2020-05-02, 15:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Precis. De blev inte rika genom att vara slösaktiga. 200 miljoner som nämns kan ju vara ett gott motiv. Men det kan ju också vara något mer impulsaktat. Att de bråkade och han "råkade" ha ihjäl henne. Sedan den här lögnen om kidnappning efteråt. Det märkliga oavsett motiv om han är skyldig är hur länge polisen spelade med i charaden.
Om jag förstått rätt så har man i det tysta utrett honom som förövare under mycket lång tid (drygt ett år?). Polisen är inte dumma i huvudet. Man misstänker alltid den närmaste först och främst - så jag är övertygad om att man redan från början haft honom i bakhuvudet, men att man efter ett antal månader började utreda honom mer aktivt med honom som "mål". Men vad vet jag? Inget vet ju exakt.
Citera
2020-05-02, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Trovärdig i just den meningen att han vet nog efter 17 år i kriminell miljö hur andra kriminella beter sig, och agerar. Man får nog trpts allt en viss (mag)känsla för dylikt. 15 år inom HA som trots allt är världsomspännande. Och de är mycket mer (allvarligt) brottsaktiva i Danmark än i Sverige, även historiskt sett (DK var först ut)

Jovisst, detta vet han visstnok, men vems agenda följer han? Om (och detta är ett stort om!) några "rockare" och "bandmedlemmar" (litet kul att de danska orden har så annorlunda betydelse på svenska!) vore inblandade, skulle han avslöja det för polisen? Jag misstänker att han skulle vittna till fördel för den som betalar bäst!
Citera
2020-05-02, 15:32
Medlem
T34Panzers avatar
dp
Senast redigerad av T34Panzer 2020-05-02 kl. 15:34.
Citera
2020-05-02, 15:32
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ett mordvapen alltså, med fingeravtryck och biologiska spår. Men då hade ju saken varit klar.. Är nog mer invecklat än så. Vad tusan kan det vara?
Citat:
Citat:
Samma här! Det står såhär på VG nu:
”På en gjenstand i boligen har etterforskerne funnet noen helt spesielle spor fra Anne-Elisabeth Hagen.Spor de mener kan knytte ektemannen til forsvinningen.”
https://www.vg.no/spesial/2020/dobbelt/

Undrar vad som avses med speciell...vävnad...hjärnsubstans...?
Det låter ju inte som blod, då det redan tidigare nämnts just blodspår.
Har han slagit henne i huvudet med något föremål...som han sedan av ren snålhet (han är ju minst sagt ”anal” https://en.m.wikipedia.org/wiki/Anal_retentiveness)? En ljusstake, prydnadssak?

Ja det är minst sagt ”mystiskt”

Likaså varför platsen för THs DNA är ”onaturligt”, och kan kopplas till brottet:

”Det Hagen ikke vet, er at politiet samtidig jobber med hans eget DNA.
Funnet er gjort i huset, på et sted VG får opplyst kan være unaturlig.
VG har fått forklart at funnet er en del av bevisbildet som politiet mener kan knytte ham til konas forsvinning.”

Citera
2020-05-02, 15:37
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Om jag förstått rätt så har man i det tysta utrett honom som förövare under mycket lång tid (drygt ett år?). Polisen är inte dumma i huvudet. Man misstänker alltid den närmaste först och främst - så jag är övertygad om att man redan från början haft honom i bakhuvudet, men att man efter ett antal månader började utreda honom mer aktivt med honom som "mål". Men vad vet jag? Inget vet ju exakt.

Ok. Jo det är ju oftast så. Det som polisen alltid först utgår från.

Möjligen kan man tänka sig att var det var för att är han miljardär som man var lite efter. Både just att kidnappning då kan ju vara troligt, sedan också för att han är miljardär. Vore skillnad om det rört sig om en vanlig Svensson eller ja Norsson. Men han som miljardär lär ju ha kontakter inom högre ledningar som styr polisen.
Citera
2020-05-02, 15:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det ville ha vært opp til retten å avgjøre om de skamløse ektepaktene skulle settes til side eller ikke.

Hvis det ikke lyktes å forhandle frem et fornuftig og anstendig forlik mellom partene før saken havnet i retten.

De hadde garantert nådd frem, jeg skulle se den dommeren som synes det var greit å føde 3 barn, oppdra de og ta seg av hus og hjem dømme til fordel for ektemannen.
De hadde vært gift i 49 år, det fremstår som helt klart for de aller fleste at denne ektepakten ville bli tilsidesatt.
Det er bare sykt og tro noe annet.

Dette handler ikke om en kvinne som inn i livet til TH senere i livet og som ikke hadde barn sammen med han, dette dreier seg om en kvinne som har ofret egen karriere til fordel for å føde hans barn og ta seg av hus og hjem (sikkert gammeldags) men likefullt sant.

