2020-04-30, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
IHME skriver upp Sveriges siffror. Igen!

IHME beräknar 17337 döda svenskar 4 augusti. Vid worst case scenario: 76403 döda svenskar 4 augusti.

USAs regering använder sig av IHMEs modeller.

https://covid19.healthdata.org/sweden

IHME Last updated April 29, 2020 (Pacific Time).

Prognos för peak 23 maj
Sweden antal döda 23 maj: +2789 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 23 maj: +494 döda (projected)
Sweden antal döda 23 maj: +11 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 23 maj: 39604 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 23 maj: 9076 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 23 maj: 2425 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 76403 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 17337 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2904 döda (vid best case scenario)

Tidigare prognos (IHME Last updated April 28, 2020)
Prognos för peak 24 maj
Sweden antal döda 24 maj: +2092 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 24 maj: +363 döda (projected)
Sweden antal döda 24 maj: +13 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 24 maj: 35225 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 24 maj: 8126 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 24 maj: 2368 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 67686 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 15625 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2811 döda (vid best case scenario)

Tidigare prognos (IHME Last updated April 27, 2020)

Prognos för peak 25 maj
Sweden antal döda 25 maj: +1507 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 25 maj: +299 döda (projected)
Sweden antal döda 25 maj: +15 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 25 maj: 33364 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 25 maj: 8067 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 25 maj: 2317 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 59993 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 14608 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2724 döda (vid best case scenario)

Tidigare prognos (IHME Last updated April 21, 2020)

Prognos för peak 19 maj
Sweden antal döda 19 maj: +1078 döda (vid worst case scenario)
Sweden antal döda 19 maj: +204 döda (projected)
Sweden antal döda 19 maj: +15 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 19 maj: 18605 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 19 maj: 5921 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 19 maj: 2237 döda (vid best case scenario)

Sweden totalt antal döda 4 augusti: 35244 döda (vid worst case scenario)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 9191 döda (projected)
Sweden totalt antal döda 4 augusti: 2472 döda (vid best case scenario)

This is starting to come into line with my predictions, around a 1% IFR and 70% required for herd immunity. I guess they saw the antibody testing in NYC as well as the latest for Stockholm which both confirm around a 0.8% - 1.2%~ IFR

But their worst-case situation doesn’t account for hospital collapse raising the IFR, I imagine. Hopefully it gives people in this thread something to think about. Continue social distancing and staying at home to save the hospitals from further pressure, and to help save lives.
Citera
2020-04-30, 11:16
Medlem
Vad håller på att hända...!

https://www.svd.se/ministern-ica-och-coop-forst--sen-beredskapslager
Citera
2020-04-30, 11:17
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CityBangBang
.. nu är det du som oroar med skrämselpropaganda.. att säga att elen tar slut, jag som gillar att lyssna på musik, vinylskivor etc. Hur ska det funka om du påstår att elen kan ta slut, nej jag får nog passa på att köpa elaggregat samt en stor tunna eller två och fylla på med bränsle så jag har till elaggregatet, för musik kan jag ju inte leva utan..

Nej nej. Är ju ingen statssekreterare med makt. Det är ju bara så OM ransonering som han påstod då dröjer det inte länge innan elen är borta. Det var han som körde med skrämselpropaganda.

Japp bra tips! Egna elaggregat är ju inga fel. Sedan det räcker ju bara en viss tid. Skulle reka solpaneler. Det finns väl vinylspelare också som funkar utan el man drar bara upp dom?
Citera
2020-04-30, 11:19
Medlem
Stones avatar
"Surgeons warn thousands will die if Britain comes out of lockdown now and say Boris Johnson must not use NHS as his 'economic punchbag'"

https://www.dailymail.co.uk/news/article-8272803/Surgeons-warn-thousands-die-Britain-comes-lockdown.html
Citera
2020-04-30, 11:20
Medlem
Hela världen:

Bekräftade
3 193 886
Friskförklarade
972 719
Dödsfall
227 638
Källa: Wikipedia
Citera
2020-04-30, 11:21
Medlem
Onlyplaydanutss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GaretheGOLFERbale
IHME skriver upp Sveriges siffror. Igen!

IHME beräknar 17337 döda svenskar 4 augusti. Vid worst case scenario: 76403 döda svenskar 4 augusti.

USAs regering använder sig av IHMEs modeller.

https://covid19.healthdata.org/sweden

Förstår inte varför dena pajassida tas upp i tråden med jämna mellanrum.
De har inte haft ett rätt tidigare och har det inte nu heller.
Tror du själv att det kommer dö nästan 500/dag runt 23e Maj ?
De måste ha någon agenda då de slänger ur sig fullkomligt idiotiska siffror hela tiden, detta har påpekats av flera i veckor, det skulle dö hundratals om dagen just nu enligt dem för bara ett par veckor sedan.
Citera
2020-04-30, 11:22
Medlem
57Emmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Man kan spetsa till det ännu mer genom att påpeka det faktum att förintelseöverlevarna överlevde Hitlers ambitioner att rädda samhället, men att Giesecke och Tegnell m.fl. till slut fick dom.

