2020-04-30, 20:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niket
Enl. https://covid19.healthdata.org/sweden
fram till den 15 juli.

Jag har för mig att professorerna nämnde sommaren.

Hur många tror du dör i Sverige fram till 1aug pga covid-19 ?

Det kommer vi aldrig få reda på. För till skillnad mot vid alla andra virus-utbrott så skrivs det denna gången Covid-19 som dödsorsak på alla avlidna...
Citera
2020-04-30, 20:30
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Skulle dom inte testa folk på stan för att se hur många % som har / haft smittan?

Och då menar jag inte folk som jobbar inom vården och inte bara i Stockholm. Tex testa 1000 slumpmässiga i Helsingborg eller Jönköping. Eller testa 10.000 personer och se hur många av dessa som är ute på stan och rör sig som har det.

Fast de har väl knappt börjat testa vårdpersonal när det gäller antikroppstester? Väldigt få har testats iaf, så det lär dröja ett bra tag innan allmänheten får tillgång till testet.
Citera
2020-04-30, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pundarTrasan
Det blir det om man räknar på det, bevisa motsatsen!

240 000 i Storstockholm är smittade(har antikroppar). Ungefär 1100 hade dött för en vecka sedan. Så det blir ungefär 0,045%.

Men jag kan vara generös, vi säger 0,5%.

Räknar du på 11% som har antikroppar? 7,5% ska det vara.
https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

Sen tror jag du skrev fel på 0,045% siffran, särskilt som du avrundar upp den till 0,5%.
Normalt sett så avrundar man 0,045 till 0,05.
Citera
2020-04-30, 20:31
Medlem
Pethuglins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Jag tycker inte AT är nån corona-bob.

Han har ju rätt när han säger att ansvaret för äldreboenden ligger på andra ställen än FHM.

Citat:
Ursprungligen postat av futuro
Mer info om Kawasaki-liknande symptom hos barn.

Over the last week, new patterns have been coming to light. At least 12 children in the UK have needed intensive care for symptoms like inflammation of the heart, stomach ache and other gastrointestinal symptoms. As these symptoms are consistent with COVID-19, they were tested for it; some of them tested positive but not all. One of these children had to be given ECMO (extracorporeal membrane oxygenation) to help them breathe. There have been separate reports of some children dying after showing similar symptoms.

In the US, three children (ages ranging from 6 months to 8 years) have had similar symptoms of inflammation of the heart and gut and fever. All of them had tested positive for COVID-19.

Medical professionals from Britain and Italy have observed that a growing number of infants are being brought to hospitals with similar inflammation now. They’re currently researching if and how this could be related to COVID-19.

Kawasaki disease
All of these symptoms are also consistent with a rare inflammatory syndrome called Kawasaki disease. It mostly occurs in children up to five years old and causes inflammation in the walls of medium-sized arteries, including coronary arteries which affect the heart. It is also called mucocutaneous lymph node syndrome, as the disease also affects the lymph nodes and mucosal membranes. The disease is more common in Asia.

There are some theories of it being linked to viruses and bacteria but no exact cause is known right now.

Symptoms of Kawasaki disease can have three phases and may include:

Phase 1: High and persistent fever, red eyes, rashes, swelling and redness of the hands and feet, irritability and swollen lymph nodes
Phase 2: Diarrhoea, abdominal pain, vomiting, joint pain and peeling of the skin on the hands and feet.
Phase 3: If there are no complications, symptoms start to go away - although it may take about eight weeks to return to normal energy levels.
Complications could include damage to the heart and aneurysms in the coronary artery that may, in turn, cause blood clots to develop and lead to a heart attack.

The connection between COVID-19 and Kawasaki disease
Kawasaki disease is currently being seen as a possible complication in young COVID-19 patients. The connection, however, is unclear since experts had earlier suggested that children mostly get a mild version of the coronavirus infection.

Italy, which was hit by COVID-19 quite hard, reported a large number of cases of Kawasaki disease in children during the pandemic. Britain had similar observations and shared with doctors that such cases should be referred to hospitals immediately.

Hopefully, we may get a clearer picture in the coming days but it’s safe to say that while there may be some high-risk populations, no one is truly at a lower risk and everyone should take all the precautions to control the spread of infection.

Usch, det är riktigt hemskt om det här har koppling till coronaviruset.

Citat från:
https://ledarsidorna.se/2020/04/dess-grymhet-ar-bade-hisnande-och-nedtryckande/

"När viruset visade sig vara något annat, något okänt, än en vanlig vinterförkylning borde en hel ljusramp ha tänts.

De som inte har någon plats i debatten är virologer och immunologer samt andra internationelllt erkända experter på kroppens inre organ såsom kardiologer. De som skall behandla sjukdomen Covid 19. Och omdömet om viruset som dessa nu ger det talar för sig sjävt."

