2020-05-02, 16:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Ja, för det är ju väldigt intelligent att förstöra sitt land över ett par tusen liv.

Det handlar noll om intelligens. Det handlar enbart om solidaritet.
Världen visar sig vara solidarisk mot andra med människor.
Förutom Sverige förstås.
Citera
2020-05-02, 16:12
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Ibland släpper Aftonbladet igenom såna här hjärtskärande frågor:

Har jag rätt att hålla mina barn hemma från skolan (lågstadiet) då jag pga min MS sjukdom tillhör en högriskgrupp (både pga sjukdom och behandling)? På torsdagens presskonferens uttalades att barnen har skolplikt trots familjemedlemmar i riskgrupp? Vad kan jag få för straff om jag trotsar detta och håller barnen hemma?

AB svarar ungefär att enligt bestämmelserna så är det inte "brott" men att det ju finns vite/böter med, som möjlig följd av skollagen/skolplikten.

Usch, jag tycker så fruktansvärt synd med människor i riskgrupp som tvingas skicka barnen till skolan, med risk för att de drar hem smitta och att föräldern kan bli allvarligt sjuk eller t.o.m. avlida. Helt rätt av dessa att hålla barnen hemma. Vad är det för sjukt samhälle..
.

Ja! Eller de som tvingas gå till jobbet trots att de hör till riskgrupperna. Tänk på lärare som inte kan följa FHM riktlinjer, det kan man ju iaf göra om man arbetar på ett kontor eller dylikt.
Citera
2020-05-02, 16:12
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Nejdå, det kallas inom matematiken för "försumbart", dvs inte värt att ens räkna med.

Du skrev att Sverige inte vidtagit några åtgärder alls, när gymnasier, högskolor och universitet är stängda. Alla evenemang är inställda, folk får inte hälsa på på sjukhus och äldreboenden. Mötesfriheten begränsad. Men det skrivs det väl inte om på rt.com

Alltså är åtgärder vidtagna. Ditt försök att rädda dig via matematiken är bara löjligt.
Citera
2020-05-02, 16:13
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustZlatan
Är det att ”jobba hemma”? Fan vad folk fuskar med detta.

Särskilt konstigt att se de grabbarna 20-30 årsåldern på montainbikes som susar förbi på grusvägarna på förmiddagen. Dem har jag sett hela våren ända sedan februari när jag är ute på mina pensionärs powerwalks. Brukar tänka, arbestskygga stureplansvalpar!?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Nu är det inte det.

Nä det är sant att dom börjat testa mer och då blir trenden med ett sjunkande antal nysmittade än tydligare.
Citera
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Som sagt, faktaresistent. Nej, jag tillhör inte dem som påstår att WHO hyllar sveriges strategi eftersom decinte gör det i sitt uttalande. Jag försöker ta till mig fakta för att sedan komma fram till vaf jag anser. Jag är emot en total lockdown men för striktare åtgärder från regeringens sida ( och FHM ).

Att jag anser Trump vara en galning påverkar inte det faktum att hans många uttalanden faktiskt har varit galna.
Kan du leka med tanken, att det är du som har fel? Jag tycker Trump faktiskt varit en bra president, vilket är just meningen med att vara president, antar jag. Han har visat mycket ödmjukhet, faktiskt. Sedan att det kommer grodor ur munnen lite då och då, är mest kul. Det gör han nog för att han gillar att chocka och få uppmärksamhet.

I övrigt så har ju dr death fixat så att R0< 1 i Sverige. Så nu behövs ingen lockdown. Nu kan vi bara softa och låta Tegnells otroliga saklighet och sanningshalt, få tala sitt tydliga språk. Fast jag tror ju mer på jultomten än tegnell. För jultomten har haft 100% rätt, då han aldrig sagt något. Tegnell har ju haft 100% fel. Så jultomten är mer trovärdig. Tala är silver, tiga är guld.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Nej det har faktiskt talats om sådana pass. Dock varnas det för att dessa möjligtvis blir missvisande eftersom ingen i dag vet om eller hur länge man blir immun.

