Citat:
Ursprungligen postat av
Nyfikenpaallt
Läste du min text, jag skrev ju varför men det är ju bara en liten del. Dom var kända också för att navigera ute på havs medans dom flesta länderna höll sig längs kusten.
Deras båtteknik var dom också kända för mm.
Andra saker som motivera är turismen som är otrolig viktig för Sverige som sysselsätter flera 100 tusen människor. För utmana alla andra länder så måste man ligga i framkant och det gör man genom att visa vår historia som ändå är känd för alla utom just svenskar.
Italien har Romarna
Egypten har Farao
Kina har kinesiska muren
Turkarna har Osmanska riket
Grekland har antiken där bland annat Sparterna fanns
Sydamerika har Aztekerna
Osv Sverige har då vikingarna men dom enligt dig ska då inte visas upp.
Det är inte ens deras pyramider/faraoner. Det var ett annat folk som byggde dem enligt genetiska tester. Mer lika syrier och europeer.
Det enda problemet som jag ser det är att det inte finns några stenbyggnader kvar från vikingatiden. Inga pyramider eller gamla murar. Det är lättare att sälja ett paket om turisterna har något riktigt storslaget att titta på från den tiden.
I övrigt så håller jag med dig helt och hållet. Halva världen har kristendom. 5-6 länder har verkligen vikingarötter. I en allt mer globaliserad värld med allt fler turister så gäller det att sticka ut. Och sticka ut på ett genuint sett som rika kineser eller araber aldrig kan kopiera.
Mexiko är ett bra exempel på en lyckad kulturell spjutspets för turism. De var ett land som endast ville framhålla sig som spanskt och kristet. Vilket alla kunde se att de inte var. De senaste årtionden så har de allt mer valt att lyfta fram sin maya och aztek-kultur(samt några andra). De har skapat fantastiska turistattraktioner med ett av världens bästa museum som till 95% är om olika indiansamhällen i landet. De har pyramider på flera ställen dit turister vallfärdar. Samtidigt har de kvar sin spanska kultur med bland annat en av världens största katedraler som tog 250 år att bygga.
Sverige inte bara bör utan behöver lyfta fram sin vikingakultur mer.
Tyvärr är Sverige en hemsk blandning av folk som saknar stake och visioner samt en frätande pk-kultur. Jag har för mig att när Sverige hade stake, visioner och blomstrade ekonomiskt, dvs mellan 1880-1950 så var det mer vikingaromantik än vad det var efter det.
Det blev väl som mycket annat fel och fult efter det.
En staty eller flera är inget dramatiskt. Sverige smäller upp flera varje år av modern konst som ingen bryr sig om därför att de är så fula och betydelselösa.
Det är också märkligt att det närmaste Sverige har kommit att producera en vikingaserie eller film är ronja rövardotter (förutom den legendariska hem till midgård). Det är inte heller särskilt svårt att hitta spännande historier eller miljöer för den typen av skapelser.