2020-05-01, 10:25
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bavertass
Bara en idiot tror historien slutar där, de kommer öppna upp eftersom och har exakt samma strategi. Det går dom ju ut med själva. Vad är det ni inte fattar?

Dödligheten i alla länder kommer närma sig varandra och inom, låt oss säga ett år kommer dödligheten inte skilja sig nämnvärt mellan de flesta länder. Enkel matematik och logik.
Nu börjar länder som haft nedstängningar tala om att börja öppna upp mellan varandra. Sverige kommer givetvis inte i fråga, vi kommer sitta isolerade som pestsmittade.
Citera
2020-05-01, 10:27
Medlem
Milldues avatar
Lite intressant att se att Sverige och Svenskarna är de som är mest medvetna om Corona och dess effekter..

"The compiled data showed that Scandinavians had the best idea of what was happening at home and abroad as Denmark, Norway and Sweden were all found to be the most accurate, with the Swedes coming out on top"

https://www.indy100.com/article/what-is-the-most-ignorant-country-in-the-world-map-world-2017-data-8194016

Vi hanterar det inte bäst men det tycks vara så att populationens kunnande och medvetenhet om smittan är världens högsta.
Citera
2020-05-01, 10:27
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Jag lever i princip som vanligt men idag är jag ledig. Hurså?

Det var inte vad jag frågade. Varför är det så jävla svårt för dig att svara på om du jobbar hemifrån eller inte? Misstänker att du jobbar hemifrån (men du kommer givetvis att ljuga om det). Du har gått flera omvägar kring en väldigt rak fråga. Än har jag inte fått något riktigt svar.
Citera
2020-05-01, 10:28
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Då hänvisar jag åter till rapporterna. 2-4 % max effekt av skolstängning.
Tidig skolstängning beräknas ge upp till 15-17 % effekt. Så att skolstängningar är meningslöst är skitprat, dock måste de ske tidigt.
Efter vi har nått toppen är effekten liten.
Citera
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fiftyforfifty
Tror inte det är rasism utan den bittra sanningen. Invandrare är generellt sämre på att läsa media då de har mindre förtroende för vad som skrivs i media.
Smittan kom tidigt till äldreboenden och den spred sig snabbast bland invandrare. Invandrare är överrepresenterade när det kommer till äldrevård.

Invandringen skulle kompensera för den åldrande befolkningen och tillsätta kompetens inom sjukvården. Ironiskt nog ledde det till att de spred smittan på äldreboenden och belastade sjukvården när den behövdes som mest. Ironi det.

Blir intressant om det kommer siffror om detta till slut. Vem vet det kanske är rasism mot svenskar. Media skriver om saker som att somalier drabbas för att man tycker de är mer värda än svenskar. Vi får ju se när allt är över exakt hur många som drabbades. Men det är ju en intressant sak detta att media skriver extra om en grupp utlänningar drabbas. Inte unikt för Sverige heller. Man gör samma sak i USA.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nico77
Är väl bara att du stannar hemma också, om du är rädd.

Folk är ansvariga för sig själva. Ingen annan. De som inte klarar att ta det ansvaret borde omyndigförklaras omgående.

Aha låter toppen om de avskaffat begreppet arbetsvägran (som leder till avsked) och infört valfrihet att vara hemma med medborgarlön!

Var kan jag läsa om det förslaget?

Citera
2020-05-01, 10:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad menar du med 2-4% i det här fallet?

Citat:
Recent modelling studies of COVID-19 predict that school closures alone would prevent only 2–4% of deaths, much less than other social distancing interventions.

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext
Citera
2020-05-01, 10:29
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Lite intressant att se att Sverige och Svenskarna är de som är mest medvetna om Corona och dess effekter..

"The compiled data showed that Scandinavians had the best idea of what was happening at home and abroad as Denmark, Norway and Sweden were all found to be the most accurate, with the Swedes coming out on top"

https://www.indy100.com/article/what-is-the-most-ignorant-country-in-the-world-map-world-2017-data-8194016

Vi hanterar det inte bäst men det tycks vara så att populationens kunnande och medvetenhet om smittan är världens högsta.

