2020-05-01, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Du har en övertro på testerna.

För individen ock sjukvården så funkar de. Ett positivt svar är användbart och säkert. Ett negativt test säger tyvärr inte lika mycket. Det gäller generellt alla prover som letar smitta ta. Ta tbc du tar alltid minst 5 prover.

Problemet uppstår när de sedan likställer de med negativa svar som osmittade och räknar på hur stor risk för död och hur längt vi kommit ha smittan. Det är därför som de prognoser som Tegnell använder bygger på modeller.

De bästa data vi har idag är dödsfall. Där kan man räkna på dödlighet och när den går ner är det en minskad smittspridning som beror på både skyddsåtgärder och ökad immunitet.

Att samma test görs lika dant är vid flera tillfällen kan dock säga något om progressen. Om det ökar från 2 till 4 % så har antalet smittade troligen dubblats från kanske 15 till 30%

Vad som också vore intressant vore att testat antikroppar i en grupp där troligen sjukdomen är till stort över. Att hitta exempelvis ett test som var positivt till 60% i SAN Marino där de redan haft toppen av döda och en mortalitet på 0,12%. Då hade vi ett test som funkar för epidemiologi.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-05-01/covid-19-pandemic-likely-to-last-two-years-report-says?srnd=premium-europe

Detta skrev jag för 2 månader sedan
Jag räknade på 1 och 1/2 år slutet av år 2021 nästan 2022 innan vi har ”flockimmunitet”
Så varsågoda. Vi kommer ha ett segregerat samhälle tills dess med ännu fler restriktioner inom närmsta 2 åren!

Jag jämförde förloppet med spanska sjukan och det är det närmaste denna pandemi vi kan komma.
Vi lever bara i en tidsepok där allt är snyggare paketerat nu år 2020 men det förändrar inte utgången..några miljoner människor kommer ju att dö av detta.
Citera
2020-05-01, 11:27
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid

Tänkte inte på det, och då skulle ju personalen på äldreboenden också tvingas ha mask på sig, det har vi ju beslutat att de får de inte ha.
Går inte att sätta en mask på en dement person. Hur gör man då med dessa? Enligt svensk lag får man ju inte ens låsa in dem i sina egna rum. Vill de ut - måste personalen släppa ut dem så de kan springa runt på boendet och smitta ner hela gänget.

Malmö har i och för sig löst det genom att skicka att sådana fall till ett eget boende i en gammal psykkåk. Att de då smittar ner redan smittade spelar då ingen roll.
Citera
2020-05-01, 11:28
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Man avhandlar också varför man kan ha missat spridningen bland barn i tidigare undersökningar:

3). However, the extent to which children can act as sources of infection remains unclear. A challenge when trying to address this question by epidemiological observation is posed by the present situation of physical distancing. Because kindergartens and schools are closed, it becomes less likely that children become index cases in households. During the early phase of the SARS-CoV-2 epidemic in many European countries, the seeding of cases by adult-aged travelers who visited early epidemic foci was an additional reason why children were under-represented in age-related incidence (4). It is therefore unlikely that epidemiological investigations undertaken under the present conditions can identify the actual risk of acquisition of infection from children by subjects of any age group.
Och:
Of note, whereas younger age groups have lower detection rates (Table 1), this does not imply an age-based estimate of infection prevalence because of mostly symptoms-directed testing.
https://zoonosen.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age.pdf

Speciellt i det sista urklippet ser man att vi nog har missat gruppen barn helt och hållet i Sverige då vi genomgående verkar ha bara testet symtomatiska fal.

Mycket intressant!

Ja, mycket intressant!
Citera
2020-05-01, 11:30
Medlem
"Tegnell: Inte alls övertygad om att Sverige (jag) gjort rätt"

Hur länge behöver han på sig för att bestämma sig?
Citera
2020-05-01, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Ryssland har oerhört mycket högre trovärdighet än den svenska regimen och även högre trovärdighet än de flesta västeuropeiska nationer. Det behöver inte innebära att de inte mörkar och ljuger, men i allmänhet så är trovärdigheten som sagt mycket högre.

