2020-04-30, 10:09
Medlem
Börjar det dra igång i Malmö på riktigt nu?

Citat:
Malmö har ytterligare 30 fall, en ökad ökningstakt - Malmö Stad PK

Källa: https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9vdx0l/senaste-nytt-om-coronalaget-i-malmo-och-skane--chatta-har
Citera
2020-04-30, 10:10
Medlem
Maggan håller pressträff 10 30 idag
Vad nytt kan komma nu?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jo det kan man undra. Det är ju ok att de för interna diskussioner om detta. OM den dagen skulle komma. Men att gå ut offentligt med det. Vad gör det för nytta annat än att skrämma upp folk? Det blir ju om den dagen kommer bli en uppgift för staten. Men som sagt finns ju inte ens några signaler att vi går dit. Så att säga sådana saker. Nja inte bra.

Hoppas han lämpas av i samma frysbox som dumkärringen från MSB verkar ha hamnat i. Man har åtminstone inte behövt se det fanskapet igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskulap
Vad baserar du på att folk går med smitta väldigt länge upp till 1 månad? Källa? Sydkoreanska forskare, som rapporterat i Aftonbladet igår, har kunnat påvisa att i de fall tester gett utslag efter att folk tillfrisknat har det rört sig om döda virus. Bara för att man fortfarande känner sig dålig behöver det inte betyda aktivt virus. Jag har känt mig sjuk i månader efter influensa förr.

Det var nåt jag läste från Harvard om att man ev. kan vara smittsam 8 dar efter man känner sig bättre. (Publicerat i mars men uppdaterat häromdan så fortf. aktuell info verkar det som enligt dem).

Så om man då är sjuk ett par veckor så blir det ju typ 3 veckor. Ok kanske inte en hel månad, men där kan ju finnas en viss osäkerhet också, kan man ju tänka sig.

I alla händelser tycker jag svensk policy är rena vansinnet, där man länge helt avfärdat asymptomatiska smittare, samt endast rekommenderat att man är hemma 2 dar efter man känner sig frisk. Det känns som en total inkompetens, alternativt att man vill att folk skall bli smittade....

How long after I start to feel better will be it be safe for me to go back out in public again?

We don't know for certain. Based on the most recent research, people may continue to shed the virus and be potentially contagious for up to eight days after they are feeling better. But these results need to be verified. Until then, even after eight days of complete resolution of your symptoms, you should still take all precautions if you do need to go out in public, including wearing a mask, minimizing touching surfaces and keeping at least 6 feet of distance away from other people.

https://www.health.harvard.edu/diseases-and-conditions/if-youve-been-exposed-to-the-coronavirus
Citera
Medlem
CityBangBangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krillolero
Jag tycker bara att det är vidunderligt komiskt att någon fortfarande länkar till Fria Tider. Det är väl bra att man får sig ett skratt till morgonkaffet?

Jag förstår inte varför det är komiskt annat än att du utgår automatiskt från att allt som Fria Tider skriver per automatik bara skulle vara fake och skräpnyheter.. tänk om jag skulle skriva det om de som länkar till expressen/aftonbladet. Se nedan som exempel.

Det är vidunderligt komiskt att folk länkar till slaskblaskorna aftonbladet och expressen, jag får varje gång ett gott skratt av detta. De kör ju bara med kulturmarxistisk propaganda och döljer den verkliga sanningen, så deras nyhetsrapportering är ju inte det minsta värd att läsa..

.. nu är ju verkligheten så att det faktiskt är värt att läsa av artiklar i både aftonbladet/expressen vs Fria Tider/Samhällsnytt etc samt diverse utländsk media (Jag brukar t,ex dagligen gå in på norska VG och läsa). Sedan väger man av vad som skrivs, läser mellan raderna så att säga och bildar sin egen uppfattning.
Dessutom har det varit guld värt för mig att läsa i alternativ media om saker o ting som mainstreammedia aldrig brukar ta upp.. förvisso har det börjat lossna lite på det området under senaste året nu. Dessutom länkar man ofta i Fria Tider/Samhällsnytt till diverse utländska medier och man kan även själv aktivt söka upp utländska medier för att få en annan bild av vad som händer i Sverige till skillnad mot vad PK mainstream media under många år målat upp hur det står till i Sverige. Därmed har man fått en ganska god bild av hur svensk PK media ljugit för oss svenskar under många år.
Citera
Medlem
neuron-drones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av madchance
Ah, men Sveriges planerar ju för att många ska dö, framför allt äldre grupper. För samhällets bästa naturligtvis. Och förintelseöverlevarna verkar dö i parti för övrigt.

