2020-05-01, 20:03
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Okej, bra ska kolla där! Fattar inte det är så stor skillnad
Är inte det en tysk kedja? Ids inte kolla, minns bara att nån sa det. Då kanske de har generella riktlinjer oavsett vilket land.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Ännu viktigare att du även spritar innan du handlar. Gör du det efter du handlar så skyddar du dig själv, gör du det innan så skyddar du alla.
Jag gör inget med mina händer förrän jag kommer hem. Då tvätt. Det viktiga är ju att inte ta sig i ansiktet så kan du ha hur mkt virus som helst på dem!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusselby
Vad jobbigt, det här kan hålla på i ett par år läser man nu, och kan komma och gå i evigheter därefter.

Hur kommer de länder där man har lyckats få bort viruset helt just nu och som har stängt sina länder helt klara det? Kommer de att behöva hjälp ekonomiskt utifrån tro? Kan någon hjälpa dem när alla andra också har drabbats hårt? Ärlig undran.

En gissning bara. Kanske karantän för inresande, strikta gränser, (testning inför avresa kanske, och / eller vid ankomst, när tester kommer i stor skala), satsa mer på den inhemska marknaden samt export/import (mer sånt istället för turism). Återstår att se. Läste att danska staten nu skulle renovera sin allmännytta som ett sätt att få igång och skapa arbetstillfällen..
Citera
2020-05-01, 20:04
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaDea
Det där sammanfattar alla förnekare.

Totalt bortom räddning oavsett vad för fakta de får.

Att det ska vända neråt är något de har sagt nu dagligen i 3 veckor.

Det är alltid dagen efter, man skjuter fram målet konstant medan man står och skriker med igentäppta öron.

Man frågar sig hur dessa människor kan ens överleva ute i livet.
Nu vänder det ner på allvar. Det är bara att kolla statistiken (spelar ingen roll om du kollar på den riktiga eller använder siter som sätter rapporterade på den da deg rapporteras, de talar sitt tydliga språk)
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Vi ligger ju skyhögt över de flesta andra länder också. Plats åtta av cirka 250 länder. Låt vara att många länder inte har så tillförlitlig statistik, men det gäller nog även Sverige. Visar ändå på att vi har betydligt högre dödlighet än snittet. Är ju bara att jämföra de nordiska grannländerna med Sverige.

Skandal att inte SVT ställer Löfvén, S, C, MP, och L mot väggen cch visar SCB s statistik; överdödligheten v 14,15 och 16 i Stockholm var i snitt 180 !!!
Det är annat än det redovisade !!
MEN, då skulle ju plötsligt de huvudlösa opinionssiffrorna påvrrkas i fel riktning.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Förklara terminologin precis som du gör nu, tack för det. Omöjligt menade jag att följa med i er debatt när enbart facktermer dribblas. Hursom, glädjande besked från Syd Korea angående immunitet, eller hur? Flockimmunitet är således en oomkullrunkelig korrekt strategi
Tack!
Immunitet har aldrig varit ifrågasatt av de som förstår hur det fungerar. Frågan har varit, och är, vad det kommer kosta i människoliv och hur lång tid det tar innan smittspridningen dämpas/dör ut.
Citera
2020-05-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Jag gör fan va jag vill. Vem är du som ska tala om för mig vad jag ska göra?

Låt oss hoppas på att fler inte far illa av denna hemska virus.
Citera
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Evilius
Vet du om man kommer kunna resa till Norge i sommar? Har två tonåringar som vill bo hos sin mor i Norge en månad i sommar. Vem frågar man om det går att resa när det börjar närma sig? Polisen?

Norska ambassaden kanske, men jag vet inte. Jag kollade med tyska ambassaden om man kunde få något intyg i förväg om att man har ett "laga skäl" att komma in i landet - men dom utfärdar inga sådana intyg. Utan man får åka med färjan (genom Danmark går ju inte, för de stoppar också svenskar) till Rostock (den till Sassnitz går inte längre), och vid framkomsten får man ta det med gränspolisen där. Säger de nej, så är det bara att åka hem med vändande färja...
Citera
Medlem
AnnaDeas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Nu vänder det ner på allvar. Det är bara att kolla statistiken (spelar ingen roll om du kollar på den riktiga eller använder siter som sätter rapporterade på den da deg rapporteras, de talar sitt tydliga språk)

Vad vänder ner?

Med tanke på hur folk rörde sig under påsken, samt nu?

Man räknar inte med 8000-20000 döda om det skulle vända neråt...
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Förmodligen, men vi stänger inte ner samhället för en influensasäsong som är dubbelt så stor som den förra. Sverige har gjort ganska hårda åtgärder om man jämför med vilken influensasäsong som helst och det verkar som att det var en perfekt balans.

Varför tycker du att dubbla antalet döda jämfört med en svår influensasäsong är perfekt balans?
Citera
2020-05-01, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Ja, troligtvis så kommer det att avta och vi ser nog högst hälften av siffran. Men den kommer totalt ändå att vara dubbelt så hög som en svår influensasäsong.

Människor dör nya föds... det är den hårda verkligheten.
Citera
2020-05-01, 20:06
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blygdben
Nja, enligt senaste Sifo-mätningen har SD förlorat väljare till förmån för S och M.
Folk vänder populisterna ryggen och söker sig till det trygga, fasta och väl beprövade i tider av kris.

Det handlar ju egentligen om två saker. Migrationen och brottsligheten som varit SD-paradgrenar syns inte längre. Nu handlar allt om Corona.

Det är bara regeringen som syns i media och den gamla devisen gäller ännu. Syns man inte, så finns man inte. Verkar för övrigt som att inget parti var särskilt förberedda på den här krisen. De rödgröna liksom allianspartierna har varit lika skyldiga till att montera ned sjukvård och beredskapslager. SD har inte berört frågan utan lagt allt fokus på migration och migrationspolitik. Pandemihotet har aldrig egentligen legat på den politiska dagordningen. Det är anledningen till att det är tyst från oppositionen, liksom att man inte vill söka politisk strid i ett allvarsamt läge där man vill få igenom så mycket stöd som det bara är möjligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in