2020-05-01, 21:24
Medlem
HGs avatar
Mina munskydd börjar ta slut och jag funderar därför på att beställa 5000 munskydd från Kina a 0,33 kr styck plus tull.
Jag antar att vi inte den närmaste tiden kommer att få munskydd till Sverige som kan köpas via apotek eller dylikt. Eller har jag fel?
Är det någon som vet var man kan köpa munskydd i Sverige just nu?
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
...

Nu ska alla gå Sveriges väg med samma regler på restaurang och barer, en del har redan öppnat gränsen, Butiker och Varuhus öppnar med samma distansuppmaningar som vi har osv osv.

...
Du försöker boosta dig själv, ser jag.
Ditt resonemang är mindre logiskt än att hävda att Sverige följde resten av världen när man häromdagen stängde tre krogar i Sthlm ...
Citera
Medlem
Citat:
Men pressa ner smittan har man ju bara lyckats marginellt med i många av dessa länder TROTS fullständig lockdown.

Nu ska alla gå Sveriges väg med samma regler på restaurang och barer, en del har redan öppnat gränsen, Butiker och Varuhus öppnar med samma distansuppmaningar som vi har osv osv.

Skoj att alla följer oss helt plötsligt

Nu när de öppnar kommer smittan tillbaka såklart för länderna har ju fortfarande en enorm smittspridning. Den går inte att får bort.

Det gick inte längre än 6-7 veckor.

Sen när det blev 25% arbetslöshet var det inte så skoj längre.

Jag håller inte med om att länder följer Sverige. Inget land har haft som ambition att ha evig lockdown utan planerna har, såsom jag förstått dessa, att avbryta lockdown i samband i takt med att man får ner smittspridningen.
Citera
Bannlyst
Citat:
Lägg av? Jag förklarade mycket tydligt för dig vilka restriktioner vi har i Sverige. Något du uppenbarligen inte hade en aning om. Otroligt nog...

Något nu övriga Europa tar efter. Vilket är skoj

Har du några allvarliga störningar? Det måste ju vara det.
Vem har lyckats lura dej att tro att andra länder tar efter Sverige?
Stackars lilla pojken.
Citera
2020-05-01, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Ja. Det är hemskt. Han gör det bra. Jag är inte den som dömer folk. Vad han än tagit så har han min fulla förståelse! Det har inget med politiskt tillhörighet att göra utan jag hade inte dömt vem som än stod där just nu och var i behov av någon psykofarmaka eller illegalt för att orka framträda. Det är en tuff situation. Inget att skämmas för!

Frågan är om kistorna räcker till? Var begravs alla? Behövs speciella gravar och kistor i Sverige? Det är inte vilka lik som helst liksom. De är övertagna av Coronan och är väl fortfarande väldigt smittsamma? Det lär vara en resurskrävande hantering av avlidna.

Lär vara body-bags som är förslutna, och de anhöriga får inte ens se den döde/döda när identifieringen är klar, och sedan försöker väl begravningsbyråerna puscha på att det ska kremeras med ev begravningsgudstjänst i framtiden. Man har ju längre tid på sig med en urna (ett år har jag för mig) än med en jordbegravning (1 månad), och sedan tipsas man om att skjuta på begravningskaffet på obestämd tid... "!Begravningsgudstjänst" med bara en urna har jag varit med om flera gånger. Ingen höjdare. Så knepigt blir det...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Måste vara jobbigt för dig att upprepa samma mantra i tjugotals inlägg för att bli fullständigt ignorerad?

Kanske dags för dig att ta tag i ditt liv och göra något vettigt istället?

Jag besvarar dina frågor och det är inte ett dugg jobbigt. Bra att ge fakta.

Nu går övriga Europa i Sveriges fotspår och det är skoj att se
Citera
Medlem
” Folkhälsomyndighetens statistik visar att Sveriges R-tal legat under 1.0 sedan 21 april.

– Är det under 1.0 så smittar varje sjuk inte ens en person, vilket betyder att pandemin successivt kommer ebba ut, säger statsepidemiolog Anders Tegnell”

Vad hjälper det om den ebbar ut, när Sverige är det enda landet i världen som tillåter inresa utan karantän för utländska medborgare? Kom hit och festa, här är barerna öppna!
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ola Schubert
Den officiella svenska planen är att hålla nere smittspridningen så pass att sjukvården inte kollapsar och att skydda de äldre äldre. Det första har vi lyckats med, det andra har vi misslyckats med.(Åtminstone vad gäller de äldre äldre som bor på äldreboende). I sammanhanget är det viktigt att komma ihåg att det finns 1,6 miljoner människor i Sverige som är 70 år eller äldre. En liten minoritet av dessa bor på äldreboenden. Redan 2014 så dog var femte som kom till ett äldreboende inom en månad. Så det är inga atleter som bor där

Flockimmunitet är inte ett mål i sig utan ett oundvikligt faktum, vilket också, i praktiken, gäller lockdown länderna. För inget land orkar med en hur lång lockdown som helst. Och inget land orkar med hur många upprepade lockdowner som helst.

Bara en liten detalj...

Högst osäkert att flockimmunitet som koncept fungerar för det här viruset.

Som sagt, bara en liten detalj...

Men kämpa på! Lägg lite krut på Herpes också när du ändå håller på. Den skiten har ju anusslickande svenskar dragits med under årtusenden. Väntar på flockimmunitet där också.
Citera
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sockerpappan
Sverige ligger på tredubbla dödstalen per dag och per capita nu, jämfört med USA...

.
Nej du ljuger. Sverige ligger på 1,3 gånger dödstalen per capita samtidigt som USA erknner att de antagligen missar extremt många av dödsfallen:
https://www.nytimes.com/interactive/2020/04/28/us/coronavirus-death-toll-total.html
Citera
2020-05-01, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Som nämns ovan, har Sveriges regering flockimmunitet som strategi har regeringen valt att offra en del av populationen, då det är oundvikligt att folk dör med denna strategi.

Det är även "oundvikligt" att folk dör exempelvis pga av tuffare influensasäsonger. När vaccinet sviktar som 2018 dör fler än normalåret, men vi stänger inte ner för det. Vi "offrar".

SCBs siffror på överdödlighet med 2019 som referensår (= lågt influensaår) 1 jan-19 apr

2015: 30282 (+2330)
2016: 28733 (+781)
2017: 29771 (+1819)
2018: 30967 (+3015)
2019: 27952 (referensår)
2020: 30064 (+2112)

2020 var även det ett lågt influensaår och tom lägre än 2019. Skillnaden mellan 2019 och 2020 1 jan- 15 mars är 240 fall färre 2020 än 2019.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Neverever31
Begränsad smittspridning så att vården hinner med, kurvan du vet. Obegripligt att folk inte förstått det än efter all info.

Vi har inte begränsad smittspridning, utan fri. Därför våra siffror är så höga jämfört med grannländerna.
Citera
Medlem
Rad-i-Kalles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LukeRhinehart
Det tyder visar ju att en lockdown var absolut nödvändig. Samma sak i Italien — tänk om de hade fått en Lombardiet-situation i hela landet.

Alla länder har inte lika goda förutsättningar som Sverige. Resultatet av en mjuk nedstängning kombinerat med goda socio-demografiska förutsättningar ser vi i Norge, där dödsfallen per dag kan räknas på ena handens fingrar.
Klokt resonemang.
Önskar flera kunde se det så, t ex de som envist hävdar att Sverige visar vägen med sin ”strategi”.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in