2020-04-30, 11:43
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av vinc
Vad gjorde alla världens forskare innan pandemi kom? Deras uppgift är väl ändå göra en forskning om kommande sjukdomar så att en vaccin är tillgänglig snabbare?

Det är ju bland annat det forskare vid Oxford universitet gjort. Dom har studerat Coronavirus i många år och är därmed bättre förberedda än de flesta andra. Dom talar ju om att dom eventuellt kommer ha ett vaccin redo redan i september tack var detta.
Citera
2020-04-30, 11:43
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Ja, i Corona-forumet under Politik: inrikes.

Vi diskuterade hur Sverige ska kunna bli självförsörjande på livsmedel igen. Någon kom på idén att arbetslösa medborgare så klart kan göra gästarbetarnas jobb, och att det är onödigt med arbetskraftsinvandring när arbetskraft finns i Sverige. Heltokigt att rekrytera billiga trälar i utlandet med motiveringen att ingen i Sverige "vill" jobba i jordbruket eller med bärplockning, när det är så vanligt med bidrag utan att mottagaren behöver lyfta ett finger.

Det är ju fina jobb!

Utomhus, man rör på sig, på landet, i skogen ...

... en massa motion, frisk luft och välmående och man får betalt för det,

istället för att springa på ett band i en låst lokal ...

... bara man har en ok rygg så.
Citera
2020-04-30, 11:44
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Vad gjorde alla världens forskare innan pandemi kom? Deras uppgift är väl ändå göra en forskning om kommande sjukdomar så att en vaccin är tillgänglig snabbare?
Jag har ställt mig samma fråga för det verkar som FHM blev tillsatta i slutet av feb utan att veta något om vad en pandemi är. Irrar omkring som yra höns...
Citera
2020-04-30, 11:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Finns inga garantier att de andra lyckas. Det går ju inte vänta med forskningen tills man vet att andra misslyckats. Då kan det ju ta 200 år innan det finns ett vaccin

Sant iofs. Men det måste kännas hopplöst att lägga tid på något som med största sannolikhet aldrig kommer generera varken ära eller pengar.
Citera
2020-04-30, 11:46
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Blot-Sven
Även i Tyskland, alltså... Jag håller med dig till 100 procent (skrev ett inlägg med samma andemening i en annan tråd).

Man får väl tänka lite på att försöka undvika paralleller till Kampuchea, Pol Pot och tvångsarbete, men som du skriver kan man börja i lugnare rakt. Det finns ändå så många arbetsföra arbetslösa att det räcker till flera skift på en dag. Dessutom får de ju betalt, eller åtminstone aktivitetsersättning. Tror att arbete utomhus skulle göra många arbetslösa gott.
Ja, och inte är smittrisken så stor utomhus heller. En stor fördel jämfört med alla inomhusjobb. Går nog bra att hålla tvåmetersregeln under arbetet också...
Senast redigerad av Karman 2020-04-30 kl. 11:56.
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merwinna
Fast en lockdown behöver ju inte vara så länge, om den är tillräckligt hård - och man sedan håller på gränserna så inga nya fall kan komma in utifrån, samt smittspårar aggressivt vid varje ny uppblossande smitthärd någonstans. Sex veckor räcker. Det är det som ER sida inte fattar. Att dra ut på plågan på det här sättet, och låta viruset härja fritt, skadar ekonomin mer. För det kan hålla på hur länge som helst på det här sättet - eller i alla fall ända tills vi har antingen nått flockimmunitet (vilket verkar gå långsammare än FHM har trott) på naturligt sätt, eller det har kommit ett vaccin (som också kan ta flera år).
Pratade inte japanerna om att det kan behövas "lock down" året ut?
Citera
Medlem
gloffgloffs avatar
Citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Corona-Ezpecial
Jag har ställt mig samma fråga för det verkar som FHM blev tillsatta i slutet av feb utan att veta något om vad en pandemi är. Irrar omkring som yra höns...

Allt det här ska vara klart i förväg,

pandemiplaner, bara att läsa innantill,

och så beredskapslager, som ju nån tyckte var onödigt ...
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Motacilla.alba
Det som jag inte får ihop det med de låga antikroppssvaren är att de tyder på att viruset skall ha relativt låg smittspridning (och därför högre dödlighet) är att det spreds så otroligt snabbt över jorden. Det för mig att tro att de antikroppstest vi har grovt underskattar antalet smittade när man mäter mot befolkningen jämfört med patienter. Det måste ju finnas ett samband mellan smittsamhet och smittspridning globalt och lokalt.
Om du tar flitiga s-korea som bas så kan du använda dödligheten och räkna ut faktiska case. Om man förutsätter att dödligheten är mer eller mindre samma i båda länderna och s-korea har hittat de flesta casen.

