2020-05-02, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av biomatec
Verkar som om självaste den statsunderstödda extremistorganisationen EXPO tagit sig in i tråden!
Det är förbjudet att tala om vikingar i Sverige! Deras gravlämningar skall genast skickas till metallåtervinning! Allt annat är rasist, fascist, nazist.

Det blir ju ganska stor humor när extremister ska skademinimera.

Håller med om Sveriges självhat är helt sjukt. Det var ju ett tag sen dom ville förbjuda run symboler.
Citera
2020-05-02, 00:51
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Vet inte riktigt om det har med vikingarna att göra? Götiska förbundet låter mer som dom syftar på goterna som sägs komma från Sverige också, som också tog över hela Europa och lite av medelhavet.

Men goterna är tillhör inte riktigt vikingatiden oavsett, dom är minst 600 tidigare.

Citat:
Götiska förbundet lyfte fram vikingen

Erik Gustaf Geijer och hans kolleger i Götiska förbundet använde sig under 1800-talets första hälft av vikingen för att skapa en ärofylld bakgrund åt ett skakigt Sverige, som hade blivit av med halva sitt territorium – Finland – och sökte nytt historiskt fotfäste. Forntiden fick en ideologisk betydelse som den inte tidigare haft, och de gamla isländska sagorna, där vikingarna var ljushyllta hjältar, införlivades på stående fot i det nationella kulturarvet.

https://popularhistoria.se/sveriges-historia/vikingatiden/vikingen-en-belastad-figur
Citera
2020-05-02, 00:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Självklart är idén bra. Tyvärr väldigt dyr att genomföra.

Dom är för stora helt enkelt, haha men gud vad mäktigt.

Men Jesus statyn borde inte vara omöjlig. Lär ju säkert kosta någon miljard men det lär ju betala sig när turisterna kommer och spenderar pengar.
Det intressanta är att betongen kom från Sverige(Limhamn)
Citera
2020-05-02, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KABUN
https://popularhistoria.se/sveriges-historia/vikingatiden/vikingen-en-belastad-figur

Håller dock inte med han riktigt för Goterna är från 200 talet medans vikingatiden kom från ca 850 talet.
Citera
2020-05-02, 01:09
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Läste du min text, jag skrev ju varför men det är ju bara en liten del. Dom var kända också för att navigera ute på havs medans dom flesta länderna höll sig längs kusten.
Deras båtteknik var dom också kända för mm.

Andra saker som motivera är turismen som är otrolig viktig för Sverige som sysselsätter flera 100 tusen människor. För utmana alla andra länder så måste man ligga i framkant och det gör man genom att visa vår historia som ändå är känd för alla utom just svenskar.

Italien har Romarna
Egypten har Farao
Kina har kinesiska muren
Turkarna har Osmanska riket
Grekland har antiken där bland annat Sparterna fanns
Sydamerika har Aztekerna

Osv Sverige har då vikingarna men dom enligt dig ska då inte visas upp.

Det är inte ens deras pyramider/faraoner. Det var ett annat folk som byggde dem enligt genetiska tester. Mer lika syrier och europeer.

Det enda problemet som jag ser det är att det inte finns några stenbyggnader kvar från vikingatiden. Inga pyramider eller gamla murar. Det är lättare att sälja ett paket om turisterna har något riktigt storslaget att titta på från den tiden.

I övrigt så håller jag med dig helt och hållet. Halva världen har kristendom. 5-6 länder har verkligen vikingarötter. I en allt mer globaliserad värld med allt fler turister så gäller det att sticka ut. Och sticka ut på ett genuint sett som rika kineser eller araber aldrig kan kopiera.

Mexiko är ett bra exempel på en lyckad kulturell spjutspets för turism. De var ett land som endast ville framhålla sig som spanskt och kristet. Vilket alla kunde se att de inte var. De senaste årtionden så har de allt mer valt att lyfta fram sin maya och aztek-kultur(samt några andra). De har skapat fantastiska turistattraktioner med ett av världens bästa museum som till 95% är om olika indiansamhällen i landet. De har pyramider på flera ställen dit turister vallfärdar. Samtidigt har de kvar sin spanska kultur med bland annat en av världens största katedraler som tog 250 år att bygga.