Det är gansla enkelt förklarat. Vi samlar oss inför auktoriteten och lär oss vad de säger för de vet bäst. Alla svenskar älskar Tengell och Löfven får rekordsiffror.
Citera
2020-05-01, 10:31
Medlem
Kineserna sitter med pannorna i djupa veck över frågan när blir folk friska, när slutar de smitta och hur kommer det sig att friskförklarade testar positivt senare. Jag vill också veta.

The Medical Mystery of Positive Covid-19 Tests in Recovered Patients
Doctors and scientists are still grappling with the mystery of patients who continue testing positive for the Covid-19 virus weeks after recovery, even as China declared the pandemic’s initial epicenter Wuhan free of cases.

More than 30 patients in Hubei province, including Wuhan, have recovered from disease but continue to test positive, said Jiao Yahui, an inspector at the National Health Commission, in an April 24 interview with the state broadcaster.

Most patients who recovered from the coronavirus tested negative on nucleic acid throat swabs around 20 days after the disease was first detected. But some took an excessively long period of more than 40 days to get negative readings, doctors said. And some patients who tested negative later returned to positive without showing symptoms, doctors found.

The emergence of recovered patients remaining positive in tests for the virus raises the questions of whether they can still be infectious and how long such people can continue spreading the virus. It also poses challenges to global efforts to continue containing the disease while bringing society back to normal as the outbreak seemingly wanes.

https://www.caixinglobal.com/2020-03-12/covid-19-patients-shed-virus-far-longer-than-thought-researchers-report-101527219.html

Sydkoreanerna verkar ha kommit till slutsatsen att friskförklarade som testar positivt har lämningar av viruset kvar som känsliga tester upptäcker. Vid odlingar har man inte kunnat blåsa liv i dessa virusrester som de utgår ifrån har deaktiverats.
Citera
2020-05-01, 10:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Det var inte vad jag frågade. Varför är det så jävla svårt för dig att svara på om du jobbar hemifrån eller inte? Misstänker att du jobbar hemifrån (men du kommer givetvis att ljuga om det). Du har gått flera omvägar kring en väldigt rak fråga. Än har jag inte fått något riktigt svar.

Jag åker till jobbet varje dag och alla barn går i skola och förskola. På förskolan har inga varit så friska som nu, när de som är sjuka stannar hemma tills de är friska. Gäller barn och lärare. Samma sak på 4 andra förskolor jag känner till.
Citera
2020-05-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Tidig skolstängning beräknas ge upp till 15-17 % effekt. Så att skolstängningar är meningslöst är skitprat, dock måste de ske tidigt.
Efter vi har nått toppen är effekten liten.

Gäller bara influensa så vitt jag känner till, där barnen är garanterat naiva för infektionen. Du förutsätter att Covid-19 attack rate är samma på barn som på vuxna/äldre. Som sagt:

https://www.thelancet.com/journals/lanchi/article/PIIS2352-4642(20)30095-X/fulltext
Citera
2020-05-01, 10:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Nu börjar länder som haft nedstängningar tala om att börja öppna upp mellan varandra. Sverige kommer givetvis inte i fråga, vi kommer sitta isolerade som pestsmittade.
Detta skrev jag för flera veckor sedan. Det är ju närmast självklart att det blir så. De länder som har blivit av med viruset vill inte få in det igen, men de vill ändå gärna öppna gränserna så länge det är hyfsat riskfritt.
Kandidater att komma in i klubben blir förmodligen till att börja med Sydkorea, Taiwan, NZ, Australien, Schweiz, Österrike, Tyskland och Norge.
Det är ett väldigt bra initiativ eftersom det kommer att sätta ytterligare press på smutsländerna att få stopp på spridningen.
Att det skulle bildas någon motsvarande grupp av coronaländer är inte troligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in