Man vill inte att någon skall dö i corona men att läsa om förintelseöverlevarna som nu dör, kanske pga Sveriges triage gör extra ont.
Citera
2020-04-30, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Jo visst, det kan man ju tycka, men vänner är väl ingen tillförlitlig källa här på FB?
Nja, jag skulle kanske inte sätta mina livsbesparingar på sanningshalten, men att Italien låser in människor och ger dem €600 som plåster på såren är ju sant. Så det är fullt plausibelt att många italienare lider under rådande situation. Det är också i linje med vad jag själv hört ex. från bekanta på Facebook.
Citera
2020-04-30, 11:24
Medlem
Corona-Ezpecials avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland

Betal artikel.
Citera
2020-04-30, 11:25
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cloezza
Ser man till lunginflammationen och havererat immunförsvar så uppträder Covid19 lite grann som hiv, eller har jag fel? Jag menar inte att det är hiv utan sättet viruset beter sig på för de som insjuknat.

Man verkar tro att när folk som redan är på sjukhus kraschar, och det går fort, att det är ett överaktivt immunförsvar. Det är väl inte riktigt fastställt, men skulle kunna förklara varför det går så fort. Så det bråkar med immunförsvaret, men det kan vara så att det är en naturlig reaktion mot nya virus där inget reglerar och fixar så att responsen blir lagom.

Men då är det lite motsatt HIV som slår hål i immunförsvaret.

Sedan verkar det finnas olika sorts lunginflammationer med covid med, en som handlar om att lungorna är väldigt ansatta, de är fyllda med vätska och annat obehagligt och utbyte med syre och koldioxid funkar inte bra, och en där det mer verkar handla om systemfel i kroppen där själva lungorna får för lite syre och därför inte orkar göra sitt jobb.

I vart fall verkar det vara svårt att få upp syret och få ner koldioxiden. Ibland kan det hjälpa med extra syre men ibland blir det andningshjälp. Och det verkar synnerligen obehagligt. De andas för dåligt för att klara sig själva men för bra för att kunna vara vakna i respiratorn så de måste sövas för att inte jobba mot andningshjälpen.

Jag tror jag skulle avstå respirator om jag var erbjuden. Då sövs man och sedan vet man inte om man vaknar igen. Är min kropp så dålig så tror jag inte det är meningen att den ska överleva. Rent krasst så är det nog inte obehagligt att kvävas av morfin iom att man kvävs inte pga kvävningskänslor utan just motsatsen. Att hjärnan glömmer bort att man ska andas. Då slutar man få kvävningskänslor. I bästa fall iallafall. Midazolam vet jag inte hur det funkar om man är riktigt sjuk, men är man frisk är det bästa känslan att ta.

Lite svårt att förstå folk som har så stor oro för sin egen del. Jag borde vara i karantän men det skulle inte funka rent praktiskt.

De som är yngre är naturligtvis hungrigare på livet. Men jag är runt 50 och känner väl inte samma oro. Fast hade nog inte känt oro om jag var 30 heller. Jag är nog rädd för at dö men eftersom man ändå måste dö så spelar det ingen roll när.

Sedan får min bästa kompis inte vara i karantän eftersom hon måste jobba fast hon är i en högriskgrupp. Då kan jag ju likagärna umgås med henne för vi skulle ändå ha svårt att leva utan varandra, vi är som syskon. Fast egentligen har jag nog tagit för givet att vi inte kan bli sjuka eftersom vi båda har haft sjukdomar som liknar corona. Synd det inte finns test som är säkra på individnivå. Och hoppas de snart kommer på att antikroppar betyder immunitet.

Det skulle iallafall bringa lite ordning. Det är önsketänkande men tänk att veta att man haft covid och vet att man inte kan få det igen. Samhället skulle bli väldigt mycket enklare.

Sedan så himla typisk att vi efter ett decennium av preppande hade slutat. Det var precis inte i rättan tid. Vi hade mat för ett halvår framåt minst för två personer. Osynk med tiden verkligen. Men tror vi delvis gav upp för att det var nästan omöjligt att preppa mediciner, läkare släpper ogärna t o m bara ett recept extra. Och vi har blivit för kroniskt sjuka för att klara oss utan.

En sak jag vill leva för är iallafall för att se hur det går med detta!

Ledsen för svamligt inlägg men har haft en sömnlös natt och ska precis försöka sova lite.

Var friska alla och håll god ton.
Citera
2020-04-30, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Schwedenland

What does the article say?
Citera
2020-04-30, 11:26
Medlem
Quipus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FrankIsBack
Men du får bestämma dig, antingen ser du varje stat för sig och låter bli att jämföra eller så jämför du mellan olika stater och utgår från de bästa och tar efter dessa. Att jämför med de där de dör lite mindre vittnar bara om att du går in i samma dödsspel som Tegnell!

Och du förordar en fullständig samhällskollaps. Med det följer naturligtvis miljoner arbetslösa bara i Sverige och hundratusentals döda i en imploderad sjukvård och havererad rättsapparat. Och denna misär skall sedan våra barn få ärva och försöka bygga upp genom överjävliga skattetryck. Du är uppenbarligen en bidragstagande barnlös eremit som skiter fullständigt i vad en lockdown skulle innebära. Du försöker låta ädel och godhjärtad men i botten är du en korkad egoist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in