Sverige är dessutom i flera avseenden ett mycket värre skitland, ett pajasland, ett dårhus, en svinstia, ett u-land, ett orchrövhål och en bananrepublik utan bananer.

Jag tror t.ex. inte att de systematiskt massmördar gamlingar i Ryssland på det sätt som nu sker i Sverige.

De massmördar alla oliktänkande. I Ryssland tvivlar man inte att Putin har rätt. Jämt. Annars är man en dead man walking..
Citera
2020-05-01, 11:32
Medlem
Trump säger sig ha sett bevis för att coronaviruset kommer från Wuhanlaboratorium – experter avfärdar påståendet
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/05/01/trump-sager-sig-ha-sett-bevis-for-att-coronaviruset-kommer-fran-wuhanlaboratorium
USA:s president hotar med nya tullavgifter mot Kina eftersom han anser att landet avsiktligt har låtit coronaviruset sprida sig över världen.
Är har riktigt frisk..?
Citera
2020-05-01, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag bemödar mig inte att förklara för de som inte förstår epidemiologiska modeller och kan läsa innantill.

Jag har läst pandemiforskning från Harvard för att lära mig mer om detta ämne. Jag har även en godkänd universitetsutbildning bakom mig, så jag kan läsa innantill. Så, då var det som jag trodde, det var en avledningsmanöver av dig att slänga fram ngn lång text och inte peka på vari argumentet ligger, utan mena på att motdebattören skall sitta och leta själv efter argumentet i en lång text. Tråkig och ohederlig debattstil.

Det är lugnt, jag har fått mer än den dagsdos jag kan tåla, av förnekare. Men ha en bra dag!
Citera
2020-05-01, 11:34
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
För att mitt ena barn fick det först, och vi har i princip varit i karantän, men ändå har hela familjen fått det. Jag vet också att andra föräldrar på förskolan (som jag inte träffat) har haft COVID-19, så det är logiskt att barnet är smittvägen.

Men säker? Det kan man aldrig vara.
Så då är det sannolikt att ditt barn smittades i skolan varpå det sedan smittade dig.

🤦🏼‍♀️
Citera
2020-05-01, 11:34
Medlem
sannes avatar
Obehagliga effekter av covid19.
Patienter går omkring som zombier.
Förvirring, och dålig logisk förmåga efter att kommit ur respirator. En teori är att det är små proppar i hjärnan som inte går att upptäcka på CT.
De har hittat lite lite virus i ryggmärgsvätskan. Men läkaren tror inte att det är en virusorsakad påverkan på hjärnan.

https://sverigesradio.se/sida/tabla.aspx?programid=132
Citera
2020-05-01, 11:36
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Det kan vi ju alla hoppas på - men återigen handlar det om tro och hopp och gissningar.

Får jag gissa, så kanske något så här; Klorokin, Quercetin, N-acetylcystein och Zink så tidigt som möjligt, injicera Askobinsyra samt ge blodförtunnare och vitamin D3, kanske något med koagulationsfaktorerna, ge syrgas naturligtvis, och behandla svårt sjuka med CPAP eller respiratorer med lägre tryck. Samt behandla med blodplasma. Kanske injicera Famotidin (Pepcid).

Fast jag är en total amatör, så ta det med en näve salt.
Citera
2020-05-01, 11:36
Medlem
Franke88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
De massmördar alla oliktänkande. I Ryssland tvivlar man inte att Putin har rätt. Jämt. Annars är man en dead man walking..

Putin har ju dock oftast rätt. Så det är ju ingen farlig censur jämfört med våran (där man ej får yttra någon sanning alls).
Citera
2020-05-01, 11:37
Medlem
Pandemin kommer pågå i 2 år. Nej fy fan så länge ska jag va hemma från jobbet 2 år
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in