2020-05-01, 21:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Tror du får läsa vad No*a och A'Ron sa om låset.

Det tycker jag du ska göra.

AktB: 146 sid: 26
Citat:
V: Eh när man e klar .. så .. antingen direkt när du låser.. å på utsidan låser du genom o trycka
en gång på stjärnan
.. men antingen när du låser inifrån .. direkt låter det ju
..
Citera
2020-05-01, 21:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Han öppnade datorn för ett mejl ja. Chrome återställer eller försöker återställa flikar och vid en sådan situation ger det inga händelser i sync_log. Det har jag kunnat konstatera vid mina numera ganska omfattande tester

Allt tyder på att händelserna 20.29 0ch 23.34 var användarinitierade och på något sätt kopplade till ett googledokument i webbläsaren.

Till skillnad mot händelser vid till exempel
00:25
00:39
02:29
03:09

Se och jämför under rubriken Chrome Cache Records aktbilaga 163.

Hur kommer man åt den historiken på sin egen dator?
Citera
2020-05-01, 21:47
Medlem
SD sätter på lapen vid hemkomst runt 23, har alltid ett gäng flikar öppna i Chrome inkl Gmail och Drive? Så har det iaf sett ut på bilder man kan se på hans geocachekonto. I Drive finns sannolikt en mängd mappar med dokument som delas med andra och docs som andra delar med honom. Efter snabb genomgång av diverse lämnar han datorn vid ca 23.15 och tar sig ut? Runt 23.30 går lapen ned i vila och någon automatisk grej sker vid 23.34 fast ingen är där förrän vid 00 då en pdf öppnas?

Ser då ut att finnas gott om tid att dona med ett mord.
Citera
2020-05-01, 21:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fribbä
Uppdaterad tidslinje:

23:01:02 - Runt den här tidpunkten svara SD på mail och skickar telegram till Lena
23:01:13 - Lena skickar bild på cache logg till SD
23:23:43 - Lena lämnar bostaden
23:30:00 - Ungefärlig tid då man misstänker att hon blev ihjälslagen
23:34:16 - Okänd aktivitet vid SD laptop
23:38:xx - Lenas telefon ser ut att lämna brottsplatsen
00:00:00 - PDF öppnas på SDs laptop
00:03:14 - Telegram till Lena från SD - "Avslutar strax"
00:07:47 - Lenas mobil pingar Hjalmar-masten som ej är nåbar från brottsplats.

00:23:07 - SD svarar på mail via sin mobil
00:29:36 - SD skickar telegram till Lena "Hepp. Du kom inte in mer. Sov gott. Hörs i morrn."
01:13:12 - SDs telefon pingar Varberg-masten
01:41:37 - Lenas mobil stängs av
05:23:46 - Någon loggar in på Lenas mail via Lenas dator
05:51:04 - SD skickar telegram till Lena "Morrn, vad händer? Somnade ifrån igår."

Intressanta observationer.

Jag lyssnade på SDs förhör i Rättegången på YT.
Där berättar han (hur mycket som nu är sant) att han den 11-12 maj, efter att ha blivit hotad av tre män, gick hem för att larma och hämta bättre lampor för att jaga efter männen. Där berättar han att han tar cykeln, lämnar den någonstans för att han ska snabbare kunna fly om han blir hotad.

Nu känns inte mycket av hans berättelser trovärdiga, men jag tänker att en del är uppblandat med sanning. Varför skulle han ljuga om cykeln?

Om nu SD tar med sig mobilen efter mordet och vid 23:38:43 kan man positionera den till en plats nära fyndplatsen.

Kan han ha gömt den där för att ta hand om den senare?
Eller en andra person, som du föreslår.

Jag tänker att han har ju ändå planerat det här. Hans ord "de kommer inte att lösa brottet" (fritt ur minnet) får mig att tro att han har innan tänkt ut hur han ska kunna ha ett täckande alibi.

Därför har han säkert tänkt ut att datorn ska stå på. Och att han ska skynda hem för att sätta igång en aktivitet så fort det bara går.

Kan det gått till så här:

Jag tror att SD skulle hinna.
Men det blir många vändor om det krävs att någon måste göra något med mobilen för att den ska pinga(?)
Jag utesluter absolut inte att SD fått hjälp.
Citera
2020-05-01, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picasso2
Och du vill säga med detta... vad?
Ja, han blev inbjuden på kladdkaka. Och kom troligen runt 23.20 - lurade ut LW och slog ihjäl henne. Nån kladdkaka åt han troligen inte - han hade bråttom att ha ihjäl henne. Eller vad vill du säga???

