2020-05-02, 08:55
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Här kommer videon som antyder det vi redan vet, att viruset är ett labvirus.
https://www.bbc.com/news/av/world-us-canada-52305562/coronavirus-trump-says-we-ll-see-about-wuhan-lab-claims

Enligt reportrar så vet de till och med vem som spred det och det kommer släppas snart i så fall.

Är du en idiot?

I videon frågar en regimtrogen Fox-reporter Trump om viruset (naturligt förkommande men använt i labbet i forskningssyfte) av misstag släppts ut via smitta genom någon anställd som sen gick till djurmarknaden i Wuhan.

Trump antyder såklart att det skulle kunna vara så, trots att hans underrättelsetjänst avfärdat detta.

Att av ovanstående dra slutsatser att det är ett "labbvirus". Snälla, använd åtminstone en liten gnutta kritiskt tänkande!
Citera
2020-05-02, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sövd några gånger så jag vet att de alltid tar bort tuben innan man vaknar så varför skulle de inte kunna låta patienten andas själv om lungorna är friska? Är man så djupt nedsövd att andningsreflexerna upphört? Det låter ruggigt.
På uppvaket är det en vis stress som jag upplever det. De brukar vara noga med att man kan tömma blåsan själv för den funktionen kan haka upp sig. Att då legat i dagar och haft en kateter eller slang direkt i blåsan inte intagit fast föda kan ju även fått en björnpropp i ändtarmen, det ska också ut.

Jag reagerade också på det, om lungorna ser bra ut börjar väl patienten spontanandas om man drar slangen?? Kan man inte dra slangen på en patient som är under "väckning"? Det trodde jag. LÄkaren skrev ju inget om att de inte kunde andas, utan om att de inte vaknar. Men frågan är om de kan andas om de drar slangen även om de inte vaknar? Många frågor i detta känner jag.
Citera
2020-05-02, 08:57
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
Citat:
Ursprungligen postat av gloffgloff
bump.

Nån som begriper sig på detta med reproduktionstalet?

Citat:
Ursprungligen postat av chickenodogo
Gissningsvis är det när man började enbart testa sjukhus intagna?

Det var också i mitten på mars
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/e8oRQO/tegnell-gar-emot-who-chefens-uppmaning

Det fanns ingen samhällsspridning innan dess sa FHM,

Mello finalen var 7 mars,

det rimmar ju inte alls med ett reproduktionstal på 3.2 i början på mars,

jag blir inte klok på den där beräkningen/kurvan

EDIT: gjord av Folkhälsomyndigheten

Det vore intressant höra vad Rocklöv eller annan expert har kommit fram till för reproduktionstal,

Imperial College London har ett reproduktionstal för Sverige

som är större än 2 fram till slutet på mars,
https://mrc-ide.github.io/covid19estimates/#/details/Sweden

de verkar vara eniga med FHM att det ligger strax över 1 i april.
Citera
2020-05-02, 08:58
Medlem
Imnshos avatar
Det finns verkligen anledningar att kritisera FHM för deras hantering, men det tyngsta ansvaret för den höga dödligheten i Sverige vilar på politikerna från vänster till höger och i förlängningen det svenska folket.

Jag pratar specifikt om hur vi hanterat ålderdomen. Gamlingar flyttas i bästa fall in på underbemannade äldreboenden, och i sämsta fall "vårdas" kvar i sina hem av lika underbemannad hemtjänst. Lägg därtill att bemanningen av äldrevården många gånger utförs av nyrekryterad personal tagen från en bananbåt eller från gymnasiet (med ofullständiga betyg från flumprogram).

Allt sanktionerat av våra politiker. Vänstern har mässat om att "vår beredskap är god, vi har bra och kompetent personal från andra länder", medan högern predikat att "privatiseringen har resulterat i en kvalitetshöjning i äldrevården". Folket har sedan stått och applåderat, eftersom man nu lyckats gömma undan sina far- och morföräldrar på ett effektivt och industriellt sätt så att man kan fortsätta leka evigt ung med läppfyllningar, nagelskulptur samt tatueringar. För mamma/pappa dom verkar ju ha det så mysigt där på hemmet, få halvfabrikat till middag, lösa korsord, sjunga allsång i dagrummet och få fotvård av den snälla muslimska tanten.

Vad bra, då kan Conny 64 år med flätat skägg fortsätta köra sin HD med tatuerade Gun-Britt 62 år på bönpallen. Mamma och pappa har det väl bra, eller? Forever Young med Alphaville.....

Tyvärr har svenska folket med sina valda politiker "varit naiva". Det är ingen sinekur att bli gammal, och vi behöver sköta äldrevården på ett bättre sätt än vi gjort. Nu ser vi resultatet. Gamlingarna dör som flugor.

