2020-04-23, 09:41
Medlem
Är det något grundläggande en nybörjare ska tänka på när man startar ett konto på Facebook?
Citera
2020-04-23, 10:19
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JTL
Är det något grundläggande en nybörjare ska tänka på när man startar ett konto på Facebook?

Om du vill vara anonym eller inte! Även om man använder sitt eget namn, så kan man göra sig lite svårare att hitta (om man inte har ett unikt namn förstås). Om det är det man vill. T.ex. genom att inte skriva ut bostadsort, hemort, arbetsplats eller skolor man gått på. Och genom att ha ett foto som inte visar ansiktet så tydligt (eller inte visar ansiktet alls såklart).

Man kan även använda en variant av sitt namn som inte så många känner till, t.ex. ett smeknamn eller sitt andra förnamn. Eller bara ett av efternamnen om man har två, eller tvärtom lägga till ett efternamn som man inte brukar använda i vanliga fall (typ flicknamnet eller ett gammalt släktnamn). Då ljuger man inte helt och hållet om sitt namn, men blir ändå svårare att hitta och känna igen av alla på en gång.

Sedan tycker jag personligen, att man inte ska lägga ut foton på andra människor (inklusive egna och andras barn) utan att de (eller vårdnadshavaren) gett sitt tillstånd. Och SÄRSKILT inte foton som kan innebära tråkigheter på något sätt, t.ex. avklädda bilder (gäller även barn), eller bilder där människor är fulla, eller kramas med någon, eller ser på någon med kärlek eller åtrå i blicken, som inte är den officiella partnern...
Citera
2020-04-23, 16:48
Medlem
Merwinna,
Okej. Tack för snabbt svar!

Vad är bäst Twitter eller Facebook?

Går det att säga vilket utav de två sociala medier är det mest troligt att folk man känner har och använder? Det vill säga om man inte använder sig utav båda plattformarna.

Jag får uppfattningen att Facebook är något mer populärare än Twitter i Sverige.
Citera
2020-04-26, 10:39
Medlem
Niskalaukauss avatar
När jag kollar hur mitt FB flöde ser ut så börjar man tröttna på skiten.
Bara en massa grupper som jag iofs gått med i men vill ju inte dom ska dominera mitt flöde.
Finns det något sätt att få grupperna att ligga i bakgrunden i stället och själv välja när man vill gå till gruppen för att se vad som skrivits i dom olika grupperna.
Sedan finns det ju självklart ett par grupper man vill ha i sitt nyhetsflöde oxå men som läget är nu så känns det som man skulle behöva ta bort vissa grupper.
Citera
2020-04-26, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niskalaukaus
När jag kollar hur mitt FB flöde ser ut så börjar man tröttna på skiten.
Bara en massa grupper som jag iofs gått med i men vill ju inte dom ska dominera mitt flöde.
Finns det något sätt att få grupperna att ligga i bakgrunden i stället och själv välja när man vill gå till gruppen för att se vad som skrivits i dom olika grupperna.
Sedan finns det ju självklart ett par grupper man vill ha i sitt nyhetsflöde oxå men som läget är nu så känns det som man skulle behöva ta bort vissa grupper.

Du kan fortfarande vara medlem i vissa grupper, men slippa se händelser i ditt nyhetsflöde. Du väljer helt enkelt att avfölja dem. Då kan du själv följa när du vill gå till gruppen och se vad som skrivs.

Så här slutar du följa en person, sida eller grupp i nyhetsflödet:

Klicka på längst upp till höger om inlägget.
Välj Sluta följa.

Så här slutar du att följa en person eller grupp direkt:

Gå till profilen, sidan eller gruppen du vill sluta följa.
Håll muspekaren över Följer (i en profil eller på en sida) eller klicka på Gått med (i en grupp) vid omslagsbilden.
Välj Sluta följa.
Citera
2020-04-26, 17:28
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Merwinna,
Okej. Tack för snabbt svar!

Vad är bäst Twitter eller Facebook?

Går det att säga vilket utav de två sociala medier är det mest troligt att folk man känner har och använder? Det vill säga om man inte använder sig utav båda plattformarna.

Jag får uppfattningen att Facebook är något mer populärare än Twitter i Sverige.

Jag tycker att Facebook är mycket bättre, eftersom jag gillar att skriva långa texter. Men du vet ju själv bäst hur långa texter du vill skriva varje gång.

Nej, men det är väl bara att söka på dina vänner och bekanta, och se om de finns där? I övrigt tror jag att äldre (ungefär från 40-45 år) håller hus på både Facebook och Twitter, medan yngre oftast håller hus på de rena mobilapparna.
Citera
2020-04-28, 23:31
Medlem
Patrik2108s avatar
Hur raderar man "minnet" i sökfältet. Jag har klickat på redigera (bild). Sen kan man rensa sökfältet vilket jag gjort.
Jag har även raderat historiken i firefox, everything, och alla rutor ikryssade (bild).