Då skulle vi ha 104k fall i Sverige om vi testat lika flitigt. 75% av casen är i sthlm då har ca 7% av stockholmarna redan blivit smittade.

Givetvis är det en mycket grov gissning men det låter som en ganska trolig siffra för mig.
Citera
2020-04-30, 11:47
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Sant iofs. Men det måste kännas hopplöst att lägga tid på något som med största sannolikhet aldrig kommer generera varken ära eller pengar.
Det beror ju på vad vaccinet har för verkan dvs tillverkar man ett vaccin som har ett bredare skydd så kan det användas vid andra tillfällen tex mot en influensa.
Citera
2020-04-30, 11:47
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. ett alternativ är ju förstås att tälta intill en bäck och bygga ett eget litet elkraftverk den vägen, gäller bara att det inte blir torka i så fall under sommaren..

När det gäller uppdragbara vinylspelare, så fanns de väl främst under 78 varvs tiden, dvs när stenkakorna var dominerande på marknaden..

Har man eld att laga mat på så kan man skaffa en vevradio och vevficklampor. Tyvärr så funkar inte vev så bra till mobilen, den drar för mycket. Men finns solceller till den, tar lång tid att ladda men ingen ansträngning. Sedan kan man bygga olika kristallradio på olika våglängder så man får in varierade stationer. De kan inte klara en högtalare men går bra med hörlurar och denna sorts radio som man väldigt enkelt bygger själv kräver ingen ström alls, den drivs av radiovågorna. För underhållning får man lära sig spela ett instrument.

Vad man ska äta om det blir svält vet jag dock inte. Men finns ju de som gerillaodlar sina egna grödor precis i kanten av sädesfält. Av någon konstig anledning blir det sällan upptäckt, fast det blir det nog om det blir svält för då kommer folk att vilja sno säd.

Annars får man hamstra preppers favoritföda, ris och torkade bönor. Det klarar man sig länge på. Plockar man pinnar i skogen blir ju veden till det man lagar mat på gratis.

Så länge det finns fåglar så fångar man dem bäst i en stor råttfälla som sitter fast så fågeln inte kan flyga iväg med den. Bästa fåglarna att käka verkar vara duva och and. På vintern när änderna är i stora flockar kan man även snara dem enkelt.

Men jag tror nog vi får behålla el och det ska finnas mat att köpa, bara kanske inte så billigt och inte lika många valmöjligheter.

Klarar man inte av hyran så kan man hitta övergivna sommarstugor. Näe, det lät ganska trist faktiskt.

Därför tror jag att allt går bra. Blir jobbigt att tro annat. Även om jag som ung ett bra tag bodde i ett hus utan några moderniteter, hade väldigt lite inkomst med. Så det är inte en främmande tanke. Så jag tror på ett fortsatt modernt liv.
Citera
2020-04-30, 11:48
Medlem
obscenitets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Precis så är det. Huvudsaken är att moster Harriet - 97år - som redan ligger på hospits ska gladeligen välkomnas till IVA ifall hon skulle drabbas av Corona. Vi måste verkligen göra ALLT för den här gruppen så att de får ett par veckor extra. Skitsamma om de sen tillbringar dessa veckor i en andningsmaskin, huvudsaken är att de lever.

Hur våra barn och barnbarn kommer att överleva - det kvittar.
Var drar man gränsen enligt dig?
Vilka är värda att leva lite extra och vilka är inte det?

Jag tycker att det är en relevant fråga och jag förstår det problematiska du beskriver.
Citera
2020-04-30, 11:49
Medlem
GaretheGOLFERbales avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onlyplaydanuts
Gå tillbaka och se om jag haft rätt.

Du få ta det med Tom Britton professor i matematik vid Stockholms universitet och Uno Wennergren professor i teoretisk biologi vid Linköpings universitet. Dom är säkert imponerade av du haft rätt.

Jag är i alla fall helt ointresserad. Jag tror inte att någon annan i tråden är det heller. Acceptera att du är en pajas med stor okunskap. Deal with it.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in