2020-04-30, 15:40
Medlem
"Indkaldelse til doorstep
PET og Københavns Politi har i dag gennemført en koordineret politiaktion i København. Baggrund for aktionen er mistanken om forberedelse af terrorangreb med et militant islamistisk motiv.
Københavns Politi indkalder til et doorstep i dag kl. 16.30 foran Politigården ud mod Polititorvet. Til stede vil være chefpolitiinspektør Jørgen Bergen Skov fra Københavns Politi og chefpolitiinspektør Flemming Drejer, operativ chef i PET."
- https://politi.dk/koebenhavns-politi/nyhedsliste/indkaldelse-til-doorstep/2020/04/30

Oj, kan det med terror misstankar vara en täckhistoria för vad som egentliga tillslaget var?
Blir lite misstänkt när ett nytt tillslag blir gjort så tätt med tillslaget mot TH.
Citera
2020-04-30, 16:01
Medlem
Mine kilder går i retning Spania, som politiet nevnte at de hadde samarbeidet med på pressekonferansen 28.4.

Her skal det trås varsomt, men en nå avdød mann i slutten av 40 årene var kjent for å ha tilknytning til Hagen som en som fiksa lyssky ting for han. Mannen bodde i Norge, men hadde et slags selskap i Spania. Han var eks militær og hadde bla vært i FN tjeneste i. Mannen hadde et stort nettverk.
Denne mannen tok sitt eget liv i desember 2018, halvannen mnd etter AEBs forvinning.
Dette er definitivt interessant.

Vet forøvrig at Hagen utsatte AEB for vold og at hun ville skilles. Dette blir beskrevet som "turbulent" ekteskap, med god grunn. Jeg vet også at et av barna flyttet hjemmefra i ung alder fordi Tom Hagen var en tyrann.
Har også informasjon om at AEB hadde et alkoholproblem og at hun hadde vært innlagt til avrusning.
Hun hadde hatt en affære med hans bror, det har vel vært skrevet om her tidligere tror jeg. Det ryktes også at han hadde en elskerinne.
Citera
2020-04-30, 16:03
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gassa
Da er løpet kjørt

Ja du har nok rett. Holden får en vanskelig jobb. Og familien må forberede seg på en tung tid.
Citera
2020-04-30, 16:04
Medlem
Monsens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av charkoal
Någon som vet hur länge han haft den bilen innan han sålde den? Lite misstänkt att sälja bilen efter hennes försvinnande. Han verkar ju inte byta bil så ofta.

Tror den ble solgt i mai 2019. Det ble diskutert i tråden i sommer, tror jeg det var. Du kan søke for mer eksakt info.
Citera
2020-04-30, 16:06
Medlem
For det første, bra han er pågrepet. Jeg var blant de som tidlig i tråden mente dette med å rigge et kidnappingsplot så for far fetched ut, men er glad saken har kommet noe videre. Hvis han står bak dette rigget er det noen hakk over Jemtland, men sammenlikningen er etter min mening relevant på mange punkter. Bare at Jemtland kjørte rundt og distribuerte blodig snø for å villede politiet er langt forbi det de fleste skyldige ektefeller får seg til eller tenker på å gjøre i drapssaker. Begge spilte også skuespill overfor familie over tid.

Jeg er blant de som mener at fornærmede nok kunne ha krevd ektepakten omstøtt og fått medhold der. Hun kan ha nevnt dette for siktede og dette kan ha eskalert. Blant "tegnene på at hun ønsket skilsmisse" kan det ha vært kontakt med advokat fra hennes side, i tillegg til betroelse til venner.

Samtidig har jeg tenkt på om motivet i denne saken nødvendigvis er penger. Er det ikke nettopp det han har forsøkt å få oss til å tro med løsepengebrev og monero-konto? Å få dette til å se ut som om hans milliardærstatus er det sentrale for å få fokusert bort fra den som oftest er skyldig i slike saker?

Hva om motivet er godt gammeldags kontrollbehov og at han ikke aksepterte at hun ville skilles, uavhengig av formuesfordeling og strid om ektepakt? Ektepakten trekker slik jeg ser det i retning av at han ønsket kontroll over fornærmede, og både den og han fremstår usedvanlig smålig og urimelig. Dette til tross ville han rasjonelt sett hatt et langt sterkere motiv for drap dersom han ikke hadde hatt særeie, da hun ville hatt en sterkere posisjon ved deling av felleseiet. Dette synes jeg mange overser. Hvis man frigjør seg fra at penger og potensiale for tap av dette nødvendigvis var motiverende, fremstår saken i et noe annet lys.
Senast redigerad av sindarine 2020-04-30 kl. 16:17.
Citera
2020-04-30, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kraaka
Mine kilder går i retning Spania, som politiet nevnte at de hadde samarbeidet med på pressekonferansen 28.4.

Her skal det trås varsomt, men en nå avdød mann i slutten av 40 årene var kjent for å ha tilknytning til Hagen som en som fiksa lyssky ting for han. Mannen bodde i Norge, men hadde et slags selskap i Spania. Han var eks militær og hadde bla vært i FN tjeneste i. Mannen hadde et stort nettverk.
Denne mannen tok sitt eget liv i desember 2018, halvannen mnd etter AEBs forvinning.

