2020-05-01, 16:10
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Kommer skratta mig harmynt när alla andra länder inser att de måste öppna upp för att rädda sina länder. Att deras lockdown i slutändan varken gjorde till eller från. Sverige är bäst i klassen som vanligt och väcker avund världen runt.

Denna lyckosamma och rätta strategin kommer säker döpas efter Sverige och vara ett rätsnöre i framtiden! Tur man bor i världens bästa land!
Och tur att det bor såna som du i världens bästa land som förstår det också.
Citera
2020-05-01, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Vad snackar du om? Det delas inte ut pengar till krogarna. Dom tillåts hålla öppna. Det var du det som var frågan.
Om vi skulle tvinga dom att stänga, Då hade vi blivit tvungna att ge dom pengar. Nu drar staten åtminstone in lite pengar på arbetsgivaravgifter, moms osv.

Det är en krig situation folk måste anpassa sig. Det krävs mer solidaritet och empati.

Ok , Staten kan kanske få några miljarder tillbaka .

39 miljarder i ytterligare stödåtgärder till företag
https://blogg.pwc.se/taxmatters/39-miljarder-i-ytterligare-stodatgarder-till-foretag
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -tramS-
Det har jag heller aldrig påstått. Man utrotade SARS bland människor genom smittskyddande åtgärder, t ex smittspårning och isolering av känd smitta. Kalla det självdog om du vill.
Inte alls. Det är vad Annika "Pandemrix" Linde påstår:
- Vi vet ju inte om sjukdomen skulle ha utrotat sig själv eller om det var en sjukdom som inte hade potential att få ordentligt fäste hos människor. Men vi tror nog att det var alla de åtgärder som vidtogs i samband med utbrottet som gjorde att man fick slut på det, säger statsepidemiolog Annika Linde.
Jag råkar veta att det dog ut helt plötsligt.
Citera
Medlem
A study of 2,000 children with COVID-19 in China found that 90% of them were asymptomatic, 39% developed pneumonia without symptoms, and 6% of children developed severe infections.
(Källa: Business Insider)

Nu vet vi också att barn visst smittar föräldrar.
Vad ska då föräldrar som är i riskgrupp göra om de bor i Sverige?
Citera
2020-05-01, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Realtesto
Kommer gråta av skratt när alla andra länder kommer sky oss som pesten.
Synd om Norge- de får rusta upp så att de kan ha militär längs hela gränsen.
Blir detta Sveriges tillbakagång till industrialismens början månntro? Eller tillbaks till stenåldern tom?

Varför det? Hatar du Sverige? Jag hoppas verkligen att du då inte bor här och rör dig bland oss svenskar.
Senast redigerad av 744glx 2020-05-01 kl. 16:20.
Citera
2020-05-01, 16:13
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Antalet smittade som rapporteras i Sverige säger ingenting. Det är bara inläggningsfärdiga patienter och några i vårdpersonalen som testas. Att dra några slutsatser om antalet smittade ur ett så skevt urval är ointelligent, alternativt intellektuellt ohederligt. De flesta laboratorier runtom i Sverige som analyserar Covid-19 gör det med hemmabyggda PCR-metoder med låg kapacitet, dvs ett par hundratal prover per dag. Behovet hade egentligen varit mångdubbelt, men det finns det inte utrustning, reagens eller personal för att klara av.
Testningen ska fyrdubblas innan 15:e maj så vi kommer upp i 100 000 test/vecka.
Citera
2020-05-01, 16:13
Medlem
Ogunquits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Ja, jag tror att han håller på att bli sjuk.

Både England och Rysslands premiärministrar har ju smittats...
Citera
2020-05-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Antalet nya smittade var högsta noteringen någonsin. Det är den siffran som visar hur det kommer att se ut om cirka 2-3 veckor. Räknar med att vi kommer snitta på cirka 80-100 döda per dygn med exponentiellt tillväxt.

Och ett oändligt stort mörkertal...