“Dess grymhet är både hisnande och nedtryckande”
Citera
2020-04-30, 20:32
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Det är fruktansvärt bortskämt. Alla de där ungdomarna som gnäller över inställd student eller inställt valborgsfirande, borde få tvångsarbete på fälten - mot mat och husrum enbart!

Har ni alla glömt hur det var när man var 18-19 år? Ungdomar överlag är inte oempatiska egoister, klart de blir besvikna. Kan de inte få känna så utan att nedvärdera dom??
Citera
2020-04-30, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
En sak jag hör ibland är något i stil med att våra liv kommer aldrig bli som innan, allt är förändrat. Varför i helvete då? Vi har en pandemi, den går över, sen återgår alla till sina liv. Som det alltid har varit. Vad är skillnaden denna gången? Det är helt absurt!
När man bränt ned en urskog så växer den inte upp på samma sätt igen.
Du måste förstå att en ekonomi är organisk, en ekonomi är ett biologiskt fenomen. Man kan inte stoppa den och sen bara anta att patienten stiger upp från det döda. 2020-talet blir VÄLDIGT annorlunda än vad 2010-talet var. Welcome to poverty for life!
Citera
2020-04-30, 20:33
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid-is-mental
Det är så jättekonstigt att JAG vet det!
Och att jag kommer att bevisas ha rätt.
Hemligheten ligger helt enkelt i att fatta att det inte hjälper ett dugg att isolera arbetsföra människor från spridning av ett förkylningsvirus som bara dödar de som är för gamla eller för sjuka för att kunna arbeta. Hur kommer det sig att jag förstår det enkla som du inte förstår? Har du själv någon förklaring till ditt katastrofala misslyckande?

Nej, hjälp mig att förstå det !

Skriv vad du tänker..
Citera
Medlem
Citat:
Så nu när efterfrågan på olja i världen har minskat med en fjärdedel eller tredjedel eller så, vad tror du händer med Norges ekonomi då? Vad tror du händer med svensk exportindustri som i hög grad levererar till norsk oljeindustri?
Det är ju precis detta jag menar. Norsk ekonomi skadas inte av Norges nedstängning, utan av minskande efterfrågan i omvärlden på norsk olja. Svensk ekonomi skulle inte skadas ifall vi stängde kaféer och frisörsalonger - den skadas av minskande efterfrågan i omvärlden på svenska exportprodukter. Med andra ord, vi skulle kunna göra en "lockdown" utan att skada vår ekonomi mer än vad den redan skadas av faktorer vi inte kan påverka

Att döma av skillnaden i dödsfall mellan de nordiska länderna så kunde vi minskat antalet dödsfall i Sverige med uppskattningsvis 1500 med hjälp av åtgärder som hade kostat väldigt lite, om ens något, eftersom ryggraden i svensk ekonomi inte är kaféer och frisörsalonger.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Förlåt. Du har rätt.
Men att läsa inlägg fulla med oärlighet har jag svårt att inte bli galen på.

Dock är det ganska så ointelligent att prata om att man ska kolla facit om 12 månader. Måste tyvärr säga det.
Är du säker på det? Har du facit? Är du rent av... ointelligent?

Tänk efter innan du svarar Mr 70.000kr per månad.

Ps. Jag kör ogärna med personangrepp som att kalla folk det ena eller det andra men just nu känner jag ett behov av att agera annorlunda eftersom du bjuder på det. Förlåt. Handhjärta. Ds
Senast redigerad av Milosebic 2020-04-30 kl. 20:38.
Citera
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Det fördömer samtlig skolungdom från att få sitt första jobb!
GANSKA påtaglig påverkan på ekonomin under hela detta decennium!

Du kan uppenbarligen läsa en bildskärm och hitta tangenterna, så att ditt synproblem verkar ligga bakom och mellan dina ögon...
Så nu när efterfrågan på olja i världen har minskat med en fjärdedel eller tredjedel eller så, vad tror du händer med Norges ekonomi då? Vad tror du händer med svensk exportindustri som i hög grad levererar till norsk oljeindustri? Du kanske inte fattar det? Vad jobbar du själv med?

Nonsens. Det där är skitjobb som en varuautomat kan ersätta.

Själv har jag ett samhällsviktigt arbete. Inte hälla upp kaffe och se söt ut jobb.
Barista/bartender/servitris är lika menlöst yrke i morgon som vindruterengörare vid rödljus är idag.
Citera
Medlem
Nikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siix
Det kommer vi aldrig få reda på. För till skillnad mot vid alla andra virus-utbrott så skrivs det denna gången Covid-19 som dödsorsak på alla avlidna...

På alla avlidna ?? Jaha då har man samtidigt löst alla gängmord.
Citera
2020-04-30, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Amazing-Grace
Fast de har väl knappt börjat testa vårdpersonal när det gäller antikroppstester? Väldigt få har testats iaf, så det lär dröja ett bra tag innan allmänheten får tillgång till testet.
De testar i alla fall sjukhuspersonal i Stockholm nu, båda testerna samtidigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in