2020-05-01, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Vi har inte lyckats med ett jota. Vi har enbart tur att inte fler blivit smittade och att vi inte har fler allvarligt sjuka.

Jag har inte sett något land hävda att de tar efter Sverige.

Så alla andra länder hade otur och Sverige hade tur?

I princip hela övriga Europa öppnar nu skolor, restauranger, barer och går tillbaka till sina arbeten. En del har öppnat gränsen och fler lär följa.

Så om du inte sett ett enda land som nu följer efter oss i vår strategi kan du peka på valfritt land i Europa.

De går alla efter oss. Vare sig du vill det eller inte. Trots att smittan är enorm i en del av dessa länder så öppnar man. Helt enkelt för att det inte går att hålla på längre.
Citera
2020-05-01, 20:34
Avstängd
sherms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Många invandrare bär munskydd, till skillnad från många svenskar.

Det måste bero på svårigheten att ta till sig information.
Väldigt rasistiskt sagt utav dig. Därtill är det en myt med en tydligt rasistisk underton att svenskar skulle vara sämre än invandrare. De flesta använder inte andningsskydd och det gäller såväl invandrare som svenskar.

De som trots det har någon form av andnings- eller munskydd har allt som oftast undermåligt skydd som inte håller skyddsklass FFP3. Måhända är invandrare mer benägna att köpa på sig kinesiskt skräp än vad svenskar är.
Citera
2020-05-01, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Väldigt bra sammanfattning. Vänta dig att Sverigehatarna kommer motsäga dig och försöka vrida sanningen åt alla möjliga håll. Det kommer bli jättejobbigt för de nu när siffrorna vänder nedåt. De kommer hävda allt från mörkning till att det kommer mer i höst.

Ja jag vet.

Sverigehatet i Sverige är enormt i denna frågan och på Flashback generellt.
Jag har redan besvarat ett tiotal personer i detta

Det är jobbigt för dem nu när övriga Europa tar efter Sverige och öppnar skolor, restauranger, går tillbaka till sina jobb och en och annan gräns har öppnats...

De gillar inte detta alls
Citera
2020-05-01, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
5. Antal döda på IVA just för att personalen inte skulle hinna med någonting lär vara ytterst, ytterst få. De dör av andra orsaker än att en sjuksköterska inte hann göra det den skulle.
6. Ja jag gillar heller inte WHO. Jag förstår inte ens deras roll i det här... en översittarorganisation utan egentlig roll enligt mig.

5 Tyvärr så har nog ändå rätt många dött för att sjuksköterkor inte har hunnit eller orkat med precis alla vårdmoment som krävs för svårt sjuka patienter och för att respiratorer inte har varit 100% korrekt inställda.Tråkigt men svårt att göra något åt!

6. WHO är i teorin jättebra men i praktiken ofta en större katastrof än de dom ska hjälpa till vid!
Citera
2020-05-01, 20:38
Medlem
Borde inte Arbetsmiljöverket göra någonting? Eller är det ännu en onödig myndighet som borde läggas ned? Vårdpersonal blir sjuka pga bristande skyddsutrustning. Och här en busschaffis som haft corona. Intressant beskrivning av sjukdomsförloppet. Obs! Nytt symptom. Ont i öronen.

Att vara busschaufför på Värmdö innebär med andra ord att vara högt placerad i två mindre lustiga grupper av statistik, men Bahran har redan legat nedbäddad tre veckor och hoppas att han är immun.

– Det gick upp och ner. Varje gång jag trodde att febern hade släppt kom den tillbaka. Och jag hade ont i öronen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/kolumnister/a/3J0EWX/han-har-det-farligaste-jobbet-i-distriktet-med-snabbast-smittspridning
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ulf-Utredaren
Så alla andra länder hade otur och Sverige hade tur?

I princip hela övriga Europa öppnar nu skolor, restauranger, barer och går tillbaka till sina arbeten. En del har öppnat gränsen och fler lär följa.

Så om du inte sett ett enda land som nu följer efter oss i vår strategi kan du peka på valfritt land i Europa.

De går alla efter oss. Vare sig du vill det eller inte. Trots att smittan är enorm i en del av dessa länder så öppnar man. Helt enkelt för att det inte går att hålla på längre.

Nej, de gör inte som vi gör. De tar inte efter vår strategi. De har haft en helt annan strategi och det var hela tiden meningen att deras nerstängningar skulle vara tidsbegränsade för att sedan återgå till det normala.

De följer sin strategi, inte apar efter oss. Vi har ingen strategi.
Citera
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testonio
Hihihi. Stollen lommar iväg med svansen mellan benen.

Ja babbe-ägaren, eller ska vi säga hyresgästen ty han äger inte fastigheten, han bara hyr, har spridit smittan genom barhäng. Han borde få en räkning på 3 miljoner kr från Landstinget.
Hoppas att han inte får öppna på 2 månader igen.
Citera
2020-05-01, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Vår moral är totalt körd i botten för varje normalt funtad människa, så lägg ner snacket om att lite mobilspårning skulle vara så hemskt och integritetskränkande. Det är det inte jämfört med att låta folk dö i onödan. Det går inte ens att jämföra.

Jänkarna jag känner tycker för övrigt att det är enormt integritetskränkande att man kan kolla upp hemadress, inkomst, betyg, domar, etc., så enkelt på vem som helst i Sverige. Jag har ingen direkt åsikt där, men de kan nog ha en poäng ibland.

Tyskarna trycker mycket hårdare på personlig integritet än vi gör också. Är därför Street View inte finns på Google Maps i stora delar av Tyskland t.ex.

