2020-05-01, 08:42
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Sorgligt kaos i Brasilien, borgmästare ber om internationell hjälp;

Det kan vara riktigt ödesdigert att ha coronaförnekare i landet... Fy fasen, hoppas vi inte är på väg mot samma slags kaos.

Hoppas Brasilianske borgmästaren får hjälp till sitt folk. Det var ingen rolig läsning...

https://www.dn.se/nyheter/varlden/brasiliansk-borgmastare-vadjar-om-hjalp-vi-befinner-oss-i-totalt-kaos/

Någon som kan portugisiska och kan bekräfta att tidningarna och regimapologeterna hyllar och exporterar den brasilianska massmordspolitiken som framgångsrik? Som man gör i Sverige.

SOS Sverige. Ett orkestrerat massmord genomförs nu via knähunden till den sittande socialdemokraten ordförande Stefan Löfven Anders Tegnell. Vi behöver respiratorer, skyddskläder, fältsjukhus då tidigare regimer avvecklat allt.
Senast redigerad av Krakem 2020-05-01 kl. 08:46.
Citera
2020-05-01, 08:43
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Det tyder i alla fall på att spridningen går långsammare än man kanske har trott. Det räcker inte med en smittad elev på skolan för att alla skall bli smittade på en dag. De flesta smittas troligen genom nära kontakt. Sedan har väl skolorna vidtagit vissa åtgärder för att minska spridningen.

Det går inte att hålla isär barn lika lite som det går att hålla dem ifrån sina föräldrar så antingen stämmer inte den där tyska rapporten eller så har Sverige uppnått folkimmunitet för länge sen. Skiten sprider ju som löpeld genom ålderdomshemmen
Citera
Medlem
Citat:
Det här är det jag tänkt också, hela tiden, att vi kommer drabbas hårt oavsett. Sverige med sin export är för invävt i en global ekonomi för att inte drabbas hårt när hela världen går på knäna. Sedan tror jag att man i Sverige har underskattat de negativa effekterna som rädsla och panik innebär för ekonomin. Rädslan hos folk personligen (även om de inte pratar om det) stiger rimligtvis i ett land som Sverige, där man låter smitta spridas fritt. Detta lär inverka mycket på konsumtionen. Samt att många sjukskriver sig av rädsla för smitta ute i samhället. Resebranschen har redan gått i kras, av naturliga skäl att det inte går att resa ut i världen. Hotell i Sverige drabbas likaså, då turister inte kan resa hit.

Tror också att vi kommer drabbas minst lika illa ekonomiskt som de andra nordiska länderna, kanske mer t.o.m., då vi riskerar ett mer utdraget förlopp just nu, med smittan. Och många många fler avlidna. Det är sorgligt att vara svensk just nu.

Helt korrekt. Hade vi haft en handlingskraftig regering som vågar ta obekväm beslut (som Nya Zeeland) hade Covid-19 varit borta till sommaren från Sverige

Nu har man med slappa åtgärder låtit viruset spridas ut i hela samhället och med högst dödstal i Norra Europa så blir folk ännu mer försiktiga att konsumera.

- Ha förskolor och skolor öppna - katastrof, barn smittar föräldrarna som smittar vidare.

- Man körde Mello i Stockholm- katastrof, tusentals smittades där.

- Brist på resurser, skyddsutrustning och personal som inte förstår svenska inom äldrevården - katastrof, de äldre dör i drivor.

- Uruselt ledarskap av landet och avskaffade beredskapslager - ger bland världens högsta dödstal i Corona då brist på skyddsutrustning saknas inom all vård och eventuell kommande ransonering.

LÖSNING 1: regeringen erkänner sitt misslyckande och avgår och en samlings regering bildas med alla partier.

LÖSNING 2: Alla chefer på FHM får omedelbart sparken och proffs på hindra smittspridning från Asien flygs in som konsulter. Exempel från Sydkorea, Hongkong eller Taiwan. Länder som har stoppat Corona och har få dödsfall.
Citera
Medlem
Citat:
Vad tror du om ATs "tvivel" på Sveriges strategi idag? (AB idag) Känns som ett försök att få FHM se mer 'mänskliga" ut, kände jag...

