2020-04-30, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MollyCule
Hur kan man då veta exakt siffra per dag?
Hur menar du? Tror du inte man håller koll på när folk dör, lokalt på avdelningen? Att sedan den informationen inte vidarebefordras direkt är ju inte FHMs fel och det är dessutom en ganska ointressant detalj i slutändan. Den intressanta statistiken finns på folkhälsomyndighetens hemsida, där kan du se diagram över allt, per datum.
Citera
Medlem
Idag kom uppgifter om ytterligare 124 människor som dött av att sakta kvävas till döds och drunkna i sin egen lungvätska. Och om stackars Sofia, som får inte åka flak.

Citat:
Sofias vädjan till Tegnell: Snälla, ta inte studenten från oss

[..]

Studenten är det enda de pratar om i skolan. Men stämningen har gått från hoppfull till dyster.

Vi sitter hemma och nästan gråter. Ingen vill fira sin student i höst eller ett år senare. Då har vi redan gått vidare i livet.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BR9W6e/sofias-vadjan-till-tegnell-snalla-ta-inte-studenten-fran-oss

Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stockholmslivet
Är ju helt omöjligt att tolka svenska dödsstatistiken.

Å ena sidan finns det saker som pekar mot en ljusning, å andra sidan pekar en del för fortsatt ökande eftersläpningar. Och nu blir det första Maj, som om vi skulle behöva mer osäkerhet...

Ärligt talat förstår jag inte hur man kan få röda dagar när det kommer till den största krisen vi stått inför sen andra världskrigets.

De bör jobba dag och natt med att få korrekta siffror så de vet hur allvarligt det är (Man vet säkert det riktiga dödstalet, skulle inte förvåna mig) och även allmänheten, som inte tar det på allvar annars.
Citera
2020-04-30, 14:52
Bannlyst
124 nya döda i covid-19 idag, och en undersökning från Sifo visar att 99% av socialdemokraterna tycker regering gör ett bra jobb, vilket jävla skämt.

Min kompis mamma dog av Coronaviruset på ett äldreboende i Stockholm, han fick ärva hennes bostad värd 4 miljoner, kanske det är såna som är nöjda med att Coronaviruset tar död på alla gamlingar?

Hur kan media inte ifrågasätta siffran 99% av sossarna tycker regering gör ett bra jobb?
Som Marcus Oscarsson sa, rena Nordkorea.
Citera
Medlem
Mer info om Kawasaki-liknande symptom hos barn.

Over the last week, new patterns have been coming to light. At least 12 children in the UK have needed intensive care for symptoms like inflammation of the heart, stomach ache and other gastrointestinal symptoms. As these symptoms are consistent with COVID-19, they were tested for it; some of them tested positive but not all. One of these children had to be given ECMO (extracorporeal membrane oxygenation) to help them breathe. There have been separate reports of some children dying after showing similar symptoms.

In the US, three children (ages ranging from 6 months to 8 years) have had similar symptoms of inflammation of the heart and gut and fever. All of them had tested positive for COVID-19.

Medical professionals from Britain and Italy have observed that a growing number of infants are being brought to hospitals with similar inflammation now. They’re currently researching if and how this could be related to COVID-19.

Kawasaki disease
All of these symptoms are also consistent with a rare inflammatory syndrome called Kawasaki disease. It mostly occurs in children up to five years old and causes inflammation in the walls of medium-sized arteries, including coronary arteries which affect the heart. It is also called mucocutaneous lymph node syndrome, as the disease also affects the lymph nodes and mucosal membranes. The disease is more common in Asia.

There are some theories of it being linked to viruses and bacteria but no exact cause is known right now.

Symptoms of Kawasaki disease can have three phases and may include:

Phase 1: High and persistent fever, red eyes, rashes, swelling and redness of the hands and feet, irritability and swollen lymph nodes
Phase 2: Diarrhoea, abdominal pain, vomiting, joint pain and peeling of the skin on the hands and feet.
Phase 3: If there are no complications, symptoms start to go away - although it may take about eight weeks to return to normal energy levels.
Complications could include damage to the heart and aneurysms in the coronary artery that may, in turn, cause blood clots to develop and lead to a heart attack.

The connection between COVID-19 and Kawasaki disease
Kawasaki disease is currently being seen as a possible complication in young COVID-19 patients. The connection, however, is unclear since experts had earlier suggested that children mostly get a mild version of the coronavirus infection.

Italy, which was hit by COVID-19 quite hard, reported a large number of cases of Kawasaki disease in children during the pandemic. Britain had similar observations and shared with doctors that such cases should be referred to hospitals immediately.

