2020-05-02, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och fortfarande vågar ingen journalist nämna Iran, varifrån väldigt många fall kom. Av PK-skäl, naturligtvis - man får inte prata om de afghanska flyktingbarnen, som åker hem till Teheran (där de bott hela tiden och har sina familjer) på loven.

Smittan i österrikiska alperna var också redan känd, när Tegnell sa att man inte behövde screena dom turister som kom hem därifrån. Dessutom spelar det väl ingen roll om smittan kom in från lite olika länder - vi var många som sa att reserestriktioner på en bred front skulle införas redan då, och att dom passagerare som ändå gick av ett plan här i Sverige borde screenas. Men T sa att varken reserestriktioner eller screeningar på flygplatser "hade någon effekt"... ALLT är hans fel. (Ja och Löfvens då, för han kunde ha kört över Tegnell.)

Sveriges gränser är väl fortfarande öppna,

förutom att EU tvingade Sverige stänga för inresande från utanför EU?

Alla inom EU kan resa hit,

men vi kan inte resa nånstans... väl?

...appropå öppna gränser...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J0Bl0/tegnell-italienresorna-var-inte-den-stora-smittkallan

EDIT: och inte var just Italien resenärer några smittspridare ... figures.

Ja blir lite patetiskt när alla andra stänger gränserna men Sverige gör det inte, vilket slappt land vi lever i. Måtte vi inte bli invaderade.
Citera
2020-05-02, 16:25
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Har Tegnell vart i Italien? Tvekar på det.

Nej, han har inte varit i Italien. AT påstår dock att han gick på info som han fått på möten(videosamtal) med italienska kollegor när han gjorde uttalandet. Det var grönt att släppa in svenskarna enligt Tegnells italienska kollegor. En lögn som lätt kan kollas upp.
Citera
2020-05-02, 16:25
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Som sagt, faktaresistent. Nej, jag tillhör inte dem som påstår att WHO hyllar sveriges strategi eftersom de inte gör det i sitt uttalande. De pratar om hur lädnder som haft lockdown ska hantera ett mer öppet samhälle.

Jag försöker ta till mig fakta för att sedan komma fram till vaf jag anser. Jag är emot en total lockdown men för striktare åtgärder från regeringens sida ( och FHM ).

Att jag anser Trump vara en galning påverkar inte det faktum att hans många uttalanden faktiskt har varit galna.

Håller med dig.
Ser Australien som ett (av flera) föredömen.

Citat:
That many Australians now find themselves in such an enviable position would have been unthinkable only a month ago, during which time nationwide daily infection rates reached into triple figures. But on Friday, the entire country reported just 16 new cases, a sharp decline from a peak of 460 new infections on March 28.
Citat:
Safety has been our fundamental focus and the success of our suppression strategy has meant Australia is in a very similar (place) to New Zealand
Citat:
What we're doing is closing down gatherings in pubs and clubs and things of that nature, we're not putting in place lockdowns that would confine people to their home

https://edition.cnn.com/2020/05/01/asia/australia-coronavirus-success-intl-hnk/index.html
Citera
2020-05-02, 16:26
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Jo visst, förutom att det finns hur många länder som helst som inte sysslar med denna så kallade solidaritet (total samhällelig ödeläggelse rättare sagt). Men ni solidaritetsförespråkare får ju ta och vara konsekventa då. Under varje influensasäsong måste samhället upphöra och människor låsas in i deras hem, eftersom detta kommer rädda ett par personer från att dö i influensa. Vad märkligt att man inte hört folk propagera för detta tidigare, men det finns säkert inga andra agendor i spel här.

Du är nog den enda apan kvar som fortfarande kallar detta för vanlig influensa.
I vilket land som helst skulle du hamnat i fängelse.
Även i Sverige.
Om det inte var så att Sverige har inget intresse att gripa de som sprider desinfromation under coronapandemi.
Dessa desinformatörer är guld värda för att fortsätta med hjärntvättkamapnj.
Kanske en dag kommer farbror Vlad och ger fängelse till såna som du.
Citera
2020-05-02, 16:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Så länge du ej kan bestyrka ditt påstående så är det bara trolleri.
Ok så är det med 90% av tråden.Tror vad du vill.
Citera
2020-05-02, 16:27
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jagvillhatvacheese
Från 67 till 16. En minskning med 51. Hur?

går inte se något vettigt på https://github.com/truthly/c19 idag, scriptet verkar inte kört för att visa eftersläpningen...(?),

jag gissar på att helgens rapportering enbart är eftersläpnings-siffror och helgens siffror kommer att rapporteras som eftersläpnings-siffror kommande vecka,
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chantre
Kan ju förklara somalier som går runt i stora tält och åldringar som ligger i sängarna inomhus hela dagarna. De får ju inte mycket sol på kroppen.

Å andra sidan skulle väl Norrlänningar dö som flugor när de bara har en soltimme om dagen.