Alltså att Finland och Norge planerar att utfärda dem?
Citera
2020-05-02, 16:14
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Kommer vi aldrig få reda på.

Ändå använder du det som argument?
Citera
2020-05-02, 16:14
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
...och fortfarande vågar ingen journalist nämna Iran, varifrån väldigt många fall kom. Av PK-skäl, naturligtvis - man får inte prata om de afghanska flyktingbarnen, som åker hem till Teheran (där de bott hela tiden och har sina familjer) på loven.

Smittan i österrikiska alperna var också redan känd, när Tegnell sa att man inte behövde screena dom turister som kom hem därifrån. Dessutom spelar det väl ingen roll om smittan kom in från lite olika länder - vi var många som sa att reserestriktioner på en bred front skulle införas redan då, och att dom passagerare som ändå gick av ett plan här i Sverige borde screenas. Men T sa att varken reserestriktioner eller screeningar på flygplatser "hade någon effekt"... ALLT är hans fel. (Ja och Löfvens då, för han kunde ha kört över Tegnell.)

Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
Vad bra att du tog upp Iran. Det har försvunnit för det inte tagits upp i media.
Iran var helt klart en inkörsport för viruset inget att snacka om, det ska inte soppas under mattan.

Jo du har rätt igen myndigheterna var sällsamt sena med reserestriktionerna.
Klart screeningen haft effekt då kunde man ju isolerat smittan.

Inte likt Löfven att köra över personer så det kan vi räkna bort.

Sveriges gränser är väl fortfarande öppna,

förutom att EU tvingade Sverige stänga för inresande från utanför EU?

Alla inom EU kan resa hit,

men vi kan inte resa nånstans... väl?

...appropå öppna gränser...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3J0Bl0/tegnell-italienresorna-var-inte-den-stora-smittkallan

EDIT: och inte var just Italien resenärer några smittspridare ... figures.
Citera
2020-05-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
OK, lite väl tillspetsat, men de barn som har en pafrestande situation hemma och som dessutom inte får få ut och träffa andra mår nog bättre av att få gå till skolan. Om inte annat så innebär det att de träffar någon annan vuxen nästan dagligen. Nog måste det vara värre att bara stanna hemma i flera veckor.

Undrar om någon "forskare" vågar sig på att utvärdera hur det gick för ungarna under den här perioden. Ungarna kanske t o m mådde bättre och presterade bättre i skolan då de slapp alla störningsmoment, mobbning och skit som deras skoldagar är fyllda av.

I Huddinge hade hempluggandet gått över förväntan. Länk tidigare i tråden.

Och i Finland, som haft skolorna stängda, är det bara 1% av lärarna som tyckt att distansundervisningen inte funkat.

https://svenska.yle.fi/artikel/2020/04/28/endast-en-procent-av-lararna-tycker-att-undantagsarrangemangen-fungerar-daligt-pa

Men jag tror att man kommer att försöka skruva det hela mot något negativt och ungarna ska tillbaka till skolan och lida. Undrar om alla föräldrar kommer att vara med på vagnen då de ser att ungen blomstrat upp, haft mindre ont i magen och presterat bättre. Kanske en början på en revolution.
Citera
2020-05-02, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Han skulle bli utskrattad i hela världen.
Förutom i Sverige. Det är väldigt många som är lika skyldiga som han.
De flesta kommer inte skylla på honom för det är som att skylla på sig själva.

Enig, och svenska folket i gemen anser nog fortfarande att "Hell Tegnell" oavsett vad.

Men, men, vi får som sagt se vad som sker framöver, säg en månad i första hand och mot hösten i andra hand.
Citera
2020-05-02, 16:16
Medlem
revodnebs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galman
Gå och försök göra matte-läxan istället för att försöka räkna på för svåra uppgifter. Procenträkning tror jag att du får börja med under mellanstadiet. Något att se fram emot! :-)

Kan du förtälja oss "okunniga" i procent hur stor ökningen är om man går från 0 till 1?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in