Hopefully, we may get a clearer picture in the coming days but it’s safe to say that while there may be some high-risk populations, no one is truly at a lower risk and everyone should take all the precautions to control the spread of infection.
Citera
Medlem
Ursprungligen postat av BamBamFunkhouser
Skrota samtliga myndigheter och lägg ut de på helentreprenad i något låglöneland. Resultat kan knappas bli sämre. Dessa besparingar på tretton triljoner årligen kan vi sedan lägga på fritidsgårdar och fri kabel-tv till förorten.

Citat:
Ursprungligen postat av Rudel-Stuka-Ace
Lägg ner FHM och ta in experter från Sydkorea, gör som de gör och virusets spridning hade stoppats i Sverige. Garanterat.

Ja läkemedelsbolagen och länder med stålar kommer spräcka byxan när nyheten om att Stefan Luther Löfven och Anders Pelé(jöns) Tegnell är på fri-transfer.
Citera
2020-04-30, 14:53
Medlem
-DaRude-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Vad fan snackar du om rimligt? Hur rimligt är det om vi inte får bot på smittan?

Och vadå öppna upp? Vi har redan öppet? Liksom vad i helvete babblar tokstollar som du..
Vi har haft öppet hela tiden och trots det har vi en djup lågkonjunktur med ett dödligt virus som är kontrollerat som bonus..

Du fattar verkligen ingenting. Man skulle kunna köra betald isolering? Förstår du vad det betyder?
För det är ju inte så att samhället inte stimuleras ekonomiskt nu redan... Eller har du missat alla hundra miljarder som skjuts ut?

ja, just därför gör vi något bra. Vi ska inte stänga ner. Men det vill ni ju.

Betald isolering, lol ska varenda land skapa pengar ur intet och dela ut till alla hemmasittare medan all företagsamhet kolar och staten inte ens har några skatteintäkter kvar? Hur länge tror du det håller i sig, mamas boy?

Du kanske tycker det låter extremt, men det är extremt för skulle man lyssna på alla alarmister skulle det bli just så.
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oshin.cantwell
Det (S)verigevännerna inte begriper är att en majoritet av världens länder idag har krav på munskydd. Det finns inte en snöbolls chans att en äkta (S)verigevän skulle knalla runt i munskydd, eller uppmuntra någon annan att göra det heller. Så vi får se hur siffrorna i den här makabra tävlingen ser ut i juni.

Du har faktiskt fel på två punkter. Jag har för mig att vi hade någon "Svärjevän" på någon presskonferens hos FHM och den personen hade munskydd. Sedan blir jag osäker om du menar juni 2020 eller 2021. Juni 2020 är naturligtvis helt ointressant
Citera
Medlem
gubbroras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Ärligt talat förstår jag inte hur man kan få röda dagar när det kommer till den största krisen vi stått inför sen andra världskrigets.

De bör jobba dag och natt med att få korrekta siffror så de vet hur allvarligt det är (Man vet säkert det riktiga dödstalet, skulle inte förvåna mig) och även allmänheten, som inte tar det på allvar annars.

Du vet väl att man kan arbeta utan att var med på TV?
Citera
2020-04-30, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Nu sitter socialminister i SVT och säger att detta är antagligen början av pandemin inte slutet.
Det hoppas jag verkligen inte
Beror ju helt på var i landet man är. I Sthlm är det ju givetvis inte början på smittspridningen, i vissa delar av landet verkar ju dock smittspridningen knappt ha tagit fart.
Citera
2020-04-30, 14:56
Medlem
Jag tycker dagens presskonferens var bra, när man presenterade strategin kring provtagning. Det är dock väldigt stor skillnad i nivå på retorik mellan statsrådet Hallengren och FHM´s Johan Carlsson. Men FHM´s primära uppdrag är väl att försöka analysera och hantera läget kring smittan och de är väl kanske inte så medietränade. Men, tycker åtminstone jag, att det är otroligt viktigt HUR FHM uttrycker sig i media. Det måste ju vara tydligt och klart så att alla (normalbegåvade) kan ta till sig informationens innebörd och inte haka upp sig på olika nyanser i budskapet.

Hur som helst - tydliga besked tyckte jag, kring hur man tänker kring testverksamheten. Också bra att man förtydligar vikten av att kvalitetssäkra hela testprocessen. Jag har personligen känt en frustration kring varför man inte "bara kör igång...".
Citera
2020-04-30, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Så 10% av de döda i Ryssland jobbade i sjukvården, typ...
Så du tror att 81-åringen som fanns med på listan jobbade i sjukvården, med att behandla covid-19-patienter?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in