2020-05-01, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Vi vet inte hur omfattande polisen gått igenom huset tidigare, och om de haft tillgång till en förutsättningslös husrannsakan. Tom Hagen har inte officiellt varit misstänkt för mord, eller inblandning.

Om Tom Hagen är den sorts personlighet jag gissar på, har han kvar en del saker som han vill behålla för att ha kontroll. Alla vet vi att olika koder och siffror måste skrivas ner eftersom det är omöjligt att lära sig utantill. Särskilt något så komplicerat som Moneroupplägget, om det ens existerat ett Monerokonto. Det kanske är ett påhitt?

Dom bodde väl fortfarande ihop som gifta och då förstår jag inte vad du menar med "Att han hade lämnat vissa saker kvar"
Citera
2020-05-01, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VG
Så to falske telefonsamtaler? Ikke særlig sannsynlig, da begynner det å bli ett titalls mennesker involvert i drapet for at TH skal få beholde pengene sine ved en eventuell skilsmisse. Er du så teit at du tror på det?

Snekkerarbeid i kjelleren, du har fantasi som en toåring. Gratulerer.

Jeg tror ikke dette bare dreier seg om penger (ektepakt) men også tap av kontroll, mulig hun visste noe om forretningsvirksomheten hans som ikke måtte komme ut. Det kan være en av tingene eller flere.
Citera
2020-05-01, 13:55
Medlem
Det er ingen tvil om at ektepakten(e) er grovt urimelige.

Det er nå et faktum at det er tatt ut siktelse mot TH for drap, eller delaktighet i drap, på AEH, og at politi og rett har anført at mulig skilsmisse med krav om at ektepakten(e) blir tilsidesatt ved oppgjør av fellesboet, kan være motiv, både for drapet og den vanvittige kidnappingshistorien som skulle dekke over drapet.

Dette mener jeg er tilstrekkelig for at AEHs nyoppnevnte bistandsadvokat nå har en plikt til å sikre AEHs andel av fellesboet på det tidspunkt hun ble drept. Eller antatt drept, altså 31. oktober 2018.

Jeg tror han må gå til retten for å få ektepaktene tilsidesatt, og det så snart som mulig. Her vil både BB og TH måtte vitne om omstendighetene da ektepakten(e) ble satt opp. BB vil måtte forklare seg om hvilke etiske vurderinger han gjorde da ektepakten(e) ble satt opp. Også eventuelle andre vitner vil måtte forklare seg for retten.

Så vil det bli bistandsadvokatens vurdering om han ønsker å sikre AEHs andel av fellesboet i form av realverdier, eller om han vurderer det best å omsette eiendeler til penger, eller en kombinasjon.

Og jeg mener at AEHs bistandsadvokat i første omgang vil få dekket sine kostnader fra det offentlige, men at kostnadene senere sannsynligvis vil bli krevd dekket av Tom Hagens andel av fellesboet.

Bistandsadvokaten har da plikt til å ivareta AEHs interesser i fellesboet. De verdiene som blir sikret vil senere bli overført til barna som arv etter moren.

Et slikt opplegg vil legge press på TH til å samarbeide om deling av boet. Desto mer verdier som ender opp i AEHs andel av fellesboet, desto mer verdier vil TH sitte igjen med. Desto lavere advokatkostnader som påløper underveis, desto mindre forskjell vil det bli mellom AEHs andel og THs andel. Da jeg regner med at THs andel av fellesboet vil måtte dekke kostnadene ved skiftet. AEH vil uansett få mer verdier.
Citera
2020-05-01, 13:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SortFlosshatt
Det er to ting jeg ikke forstår noe av i denne saken: De skriver at samtalen 09.14 er det siste livstegnet og at denne er verifisert, og at det er med et ukjent familiemedlem. I starten skrev avisene hvem dette var og senere skriver de altså at det er ukjent. Politiet har i følge avisene sagt at dette var Tom Hagen selv.

Jeg har kontaktet noen av journalistene som enten ikke svarer eller som svarer at hun snakket med noen etter Tom Hagen (dette faller på sin egen urimelighet ettersom han snakket med henne 09.14).

Det er jo godt mulig det er en god grunn til at de etter en stund begynte å si at dette var et ukjent familiemedlem, men det framstår som merkelig da man kan søke dette opp i flere av avisene.
Her er link: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/BJamVg/familiemedlem-ringte-skal-ikke-ha-faatt-svar

Rettelse: Denne artikkelen var publisert 15.01.19 og etter jeg kontaktet journalisten ser jeg at denne nå er oppdatert for 40(!) minutter siden og at de har fjernet Tom Hagen og skrevet "et ukjent familiemedlem" også her. Kopier linken til Google for å se bufret versjon, her står det at det var ektemannen.

