2020-04-30, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Det har dom visst sagt. Den 1 mars i år.
Det ändrades senare till att barn inte är så smittsamma vilket också är helt galet.

Inget tyder på att barn sprider coronaviruset.
Det hävdar Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en studie som WHO nyligen genomfört i Kina, rapporterar Sveriges Radio Ekot.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset

Det är ju artikeln från den 1 mars som jag refererade till. I undersökningen man gjorde i Kina tidigare kunde man inte hitta ett enda fall där ett barn smittat en vuxen. Det man har sett överallt i världen är att barn blir lindrigt sjuka och att om man har få/inga symtom sprider man inte smittan lika mycket som om man är rejält sjuk och med tydliga symtom. I Sverige tycker man inte att man vinner så mycket på att stänga skolorna utan att det snarare leder till andra problem.
Citera
2020-04-30, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av djingiskahn
Vem kan kalla det lyckat att ligga på TOP 10 listan
av SÄMSTA LÄNDER av alla länder i världen i ANTAL DÖDA/CAPITA????

Antal RAPPORTERADE döda per capita ja.

Rapporterar man inte allt eller på annat sätt (Kina, Iran, Nordkorea, Italien, Storbritannien mfl) så att dödstalen blir färre, ja då kan man självklart stå där och slå sig på bröstet.
Citera
Medlem
FrankIsBacks avatar
Vill bara meddela mina trogna supportrar att jag et al är uppe i Lemnhult med det nationella rutnätet nu.

Utifrån rådande takt bör hela Sverige vara inrutat i slutet av vecka 19. Därefter skrider vi till verket och räddar Sverige från den europeiska covid-strategin. Fortsätt att skicka PM om ni vill vara en del av insatsstyrkan.
Citera
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Anders Tegnell för några månader sedan:
- Det är osannolikt att detta virus kommer att nå Europa
- Det är osannolikt att detta virus kommer att ha spridning i Sverige (några veckor senare)

Idag:
- Prognos 11000-20000 döda i Sverige (Aktuellt, 2020-04-29)
Citera
2020-04-30, 22:22
Medlem
Lao Tzus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag orkade inte ens läsa artikeln. JA antikropparna kan skydda ett tag, men de bryts snabbt ner när man får dem så där från någon annan - verkan är inte lång. Man måste få nya hela tiden. Och dessutom skulle jag inte våga tro på, att något som säljs svart på det där sättet är hygieniskt och safe. Det är mer troligt att man FÅR någon sjukdom - t.ex. AIDS - på det sättet.

Om man ska experimentera med egenvaccinering, så är det mycket bättre att konfrontera viruset i avdött tillstånd, genom att hantera föremål som kan vara kontaminerade, efter två dagar i stället för efter minst tre som är rekommendationen (lite olika beroende på vilken yta de i så fall sitter på). Då lär sig immunförsvaret att känna igen det och tillverka egna antikroppar, samt det blir kvar i "minnet" hur man gör det.
Jag instämmer helt i det du säger
Citera
2020-04-30, 22:22
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GrodanStropp
Men av vilken anledning ska skolor stängas?
Nej, många 11-åringar klarar inte av att vara själva hemma.

- Låt säga att man håller skolorna öppna för elever i årskurs 1 - 4. Därutöver kan man ha någon sorts verksamhet för vissa specialfall av dom äldre barnen. Låter det som ett bra förslag?
Citera
2020-04-30, 22:24
Medlem
Stones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hemorojdbiff
Klart Sverige gjort rätt, och åter igen skall vi vara väldigt glada att vi inte hade borgarpacket vid makten under denna pandemi.
S har skött detta exemplariskt

Det tror du? Det får framtiden utvisa.
Citera
2020-04-30, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
- Låt säga att man håller skolorna öppna för elever i årskurs 1 - 4. Därutöver kan man ha någon sorts verksamhet för vissa specialfall av dom äldre barnen. Låter det som ett bra förslag?

Nej.
Citera
2020-04-30, 22:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Vet du när Norge började öppna upp?
Det började synas med 7/11 förra veckan, mer folk på stan. Skolor och dagis igång från måndag denna veckan. Det dör 1-2 per dag, men nu har vi:
1. Aktiv smittspårning i telefonerna.
2. Kloka och testade rutiner för karantän
3. Medvetenhet i hela samfundet.

Vi har också oljekrisen på halsen, men omställningen 2013-2014 är färskt i minnet då många gick från olja till bygg/anlägg/installationer och det passar väldigt bra att 200k gästarbetare har flugit hem. Det finns jobb att få.

Gränsen till Sverige är stängd och det kommer vara reserestriktioner från Sverige in hit så jag är lite ledsen och trist över att jag kanske i värsta fall inte får träffa släkten/vänner på något år. I värsta fall får vi träffas i 3dje land. Eller så får jag ta karantänen efter resa till sommarstugan i Sverige.
Citera
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Som sagt avsaknad av sådan evidens, exempelvis att personal på förskolor borde vara extremt överrepresenterade i antal sjuka och döda om barn skulle driva detta. Inga belägg för detta.

Hur vet du det? De flesta blir ju bara sjuka eftersom de är i arbetsför ålder.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Titta vem som talar. Socialbidragsproffset som kräver att andra skall vara ute i gemenskap för att finansiera din sociala och ekonomiska distansering.

För det är väl inte FHM som pröjsar ditt dagliga kuksugeri?

Jag är de facto lärare.
Men tycker det är kul att se att ni alarmister har tid att sitta här dygnet runt.
Med bristande intressen på fritid och inget jobb blir det väl så.
Citera
2020-04-30, 22:26
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wakkawalla
Att ni alarmister tycker stängda skolor är normalt är ju inget konstigt.
Skola och utbildning har ju aldrig varit prioriterat i era liv så jag inser att den erfarenhet ni har speglar era åsikter.

Jag prioriterar utbildning mycket högt och jag kan lova att mina barn för tillfället lär sig mycket mer hemma än vad dom gör i skolan i normala fall.

Svensk grundskola är i dagsläget mer "förvaring" än utbildning.

Var tionde niondeklassare kan idag inte ta till sig information från en kortare text. Efter tio år i skolan är alltså 10% analfabeter...

Där har du status på svenskt utbildningsväsende nu för tiden.

Så sluta snacka skit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in