2020-05-01, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Kan någon snälla berätta hur r0 kan vara nere på 0.85?

Vilken statistik bygger detta på? Den non-existerande masstestningen?

Om fake news hade ett ansikte.

Jag tror att fake news har ett ansikte - det ser ut som Donald Trump med orange solbränna som är påmålad men där man har missat att fylla i runt ögonen, och så en helt crazy frisyr på det
Jag är nog lite övertrött nu, ursäkta!
Citera
Medlem
Lyckligagatandens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
mer skitsnack från mytomanen?

Varje smittad svensk smittar nu 0,85 andra.

Folkhälsomyndighetens statistik visar att Sveriges R-tal legat under 1.0 sedan 21 april.

– Är det under 1.0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell till SVT Nyheter.

Du har inte tänkt på alla gamla som dör på ålderdomshem som aldrig blir testade, det finns ett så stort mörkertal så att säga att R0= under 1 är löjligt för smittan ökar och sprids hela tiden.
Du ska inte lyssna fullt ut på vad myndigheterna säger för du är väl myndig och kan tänka själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Kan du lista alla de länder som du tror gör som Sverige?

Som ska öppna butiker och varuhus med social distansering? Eller restauranger med distansering eller take away eller de som ökar antalet som får träffas? Eller de som öppnar gränserna?

I princip hela övriga Europa tar dessa steg varje dag nu. T om Italien ska nu öppna restauranger OCH barer. .

Så du kan ta valfritt Europeiskt land utom Ryssland typ. England ligger väl också lite efter... men de övriga följer oss dagligen nu.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Det spelar ingen roll. Om vi isolerar folk så sjunker den allmänna immuniteten för allt möjligt. Bered dig för en hård säsong nästa år, framförallt i länder som kört lockdown. Den allmänna motståndskraften för både bakteriella infektioner och virus kommer vara kraftigt nedsatt. Vi är beroende av att de cirkulerar (främst hos barn) och vi bygger immunitet. Vi har nu stoppat det i hela världen,

Enligt Agnes Wold (hur mycket man nu ska tro på henne), så är det bara viktigt för barn. Sedan, när immunsystemet är färdigt, så ska det inte behöva tränas mera. Men, men... man vet inte hur mycket som hon säger, som är sant.

...men barn som är småbarn nu, kommer nog att bli mindre robusta. Det stämmer.
Citera
2020-05-01, 22:22
Medlem
Volvo242DLs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Tack för att du tror att jag är ung, jag är runt 40
Jag har jobbat som lärare och jag håller med om att ordningen i skolan kunde vara bättre, men det beror på föräldrar som inte uppfostrat sina barn på rätt sätt, genom att prata med dem och förklara saker.
Etik, moraliska dilemman, hänsyn till andra - det fungerar om man snackar om det från tidig ålder.
Många av barnen som är stökigast kommer från familjer med auktoritet som är felaktigt riktad, som att tvinga kvinnor att lyda under män m.m.
Jämlikhet och demokrati är trots allt det bästa konceptet. Att piska barnen skulle fungera väldigt dåligt, de barn som blir slagna blir de värsta bråkmakarna av alla!

Ja, intressant. Men jag skulle gärna vilja veta varför samhället blivit så våldsamt.
På 1950-talet blev det stort rabalder om en stulen cykel, men i den tid vi lever i nu så hör skjutningar, mord och våldtäkter till vardagen så knappt ingen längre reagerar.
-Jaså, dom har sprängt ett hus i luften. Usch fy så otrevligt och sen är det inte mer om den saken.

Det liknar den kokta grodan. Samhället förfaller hela tiden lite i taget samtidigt som acceptansen ökar.
Samma med Coronaviruset. Vi ingriper inte, vi låter det komma.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyckligagatanden
Så kan du inte tänka, varje års influensa är en "ny" så även om du missade årets så är nästa års en ny influensa för det är så den håller sig kvar med att ändras.

