2020-05-01, 22:02
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tänker, att färre kommer att få vanliga flunsan nästa vinter ändå, p.g.a. att vi kommer att fortsätta med att hålla avstånd, tvätta händer noga, och även i övrigt sköta disk, tvätt och annan hygien bättre än förr om åren. Vanliga flunsan är ju betydligt mindre smittsam än corona, så den kommer inte att få många chanser alls att hoppa mellan människor med de här åtgärderna.
Förmodligen tvärtom om vi släpper på restriktionerna. Eftersom vi dödade årets influensa i förtid kommer färre vara immuna. Nästa års influensa blir värre.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon

Nej, men dom flesta riskpersoner där har dött som jag hänvisade till.
Har dom? Det låter osannolikt!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Detta ser inte bra ut...skrämmande.
https://www.di.se/nyheter/ny-forskningsrapport-risk-att-pandemin-blir-varre-och-pagar-i-tva-ar/
Några promille av världens befolkning kommer dö. Mestadels de som ändå skulle dö snart.
Var det en överraskning?
Citera
2020-05-01, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Styrande brukar gå upp i opinionen under kriser. T.o.m. Trump fick sig en boost ett tag, även om den försvann rätt snabbt.

Inte går man väl upp i popularitet när man begår folkmord som hävdas härinne?
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast jag tänker, att färre kommer att få vanliga flunsan nästa vinter ändå, p.g.a. att vi kommer att fortsätta med att hålla avstånd, tvätta händer noga, och även i övrigt sköta disk, tvätt och annan hygien bättre än förr om åren. Vanliga flunsan är ju betydligt mindre smittsam än corona, så den kommer inte att få många chanser alls att hoppa mellan människor med de här åtgärderna.

Det är möjligt. Men fler kommer ha dött av Covid än en extremt svår influensasäsong. Det är det enda jag påpekar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag tror inte det är nåt större problem.
Att ha munskydd menar jag.
Man ser fler och fler personer som går runt med munskydd.
Vi pratar fortfarande om 5 pers på 100.
Men bättre än innan när det var typ 1 på 200.
Ta med handskar och munskydd.
Det känns att folk har börjat mer att vänja sig att se folk som går runt så här så det är inte så roligt längre att stirra på folk.

Det är sant, några fler har det blivit som haft munskydd ute, på sistone. Det är klokt tror jag. Jag är ganska blyg 🙈 och hatar att bli utstirrad men förhoppningsvis har väl de på vårdcentralen sett ett antal "rädda" personer som mig med munskydd, senaste tiden.. Kanske har de själva även munskydd, personalen, blir intressant att se.
Citera
2020-05-01, 22:04
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Uppenbarligen tror övriga Europa på detta då land efter land nu ska ha det samhälle vi hela tiden haft. Trots att smittan fortfarande är gigantisk i många av länderna.

Det går såklart inte att ha nedstängt längre. totalt ohållbart och det förstår även WHO.

Där är Sveriges strategi den hållbara och det är det vi nu ser runt om i Europa.

Haha-sverige hade inte en utan 2 strategier i mix-det sket sig big time !
Återigen, sverige beräknas vara sista landet att bli av med Coronan runt oktober månad, vilket innebär att svenskar kommer att vara portförbjudna för inresa till övriga länder tills nov om vi har tur
https://ddi.sutd.edu.sg/portfolio/items/448595
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Eftersom det här viruset är mer smittsamt än influensa så kommer fler att bli smittade av Covid. Ju fler som smittas, desto fler kommer att dö. Vi kommer alltså att landa mycket högre än en svår influensasäsong. Troligtvis runt 12000.

Du måste ange ett tidsintervall eftersom folk dör hela tiden av olika infektionssjukdomar. För hela 2020 eller säsong fram till 1 juli?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Varför skulle världen gå under? Är du domedagsprofet nu? Vi har t.om. stoppat klimatförändringarna nu med färre utsläpp.

Ta det lugnt, vi överlever.

Vi har verkligen inte stoppat några klimatförändringar. Detta året ser hittills ut att bli det varmaste någonsin. Lite klar luft över våra städer stoppar inga klimatförändringar lille vän.

Det verkar som många länder fick totalpanik och stängde mer än de behövde och nu kliar man sig lite i huvudet.

Självklart överlever vi. Många Flashbackare tror ju inte det om vi inte stänger skolan
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ShariaInstructor
Detta är ju en tragisk tråd egentligen. Men jag har lärt mig nya begrepp av ärade debattörer här. Exempelvis "genusmuppar", mycket kul liksom om man kommer med siffror utan länk så har man dragit "siffrorna ur röven"...ganska roande i all dysterhet här.

Jag är lite irriterad över att man snackar om en platå som är så förbaskat lång så jag ser inget slut på detta skit. Kurvan borde gå ned NU!!
Du får nog ta och ge dig till tåls ett tag. Platåer kan vara stora.Tibetanska högplatån är rund 150 mil lång.
https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Platå
Senast redigerad av -tramS- 2020-05-01 kl. 22:07.
Citera
2020-05-01, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Stämmer det så lurade du oss allt. Eller så har du glömt väldigt mycket från studietiden.

Det var 7 år sen. Man glömmer alltid grundläggande saker efter ett tag. Sen blir man duktig på det man jobbar med.

Jobbar du på en hjärtavdelning så är du duktig på kardiologi, men inte på urologi tex.
Citera
2020-05-01, 22:05
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Jaha. Fortfarande obegripligt resonemang. Som om du skulle säga: Låt oss tala om det som Elsa har gjort, men under tiden vi talar om det Elsa gjort så vill jag att du tänker på Anna.
Jag är fullt kapabel att se Sverige från flera infallsvinklar och bedöma landet utifrån alkoholvanor, sjukvård, studielån eller strategin mot Covid 19, eller vad man nu vill diskutera. Så låt Tunisien vara Tunisien

Vad är det obegripliga i det? Tänk dig att du har en mängd olika strategier i en tunna. Några fungerar bättre, några sämre.

Det gör ingen som helst skillnad om en av dom har en Sverige-klisterlapp på sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in