Jag tror man får en rätt skev bild av Sverige om man aldrig bott utomlands. Visst är vi väldigt duktiga på mycket, men vi är knappast bäst på allt.

Jag har bott utomlands, har du? Jag har rest en hel del också. Jag har inga illusioner om att Sverige är bäst på alla områden, men det finns länder som fungerar betydligt sämre.
Jag anser inte att man låter folk dö i onödan i Sverige. Vi har lika vård för alla oavsett ekonomi och en bra folkhälsa som har gjort att folk kunnat uppnå en högre ålder än i många andra länder - vilket i slutänden är ett skäl till att fler dör här. Vi har helt enkelt fler i Sverige som har uppnått en riskålder. Att Covid 19 har tagit sig in i äldrevården är hemskt och det är ingen som förnekar detta eller som struntar i att ta hand om de sjuka gamla.

Öppenhet är bra, övervakning är dåligt om det leder till att man kan styra data på fel sätt. Att man styr medborgarna genom att välja vilken information de får ta del av och vilken information de inte får ta del av - det är extremt dåligt, det är vi nog överens om?

De där jänkarna du känner får nog inse att om dubbelmoralen någonsin skulle få ett ansikte så är det USA:s fejs på den. Att Trump har haft riktade valkampanjer mot olika människor utifrån uppgifter han har sett till att skaffa sig om dem via nätet är ett strålande exempel. Att Trump överhuvudtaget är president är ju fullständigt galet.
Att kunna kolla upp folk man anställer så att de inte begått brott eller är pedofiler är ljuger om sig själv i övrigt kan inte vara annat än bra.

Jag har ingenting emot mobilspårning om det finns ett syfte, det var personen i artikeln jag hänvisade till som talade om integritetskränkning i samband med hanteringen av Covid 19. Frågeställningen var huruvida asiatiska länder eventuellt mörkade hanteringen av corona, om staten har haft en ovälkommen kontroll över data som de kan korrigera.
Jag har inte påstått att Sydkorea eller Taiwan mörkar något för jag vet inte tillräckligt om de länderna, men jag är säker på att Kinas rapportering av Covid 19 är lika genomskinlig som den var i början av den här pandemin och alla andra pandemier. För att inte tala om andra länder som av olika skäl inte kan/vill ge en korrekt bild av viruset i deras länder.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Väldigt rasistiskt sagt utav dig. Därtill är det en myt med en tydligt rasistisk underton att svenskar skulle vara sämre än invandrare. De flesta använder inte andningsskydd och det gäller såväl invandrare som svenskar.

De som trots det har någon form av andnings- eller munskydd har allt som oftast undermåligt skydd som inte håller skyddsklass FFP3. Måhända är invandrare mer benägna att köpa på sig kinesiskt skräp än vad svenskar är.

Ja man ser ju inte många med munskydd i Sverige. Varken svenskar eller invandrare. Om man ser någon är det väl en asiat. De har mer detta i blodet. För oss här inklusive invandrare kommer det nog dröja innan det blir allmänt förekommande. Fastän det förmodligen är bra för att hindra smittan. Behövs väl lag om detta för att det ska få effekt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Kolla bara din tidigare inlägg där du lovordar Ryssland. Det är klart att du har fullt upp med detta och inte kommer ihåg allt. Hoppas det iaf är bra betalt 😉
Kan du vara lite mer specifik i din kritik? Exempelvis ge en länk till det inlägg du är missnöjd med, eller förklara lite mer specifikt vad det är jag lovordar?

Nej, det är uselt betalt. Jag slösar delar av min fritid på att käbbla med folk. Jag försöker att inte lägga för mycket tid på det, men ibland kliar det i fingrarna och jag kan inte låta bli, eftersom jag är ganska grälsjuk av naturen och alltid haft som instinkt att vilja säga emot. (Alldeles off topic: Märker f.ö. att sonen lider av samma åkomma. Häromdagen satt jag och berättade för honom om hur människans samarbete med hundar utvecklats över tid, och kom in på nyttan av vakthundar. Han började då argumentera att det absolut inte går att använda hundar för att vakta hus eftersom de sover på natten, så tjuvar kan komma in ändå. Efter en stunds argumenterande fram och tillbaka - det var en rejäl batalj - fick jag avsluta det hela med argumentet att han faktiskt bara är sex år och att miljoner vuxna och kloka människor har använt vakthundar i tusentals år, så det kanske börjar bli dags att hålla truten och helt enkelt tro på det jag berättar?)

Hur som haver, åter till ämnet: Jag ser fram emot lite mer specifik information om vilket/vilka av mina inlägg du är missnöjd med.
Citera
2020-05-01, 20:40
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm

Ok! Du kan dock sortera in inlägget du svarade på under rubriken knivskarp ironi
Citera
2020-05-01, 20:40
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapslamm
Ja inte ens Lombardiet i Italien, som var värst drabbat, fick någon flockimmunitet.
Förstår ni hur många dödsfall till som krävs i Sverige för att uppnå någon immunitet ?
Det handlar om över 50.000.

I Italien har ca 8 procent av befolkningen haft covid-19. I Sverige är motsvarande siffra ca 15 procent. Vi har alltså tre fjärdedelar kvar till en 60 procentig flockimmunitet. De stackars italienarna har en ännu längre väg att gå. Å andra sidan ligger lockdown landet UK på ca 20 procent redan smittade och Frankrike ligger ännu högre. I dessa länder så kommer en nedtrappning av lockdownen inte innebära någon stor skillnad. Däremot så kommer smittspridningen att explodera i våra nordiska grannländer och i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in