En annen ting jeg ikke forstår er hva de egentlig gjorde kvelden før: Var de på forestilling med et vennepar som startet litt over åtte og sluttet halv elleve, som skrevet, eller var de hjemme og fikk besøk av en alarmsegler rundt klokken åtte, som de også skriver i samme avis? Denne Veisure-selgeren skal være en av de siste som så henne, men det skal også venneparet de var på forestilling med, på nøyaktig samme tidspunkt?
Link om Veisure-mannen: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/zLoXy5/forsvinningssaken-vurderte-ny-alarm-kvelden-foer-hun-forsvant
Link om forestillingen med venneparet:https://www.vg.no/spesial/2019/lorenskog-forsvinningen-ett-aar/
(Gå ned til "kvelden før")

Noen som kan gjøre meg klokere?

Har tenkt samme tanken, det er noe som ikke stemmer her, alarmselgeren var den siste som så AEH, det kan han jo ikke ha vært siden de var på teater i Oslo kvelden før med et vennepar. Med mindre alarmselgeren var på døren i 23.00 tiden noe som er svært usannsynlig.

Ergo må det jo være venneparet som sist så AEH ,ed unntak av TH. Det kan også være noe med den telefonsamtalen 9.15 som vi ikke vet hvem er. Dette kan og være medhjelperen. Hvis man antar at den samtalen er falsk gir det TH et mye lengre tidsrom og ha utført denne handlingen på.
Citera
2020-05-01, 13:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eeqaz
Jeg tenker også på han, https://www.proff.no/rolle/glenn-hartmann-hansen/rasta/144102/ "nær forbindelse" tenker jeg på en som kan være en langvarig forretningspartner, av andre nære forbindelser har han disse som jeg ikke finner mistenkelige:

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y32Rde/tom-hagens-styreleder-til-vg-en-tragedie

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/y32Rde/tom-hagens-styreleder-til-vg-en-tragedie

Han her er også langvarig forbindelse:

https://e24.no/naeringsliv/i/BR93RG/hagens-forretningspartner-informerte-ansatte-om-paagripelsen-en-jobb-jeg-aldri-trodde-jeg-skulle-gjo ere

Kan man finne noe mere blant disse folka i rubrikken: "Direkte relasjoner - Viser 7 av 7 totalt"

https://www.proff.no/rolle/tom-hagen/-/463965/

Forøvrig, ante ikke de tjente millioner på veddemål i offshore-bransjen: https://www.dn.no/bors/dof/dof-subsea/fredrik-daylemani-sneve/veddet-mot-offshorerederi-na-triller-pengene-inn/2-1-684965
Vad har Tom Hagen ägnat sig åt för verksamhet för övrigt förutom aktieaffärer? Jag har inte uppfattat att det står någonting om det i tråden. Kan förstås ha missat det. Vad var det för arbetsplats och verksamhet han hade när AEH försvann?
Citera
2020-05-01, 14:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kornblomst

Det er nå et faktum at det er tatt ut siktelse mot TH for drap, eller delaktighet i drap, på AEH, og at politi og rett har anført at mulig skilsmisse med krav om at ektepakten(e) blir tilsidesatt ved oppgjør av fellesboet, kan være motiv, både for drapet og den vanvittige kidnappingshistorien som skulle dekke over drapet.

Dette mener jeg er tilstrekkelig for at AEHs nyoppnevnte bistandsadvokat nå har en plikt til å sikre AEHs andel av fellesboet på det tidspunkt hun ble drept. Eller antatt drept, altså 31. oktober 2018.

Jeg tror han må gå til retten for å få ektepaktene tilsidesatt, og det så snart som mulig. Her vil både BB og TH måtte vitne om omstendighetene da ektepakten(e) ble satt opp. BB vil måtte forklare seg om hvilke etiske vurderinger han gjorde da ektepakten(e) ble satt opp. Også eventuelle andre vitner vil måtte forklare seg for retten.

Så vil det bli bistandsadvokatens vurdering om han ønsker å sikre AEHs andel av fellesboet i form av realverdier, eller om han vurderer det best å omsette eiendeler til penger, eller en kombinasjon.

Og jeg mener at AEHs bistandsadvokat i første omgang vil få dekket sine kostnader fra det offentlige, men at kostnadene senere sannsynligvis vil bli krevd dekket av Tom Hagens andel av fellesboet.

Bistandsadvokaten har da plikt til å ivareta AEHs interesser i fellesboet. De verdiene som blir sikret vil senere bli overført til barna som arv etter moren.

Et slikt opplegg vil legge press på TH til å samarbeide om deling av boet. Desto mer verdier som ender opp i AEHs andel av fellesboet, desto mer verdier vil TH sitte igjen med. Desto lavere advokatkostnader som påløper underveis, desto mindre forskjell vil det bli mellom AEHs andel og THs andel. Da jeg regner med at THs andel av fellesboet vil måtte dekke kostnadene ved skiftet. AEH vil uansett få mer verdier.
Hørtes ut som en svært god idé om det mulig.For uavhengig av om TH er skyldig eller ei, bør bistandsadvokaten sikre AEH sin del av verdiene som i neste omgang vil gå til barna.
Det er som du sier AEH sin bistandsadvokat han er oppnevnt.