Eller kan det verkligen vara så att FHM vacklar lite, efter 2.500 döda... Jag är skeptisk, men den som lever får se.🤔

Jag har aldrig varit övertygad om Sveriges linje. Skolor osv.

Men jag är ändå tacksam att FHM inte benhårt håller fast vid att de garanterat har rätt. Då hade jag varit ännu mer nervös..
Citera
2020-05-01, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dödskniven
För all del, men det var inte jag som tog upp trafik från början. Säg hjärt-kärlsjukdom eller cancer då? Det dör det i runda slänger runt 50 000 årligen av, är det tillräckligt många för att de ska få räknas?

Bägge kan minskas med hjälp av preventiva åtgärder, och mer pengar kan läggas på forskning. Varför inte argumentera för lika drakoniska åtgärder i de fallen? Förbjuda rökning, alkohol, socker, fet mat och luftföroreningar, bötfäll soffpotatisar, känns inte ens som vidare provocerande förslag egentligen.

Nåja, vi får väl se om några år när Corona förhoppningsvis är över om de som utger sig för att vara sådana filantroper fortfarande håller igång eller om de mest vill slå split...
Det går inte att jämföra cancer med en pandemi och det inser du nog själv.

Cancer är inte en sjukdom utan ett samlingsnam för många och orsakerna till att man får cancer är lika många. Man kan få det av nästan vad som helst. Men covid 19 kan man bara få om man blir smittad.

Sedan är det ju så att drakoniska åtgärder mot smitta är starkt tidsbegränsade. Det handlar om veckor eller månader högst.
Citera
2020-05-01, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Vid smittspårningen har man ju sett att barn inte fört vidare smittan i den utsträckning man skulle kunna förvänta sig.
Och om du läste studien så tar man upp den problematiken i tidigare studier. Varför utfallet kan ha blivit så.
Citera
Medlem
Snälla alla i tråden kan ni försöka överbevisa mig i denna fråga:

Även senast igår stod det att 119.000 testats i Sverige för Sars-Covid-19.
Idag så har vi siffran bekräftade sedan start 21.092 samt 2581 döda.
Då undrar jag hur de ens kan påstå att 35% av Stockholm är smittade?!

För de testar just nu enbart de sjukaste (lätt att hitta stort antal covid sjuka ibland de med sådana symptom vilket iof är bra)
De testar endast sjukvårdspersonal dvs de som är i samma rum som coronasjuka och dagligen utsätts för höga doser smitta!

Men med facit i hand när de verkligen sökt bland de sjukaste och ibland de som vistas med de sjuka så är ändå statistiken så få som 21.092 st hittade smittade!!
Sverige hittar inte fler....!

Vad är det frågan om då?
Om man söker efter smittade bland sjuka och sjukvårdspersonal borde då inte rimligtvis siffran vara mycket högre OM vi nu har sådan ”spridning” i samhället som påstås?
5% smitta i samhället borde avspegla MINST 5% i sjukvården.
25% bisamhället borde avspegla minst 25% i sjukvården osv osv

Eller har jag missat något? Är det bara privatpersoner som kan bli sjuka i covid-19 men ej sjukvården?

Nej blir irriterad när gamla epidemiloger som Gisecke mfl som får helsidor i tidningar och påstår att 1/3-del av Stockholm är redan smittade och nu är det snart över osv! Wtf

Om vi enbart har 21000 smittade och vi vet att 119.000 testats ja då har vi i bästa scenario 17,6% smittade i Sverige ... dvs BÄSTA scenario MEN då enbart baserad på Statistik från just sjukvårdspersonal och enbart svårt sjuka som testas... jävligt missvisande siffror från våran regeringen återigen.

Sanningen är garanterat mycket lägre i övriga samhället för dessa siffror är som sagt enbart från frontlinjen dvs där folk dör och där människor vårdar de döende där finns maximalt 17,6% smitta bland de värsta drabbade!