Jeg har lyst og se den dommeren som hadde synes dette var greit. Generelt er dommere ofte gammeldags, men uansett finnes det ingen som helst grunn til å ikke tilsidesette en slik ektepakt.
Citera
2020-05-02, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Havhest
Dette er det jeg ser som motiv hvis TH er skyldig - sjalusi og økonomi blir for tynt i forhold til risiko. At TH er en kald fisk tror jeg så gjerne - men dum tror jeg ikke han er. Ektepakten hadde nok blitt ugyldiggjort, men jeg tror ikke at AEH hadde fått halvparten - eller et beløp som kunne ødelegge for THs virksomhet.
Dette handler helt sikkert om organisert kriminalitet. Hvilken rolle TH har hatt er fremdeles uklart for meg. Jeg trodde vi skulle få vite noe nå når han ble siktet, men alt er fremdeles en gåte.

Edit:
Jeg tenker at varetektfengslingen fungerer like godt som beskyttelse som noe annet.

Merkelig at fare for ødeleggelse av bevis er en del av grunnlaget etter 1,5 år...

Tror varetekstfengslingen like mye dreier seg om å skremme TH. I tillegg kan politiet gjøre undersøkelser som tidligere ville virket mistenkelig for TH. Kanskje dreier det seg også om å skremme medhjelperen. Det er definitivt bra, og hvis TH er så uskyldig som han hevder overlever han dette.
Citera
2020-05-02, 15:48
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
9 sider var mye, nå vet ikke jeg hva som regnes som profesjonelt, og neppe så mange andre heller, men hvis det som står i Vg er sant at dansken selv tok kontakt med politiet for å si disse tingene, så er det jo noe som ikke stemmer. Dansken har neppe noe særlig og vinne på å kontakte politiet med sine mistanker, men klart også han er vel preget av statestikk som tilsier at det som regel er partner som står bak.
Noe som iallefall slår meg er at dansken (Green) neppe kan ha fått et godt inntrykk av Hagen, men igjen hva skyldes hva. Hvis dansken tror Hagen står bak et slik scenario vil det jo påvirke hans syn på Hagen. Jeg vet ikke om dansken visste noe om ektepakten, men selv i slike miljøer finnes det en viss selvjustis, man dreper og kidnapper ikke for ingenting og gitt han visste noe om ekteskapet har han nok hatt en viss medfølelse med AEH.

Var og en ting jeg kom på, hvis det var kidnapping hvorfor AEH, hvorfor ikke Hagen selv. Tror jeg skjønner hva dansken mente med uprofesjonelt, for oddsene for å få utbetalt løsepenger hadde jo vært langt større om de valgte han.
AEH hadde sikkert blitt redd, men vært langt mer samarbeidsvillig med hensyn til å betale løsepenger. Så kan man tenke at det var lettere å kidnappe/drepe en kvinne enn en mann.

Ikke for profesjonelle kidnappere vil jeg tro? Profesjonelle kidnappere vil tenke at det var lettere å plage en mann enn en kvinne. Og da særlig som i dette tilfelle en helt uskyldig kvinne.

Dette er jo bare mine tanker så er ikke lett og tenke hva dansken egentlig mente med uprofesjonelle kidnappere. Det jeg har forstått er at også i høykriminelle miljøer har man en viss justis.
For eksempel er det aldri greit med overgrep mot barn. Barn generellt vekker endel følelser også blant høykriminelle, dernest vil jeg tro helt uskyldige kvinner heller ikke er blant favorittene.

Men det som aller mest støtter danskens observasjon er jo at disse kidnapperne har vært veldig lite interessert i å innkassere gevinsten for denne kidnappingen. Vi får ikke innblikk i hva som gjør at TH takker nei til samarbeide med dansken og hans organisasjon så igjen gjetninger.

Jeg tenker om en kidnapping virkelig har vært tilfelle må en av to ting ha skjedd, AEH har dødd av en eller annen grunn under kidnappingen (bare politiet vet hvordan helsen hennes var)

Alternativt er det som noen antyder at når Hagen tok kontakt med politiet tok de livet av henne. Ja klart de måtte det for ikke å bli avslørt (må ha vært en grusom jobb) men når fikk de nyss i at politiet ble innblandet tro? Hvorfor er det ikke avslørt noe merkverdig i ukene etter kidnappingen som politiet har fått nyss i.

Etter så mye planlegging med fare for å bli tatt tror jeg ikke siste teori er aktuelt. Da står man igjen med det at AEH har dødd under transporten, og vi vet lite om hennes helse, men jeg vil tro den var dårlig hvis hun i en alder av 67 år dør av noe slikt. Ikke for å bagatellisere, men det er utrolig hva mennesker overlever i gitt situasjon.