Jag bifogar bild för att visa vad jag talar om.
https://imgur.com/a/Qyhfs7b

Likväl så kommer Pelle Jöns upp som autoförslag när jag skriver in P.. i sökfältet för att jag nån gång sökt på Pelle Jöns. Hur får man raderat det?
Citera
2020-04-29, 17:21
Medlem
Vad är vitsen med funktionen "Aviseringar AV!" inuti grupper man är med,
när det i praktiken är precis som vanligt

"endast omstämningar och viktiga uppdateringar
för gruppinställningar och sekretess"

Och det fortsätter att visas mig sån här dynga i flashback poddens forum

"Rotebro-Conny måste ju vara släkt med Veiron i ottan!"

Går detta in under en gruppinställning?

Jag har lust att gå ur varje grupp jag är med i eftersom
funktionen inte funkar som den borde.
Citera
2020-04-30, 20:57
Medlem
En ägare av en Facebooksida kan dölja mina kommentarer på ett inlägg på dennes sida. Då är det bara jag och ägaren som kan se mitt inlägg. Inga andra som läser inlägget kan se min kommentar. Det är väl då man kan läsa "antal kommentarer - 7" men när man klickar upp kommentarerna så ser man bara 5 stycken, antar jag.

Har jag rätt?

Om jag har rätt: finns det något sätt jag kan se att min kommentar har blivit dold? Annat än att logga in med ett annat konto och leta efter kommentaren?

Jag frågar för på ett inlägg har jag skrivit två kommentarer, av ett 30-tal totalt. Alla kommentarer, inklusive mitt ena har 10+ tummar upp. Folk har massgillat. Men min ena kommentar har noll tummar upp.

Det är som att folk inte ens läst kommentaren och jag blir nyfiken på om den har blivit dold
Citera
2020-05-01, 14:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Jag tycker att Facebook är mycket bättre, eftersom jag gillar att skriva långa texter. Men du vet ju själv bäst hur långa texter du vill skriva varje gång.

Nej, men det är väl bara att söka på dina vänner och bekanta, och se om de finns där? I övrigt tror jag att äldre (ungefär från 40-45 år) håller hus på både Facebook och Twitter, medan yngre oftast håller hus på de rena mobilapparna.

Merwinna,

Tack för svar igen!
Okej.
Jag tycker om att skriva långa texter på sms med mobilen till folk man känner, så då blir det Facebook jag ev. skaffar bara jag kommer till skott någon gång. Jag nojar över att få kontakt med gamla mindre bra vänner och personer man varit elak mot i yngre dar då man inte följde Sveriges Rikes Lag, så att säga. Och så oroar jag mig över att inte orka läsa igenom, hitta och ställa in alla inställningar och sådant när jag reggar ett konto. Och att bli kapad, att kontot blir hackad.
Citera
2020-05-01, 14:35
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Merwinna,

Tack för svar igen!
Okej.
Jag tycker om att skriva långa texter på sms med mobilen till folk man känner, så då blir det Facebook jag ev. skaffar bara jag kommer till skott någon gång. Jag nojar över att få kontakt med gamla mindre bra vänner och personer man varit elak mot i yngre dar då man inte följde Sveriges Rikes Lag, så att säga. Och så oroar jag mig över att inte orka läsa igenom, hitta och ställa in alla inställningar och sådant när jag reggar ett konto. Och att bli kapad, att kontot blir hackad.

Du kan ju registrera dig med en variant av ditt namn, som dina gamla vänner och fiender inte känner dig som. Typ använda ditt andra förnamn, eller ett annat smeknamn på ditt förnamn än det folk använde på den tiden, eller något gammalt släkt-efternamn som du skulle ha rätt att ta. T.ex. din mammas, mormors eller farmors efternamn som ogift. (Själv tycker jag att det känns mindre som att man "ljuger", när man använder ett inkognitonamn som man SKULLE KUNNA heta eller kallas för i verkligheten - även om man inte gör det.) Och sedan söker du själv upp de personer du VILL ha som vänner, och berättar att det är du.
Citera
2020-05-01, 14:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Du kan ju registrera dig med en variant av ditt namn, som dina gamla vänner och fiender inte känner dig som. Typ använda ditt andra förnamn, eller ett annat smeknamn på ditt förnamn än det folk använde på den tiden, eller något gammalt släkt-efternamn som du skulle ha rätt att ta. T.ex. din mammas, mormors eller farmors efternamn som ogift. (Själv tycker jag att det känns mindre som att man "ljuger", när man använder ett inkognitonamn som man SKULLE KUNNA heta eller kallas för i verkligheten - även om man inte gör det.) Och sedan söker du själv upp de personer du VILL ha som vänner, och berättar att det är du.

Okej!
Tack för hjälpen och snabba svar!
Jag måste fundera och tänka ut något, med namn och så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in