Men stänger vi Kina så kommer all influensa minska och avta helt, värt att tänka på.
Den blir ju ny eftersom vi byggt immunitet mot den gamla, om vi ett år hindrar den genom social distansering så är den ju fortfarande ny. Skulle vi göra så i 10 år och sen släppa så skulle extremt många dö i väldigt många varianter-
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Vilken trevlig nivå du har. Jag vet inte men med dina vokabulär så är det ju rätt tydligt vem som mår dåligt och är "sjuk i huvudet".

Jag konstaterar att övriga Europa nu går i Sveriges fotspår och öppnar varuhus, Butiker, restauranger och barer med samma regler och ordning som vi haft länge.
En del har redan öppnat gränsen.

Skoj att se att de följer efter oss nu och vill ha det samhälle vi levt i hela tiden

Skoj att du ser det så.. har ju egentligen inte vart nån skillnad mellan Sverige och Danmark. Dom hade en partiel lockdown som ingen brydde sig om. Den höll i mellan 15 mars till 25 e mars. Sen var det inte mångå som brydde sig om detn ens då...
Citera
2020-05-01, 22:23
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
1. Men det är fortfarande gott om IVA platser i Sverige med 30% tomma platser. Vi har inte under nån gång under denna period varit i närheten av att fylla alla dessa platser och tälten i Älvsjö och Göteborg har inte behövts.

FÖR ATT PATIENTERNA ALDRIG KOMMER DIT. De sållas bort INNAN de kommer i kontakt med IVA-vården. Det kallas pre-triage, det är lagstadgat och har varit så i många år. Det är ingen ny grej, det ä ringen sensationsjournalistik, det är ett faktum. Inse.

Citat:
2. Ja, jag vet att antalet på IVA varit stabilt länge. Nu har inlagda på sjukhusen i Covid-19 minskat konstant denna veckan vilket borde ge utslag snart på IVA och vi ser en minskning till under 500 här.

Se där du låter t.o.m som Tengele själv, du har kopierat hela grejen med att bara upprepa ord som en papegoja utan att tänka heller, precis som Tengele själv. Stablit.

Citat:
3. Förmodligen har några fler avlidit i Covid-19 som i precis alla andra länder på jorden. Men med tanke på statistiken på överdödligheten ifrån SCB fram tills mitten av April så har vi väldigt bra koll på hur många som dött i Covid-19. Vi kan inte ha missat väldigt många för det skulle i så fall ha setts i överdödligheten.

Ja, duktiga Bamse-Sverige klarar biffen. De som inte finns med i statistiken i år kommer med i något annat år istället, så det jämnar ut sig sådär om tio år kanske.

Citat:
4. Vi är definitivt bättre än Norge att rapportera döda. Vilket Norge själva säger.

Fast exakt hur många gånger bättre? Dubbelt? Tredubbelt? Fyrdubbelt? Du tror det eller hur? Du tror att Norge bara klarar att rapportera en av fyra och Sverige klarar 100%? Exakt vad baserar du det på?

Citat:
Vi samkör ju register och tar med alla som testats för Covid-19 inom 30 dagar med i statistiken medans i Norge får en läkare sitta och ringa samtal för vart och ett av dödsoffren för att regga dem...

Samtidigt som vi struntar i alla som inte testats för Covid19.

Citat:
Men jättestor skillnad är det nog inte men vi är nog bäst i den klassen i Norden vad det verkar då vårt system är synkat medans de andra får göra allt manuellt.

Jag förstår att du gillar superlativ. Men exakt hur mycket bättre tror du duktiga gråsossesverige som också råkar ha den överlägset sämsta sjukvården i Norden är på det här området?

Citat:
5. Det är i princip fullständig Lockdown i Spanien. Kanske hårdast i hela Europa. Trots det har man en kollapsad sjukvård och fortfarande en enormt stor smittspridning och på toppen av det förmodligen en arbetslöshet på ca 25%...

Nej. Jag bor i Spanien och då jag har jobbat som vanligt under hela perioden borde jag fan veta det aningen bättre än dig eller hur? Jag har jobbat precis som vanligt precis som alla andra i livsmedelsbranschen, jordbruksnäringen, läkemedelsindustrin, bensinstationer etc.