Antalet nya smittade behöver inte betyda ökning i dödsfall.
Kan lika gärna handla om att det testas allt fler nu.
I min kommun och i grannkommunen erbjuds alla kommunalt anställda inom vården att testas när man sjukskriver sig för symptom.
Det är en stor skillnad emot när det bara testats på sjukhus och fler av dom som bara blir lindrigt sjuka kommer med i statistiken för nya fall vilket dom inte gjorde förut.
Citera
2020-05-01, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dopamina
Något neuroleptika/äldre antipsykotika kan ge efter långtidsbruk. Tror inte Stefan Löfven kvalar in på den typen av läkemedel. Jag ser varken honom som bipolär eller schizofren men vad vet man? Tardiv dyskinesi känns därför otänkbart.

Annars ADHD/ADD-mediciner i högre doser och det känns inte heller särskilt relevant då jag hade tänkt mig en större pupillstorlek som matchar resten av symtombilden som visas på högdos CNS-stimulant.

Därmed är enda tänkbara en abstinens på GABA-påverkande psykofarmaka, bensodiazepinabstinens, alkoholabstinens. Det kan ge ansiktsticks och knepiga ansikstörelser som förstärks av ångest då hjärnan pumpar ut aktiverade signalsubstanser samtidigt som det inte finns någon hämmande substans naturligt i tillräcklig mängd. Det leder till svårigheter att reglera ångest, stress, spänningar, hjärtklappning, darrhänthet, panik, torrhet överallt. Kallsvettas etc. Potentiellt dödligt tillstånd dock om det är för stora kontraster. Ibland epileptiska anfall och hjärtstopp, stroke u name it.

Men jag tror det är en stor dos panik hos vår statsminister ihop med en liten kvällsskvätt alkohol/sömntablett eller likn. De har korta halveringstider så dagarna blir ett helvete till slut. För jag tror inte han sover gott på kvällarna.

Ungefär som min kunskapare utvecklade det efter att jag hade skrivit en liten kommentar här... Dock verkade det för hönan (hen...) jag bad bedöma videosnutten ganska klart och därmed slut på förhöret... (Man sparkar inte på någon som ligger...) - Personligen tycker jag, trots att jag är synnerligen irriterad (…) på hela den valhänta hanteringen där han suttit på händerna i månader - lite synd om honom som målat in sig i ett hörn pga sina ambitioner att nå politisk makt, och nu får möta förtrupperna av reaktionerna från svenska folket. Från de som alltså inte sjunger i Tage Danielssons sång "Krig och nöd det gör mig ledsen, men kaffe och bullar gör mig glad!"... För där är han ju en hjälte.
Viktigt är dock vad som nu händer. Längden av kistor runt om i landet börjar väl bli lite för lång även i politiska termer mätt...? Arma begravningsentreprenörer, utöver självfallet alla de som mister någon i denna pest...
Citera
2020-05-01, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross

Tror jag inte på., Har snackats en massa om att öka testerna, men inget verkar hända rent praktiskt.
Citera
2020-05-01, 16:16
Medlem
Impertinents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisscross
Som av en händelse har de stora diagnostikjättarna släppt antikroppstest, men resultaten från dem säger bara om man är, eller har varit smittad. I ett tidigt skede visar proverna negativt. Någon PCR-diagnostik som skalas upp till 100 000 per vecka tror jag däremot inte alls på.
Citera
2020-05-01, 16:17
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Inte alls. Det är vad Annika "Pandemrix" Linde påstår:
- Vi vet ju inte om sjukdomen skulle ha utrotat sig själv eller om det var en sjukdom som inte hade potential att få ordentligt fäste hos människor. Men vi tror nog att det var alla de åtgärder som vidtogs i samband med utbrottet som gjorde att man fick slut på det, säger statsepidemiolog Annika Linde.
Jag råkar veta att det dog ut helt plötsligt.
Jaha, och ändå infogar du en källa som säger att det troligen var tack vare de smittskyddande åtgärder som gjordes som utrotade sjukdomen, dvs vad jag skrev....
Senast redigerad av -tramS- 2020-05-01 kl. 16:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in