Men klart hvis hun har gått på medisiner for høyt blodtrykk og blodfortynnende (som begge er medisiner som er langsomt virkende) Så kan jeg tippe at det vil gå noen uker, kanskje måneder før virkningen av medisinen går ut for alvor. Og hun kan da få hjerteinfarkt (slett ikke sikkert men en mulighet)

Ser nå at tidligere polititopp Hanne Kristin Rohde går ut og mener at hvis det viser seg at det er iscenesatt kidnapping bør man kunne gå til søksmål mot gjerningspersonen. Kunne ikke vært mer enig, denne etterforskningen har kostet skattebetalerne mye penger, og det er faktisk ikke greit å arrangere en kidnapping.

Instämmer!

Dessa ”professionella kidnappare”...deras mål måste ju trots allt ha varit pengar, med tanke på den ansenliga lösensumman.

Det brister ju isåfall här (vilket jag tycker talar sitt tydliga språk):

”Det merkelige var at det var så vanskelig å få kontakt med påståtte kidnappere. Flere forsøk på å opprette en reell forhandling, viste seg å være nytteløst. Her sto politiet tilsynelatende overfor kidnappere som ikke virket interesserte i det kidnappere som regel er interesserte i: Penger”. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/70vKew/som-et-utspekulert-dobbeltspill
Senast redigerad av T34Panzer 2020-05-02 kl. 16:05.
Citera
2020-05-02, 15:48
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Instämmer till fullo. Jag har har framfört denna teori i flera av mina inlägg.

Han kommer troligtvis att falla på eget grepp.
Det var lite för bra..för överarbetat.
Lite för systematiserat...

”Tom Hagen har selv beskrevet seg som en person som er systematisk og nøye i alt han driver med”.

Tack. Systematisk har dock inget egenvärde. Det måste göra gott...
Citera
2020-05-02, 15:52
Medlem
Lonnrots avatar
Citat:
Instämmer!

Derssa ”professionella kidnappare”...deras mål måste ju trots allt ha varit pengar, med tanke på den ansenliga lösensumman.

Det brister ju isåfall här (vilket jag tycker talar sitt tydliga språk):

”Det merkelige var at det var så vanskelig å få kontakt med påståtte kidnappere. Flere forsøk på å opprette en reell forhandling, viste seg å være nytteløst. Her sto politiet tilsynelatende overfor kidnappere som ikke virket interesserte i det kidnappere som regel er interesserte i: Penger”. https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/70vKew/som-et-utspekulert-dobbeltspill

De hade väl tillräckligt redan.
Citera
2020-05-02, 15:52
Medlem
Sherlock.Undt.Holms avatar
Citat:
Tror varetekstfengslingen like mye dreier seg om å skremme TH. I tillegg kan politiet gjøre undersøkelser som tidligere ville virket mistenkelig for TH. Kanskje dreier det seg også om å skremme medhjelperen. Det er definitivt bra, og hvis TH er så uskyldig som han hevder overlever han dette.

Ikke sikkert at dette med varetektsfengslingen handler om noe annet en å lokke andre til å prate i mobilen osv og at det hele var staget. At de har en tredjepart i sikte og at man trengte å skape en illusjon om at Hagen ble hektet for saken og dermed kunne det være at de gjorde en feil som feks å utveklse epost eller på annet vis røpe sin rolle.

Denne saken er så mystisk at alt er mulig nærmest. Føler også at den har et slags "reality preg", dvs at den utnyttes for en større agenda og dermed er klin umulig å forstå.

Vi må feks ikke glemme at saken rettferdigjør høyere murer og mere sikkerhet for de rike og har beveget milliardsummer fra de rikes lommer til sikkerhetsselskaper etc, der politiet er godt representert.

Dette med de systematiske droppene fra VG virker i seg selv merkelig. Det er i det hele tatt en sak vrient å bli klok på.
Citera
2020-05-02, 15:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst
Det ville ha vært opp til retten å avgjøre om de skamløse ektepaktene skulle settes til side eller ikke.

Hvis det ikke lyktes å forhandle frem et fornuftig og anstendig forlik mellom partene før saken havnet i retten.

Vet du at jeg tror det ville vært null problem og vinne frem ved å få denne ektepakten satt ugyldig.
Alt i oss stritter mot en slik urettferdig, dommere er mennesker som folk flest og ville umiddelbart tenkt at dette var til de grader urimelig.

Det er vanskeligere og skjønne hvorfor det var så viktig for TH og beholde disse pengene, han var tross alt nærmere 70 år, ville aldri få muligheten til å bruke de opp, heller ikke sannsynlig at han sparte til barn. Han også må jo skjønne at han ikke ville leve evig. Så tror dette dreier seg om mer enn disse pengene, mer som noen sier mangel på kontroll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in