Citat:
Ursprungligen postat av
Lonnrot
Tvärt om skulle jag tro. Man häktar honom för att han kan bindas åtminstone till den fejkade brottsplatsen och en del av utpressningen. Det betyder nog att han åker in oavsett om ev. lejda bovar hittas. Den grövre gärningen är hans, och just den gärningen kommer ingen annan än han kunna knytas till; respektive: de som ev. skulle kunna vara aktuella för den (övrig familj) kommer kunna avföras som orimliga gärningsmän. Så det må gå nån kontraktsmördare lös, men denne kommer väl krypande när pengarna spenderats på kvinnor, eller slösats bort. Att fingera en brottsplats för ett bortförande kan låta harmlöst, men kräver att man har huvet på skaft. De stackars medförsvurna som under halvtannat år tvingats äta frukostflingorna i visshet om att T Hagen fingerat deras brottsplats behöver kanske inget ytterligare straff. Eller så sitter de i Söderhavet på nån milljard som th undanhållit Norska Räkneverket. Hursom så pyntar man inte mord utan att vara medhjälpare eller anstiftare, så storboven åker in ändå. Är min förvissning.
Sen finns det kanske scenarion som rätten måste beakta som möjliga (son dödar mamman i affekt eller av misstag och pappan hjälper till och maskerar historien) men åklagaren har säkert passerat den porten för länge sen och försäkrat sig om att kunna visa att så inte skett.
Givetvis finns det fallgropar framöver, kring bevisningen i huset inte minst, men rättvisan sitter med de bästa korten. Och de andra korten ”finns i sjön”.
I rådande opinionsläge kanske jag inte får så mkt medhåll. Det får man acceptera.
Med tanke på att TH klarat sig i 1,5 år utan att tidigare blivit misstänkt och häktats, tyder på att hans planer fungerat perfekt. Han anses enligt mig vara tillräckligt smart så han förstått att inte placera hennes kropp under golvplankor eller på tomten, eller i sommarstugan, som säkert polisutredarna redan i början undersökt.
Att motivet för ett eventuellt mord skulle vara "Missunsamhet och egoism" för att slippa ge före detta hustrun hälften av hans miljardimperium, är en krånglig väg att behålla miljarderna, men tyvärr vanligare än man tror. Girighet har förstört många äktenskap.