Citat:
Ursprungligen postat av
CityBangBang
.. ett alternativ är ju förstås att tälta intill en bäck och bygga ett eget litet elkraftverk den vägen, gäller bara att det inte blir torka i så fall under sommaren..
När det gäller uppdragbara vinylspelare, så fanns de väl främst under 78 varvs tiden, dvs när stenkakorna var dominerande på marknaden..
Har man eld att laga mat på så kan man skaffa en vevradio och vevficklampor. Tyvärr så funkar inte vev så bra till mobilen, den drar för mycket. Men finns solceller till den, tar lång tid att ladda men ingen ansträngning. Sedan kan man bygga olika kristallradio på olika våglängder så man får in varierade stationer. De kan inte klara en högtalare men går bra med hörlurar och denna sorts radio som man väldigt enkelt bygger själv kräver ingen ström alls, den drivs av radiovågorna. För underhållning får man lära sig spela ett instrument.
Vad man ska äta om det blir svält vet jag dock inte. Men finns ju de som gerillaodlar sina egna grödor precis i kanten av sädesfält. Av någon konstig anledning blir det sällan upptäckt, fast det blir det nog om det blir svält för då kommer folk att vilja sno säd.
Annars får man hamstra preppers favoritföda, ris och torkade bönor. Det klarar man sig länge på. Plockar man pinnar i skogen blir ju veden till det man lagar mat på gratis.
Så länge det finns fåglar så fångar man dem bäst i en stor råttfälla som sitter fast så fågeln inte kan flyga iväg med den. Bästa fåglarna att käka verkar vara duva och and. På vintern när änderna är i stora flockar kan man även snara dem enkelt.
Men jag tror nog vi får behålla el och det ska finnas mat att köpa, bara kanske inte så billigt och inte lika många valmöjligheter.
Klarar man inte av hyran så kan man hitta övergivna sommarstugor. Näe, det lät ganska trist faktiskt.
Därför tror jag att allt går bra. Blir jobbigt att tro annat. Även om jag som ung ett bra tag bodde i ett hus utan några moderniteter, hade väldigt lite inkomst med. Så det är inte en främmande tanke. Så jag tror på ett fortsatt modernt liv.