Sverige inte bara bör utan behöver lyfta fram sin vikingakultur mer.

Tyvärr är Sverige en hemsk blandning av folk som saknar stake och visioner samt en frätande pk-kultur. Jag har för mig att när Sverige hade stake, visioner och blomstrade ekonomiskt, dvs mellan 1880-1950 så var det mer vikingaromantik än vad det var efter det.

Det blev väl som mycket annat fel och fult efter det.

En staty eller flera är inget dramatiskt. Sverige smäller upp flera varje år av modern konst som ingen bryr sig om därför att de är så fula och betydelselösa.

Det är också märkligt att det närmaste Sverige har kommit att producera en vikingaserie eller film är ronja rövardotter (förutom den legendariska hem till midgård). Det är inte heller särskilt svårt att hitta spännande historier eller miljöer för den typen av skapelser.
Citera
2020-05-02, 01:10
Medlem
KABUNs avatar
Citat:
Håller dock inte med han riktigt för Goterna är från 200 talet medans vikingatiden kom från ca 850 talet.

Vadå Goterna? Det är nåt helt annat.

Jag pratar om Göterna.
Som Svear och Götar.
Som Västergötland och Östergötland.
Hört talas om dom?
Citera
2020-05-02, 01:12
Medlem
Citat:
Varför har vi inte det?

Jag har länge tyckt att det är konstigt varför inte pusha mer på vår historia med vikingarna,
Jag jobbar i turistbranschen och det är sjukt pinsamt, varför vi skyltar så lite med vår historia. Turisterna som kommer hit är mer intresserad än svenskarna själva.
Vi behöver ordentligt med vikingamuseum som ligger i varje stor stad åtminstone som ligger i Malmö, Göteborg och Stockholm.

Gbg har typ en jätteliten avdelning i ett större museum och ibland så kommer det vikinga utställningar.
Stockholm har precis fått en sådan museum som öppnades 2017.
Skåne har haft ett sådant sedan länge men som jag aldrig hört talas om. https://www.fotevikensmuseum.se/

Men vad vi verkligen behöver är en vikinga staty en riktig stor en som Jesus statyn i Brasilien. Det hade turisterna älskat. Det finns en sådan i Kanada som drar tydligen jättemycket folk. Seriöst i Kanada, sjukt pinsamt. https://globalnews.ca/news/2012518/gimlis-iconic-viking-statue-gets-a-makeover/
I 48 år har dom haft den och Sverige får sitt första riktiga vikinga museum 2017.

Det finns också en vikinga statue I Usa också av Leif Eriksson.

Vikingarna kommer från Norden, grundade Ryssland(Russ) Kiev. Varit med och skapat det engelska språket tillsammans med Normanderna (frankrike) som också delvis är Svenskar/ättlingar. Så många av engelsmännen är ättlingar till vikingar.

Sverige och övriga norden sitter med en sådan enorm historia.

Det kan tyckas onödigt att lägga enorma pengar på en staty men jag lovar vi får tillbaka det mångfaldigt.

Vad tycker ni?
Det ska naturligtvis inte byggas några statyer. Vikingarna var ett gudlöst folk som dyrkade djävulen och rättmätigt dog ut.

Den som bygger eller förespråkar byggnaden av hedniska statyer begår en dödlig synd och har en särskild plats i helvetet reserverad (se andra Moseboken).
Citera
2020-05-02, 01:16
Medlem
sebastian_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dofterna
Självklart är idén bra. Tyvärr väldigt dyr att genomföra.
Det är lustigt att Sverige kunde bygga allt från nordiska museet till grand hotell för 150 år sen, men att det enda mäktiga man byggt sen 50 talet är Turning torso nere i Malmö.
Citera
2020-05-02, 06:39
Medlem
Fillesnors avatar
Citat:
Jag läser din inlägg och du skriver i väldig hatfull ton märker jag och det är uppenbart att du hyser väldigt stort agg mot svenskar.
Men jag ska ändå förklara lite för dig och det är upp till dig att ta till dig men jag är tveksam. För din attityd lyser rakt igenom.
Vad du glömmer är att delar av Sverige tillhörde både Danmark och Norge. Dessutom under denna tid så fanns inte ens landet Sverige utan var väldigt uppdelade i flera olika grupper.

