2020-05-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
När sedan hade vi ett liknande virus som corona i Sverige?

Svar: år 1920.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Spanska_sjukan

Det går inte att jämföra med förrän du vet vad slutresultatet blir.
Citera
2020-05-01, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Då räknade man inte med att barn var smittsamma eftersom detta faktum dykt upp nyligen med den tyska rapporten. så de siffrorna är nog förlegade.

Jag undrar bara vilken rapport som Corona-bossen i Schweiz lutade sig emot i förrgår.
Tycker det kommer nya rapporter varje dag om olika ämnen som pekar åt alla håll.
Tror inte den tyska rapporten bevisat något, utan bara ytterligare en i mängden.
Dock är jag förespråkare av försiktighetsprincipen. Onödigt att chansa i en riktning som kan sluta i onödig död.

Hur det egentligen ligger till med allt rörande coronan, lär dröja innan vi vet med säkerhet.
Citera
2020-05-01, 11:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Antalet smittade som rapporteras i Sverige säger ingenting. Det är bara inläggningsfärdiga patienter och några i vårdpersonalen som testas. Att dra några slutsatser om antalet smittade ur ett så skevt urval är ointelligent, alternativt intellektuellt ohederligt. De flesta laboratorier runtom i Sverige som analyserar Covid-19 gör det med hemmabyggda PCR-metoder med låg kapacitet, dvs ett par hundratal prover per dag. Behovet hade egentligen varit mångdubbelt, men det finns det inte utrustning, reagens eller personal för att klara av.

Löftet var 100 000 tester i veckan. Uttalades i början av april...
Citera
2020-05-01, 11:19
Medlem
Om någon har 20 minuter över kan denne lyssna å¨ett radioprogram om i alla fall jag tyckte var mycket intressant:

Citat:
Livets slutskede under Corona - De sista samtalen

https://sverigesradio.se/avsnitt/1492607
Senast redigerad av NurseRatched 2020-05-01 kl. 11:22.
Citera
2020-05-01, 11:20
Medlem
KnackeredVonAnkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Skit ner dig, det är bevisat att barn förvisso kan bli smittade men de blir varken sjuka eller smittsamma. Givetvis finns enstaka fall på miljonen men det är odds vi får leva med såtillvida man inte är en feg kärring som har noll hänsyn till samhället i stort.
Är din engelska verkligen så dålig så att du inte förstår ” Based on these results, we have to caution against an unlimited re-opening ofschools and kindergartens in the present situation. Children may be as infectious as adults”?

Att dessutom starta ett inlägg med orden skit ner dig?
Citera
2020-05-01, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lastpall500kg
Vilka förutsättningar? Allt är borta för att vi har massa babbar här nu. Staten hanterar situationen så som passar staten bäst. De dödar medvetet äldre svenskar genom att låta babbar utan munskydd jobba i vården och vägra dem syrgas utan kväver dem istället.

Kanske borde göra som en stolt babbe. Åka och kräva bidrag i ett bättre land.

Det finns inget alternativ för dig som redan bor i det "bättre landet". Möjligtvis Tyskland, men jag tvivlar på det.
Citera
2020-05-01, 11:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Jag tror att det kommer gå fortare än många tror att förbättra behandlingen så att sjukdomen inte längre är så allvarlig. Det handlar mest om att reda ut detaljerna just nu.

Det kan vi ju alla hoppas på - men återigen handlar det om tro och hopp och gissningar.
Citera
2020-05-01, 11:23
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Impertinent
Antalet smittade som rapporteras i Sverige säger ingenting. Det är bara inläggningsfärdiga patienter och några i vårdpersonalen som testas. Att dra några slutsatser om antalet smittade ur ett så skevt urval är ointelligent, alternativt intellektuellt ohederligt.

Bra att någon säger detta, har skavt i mig länge.

Dessutom är inte urvalet konstant över tid, eftersom förändringen av testkapaciteten är lägre än förändringen av antalet smittade. Utöver det så slog personer på på sjukhus i taket för 2.5 veckor sedan, ungefär samtidigt som vi nådde Platån.
Citera
2020-05-01, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du får väl läsa på lite.

https://science.sciencemag.org/content/early/2020/04/24/science.abb5793

Du får sammanfatta det viktigaste, så kan jag faktachecka efteråt och ev. bemöta senare, om det finns nåt av relevans ens till det jag frågade om. Man kan inte bara posta en länk med hur mkt info som helst och mena att man har gett ett argument.

Det är som vissa som postar en YT-video här inne som är 1 h lång, och ber en att titta på det. Rena avledningsmanövern. Men det är ju förnekare bra på. Ha en bra dag!
Citera
2020-05-01, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quipu
Vem i helvete tror på Ryssen? Du är osannolikt dum i huvudet i så fall.. Demonstrerar du mot Putin med ett plakat så hamnar du i buren i 4 år. Skitland

Ryssland har oerhört mycket högre trovärdighet än den svenska regimen och även högre trovärdighet än de flesta västeuropeiska nationer. Det behöver inte innebära att de inte mörkar och ljuger, men i allmänhet så är trovärdigheten som sagt mycket högre.

Sverige är dessutom i flera avseenden ett mycket värre skitland, ett pajasland, ett dårhus, en svinstia, ett u-land, ett orchrövhål och en bananrepublik utan bananer.

Jag tror t.ex. inte att de systematiskt massmördar gamlingar i Ryssland på det sätt som nu sker i Sverige.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Jag kan läsa men kan du uttrycka dig?

https://www.expressen.se/nyheter/tegnells-tvivel-om-svenska-strategin/

Tegnell tvivlar men inte du.
Vad vet du som inte Tegnell och vi andra inte vet?
Alla människor med kapacitet att tänka längre än näsan räcker samt har kapacitet att tänka i flera steg förstår varför Sveriges "strategi" i är bland det bästa man kan hitta i världen just nu. Resten av världen börjar långsamt fatta detta men det verkar ta tid. Du och många andra i denna tråd är alldeles för svagbegåvade för förstå, det får man respektera .
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du får sammanfatta det viktigaste, så kan jag faktachecka efteråt och ev. bemöta senare, om det finns nåt av relevans ens till det jag frågade om. Man kan inte bara posta en länk med hur mkt info som helst och mena att man har gett ett argument.

Det är som vissa som postar en YT-video här inne som är 1 h lång, och ber en att titta på det. Rena avledningsmanövern. Men det är ju förnekare bra på. Ha en bra dag!

Jag bemödar mig inte att förklara för de som inte förstår epidemiologiska modeller och kan läsa innantill.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in