Det är nog sant men uttryckt så så rös jag lite extra mycket.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HobbyGW
Du har tyvärr fel.

https://omni.se/trots-stora-risker-over-100-iva-patienter-har-flyttats/a/na2y6Q
Över 100 coronapatienter som vårdats i intensivvården har tvingats flytta mellan regioner på grund av platsbrist, rapporterar SR Ekot.
Enligt läkare innebär flytt av IVA-patienter stora risker och ökad dödlighet. Enligt en studie som överläkaren Fredric Parenmark vid Gävle sjukhus har gjort ökar dödligheten med 24 procent när man flyttar patienter mellan IVA-avdelningar.
– Det vi kan se är att de oftast är väldigt sköra i sin andning och flyttar man dem i ambulans eller helikopter så finns en risk för komplikationer naturligtvis, säger Fredric Parenmark till Ekot.

Låter som att de fick plats på ett annat sjukhus, eller?
Citera
2020-04-30, 10:11
Medlem
severustheemperors avatar
'As dangerous as Ebola': One in every THREE coronavirus patients who go into hospital never come out - and HALF of those on a ventilator die
https://www.dailymail.co.uk/news/article-8269427/How-British-coronavirus-patients-admitted-hospital-die-major-study-finds.html
Citera
2020-04-30, 10:12
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grumpyoldfart
Smittspårning... Det tåget har väl lämnat perrongen här i Sverige för mycket länge sedan...

Det är egentligen aldrig för sent. Man kan köra en hård lockdown och svälta ut viruset. Utan nya värdar att hoppa över till, så dör det ju ut. Antingen genom att de nuvarande värdarna dör, eller att (vilket sker mycket oftare) deras immunförsvar bekämpar ner det.

...och sedan kör man aggresiv testning och smittspårning, vid minsta tecken på att någon ändå insjuknat igen. Samt vaktar på gränserna som hökar, naturligtvis. Kommer inte att hända här dock, med våra mesiga och handlingsförlamade politiker...
Citera
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neuron-drone
Risken är ju större när man blir äldre, många äldre tar medicin mot för högt blodtryck. Men känner flera som fått högt blodtryck i lägre ålder, en del som är normalviktiga och man vet inte riktigt varför.

Har själv alltid legat en smula högt under hela mitt vuxna liv, systole snarare än diastole. 155/88 sådär på en ungefär. Den enda gång mitt blodtryck gått ner var under en tid jag var behandlad med Ritalin och då brukar blodtrycket gå upp...

Bara att snarka ordentligt kan visst höja blodtrycket. Har en bekant som bara var 45 när han fick en kris i riktigt högt blodtryck och ingen kunde ens säga vad det berodde på. I hans fall verkade det inte vara livsstilen.

Om man lever riktigt dåligt så kan man få högt tryck redan tidigt i åldrarna. Om man närmar sig diabetes brukar blodtrycket gå upp. Man kan ha förstadie till diabetes i många år.

Sedan finns det en grupp som genetiskt lättare får högt blodtryck.

Men som du säger, ökande ålder är en riskfaktor. Men alla som är äldre har inte högt blodtryck, min far t ex har nästan för lågt, och han är gammal. Han brukar få resa sig långsamt så han inte blir svag. Han brukar säga att det är för att han är så lång och det tar tid för blodet att komma till huvudet. Har inte fattat om det är skämt eller allvar.

Men de verkar inte riktigt ens rett ut om det är personer med behandlat eller obehandlat högt blodtryck som har en riskfaktor. Eller om det är blandat. Vi i Sverige kollar ju blodtryck alltid vad man än söker för hos doktorn, så i vårt land tror jag ändå att de som anses ha högt blodtryck är sådana som har medicin för det.
Vi har "norrlandsjukan" i Sverige som ger högt blodtryck och höga järnvärden, eksem och känslighet för sol. Det är förstås en genetisk åkomma.
Citera
Medlem
Ola Schuberts avatar
I Tyskland ökar nu smittspridningen efter att lockdownen lättats något förra veckan. R har ökat ifrån 0,7 till 1,0. Ca 4,5 procent av tyskarna har redan haft covid-19. Det gick t.o.m snabbare än jag trodde. R ligger, troligen, på strax över 1, 0 i Sverige. Nästa länder till rakning lär bli Norge, Danmark och Finland.

https://www.reuters.com/article/us-health-coronavirus-germany-institute/germans-urged-to-stay-home-as-coronavirus-infection-rate-edges-back-up-idUSKCN22A10L
Senast redigerad av Ola Schubert 2020-04-30 kl. 10:14.
Citera
2020-04-30, 10:13
Medlem
madchances avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Varför inte höja lönen för arbetet, kan en ju undra?

Det finns ju en stor arbetskraftsreserv att ta av.

Folk kommer väl knappast välja bort grönsaker? Det är bara att höja priserna tills dess man har råd att betala svenska löner till svenska arbetare.

Låter lite som Sveaskogssnubben som stod i TV och pratade om den nödvändiga kompetensen lågprisarbetarna från Östeuropa besatt när det kom till att stoppa ner trädplantor i jorden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in