Det kunne være greit og vite hvilken reaksjon TH vil komme med som følge av dette.
Citera
2020-05-01, 14:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
Han arver etter all sannsynlighet ikke AEH hvis han blir dømt for å ha drept henne, jf. arveloven § 73. Uskifte vil da ikke være aktuelt. Blir han dømt for drap, vil hun senest da bli erklært død.

§ 73.​1 Blir nokon dømd til fengselsstraff utan vilkår for straffebrot mot den han skulle arve, og arvelataren døyr på grunn av handlinga, kan arveretten til den skyldige heilt eller delvis falle bort.
Blir nokon dømd til fengselsstraff utan vilkår for straffebrot mot arving etter arvelataren som han sjølv har eller kan få arverett etter, og arvingen døyr på grunn av handlinga, kan arveretten til den skyldige heilt eller delvis falle bort. Det same gjeld når nokon blir dømd til fengselsstraff utan vilkår for straffebrot som er årsak til at eit barn som er avla, ikkje blir født levande, og barnet hadde hatt betre eller like god arverett som gjerningsmannen.

Retten skal ta avgjerd om tap av arverett etter første og andre ledd i dom.​

2 Krav om bortfall av arverett kan setjast fram av kvar den som får rett til arv eller større arv dersom kravet blir godtatt. I offentleg straffesak om handlinga kan dessutan påtalemakta setje fram slikt krav, og retten kan av eige tiltak ta avgjerd om bortfall av arverett, jamvel om det ikkje er sett fram krav om det.​3

Det er forøvrig slik at han kan gjøre hva han vil med pengene sine hvis han lever. Han kan derved gjøre barna "arveløse" ved å gi bort alt før han dør, med mindre han ikke er så sent ute at det regnes som en dødsdisposisjon (handling med sikte på å få virkning ved død). Pliktdelsreglene trer bare inn hvis det er noe å arve.

Tror du virkelig at en mann som er så glad i penger vil gi bort pengene. Mye tyder jo på at han trodde han skulle leve evig siden han unnet sin bedre halvdel så lite av verdiene. Tviler på at han er typen til å skjenke pengene til veldedighet.
Hvilken far er det som ikke unner sine barn og arve han da? Da må der jo være store konflikter mellom de?
Citera
2020-05-01, 14:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Timbar
Ja stakkars barn, men de har jo ikke vært så interessert i å bidra til at mor blir funnet, så tenker jeg at alle er voksne nå, og da går tankene mine den arme gutten på Toten som ble kvalt av sin far.
Klart det er tøft, men de bør jo ha tenkt tanken før, de visste jo at moren ikke hadde det bra i ekteskapet, samt man kan lure på hvem andre enn TH som har motiv til å begå en slik handling.

Om faren blir dømt blir de nå rike, og kan flytte fra Norge hvis de vil.
Får barnen verkligen ärva så länge TH lever?
Citera
2020-05-01, 14:23
Medlem
Citat:

Sant. Ingen tvil om dette.

Citat:

Vet vi dette? Kilde?
Citera
2020-05-01, 14:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 2britter
Får barnen verkligen ärva så länge TH lever?

Usikker på det, uansett blir fordelingen mer rettferdig når den tid kommer, men tenker vel mest at det kunne være intr.å se reaksjonen til TH på dette

Men vet ikke om det er mulig da?
Citera
2020-05-01, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaskadmust
Sant. Ingen tvil om dette.

Citat:

Vet vi dette? Kilde?

Jeg mener det helt klart skinner igjennom at det må være slik.

Innhold i siktelse og kjennelse for varetektsfengsling er ikke offentliggjort per nå. Varetektsfengslingen er anket, anke vil bli levert på mandag, ifølge mediene.

Men, ifølge nettaviser var ektepakten(e) det første tema politiet tok opp under det aller første avhøret av Tom Hagen etter pågripelsen.

Det er også blitt oppnevnt bistandsadvokat for Anne-Elisabeth Falkevik Hagen.

Det synes logisk at situasjonen er slik jeg har beskrevet den. Vi må bare avvente at mer informasjon vil bli kjent.
Citera
2020-05-01, 14:53
Medlem
Det gir en forklaring på hvorfor AEH måtte forsvinne. Som igjen forklarer faket kidnapping.

Kan hende Tom Hagen forsto at offentliggjøring av ektepakten(e) ville bli første steg mot en dom der ektepakten(e) blir tilsidesatt, og AEH vil bli tilkjent hennes rettmessige halvdel av fellesboet.

Kan hende Tom Hagen forsto dette bedre enn Anne-Elisabeth gjorde. Og at han forsinket hennes skilsmisseplaner frem til han hadde fått planlagt og gjennomført faket forsvinning.

Nøyaktig dette mulige motivet har vært tatt opp i tråden tidligere. Jeg har nevnt det selv. Og sikkert noen andre også. For lenge siden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in