2020-05-01, 23:47
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Hemskt. Det låter så sorgligt och makabert.

Förhoppningsvis finns tillräckligt med personer att hjälpa till att begrava människor så inte anhöriga till den avlidna tvingas välja kremering. Liken måste behandlas med respekt.

Vi får inte glömma bort alla som jobbar med död i denna pandemi. Det är tufft det. Att behöva begrava så många varje dag.
Så mycket extra är det inte eftersom det i normala fall dör ca 250 per dag i Sverige. Nu har Covid-19 i och för sig varit koncentrerat till Stockholmsområdet så där måste skillnaden märkas mer.
Citera
2020-05-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Verkligen, helt sjukt att det går så segt! Verkar vara samma sak i andra länder. Varför är det så jävla svårt att test 1000 slumpmässigt valda personer för antikroppar?

Testerna har varit för dåliga, men det finns några få bra nu.
Citera
2020-05-01, 23:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Jon Tillinger.

Visselblåsaren som avslöjar att Sverige har som order att döda de äldre.

https://rairfoundation.com/swedish-health-professionals-expose-coronavirus-directives-for-the-elderly-basically-kill-the-patien ts-watch/

Såhär har jag hört av en vän att det gått till på äldreboende som hen jobbade.Säkert många fler.. Inget syrgas gavs trots att patienten hade cyanos.Morfin och lugnande gavs..
😪
Citera
2020-05-01, 23:50
Medlem
IMBILDENs avatar
Läser att media verkar göra ett relativt stort nummer av att FHM bedömer R-talet som under 1. Problemet är ju att de egentligen inte vet, eftersom det hela bygger på att det sker ett konstant antal av tester. Så har inte varit fallet. Dessutom är det risk att spridningen tar fart igen om folk slutar distansera sig.

Enda sättet att få veta hur många som är sjuka och hur många som varit är ju att göra slumpmässiga urval över dels smittspridning och dels antikroppstester.
Citera
2020-05-01, 23:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Im1taTion
Jösses altså. Jag är inte här för att skapa någon slags fight med någon.
Jag behövde bara kolla om du var på riktigt. Jag fick mitt svar.

Kommer ihåg då jag jag var lika känslokall som dej. Ingen tid jag vill tillbaks till.

Va fan snackar du om?? Känslokall?

Jag pratar FAKTA och verklighet, över hur det ser ut och ja... vår sjukvård har klarat detta galant.

Om du vill prata känslor så är väl en annan forumdel att föredra.
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Appelblom78
Såhär har jag hört av en vän att det gått till på äldreboende som hen jobbade.Säkert många fler.. Inget syrgas gavs trots att patienten hade cyanos.Morfin och lugnande gavs..
😪

Japp, jag med från andra håll.

Men det finns en del förnekare som slår ifrån den verkligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Varför skulle den inte vara hållbar?
Finns ju absolut INGENTING som tyder på att IVA platserna skulle bli fyllda här och nu minskar dessutom antal inlagda på sjukhus hela veckan vilket kommer märkas på IVA snart.

Den är den ENDA hållbara skulle jag vilja påstå. Något alternativ finns ju liksom inte. Det märkte vi på alla länder som nu öppnar trots en massiv inhemsk smitta i landet fortfarande. Det går helt enkelt inte att stänga länder såhär mer än i några veckor.

Du verkar väldigt övertygad om din ståndpunkt på ett sätt som vare sig regeringen eller Folkhälsomyndigheten är.

För övrigt anser jag att det är för tidigt att uttala sig om den svenska strategin är hållbar eller ej då den utgått från chansningar (t.ex. att det räcker med myndigheternas "rekommendationer") och förhastade antaganden (t.ex. att munskydd inte behövs, att man inte smittar om man inte känner av symtom etc)
Citera
2020-05-01, 23:52
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Är det känslokallt att påpeka att man har ledig kapacitet i vården?

Ja, med vetskapen att den lediga kapaciteten grundar sig på att man inte ens släpper in folk på sjukhuset.

Så ja. Känslokallt.

Grundar sig säkert på nån emotionell störning/underutveckling pga trauma mot huvudet under uppväxten eller morsa som inte kunde låta bli vinflaskan under graviditeten.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jag tror att det sprider smitta, men framför allt så tror jag inte ett sånt arrangemang stannar med att några tramsiga studenter på ett flak sprutar öl på några sporadiska åskådare.
Och säger man A så måste man säga B: varför ska studenterna ha en party-gräddfil? Klart att andra också vill parta loss om studenterna får göra det.

Klart att studenterna skall få åka flak även 2020.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av text-tv-202
Är det känslokallt att påpeka att man har ledig kapacitet i vården?

Du ser inget samband med många lediga platser och ett enormt antal döda??

Vet inte hur jag ska sätta detta bättre, men jag jag hoppas tom en som du förstår vad jag menar?
Citera
Medlem
kurrekottes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Jag har ingen aning om hur många som är smittade. FHM tror dock på 26% idag. Det enda jag tror är att vi nått toppen av smittade. Jag tror det behövs ganska låg grad av smittade för att stoppa smittan då vi umgås i mycket mindre grupper numera.
Dom baserar det på det fullständigt ovetenskapliga antagandet att deras stickprovsundersökning som genomfördes 27:e mars - 3:e april skulle tolkas som 6,25% istället för det faktiska 2,5%

Det ovetenskapliga påståendet, som dom dessutom tagit avstånd ifrån i andra sammanhang, är att man enbart kan testa positivt under en 5-dagars period. Dom tror som sagt inte ens på det själva.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Låter ingen vidare att säga till sjukvårdspersonalen att de får faktiskt cykla eller gå till jobbet för att kunna ta hand om dessa Corona-patienter..

Säg det till Miljöpartiet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in