydd som total-kollapsat i sjukvården och precis allting annat för den delen.

Tyskland har beordrat munskydd på i lokaltrafiken och i mataffärer, jag ser inget kaos där, varken i sjukvården eller annorstädes. Tjeckien, Ungern, Polen mfl.

Det är andra gången du svarar mig utan en enda källa.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Ok, men ditt sätt att räkna (dvs givet dina killgissningar) vilken dödlighet hamnar du på för ålderkat 0-59 exempelvis? <0,1% eller?

I’m just reporting what antibody studies are showing. 0.07% - 0.2% according to the Lombardy study, but I think 50+ is higher.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Som jag misstänkte... du var inte ett dugg intresserad av att bära munskydd själv. Sitter bara och spelar Allan Ballan på nätet och kräver att alla andra ska ha det
Som vanligt...

Men som jag sade, det är bara att ta på dig munskydd. Ingen kommer stoppa dig. tro mig.

Det är dock vettigare att stanna hemma om du är sjuk, inte andas folk i ansiktet och hålla avstånd. Men lycka till!

Jag köpte 240 N95 masker för flera månader sedan. Jag såg tidigt vad som skulle ske, tidigare än korkskallarna på FHM och i landstingsbyråkratin. Och ja, jag bär mask och handskar när jag handlar. Det ör man numera även tvungen till där jag bor (utomlands) då det rekommenderas av CDC (som nog har vassare forskare än Tegnell).

Sedan NYC införde lockdown och masktvång för några veckor sedan har coronafallen mer än halverats. Innan dess gick kurvan spikrakt uppåt. Men fortsätt rapa upp sosseprooaganda du som en duktig papegoja.
Citera
2020-05-03, 00:09
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 8711
Jo, så har det visst varit. Helgerna har varit låga dödstal, men sedan har vi haft dagar i veckorna med 170 och liknande som kompenserar för helgernas lägre siffra.

Okej, du har övertygat mig! Nu tror jag på allt dem säger.
Citera
2020-05-03, 00:09
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Fast dödligheten kommer att bli mycket högre eftersom COVID-19 kommer att gå i flera vågor och redan överlevande men försvagade, kommer inte att klara de övriga vågorna.

Vi vet inte heller vilken livskvalité de får som överlevt men varit så sjuka att de behövt sjukhusvård en del t o m vård på IVA. Vilka skador har viruset gjort på de inre organen. Hur lång tids rehab behöver man efter flera veckor i respirator. Blir man någonsin helt återställd igen
Citera
2020-05-03, 00:10
Medlem
"49-åring døde etter coronasmitte: – Han var en normalt frisk og sprek mann
Ett av Norges yngste coronaofre var en 49 år gammel mann. Han hadde ingen underliggende sykdommer, forteller familien til VG."

"– Det som er et viktig perspektiv er at folk forstår at viruset kan ramme hardt og kan være dødelig for alle, ikke bare eldre og personer som har sykdom eller er i risiko. Derfor tenker vi at det er viktig å opplyse om at han var i utgangspunktet helt frisk, sier familien."

"FHI: Viktig at folk er klar over dette
Frode Forland, fagdirektør i FHI og spesialist i allmennmedisin og samfunnsmedisin, synes det er bra at familien går ut og advarer mot at coronaviruset kan ramme hardt og uventet."

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/Adw8Mj/49-aaring-doede-etter-coronasmitte-han-var-en-normalt-frisk-og-sprek-mann
Citera
2020-05-03, 00:11
Medlem
8711s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Okej, du har övertygat mig! Nu tror jag på allt dem säger.

Det bör du inte göra, jag är själv oerhört kritisk.

Men det har absolut rapporterats högre dödstal i veckorna som kompenserat för lägre tal under helgerna. Tveklöst.
Citera
2020-05-03, 00:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hew18
Vilka riktlinjer har de gett för skydda da? Inget, mer än väldigt sent påkommet besöksförbud.

Jo de är ansvariga för hur långt vi ska gå i våra bestämmelser och riktlinjer då regeringen gör i princip allt som FHM säger.

FHM och regeringen kunde exempelvis lagföra att alla som jobbar på ett äldreboende ska ha skyddsutrustning, och testas regelbundet oavsett om de har symptom eller inte. De äldre kan låsas in på sina rum, för inte umgås med andra äldre, äldreboendena kunde tillochfrån desinfekteras.

De kunde också gett alla som är i riskzonen som bor i eget hem, gratis hemleverans av mat. Jag kan nämna väldigt mkt mer de kunde ha gjort, men de har gjort i princip nada. Så de kan inte stå där och säga att de har gjort allt de har kunnat, för de har gjort så gott som inget. Snarare tvärtom, de uppmuntra de i riskgrupperna att gå ut och röra på sig.

Vi införde besöksförbud samtidigt som Norge. Dessutom hade de allra flesta redan infört det på eget bevåg.
Det är inte pga besök som smittan spridits på äldreboendena av allt att döma.

Det kommer liksom fortfarande in på nya boenden trots att förbudet varit i över en månad. Så den lösningen kan du glömma. Det är inte där problemet sitter.

FHM är fortfarande INTE ansvariga för våra äldreboenden och deras rutiner. Det är inte så det fungerar.

Ja självklart ska äldre ut och röra på sig. Vad är det för jävla skitsnack att hävda motsatsen? Det är ju inte på en promenad som smittan sprids. Herregud.

Och de på äldreboendena är ändå inte i skick att vara ute och gå. Du verkar inte ens veta vilka som bor där. Ofta personer i livets slutskede.

Nej, man hade inte kunnat låsa in människor i 1-2 års tid. Vad är det för jävla bullshit??

Jag tror inte du fattat nånting överhuvudtaget. Men återigen FHM är INTE ansvariga för våra äldreboenden vare sig du vill det eller inte. Punkt.
Citera
2020-05-03, 00:13
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Återigen virusen är så små att de går rakt igenom de flesta enkla munskydd! Så snacka om falsk trygghet! Finns bra masker men de är jobbiga att använda för många och sen krävs det ju också skydd för ögon, hår, öron etc om man vill vara helt "säker"

Konstigt att så många människor utanför Sverige använder munskydd. Kina tillverkar nu flera miljarder varje månad och alla dessa kan ju inte gå till sjukvården.
Det syns ju på bilder över hela världen.

Men kanske det nordiska klimatet gör något som gör att inte munskydden funkar i Sverige. Kanske är det något med solstrålningen? (OBS sarkastisk).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in