Vi pratade ju om hur HD fått vetskapen om LW:s försvinnande utifrån vår vetskap att hon yttrat "Hoppas hon är död" innan hon borde vetat om LW:s försvinnande.
Det kan bero på en minuts skillnad mellan klockors inställning tidigare på morgonen,
nä NW ringde WD, det kan bero på att hon haft eller fått kännedom om gärning och GM när som helst den natten eller morgonen,
det kan bero på att SD sökte LW på sedvanligt sätt, någon gång innan NW, UW och E kom för att fira A
tidigt på morgonen. Att han pratat med/ träffat HD innan NW ringde.
Hur tror du TR ser på detta med att HD yttrade sådär i "förtid"?
De måste ju ha diskuterat detta fenomen.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-01 kl. 21:53.
Citera
2020-05-01, 21:51
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Du pratar ju i cirklar bara. Om nu dokumentet var uppe så är det ju logiskt om den ”cachas” ibland och det var väl forensikern inne på?

Hade han gått in på mailen hade det synts i syncloggen.
Mejlet läste han på mobilen och gick efter det in på datorn.

Forensikern sa att med "jämna mellanrum" blir det cache-/webbhistorik utan manuella åtgärder. Som jag skrev i inlägget så fanns ju även sådana spontana automatiska "cacheaccesser" även på SD-dator men det var inte alls av samma typ som de vid 20.29/23.34. Dessa är kopplade till ett GoogleDocs-dokument i webbläsaren. Jag får händelser av 20.29/23.34-typen när jag manuellt laddar en sådan sida, det är bland annat därför jag är övertygad om att de är användarinitierade men också efter att nu studerat aktbilagan ännu närmare i sömmarna så måste slutsatsen bli att de är användarinitierade.
Citera
2020-05-01, 21:52
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av piastrone
Hur kommer man åt den historiken på sin egen dator?
Det finns olika verktyg, jag använder ChromeCacheViewer som man kan ladda ner.
Citera
2020-05-01, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anetor
Nä du. Återigen, när fick HD reda på att LW var försvunnen? Du påstår att NW inte var hemma när SD kom till LW för att se om hon var hemma. Ange nu ditt troliga tidsschema för NWs hemmavaro, SDs besök hos LW för att se om hon var hemma och när HD fick kännedom att LW var försvunnen. Du har inte redovisat annat än vilda spekulationer. Om du inte förstår kan jag referera till vad du skrivit tidigare. Jag hoppas jag slipper det.

Nej NW var inte hemma hos LW den natten - han kom på morgonen tillsammans med pappa UW och syster E.
Den som var hemma var nämLigen A.
A sov på övervåningen. SD var bjuden på kladdkaka och kunde ha kommit när som helst
under natten och morgonen före NW,UW och E.
Han kan ha kommit även om A sov på övervåningen. Hade A vaknat (vilket han gjorde vid 04-05-tiden) och gått nedför trappan kan han ha mött SD som sökte LW vilket inte var ovanligt på natten även om jag inte läst och förstått att de brukade ses sent. Inför bådas olika resor kan den sena/tidiga timmen kanske förklaras i så fall (hypotetiskt alltså: säga adjö, ses en stund).
Eller ... hade han, A, stött på någon annan på nedervåningen ...

SD kan ha tagit vägen förbi HD på hemvägen och pratat med henne, hon skulle ju tidigt till jobbet och var troligen vaken före 06 någon gång.
Senast redigerad av Moschata 2020-05-01 kl. 22:04.
Citera
Medlem
Citat:

Forensikern sa att med "jämna mellanrum" blir det cache-/webbhistorik utan manuella åtgärder. Som jag skrev i inlägget så fanns ju även sådana spontana automatiska "cacheaccesser" även på SD-dator men det var inte alls av samma typ som de vid 20.29/23.34. Dessa är kopplade till ett GoogleDocs-dokument i webbläsaren. Jag får händelser av 20.29/23.34-typen när jag manuellt laddar en sådan sida, det är bland annat därför jag är övertygad om att de är användarinitierade men också efter att nu studerat aktbilagan ännu närmare i sömmarna så måste slutsatsen bli att de är användarinitierade.
Nej du lyckas inte övertyga mig. Jag släpper detta.
Citera
Medlem
Citat:

S har dokument som är delade med andra. Ligger massor med länkar på hans geocachekonto. Folk löser tydligen gåtor dygnet om och har sannolikt sina läsare öppna. Om någon annan är inne och tittar på S docs, bör det bli en form av aktivitet i SDs Drive oavsett om han är vid lapen eller inte ifall han är "ägare" till dokumentet. Eller, hur?
Citera
2020-05-01, 22:01
Medlem
Det är solklart att SD är mördaren i detta fall, finns ingen annan som är misstänkt som SD, ev sitter HD och JG med fingrarna i syltburken också men att SD är den som utfört detta Bestialiska mord råder inget tvivel om, alla kan vara helt lugna med att SD tillslut får det han förtjänar, långt fängelsestraff, om han frias just nu så kommer grävandet fortsätta och SD kommer stå med brallorna nere och få krypa in.

Hört att grannarna inte är särskilt roade att mördaren (SD)är tillbaka på gatan, man kan ju bara tänka sig hur grannsamverkan känner för detta.
Senast redigerad av Grubbelman 2020-05-01 kl. 22:03.
Citera
2020-05-01, 22:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Unni.Drougge
Nej du lyckas inte övertyga mig. Jag släpper detta.
Ja se det kan jag inte göra mycket (eller mer) åt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in