Vet forøvrig at Hagen utsatte AEB for vold og at hun ville skilles. Dette blir beskrevet som "turbulent" ekteskap, med god grunn. Jeg vet også at et av barna flyttet hjemmefra i ung alder fordi Tom Hagen var en tyrann.
Har også informasjon om at AEB hadde et alkoholproblem og at hun hadde vært innlagt til avrusning.
Hun hadde hatt en affære med hans bror, det har vel vært skrevet om her tidligere tror jeg. Det ryktes også at han hadde en elskerinne.

Dette kom samtidig som mitt svar

Det du skriver taler jo for min teori om at han har vært motivert av kontrollbehov. Ikke vondt ment til deg direkte, men jeg synes det er trasig når ekteskap hvor en av partene er voldelig og/eller kontrollerende omtales som "turbulent", som jeg også ser pressen har brukt (iallefall VG) det blir en bagatellisering av forholdene slik jeg ser det.
Citera
2020-04-30, 16:17
Medlem
Vossevangens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Netflixnchill22
Hvilket miljø var dette? Er det hun som nå er prest?

https://www.nrk.no/norge/vg_-tom-hagen-vitnet-i-kidnappingssak-i-2005-1.14377550

I mitt innlegg som du spør ut fra, skal det kun stå henvisninger til HH 2 (jeg henviste en gamg til HH 1 - men dette er «trykkfeil»).

HH 1 presten.
HH 2 er hestedamen
Citera
2020-04-30, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sindarine
ikke vondt ment til deg direkte, men jeg synes det er trasig når ekteskap hvor en av partene er voldelig og/eller kontrollerende omtales som "turbulent", som jeg også ser pressen har brukt (iallefall VG) det blir en bagatellisering av forholdene slik jeg ser det.

Der er vi helt enige. Mitt poeng var nok at dette omtales som "turbulent" men at jeg vet at vold er en av det. Tipper dette skrives eller omtales annerledes etterhvert, dette har vært kjent i media i lange tider.
Citera
2020-04-30, 16:40
Medlem
Citat:

Han var eks militær og hadde bla vært i FN tjeneste i.

Interessant da. Stod et kryptomiljø i Spania i en avis
Senast redigerad av toiko1 2020-04-30 kl. 16:45.
Citera
2020-04-30, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lonnrot
Tvärt om skulle jag tro. Man häktar honom för att han kan bindas åtminstone till den fejkade brottsplatsen och en del av utpressningen. Det betyder nog att han åker in oavsett om ev. lejda bovar hittas. Den grövre gärningen är hans, och just den gärningen kommer ingen annan än han kunna knytas till; respektive: de som ev. skulle kunna vara aktuella för den (övrig familj) kommer kunna avföras som orimliga gärningsmän. Så det må gå nån kontraktsmördare lös, men denne kommer väl krypande när pengarna spenderats på kvinnor, eller slösats bort. Att fingera en brottsplats för ett bortförande kan låta harmlöst, men kräver att man har huvet på skaft. De stackars medförsvurna som under halvtannat år tvingats äta frukostflingorna i visshet om att T Hagen fingerat deras brottsplats behöver kanske inget ytterligare straff. Eller så sitter de i Söderhavet på nån milljard som th undanhållit Norska Räkneverket. Hursom så pyntar man inte mord utan att vara medhjälpare eller anstiftare, så storboven åker in ändå. Är min förvissning.

Sen finns det kanske scenarion som rätten måste beakta som möjliga (son dödar mamman i affekt eller av misstag och pappan hjälper till och maskerar historien) men åklagaren har säkert passerat den porten för länge sen och försäkrat sig om att kunna visa att så inte skett.

Givetvis finns det fallgropar framöver, kring bevisningen i huset inte minst, men rättvisan sitter med de bästa korten. Och de andra korten ”finns i sjön”.

I rådande opinionsläge kanske jag inte får så mkt medhåll. Det får man acceptera.

Med tanke på att TH klarat sig i 1,5 år utan att tidigare blivit misstänkt och häktats, tyder på att hans planer fungerat perfekt. Han anses enligt mig vara tillräckligt smart så han förstått att inte placera hennes kropp under golvplankor eller på tomten, eller i sommarstugan, som säkert polisutredarna redan i början undersökt.

Att motivet för ett eventuellt mord skulle vara "Missunsamhet och egoism" för att slippa ge före detta hustrun hälften av hans miljardimperium, är en krånglig väg att behålla miljarderna, men tyvärr vanligare än man tror. Girighet har förstört många äktenskap.
Citera
2020-04-30, 16:41
Medlem
Monsens avatar
Citat:

I følge kjenninger på Gran kan ikke den episoden med broren til TH karakteriseres som en affære. Langt der i fra.

Elskerinne-ryktene stemmer heller ikke.

Ellers interessant med denne eksmilitære. Er det noe håndfast?
Citera
2020-04-30, 16:44
Medlem
Citat:
Der er vi helt enige. Mitt poeng var nok at dette omtales som "turbulent" men at jeg vet at vold er en av det. Tipper dette skrives eller omtales annerledes etterhvert, dette har vært kjent i media i lange tider.

Kan ikke du linke til den artikkelen hvor det står? Poenget er at du bare sitter her inne og fantaserer til det for deg blir en sannhet som du nok har lest om i avisen. Link takk!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in