2020-05-01, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Det måste finnas en beredskap att införa kraftiga åtgärder för att hejda epidemier. Nästa epidemi kan vara ännu mycket farligare än Covid-19, och då är det viktigt att samhället är förberett för hur epidemin ska stoppas. Jag levde med föreställningen att det fanns en sådan kris-beredskap, men nu har vi sett samhället misslyckas totalt med att hantera Covid-19.

- Hur gör vi då när en ännu farligare smitta uppstår? Sitter vi ner och säger att det är omöjligt att stoppa smittspridningen, hur farlig sjukdomen än är? Eller har vi byggt upp en beredskap för att kunna införa nödvändiga avspärrningar?

- Ifall samhället inte kan överleva med stängda gränser, så är det fel på samhället. Det behöver finnas en beredskap att kunna vara självförsörjande under en period. Vi behöver bygga ett samhälle som kan tillgodose dom mest grundläggande behoven utan att vara beroende av utlandet.

- Det är inte i första hand Covid-19 som kastar människor ut i fattigdomen. Motorn bakom fattigdomen är att vissa länder har galopperande befolkningsökning. Covid-19 kan bli en utlösande faktor för ökad fattigdom, men Covid-19 är inte grundorsaken till fattigdomen.

1. Ja du... en strategi för ett riktigt farligt virus? Den som det visste. EU bör ju ha en gemensam strategi för det första. Om vi nu ska ha ett EU. Annars kan vi lika gärna skita i det. Nu motverkade länderna varandra och fick totalt motsatt effekt...

2. Lycka till att få jordens 200 länder att bli självförsörjande. 10-20% kanske kan bli det men resten är inte ens i närheten och kommer aldrig att bli. så det där går inte. En utopi. Om inte förr så skulle ändå ekonomin kollapsa efter ett tag så till den grad att det blivit anarki... Det var nästan på väg i Sicilien tidigare under denna pandemi.

3. Jo, just Covid-19 riskerar att kasta en halv miljard människor rakt ut i fattigdom. Så visst är lockdowns också vansinniga i mångt och mycket. Botemedlet riskerar att ta fler liv är själva sjukdomen.
Citera
2020-05-01, 22:28
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det är så att den är delvis ny för att vi byggt immunitet, men den är inte helt ny. Ofta kommer samma tillbaka men på en lägre nivå (för att vi bygger immunitet)

Delvis rätt, just därför så finns det flera samtidiga olika influensa som återkommer igen och som jag råkade ut för förra året var en influensa som som sänkte mig i 2 månader, jag hade förmodligen klarat mig från en tidigare men det betyder inte att de senare har muterat till en snällare nivå, man kan bara hoppas.
Men åter till verkligheten som att Covid-19 är något helt annat och bör bromsas men tydligen så har man gett upp, tyvärr.
Citera
2020-05-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Vad får dig att tro att sommaren kommer bli varmast någonsin? Det är 1 maj och 8 grader ute. Tänkte du skriva kallaste sommaren?

Jag pratar såklart om JORDENS klimat och inte Sveriges sommar.

Herregud.

Och vi ser enligt rapporterna ut att gå mot ytterligare det varmaste året någonsin. Om det nu fortsätter såhär efter Maj också.
Citera
2020-05-01, 22:29
Medlem
Fyfan för folk. Vad är det för jävla individer vi har i detta land.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/VbvxG4/trangsel-pa-ullared--var-smockat

"– Jag kände mig inte alls trygg. Det var smockat, smockat, smockat, säger Maria från Göteborg"

Men ditt förbannade stolpskott, åk inte till Gekås under en global jävla pandemi
Citera
2020-05-01, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Känns som coronan börjar bli mindre dödlig..

För någon veckan sen i världen låg serious critical på 5% den är nere på 2% nu

Dödstalen i världen ökade snabbt upp till 5-6000/dag och det var 3-4 veckor sen. Och det har inte ökat.

Däremot ökar smittade. Spanien och Italien har 4 gånger mindre döda per dag. Antingen ljuger varje land i världen om dödstalen. Eller så börjar corona tappa suget på döda oss. Vilket jag vet att den egentligen inte vill eftersom den vill spridas vidare och det går inte om man dör. Så den kan ha muteras till en mildare variant?

Mina egna spekulationer

Antagligen för att dom allra sköraste strök med direkt. Medelåldern på bekräftat smittade sjunker nog hela tiden i takt med att fler testas, och då även dödligheten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vilka jämför du med då? Tror inte vi har någon statistik från stenåldern.
Nej men från 1900 talet då ett flertal svåra influensor skördade mängder av dödsoffer.
Citera
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den officiella svenska planen är att hålla nere smittspridningen så pass att sjukvården inte kollapsar och att skydda de äldre äldre. Det första har vi lyckats med, det andra har vi misslyckats med.(Åtminstone vad gäller de äldre äldre som bor på äldreboende). I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att det finns 1,6 miljoner människor i Sverige som är 70 år eller äldre. En liten minoritet av dessa bor på äldreboenden. Redan 2014 så dog var femte som kom till ett äldreboende inom en månad. Så det är inga atleter som bor där

Flockimmunitet är inte ett mål i sig utan ett oundvikligt faktum, vilket också, i praktiken, gäller lockdown länderna. För inget land orkar med en hur lång lockdown som helst. Och inget land orkar med hur många upprepade lockdowner som helst.