Vi måste börja acceptera ålderdomen och hantera den på ett mer humant sätt.
Citera
2020-05-02, 08:59
Medlem
15minFames avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
SD har inte gjort ett skit annat än vanligt oppositions-gnäll. Corona har har inga kopplingar till invandring, bara (skid-) turism, vilket förklarar partiets totala förlamning och därmed säkerställda stora tapp i opinionen.
Förlamning? Du menar andra partier som vägrar samtala med dem? Om du saknar dem i media så har de sina egna sidor och sociala medier.
Folk får inte flyga utomlands, svenskar får inte flyga hem, men vi har flyg med fakeflyktingar som landar i vanlig ordning utan id eller coronatest. Trots att vi kommer se en ökning av arbetslösa så ska dessa livstids bidragsberoende komma in. Ingen av dem kommer att ta de enkla jobb man påstår de behövs för eftersom bönderna nu har kris om ingen kan hjälpa med skörden - trots att en miljon kommit och många är arbetslösa.
Men berätta gärna hur bra du tycker regeringen har gjort med allt runt corona och planen för tiden efter corona. Fler "pensions-räddare" som ska ge Sverige superekonomi?
Citera
2020-05-02, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sharm0ta
Trevligt, då kan en av apokalypsteorierna sorteras under ”onödig paranoia”. 👍🏻
Japp, testerna är designade för att ge utslag för virusets RNA och plockade upp rester av döda virus.

Minst en inom vården var tidigt ute i tråden och flaggade för den möjligheten - tydligen är det ganska vanligt efter virusinfektion, och testerna ser ingen skillnad. Visade sig att hen hade helt rätt.
Citera
2020-05-02, 09:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gefundenes F
Sövd några gånger så jag vet att de alltid tar bort tuben innan man vaknar så varför skulle de inte kunna låta patienten andas själv om lungorna är friska? Är man så djupt nedsövd att andningsreflexerna upphört? Det låter ruggigt.
På uppvaket är det en vis stress som jag upplever det. De brukar vara noga med att man kan tömma blåsan själv för den funktionen kan haka upp sig. Att då legat i dagar och haft en kateter eller slang direkt i blåsan inte intagit fast föda kan ju även fått en björnpropp i ändtarmen, det ska också ut.
Jag låg drygt en vecka en gång. Jag kunde knappt gå på ett tag.
Citera
2020-05-02, 09:01
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Detta kanske kan vara intressant?
https://www.youtube.com/watch?v=IeGfzylj6ko
I vanliga fall klickar jag inte på youtubelänkar eftersom de i 99.5% av fallen inte ger något.
Jag gjorde ett undantag och kollade denna video. Tyvärr var den informationsmässigt inget undantag från det vanliga.

Han nämner samarbeten mellan smittskyddsorganisationer osv... Inget konstigt alls.
Han försöker få det att låta otäckt och konspiratoriskt för att det handlar om corona..
Nej, den videon var en besvikelse.

Allmänt tips till alla:
Random idiot/människa på youtube är inte en bra eller lämplig källa.
Citera
2020-05-02, 09:07
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Fast du hänvisar ju fortfarande bara till Trumps svammelier.
Finns det EN sak vi alla borde kunna vara överens om så är det detta.
Trump kan och vet inget om varken covid-19 eller något annat relaterat.

Konstigt att det för vissa i den här tråden var superviktigt att lyssna på WHO när de trodde det fanns kritik mot Sverige.
För nu när WHO säger att det är ett naturligt virus då ignoreras WHO..
Hmmm...
Varför ljuger du? REPORTEN säger att han hört från flera käller inom regeringen, att viruset släppts lös. Trump säger att sanningen skall komma fram.
Citera
2020-05-02, 09:10
Medlem
Jag tycker det är märkligt att WHO m.fl. avfärdar att viruset är från ett laboratorium. Jag kan förstå att man med expertkunskaper kan särskilja naturliga virus mot labbmodifierade, men inget utesluter ju att ett laboratorium i Wuhan utvunnit SARS-Cov2 ur ett djur och studerat viruset i labbet. Sen kan ju viruset ha spridits från labbet genom dåliga rutiner. Labbet har ju fått kritik för dåliga rutiner kring säkerheten.

Detta spelar ju ingen roll i själva bekämpningen av sjukdomen, men om den INTE spridits från ett labb bör ju alla wet markets stänga bums alternativ styras upp hygieniskt..

Om den har spridits från ett labb bör ju det också förtydligas.

Förövrigt skulle inget av detta ha skett om vi inte åt djur. Tragiskt, men sant.
Citera
Medlem
Sharm0tas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Olbars
Japp, testerna är designade för att ge utslag för virusets RNA och plockade upp rester av döda virus.

Minst en inom vården var tidigt ute i tråden och flaggade för den möjligheten - tydligen är det ganska vanligt efter virusinfektion, och testerna ser ingen skillnad. Visade sig att hen hade helt rätt.
Jag misstänkte något liknande med tanke på all undermålig utrustning som Kina spammat världen med, sannolikheten att det var något fuck up med testerna kändes rimlig. Trevligt att det var så.

Citat:
Återsmittade i Korea var friska – dött virus gav falskt testsvar
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/g7lwq5/atersmittade-i-korea-var-friska--dott-virus-gav-falskt-testsvar

Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .Dostoj.
Om det är så att viruset kan drabba centrala nervsystemet, drabbar detta bara vissa eller drabbar det alla även om det inte ger samma kraftiga symptom? Läste att även herpes drabbar centrala nervsystemet och lägger sig latent. Är ju riktigt obehagligt om detta virus drabbar centrala nervsystemet och lägger sig latent för vilka kroppsskador kan det då ge upphov till på längre sikt? Bara spekulationer från min sida, vet någon mer om detta?

Det är många som inte kan hantera faktum att det är ett nytt virus där vi ännu inte vet så mycket. De kräver perfekta studier med glasklara resultat annars avfärdar de allt som fake news. Ibland måste man acceptera att basera beslut på indicier och osäkra underlag. Överreaktion är bättre än passivitet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in