Lösningen på allas problem :
Börja testa alla som vill! Precis alla, masstest
Citera
Medlem
Photoshoppeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Vad innebär att driva smittan i samhället?
Skolor och dagis bidrar till smittspridning. Detta har varit uppenbart hela tiden och denna nya undersökning styrker bara detta.
Barnen smittar varandra och personalen i skolan. Barnen smittar föräldrarna hemma. Det finns inget som helst tvivel om det.
Anledningen till att våra myndigheter vägrar stänga skolorna är bara för att de inte vill att föräldrarna skall stanna hemma från jobbet.
Men denna rädsla att skada ekonomin straffar sig. I slutänden kommer Sverige att få värre skador på ekonomin förutom att väldigt många kommer att dö och få sina liv förstörda.

Folkhälsomyndigheten bryr sig om kurvan. De har kallt räknat med att föräldrar till barn är så pass unga personer att de inte kommer att bli allvarligt sjuka i sådan omfattning att de belastar sjukvården, även om de smittas i stor omfattning. Kurvan klarar sig och vi får en hög smittspridning i samhället och förhoppningsvis immunitet. Jag är glad att jag inte har skolbarn. Håller mig också undan från småbarnsföräldrar, eftersom de med stor sannolikhet kan bära på viruset.
Citera
2020-05-01, 08:49
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sherm
Giesecke förklarar hur smittan tog sig in på våra äldreboenden: Personalen på äldreboenden är ofta invandrare som "inte alltid kan ta till sig information".

När åldringsvården skulle vara så billig som möjligt så blev kvalitén därefter. Taxinäringen, där samma slags importerade tjänstefolk arbetar, är förstås en annan konduit för smittspridning till gamla.

Invandrarområden är särskilt drabbade av coronavirus också. Svårt få folk att sluta gå till jobbet med förkylningssymptom antar jag. Speciellt pga anställningsförhållandena som gör det extra svårt att vara hemma. Myndigheterna missade att hantera den gruppen initialt.
Citera
2020-05-01, 08:49
Medlem
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Det här är ett naturvetenskapligt vetenskapsforum. Jag håller mig till ämnet, och är en av ett fåtal här som har en utbildning motsvarande någon som skulle kunna jobba på typ FHM. Och jag påstår aldrig något utan en källa för mitt påstående.
Du skrev just att du aldrig påstår något utan en källa. Samtidigt påstår du att du har en utbildning. Har du ens IQ för att fatta hur mycket jag garvar åt dig nu?

Du idiotförklarar dig själv, med eller utan utbildning. Det är därför barn inte smittar lika mycket som vuxna i din värld. Det är säkert därför du anser att man inte behöver ansiktsmask. Osv. Det som kommer ur din mun är rent strunt.
Citera
2020-05-01, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Du verkar åtminstone hålla med om att det inte är fastslaget att barn inte smittar lika mycket, anser du i ljuset av detta då att arbetsmiljön på skolor är acceptabel?

- Skollokalerna är inte dimensionerade för att kunna hålla en god social distansering.
- Eleverna håller inte avstånd från lärarna, det kan vara att de behöver hjälp med uppgifter, är ledsna och behöver tröst, vill visa vad de har gjort m.m.
- Undermålig ventilation på många skolor.
- Många elever som trängs på samma yta.

Finns det en poäng i att ta det säkra före det osäkra gällande skolor?
Jag håller med om att det inte är fastslaget ännu, även om barn verkar smitta varandra MINDRE är man skulle förvänta sig.

Det är svårt att undvika smitta i ett klassrum där människor är sjuka, ja. Men mig veterligen har vi inte sett några omfattande utbrott på skolor i Sverige, där hela klasser och deras familjer är sjuka? Rätta mig om jag har fel.

De flesta arbetsmiljöer förutom ”jobba hemma” är tyvärr dåliga i en osynlig pandemi. Antingen är resvägen en risk, eller så är de man träffar på jobbet en risk.
Citera
2020-05-01, 08:52
Medlem
Citat:
Sorgligt kaos i Brasilien, borgmästare ber om internationell hjälp;

Det kan vara riktigt ödesdigert att ha coronaförnekare i landet... Fy fasen, hoppas vi inte är på väg mot samma slags kaos.

Hoppas Brasilianske borgmästaren får hjälp till sitt folk. Det var ingen rolig läsning...

https://www.dn.se/nyheter/varlden/brasiliansk-borgmastare-vadjar-om-hjalp-vi-befinner-oss-i-totalt-kaos/
Händer här samma som i NY..massgravar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in