Enligt Fria Tider kan ett fungerande vaccin vara tillgängligt för massproduktion redan det här året.
Vad har en "flockimmunitet" för värde då?
Och alla dom döda pensionärerna på vägen dit, ska du vara med om och försöka skaka liv igen i dem?

https://www.friatider.se/fullt-fungerande-vaccin-under-2020
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Enligt Agnes Wold (hur mycket man nu ska tro på henne), så är det bara viktigt för barn. Sedan, när immunsystemet är färdigt, så ska det inte behöva tränas mera. Men, men... man vet inte hur mycket som hon säger, som är sant.

...men barn som är småbarn nu, kommer nog att bli mindre robusta. Det stämmer.
Det här är ett gigantiskt experiment. Vi har inte isolerat så här sen andra världskriget. Finns en massa påståenden om att vi aldrig har haft så lite sjukdomar på dagis och småskolan eftersom folk är hemma när de är lite snuviga. Folk tänker inte på nackdelen med detta. Barnen bygger inte sin immunitet(och vuxna indirekt). Jag är rädd att detta kommer resultera i enorma smittspridningar när covid-19 är över, i andra sjukdomar.
Citera
2020-05-01, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Varför skulle deras ekonomi "störtas ner i avgrunden"? NZ är ett ganska ovanligt land, på det sättet att det trots sin litenhet inte lever så mycket på export. Deras export motsvarar bara 28% av BNP, jämfört med t.ex. 46% för Sverige eller 83% för Belgien. Dessutom exporterar de nästan bara jordbruksvaror. Deras största exportprodukter är koncentrerad mjölk (14% av exporten), fårkött (6%), smör (6%) nötkött (5%), ost (4%) och vin (3%). Det finns väl ingen anledning att tro att efterfrågan på den typen av varor skulle minska pga coronapandemin?

Sedan har de förstås stora intäkter av turism. Men just det faktum att de snart utrotat coronaviruset från sitt land öppnar ju enorma möjligheter. Tänk att vara ett av ytterst få länder i världen som är coronabefriat och därmed riskfritt att åka till som turist! Folk med gott om pengar kommer att stå i kö till platserna på flygen till NZ och villiga att betala skyhöga priser för att komma dit, sitta av 14 dagar i lyxkarantän med obegränsad tillgång till god mat och fina viner, för att sedan resa runt i landet med alla sevärdheter nästan för sig själv. Det kan bli minst lika lönsamt som den turism de hade tidigare.

Idag har Falklandsöarna grönlistats som coronafritt. Tillsammans med NZ, Grönland. St Barth och Anguilla har de potentiellt chansen att bli en exklusiv destination för turism enligt samma koncept när folk desperat letar efter någonstans de kan resa.

NZ är ett fantastiskt land på många sätt, vilket troligen även reflekteras i hur de hanterat pandemin hittills! Och jag skulle verkligen vilja göra allt för att åka tillbaka dit en dag. De har redan pratat om (i DN), att de funderar på turism, att de kan ha framöver avskilda karantän-spa och liknande, dvs. försöka på ngt sätt att ha turism fast på ett begränsat sätt. De verkar tänka positivt och försöka se lösningar.

Om jag vore en mångmiljonär just nu finns det ingen annanstans jag hellre skulle vilja åka på semester än ett i princip coronafritt land som NZ med fantastisk natur, goda viner och urtrevligt folk. Jag tror inte de har problem med att få turister, hoppas bara de hittar bra sätt att hantera det. Jag tror på dem, håller tummarna allt vad jag kan.
Citera
2020-05-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Hör här darlin...

Ingen vet ens om immu byggs upp..

man får alltid minnesceller ändå, så även om om ingen flockimmunitet byggs upp så vet kroppen vad den ska göra andra gången den stöter på covid-19.
Citera
2020-05-01, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Ok, 12000 döda fram till runt mitten av december blir det.

Mina mycket amatörmässiga och hemsnickrade siffror. Jag räknar just nu i alla fall på att 60 % av befolkningen kommer drabbas = 6 000 000. Sen på att 0,25 % av de smittade kommer att dö. 15 000 totalt. Sen vilken tidsperiod det handlar om vågar jag inte spekulera i. 12 månader?
Citera
2020-05-01, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Måste vara jobbigt för Sverigehatare som dig nu när övriga Europa tar efter Sveriges strategi och visar stor nyfikenhet på denna.

Jo vi har en massa restriktioner på våra restauranger, arbetsplatser, inom transporter, på våra äldreboenden, på våra sjukhus, Samlingar i grupp, högskolan, sportevenemang, konserter och nöjen mm mm.

Hur mycket som helst. Uppenbarligen var det inte så skoj att ha Lockdown och såklart totalt omöjligt. Det funkade i 6-7 veckor men nu går det inte längre.

Och man öppnar inte för att smittan är borta. Den är fortfarande enorm i många av dessa länder men det går inte att hålla på längre.

Skoj att alla nu tar efter Sverige och inför samma restriktioner på restaurang och barer som vi

Jag blir då less på att läsa inlägg som dessa.

Nej, jag kan säga dej det är inte kul med lockdown.
Och givetvis omöjligt i långa perioder.

En lockdown är till för att sjukvården ska hinna med, så det inte blir till ett sweden scenario med 100 döda per dag.

Då sjukvården igen kommit "ikapp", så öppnar man kontra stänger vartefter.
Grekland stände i tid. Kommer öppna nu på måndag.
Kommer att fortsätta med detta en bra tid nu framöver med stänga, öppna nu har jag läst.

Edit. stypa/öppna
Senast redigerad av Im1taTion 2020-05-01 kl. 22:42. Anledning: skrev fel
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in