Men dom som bodde i övriga delarna som nu kallas Sverige så var flera iväg och stred och kallades för ruser eller varjager som också var vikingarna. Dom stred och var livvakter åt sultanen som berömde svenskarna för sitt mod, grundade Kiev och även Ryssland. Det står till och med nedskrivet hos en berömd arab som var på besök i Sverige.

En fiktion variant av det kan man se i en Hollywood film av Antonia banderas som spelade just den muslimska Araben.

Jag är inte hatisk mot svensken.

Förstår dock inte varför svensken skall ta ära av danskens och norrmannens erövringar av England och Frankrike. Att svensken handlade bröd och fisk med ryssar tycker jag inte riktigt är jämförbart.

Skåne och Västsverige beboddes inte av svear under vikingatiden.

Varjager var ryssar som jobbade för den kristna kejsaren i Bysan och inte för någon sultan.

Hade utbytet med Ryssland och Bysan varit stort hade Sverige varit ett ortodoxt kristet land och inte katolskt som det Istället blev. Ryssarna kristnades dock av det ortodoxa Bysan eftersom där fanns regelbundet utbyte bla via varjagerna. Kristendomen visar bra hur folken interagerade.
Senast redigerad av Fillesnor 2020-05-02 kl. 06:45.
Citera
2020-05-02, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor

Förstår dock inte varför svensken skall ta ära av danskens och norrmannens erövringar av England och Frankrike. Att svensken handlade bröd och fisk med ryssar tycker jag inte riktigt är jämförbart.

Varjager var ryssar som jobbade för den kristna kejsaren i Bysan och inte för någon sultan.

Hade utbytet med Ryssland och Bysan varit stort hade Sverige varit ett ortodoxt kristet land och inte katolskt som det Istället blev. Ryssarna kristnades dock av det ortodoxa Bysan eftersom där fanns regelbundet utbyte bla via varjagerna. Kristendomen visar bra hur folken interagerade.

Det är väl klart att ryssar inte vill att andra folk ska ha grundat deras rike.
Finnarna förtränger ofta totalt att den styrande eliten i deras land har varit svenskar
det levde vikingar i Finland för tusen år sedan och när sedan Ryssland expanderade på
medeltiden gjorde svenskarna landytan till en del av sitt rike .

Vikingarna ska ha blivit förfrågade av någon hövding i Ukraina om dom ville grunda ett rike
där ( Kievrus ).
Det tyder väl på att dom inte enbart sålde torrfisk ,sina döttrar och blev rövknullade
som expotrollet Fillesnor säjer.

Det fanns en massa små riken i Skåne och på västkusten vid den tiden, Norge och Danmark
fanns ej ,men det är dagens Sverige.

Baltstaterna blev kristnade sist i europa på 1300 talet blev Litauen kristnat.
Troligtvis blev Kievrus otroligt sent kristnat också.

Du pratar ju bara skit i nattmössan expotroll.
Citera
2020-05-02, 09:09
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Jag är tyvärr rädd för det och speciellt när vi har folk i tråden som både förnekar vikingarna någonsin kom till Sverige samt att dom ser inte varför vi ska vara stolta över vårt vikinga ursprung.
Ja, det är verkligen sorgligt att se dessa inlägg.

Citat:

Förstår dock inte varför svensken skall ta ära av danskens och norrmannens erövringa.
Har du svårt att förstå? Hur många ska skriva samma sak om och om igen innan du fattar att du har fel.
Våra länder var inte uppdelade som de är idag på den tiden så varför tjatar du som en envis galning? Googla om du inte tror oss.
Citera
2020-05-02, 09:49
Medlem
bigbossjonass avatar
Citat:

Du är äckligt svenskfientligt! Ditt mindervärdeskomplex emot svenskar lyser igenom! Det är okej gubben ingen bryr sig om att ditt värdelösa skräpfolk inte lyckats med någonting

Du är sjukt rolig och felinformerad när du påstår att det inte funnits vikingar i Sverige!

En stor vikingastaty hade vart grymt att se i närheten av någon vikingaby tex i Uppsala!

Kommer det någonsin att hända nej staten hatar svensk kultur och historia! Dom gör allt för att ta den ifrån oss så att äckliga inkräktare som filesnor ska få känna att det passar in i det "nya sverige"!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in