Det har med hudfärg att göra. Människor med mer hudpigment producerar mindre d-vitamin.
https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/24134867/

Det förklarar tex varför speciellt afro-amerikaner i USA har blivit så hårt drabbade av viruset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
Nej, han har inte varit i Italien. AT påstår dock att han gick på info som han fått på möten(videosamtal) med italienska kollegor när han gjorde uttalandet. Det var grönt att släppa in svenskarna enligt Tegnells italienska kollegor. En lögn som lätt kan kollas upp.

Ja fan vad slappt när Italien är en sån smitthärd, direkt oansvarigt men denne AT kommer inte erkänna sitt misstag.
Citera
2020-05-02, 16:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kan du leka med tanken, att det är du som har fel? Jag tycker Trump faktiskt varit en bra president, vilket är just meningen med att vara president, antar jag. Han har visat mycket ödmjukhet, faktiskt. Sedan att det kommer grodor ur munnen lite då och då, är mest kul. Det gör han nog för att han gillar att chocka och få uppmärksamhet.

I övrigt så har ju dr death fixat så att R0< 1 i Sverige. Så nu behövs ingen lockdown. Nu kan vi bara softa och låta Tegnells otroliga saklighet och sanningshalt, få tala sitt tydliga språk. Fast jag tror ju mer på jultomten än tegnell. För jultomten har haft 100% rätt, då han aldrig sagt något. Tegnell har ju haft 100% fel. Så jultomten är mer trovärdig. Tala är silver, tiga är guld.

Så talar en riktig republikan på den kristna högerfalangen i United States of Americaaaaaa! I am a proud American, In God We Trust, ...and Justice For All, God Bless America, Boooorn In The USA, I fought for my Nation in Nam osv osv.
Citera
2020-05-02, 16:30
Medlem
I Stockholm fördubblas dödsfallen för närvarande var 16:e dag, i Skåne var 15:e dag. I Västra Götaland fördubblas de för närvarande var 9:e dag.

När det gäller bekräftade sjukdomsfall är fördubblingstakten för närvarande var 20:e dag i Stockholm, var 20:e dag i Skåne och var 15:e dag i Västra Götaland.

Alla tre regionerna hade i början av epidemin en fördubbling av antal dödsfall var tredje dag.

Dödsfallen ökar snabbare än de bekräftade sjukdomsfallen eftersom de speglar spridningshastigheten någon vecka tillbaka. Att Skåne är så långsam trots att det har Sveriges tredje största tätort och ligger långt ifrån flockimmunitet är verkligen anmärkningsvärt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ikea-Kamprad
Undrar om någon "forskare" vågar sig på att utvärdera hur det gick för ungarna under den här perioden. Ungarna kanske t o m mådde bättre och presterade bättre i skolan då de slapp alla störningsmoment, mobbning och skit som deras skoldagar är fyllda av.

I Huddinge hade hempluggandet gått över förväntan. Länk tidigare i tråden.

Och i Finland, som haft skolorna stängda, är det bara 1% av lärarna som tyckt att distansundervisningen inte funkat.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/28/endast-en-procent-av-lararna-tycker-att-undantagsarrangemangen-fungerar-daligt-pa

Men jag tror att man kommer att försöka skruva det hela mot något negativt och ungarna ska tillbaka till skolan och lida. Undrar om alla föräldrar kommer att vara med på vagnen då de ser att ungen blomstrat upp, haft mindre ont i magen och presterat bättre. Kanske en början på en revolution.

Ja det funkar säkert utmärkt för barnen, de som inte lever i dysfunktionella familjer alltså. Som inte har fysisk, psyikisk och sexuell misshandel, missbruk, otrygghet, ensamhet, skuld och skam som sin vardag menar jag.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och fortfarande vågar ingen journalist nämna Iran, varifrån väldigt många fall kom. Av PK-skäl, naturligtvis - man får inte prata om de afghanska flyktingbarnen, som åker hem till Teheran (där de bott hela tiden och har sina familjer) på loven.

Smittan i österrikiska alperna var också redan känd, när Tegnell sa att man inte behövde screena dom turister som kom hem därifrån. Dessutom spelar det väl ingen roll om smittan kom in från lite olika länder - vi var många som sa att reserestriktioner på en bred front skulle införas redan då, och att dom passagerare som ändå gick av ett plan här i Sverige borde screenas. Men T sa att varken reserestriktioner eller screeningar på flygplatser "hade någon effekt"... ALLT är hans fel. (Ja och Löfvens då, för han kunde ha kört över Tegnell.)
Jag tror att pendeltrafiken var omfattande mellan Stockholm och Iran. Jag tror också det handlar om de unga herrarna som tidigare var betraktade som barn som for fram och tillbaka. Bara det jobbigt att förklara. Dessutom misstänker jag att en del av dem är de som vi hör är de unga insjuknade på våra sjukhus.

Det skulle absolut inte förvåna mig iaf. Så förutom Österrike och Italien så har vi dem vilket inte Tegnell kan eller vill nämna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in