2020-05-01, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skanstullsmannen
Man kan tyvärr inte trolla bort ett virus. Förhoppningsvis kan Taiwan uthärda karantän tills vaccin kommer inom ett par år, men jag tror det blir tufft/omöjligt. Så lång tid känns väldigt svårt att få igenom i ett demokratiskt samhälle. Tvärtom, stor risk att de tvingas öppna relativt snart, folk pallar helt enkelt inte att sitta i karantän. Företagen klarar heller bara några veckor till innan de börjar bli seriösa problem.
Sen när de väl öppnar upp så kommer viruset garanterat tillbaka som ett brev på posten, antingen direkt eller i höst. Vad gör man då?

Vad menar du? Taiwan är ju mycket öppnare än Sverige. Det enda de behöver "uthärda" är att begränsa in och utresandet. Inga som reser ändå så ingen skillnad där mot Sverige.
Citera
2020-05-01, 01:02
Medlem
Citat:
Man kan tyvärr inte trolla bort ett virus. Förhoppningsvis kan Taiwan uthärda karantän tills vaccin kommer inom ett par år, men jag tror det blir tufft/omöjligt. Så lång tid känns väldigt svårt att få igenom i ett demokratiskt samhälle. Tvärtom, stor risk att de tvingas öppna relativt snart, folk pallar helt enkelt inte att sitta i karantän. Företagen klarar heller bara några veckor till innan de börjar bli seriösa problem.
Sen när de väl öppnar upp så kommer viruset garanterat tillbaka som ett brev på posten, antingen direkt eller i höst. Vad gör man då?

Det är globalismen som är problemet. Taiwan och ett antal länder till kommer snart att vara helt virusfria. Dessa länder kommer säkerligen inte att öppna upp sina gränser i första taget. Man gör det när det blir säkert. Det som kommer att hända är att de öppnar gränserna mellan varandra. Snart kan Taiwan och NZ till exempel tillåta resande, men de kommer inte att släppa in Svenskar utan minst två veckors karantän. Det blir ganska intressant när de smittfria länderna kommer att komma närmare varandra.
Citera
2020-05-01, 01:03
Medlem
Fan grabbar man skulle ha haft Trumps mur nu va. För att hålla "kronan" ute alltså. Kanske Åkesson kan gå till val med en mur mot Norge när vi har flockimmunitet och de fortfarande kämpar för att få igång smittspridningen. Han kan lägga upp det som att Norge kommer stå för kostnaderna i utbyte mot att vi lovar att se mellan fingrarna nästa gång Johaug tar fram sitt läppbalsam.

Men svetsarn och Tengele har ju redan satt oss i den här skiten så det är väl försent. Vi får be till gudarna att staten till slut låser in oss och skyddar oss från oss själva, men det tror jag knappast kommer hända......
Citera
2020-05-01, 01:03
Medlem
fiftyforfiftys avatar
” – Statsministern behöver inte säga åt människor att stanna hemma, de gör det ändå. Men dödstalen är höga jämfört med omkringliggande länder, säger Trump”

Väldigt främmande för Trump att Sverige inte behöver -och inte ska ha en statsminister som säger åt sitt folk hur det ska hantera ett virus, utan överlåter det till experter. Fantastiskt det är att komma från ett land med så otroligt mycket kompetens och hjärna som Sverige.
Citera
2020-05-01, 01:05
Medlem
urgts avatar
Citat:

Uthärda? De räknar med tillväxt under en pågående pandemi.

Misslyckas resten av världen och blir flockimmun så kan de börja öppna upp mer också om det skulle hjälpa tillväxten, så är inget större bekymmer så.

Jag tror ett vaccin kan ta mycket kortare tid än normalt, speciellt om man börjar med att vaccinera riskgrupper. Oxford-vaccinet och något vaccin från staterna massproduceras redan så att de ska vara redo utifall att de fungerar. Man gör allt man kan för att snabba upp processen i nuläget.
Citera
2020-05-01, 01:06
Medlem
Trump verkar ha drabbats av personlighetsklyvning. Han vacklar mellan att berömma och fördöma Sverige för vår strategi. Han vill ju så gärna öppna upp USA för han tror att ekonomin skadas och lockdown, men samtidigt så inser han ju att spridningen skulle bli helt enorm om man tar bort alla restriktioner. Redan idag är det många i USA som smittas och dör. Det är en väldigt svår balansgång detta för Trump.
Citera
2020-05-01, 01:07
Medlem
vinbras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Idag i alla fall så fick jag två paket med klorokin så nu har jag i alla fall detta preparat att ta om jag känner symptom.
Känns som bra jobbat att till slut få ut medicinen.

Har inte Klorokin allvarliga biverkningar?
Senast redigerad av vinbra 2020-05-01 kl. 01:11.
Citera
2020-05-01, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bombayduck1
Ja då är man aktiv i smittspårning igen. Stänger ner delvis. Påminner befolkning om smittskydd etc. Jag vet inte men det kan funka ändå.

Ja det blir samma visa igen. Det är skräcken som alla länder som kört lockdown har framför sig. Öppna upp nu och sen i panik tvingas köra en repris i höst. Vad säger folket då? Hur kommer opinionen för mitt parti påverkas? Kommer man ens våga göra det av politiska skäl? Inga lätta frågor för många partier i många länder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Trump verkar ha drabbats av personlighetsklyvning. Han vacklar mellan att berömma och fördöma Sverige för vår strategi. Han vill ju så gärna öppna upp USA för han tror att ekonomin skadas och lockdown, men samtidigt så inser han ju att spridningen skulle bli helt enorm om man tar bort alla restriktioner. Redan idag är det många i USA som smittas och dör. Det är en väldigt svår balansgång detta för Trump.

Ja detta är ju hela trumps strategi sedan länge. Han säger allt möjligt, så prickar han in alla grupper med något tilltalande.
Citera
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Uthärda? De räknar med tillväxt under en pågående pandemi.

Misslyckas resten av världen och blir flockimmun så kan de börja öppna upp också, så är inget större bekymmer så.

Jag tror ett vaccin kan ta mycket kortare tid än normalt, speciellt om man börjar med att vaccinera riskgrupper. Oxford-vaccinet och någon vaccin från staterna massproduceras redan så att de ska vara redo utifall att de fungerar.

Är du från Taiwan? Fullt möjligt att Taiwan går med tillväxt då väst återigen flyttar mycket produktion dit. Kul för Taiwan.

Men att de inte har någon smitta där eller kommer få, är fantasier/skitsnack
Citera
2020-05-01, 01:09
Medlem
Okej grabbar nu låser jag in mig och kastar bort nyckeln vi ses imorgon
Citera
2020-05-01, 01:10
Medlem
fiftyforfiftys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol

Blir ju inte lättare när han står på podiet och ska lära amerikanerna hur de ska handskas med viruset. USA hade behövt en Tegnell.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in