Citat:
Så ja, det hänger ihop. Smittan kommer inte försvinna och det har ju även Spanien nu förstått och måste öppna upp.

Anledningen att de öppnar upp är för att deras R0 har varit nere under noll en längre tid, till skillnad från Sverige som påstår det trots att vi lätt ser att det inte är så.
Citera
2020-05-01, 22:24
Medlem
Citat:
Men vi ska följa alla andra länder? Men ingen följer oss? Det gamla vanliga Sverigeföraktet alltså

Självklart följer de våra fotspår nu när vi haft det samhälle länge som de nu vill ha.
De tar till och med efter 1,5 meters reglerna i butikerna i en del Europeiska länder nu

Skoj att se. Vår strategi är den hållbara och det förstår nu de övriga länderna.

Nej jag tycker inte att det handlar om Sverigeförakt. Snarare skulle säkert en del vilja hävda att Sverige slår sig väl mycket för bröstet i denna fråga

Huruvida vår strategi är den hållbara eller inte är det alldeles för tidigt att sia om. Inte ens herr Tegnell är säker på detta. Vi får se..
Citera
2020-05-01, 22:24
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Oj, ännu en Sverigehatare. Trevligt. Många här inne.

ALLA ska inte få IVA, ALLA tål inte en IVA vård. Hur svårt ska detta va att förstå??

IVA vård innebär stora påfrestningar. Den är inte till för gamla och sköra och har aldrig varit. Varken nu eller förr. De klarar helt enkelt inte va det och det gör mer skada än nytta.

Så du vet ju inte vad du pratar om.

Japp, vår sjukvård har klarat detta galant så långt. Vi har fortfarande 30% kapacitet på IVA och antal inlagda är stabilt sedan 2 veckor tillbaka. Nu minskar inlagda på sjukhus hela denna veckan och det bör märkas på IVA snart också där det sjunker under 500 personer.

Du vet inte ett skit vad du talar om här !
Att 2000 inte fick komma in på iva handlar inte om att 2000 skulle bli intuberade, det handlade om att enbart kunna ge syrgas men inte ens detta erbjöds. Kom inte med medicinska lögner som du inte behärskar. Galant sjukvård...., du är ju medveten om att det flygs ut pat till andra län då det är fullt i 08, Black hawks låter ganska mycket när dom flyger över stan. S:t Göran är i princip bommad sen järvafolket har översvämmat kapaciteten.
Vi verkar ha fått en Goebbels i denna tråd, trodde vi hade tillräckligt med Corona bobs....
Citera
2020-05-01, 22:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Den blir ju ny eftersom vi byggt immunitet mot den gamla, om vi ett år hindrar den genom social distansering så är den ju fortfarande ny. Skulle vi göra så i 10 år och sen släppa så skulle extremt många dö i väldigt många varianter-

Hör här darlin...

Ingen vet ens om immu byggs upp..
Citera
2020-05-01, 22:26
Medlem
stoltsvenskfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Det förutsätter att man testar i stil med USA och Tyskland och inte bara testar folk som kommer sjuka för att få vård.
Känner tiotalet som blivit nekade tester där majoriten visade upp de säregna covid19 symptomen.

Säregna?

Citat:
https://www.who.int/news-room/q-a-detail/q-a-coronaviruses#:~:text=symptoms

The most common symptoms of COVID-19 are fever, dry cough, and tiredness. Some patients may have aches and pains, nasal congestion, sore throat or diarrhea. These symptoms are usually mild and begin gradually. Some people become infected but only have very mild symptoms. Most people (about 80%) recover from the disease without needing hospital treatment. Around 1 out of every 5 people who gets COVID-19 becomes seriously ill and develops difficulty breathing. Older people, and those with underlying medical problems like high blood pressure, heart and lung problems, diabetes, or cancer , are at higher risk of developing serious illness. However anyone can catch COVID-19 and become seriously ill. Even people with very mild symptoms of COVID-19 can transmit the virus. People of all ages who experience fever, cough and difficulty breathing should seek medical attention.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in