2020-04-29, 21:04
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aw
Socialstyrelsen korrigerade härom dagen antal avlidna med ca +10% odiagnostiserade, men de kommer inte läggas till den officiella statistiken utan räknas separat.
Socialstyrelsen har inte korrigerat några siffror. De har uppskattat skillnaderna.

Men siffrorna kommer fram ska du se.
Citera
2020-04-29, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Jo, det kan väl ses som ett brott mot arbetsmiljölagstiftning kan jag tänka mig.

Men det som skett med de boende undrar jag om det finns nåt lagrum för - eller om nån ens orkar ta striden. Det är ju ”systemrelaterade” fel det är frågan om, och ytterst är det politikerna som är ansvariga där. Det är de som anger ramar för verksamheten och hur den ska upphandlas, och det är de som beslutar om fördelningen av pengar i samhället.

Jo precis, det var iaf en bra markering kring arbetsmiljön, förhoppningsvis leder det till att andra verksamheter tänker till.

Ang. de boende, kanske att anhöriga orkar driva det hela i efterhand på något sätt, tror inte de orkar när de är i sorg, dock. Men ibland efter sorg kan ju ilskan komma, och man vill kanske utkräva svar och ansvar osv, får se hur det blir med det. Det känns som om det traditionellt är väldigt svårt i Sverige att få nån att stå till svars. Förutom vanliga medborgare, där kan det jagas rätt hårt om man är sen med skatten osv. Skillnad på folk o folk...
Citera
2020-04-29, 21:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Var ser du den begynnelsen? syns inte på nåra kurvor på worldometer.

Att det blir så är väl troligt, men de har ett mycket bättre läge än ex vi har då vi fortsatt har höga tal för vårt glesbefolkade land.

https://borsvarlden.com/artiklar/tysklands-spridningstakt-for-corona-okar-igen/
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Absolut inte, saker och ting ändras från dag till dag och just nu är den Svenska modellen den bästa. Enligt Sverige och WHO och andra som börjar öppna upp igen

Citat:
Ursprungligen postat av wint3riscoming
Vilka andra?

Debatterar du för sakens skull att "vinna" eller läser du artiklarna bortom sensationalistiska rubrikerna inom svenska MSM och debatterar för din och vårans hälsa för att agera lakej åt staten och statliga organ gynnar bara de i makten inte oss andra så det är dumt att vara deras bönder på brädan och på det gratis.

Med tanke på dödsfallen i sverige per miljon invånare så är det som att säga att Counter-Strike spelaren med en win-death ratio på 10-200 är bäst... Ologiskt.
Citera
Medlem
-AIR-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Vi kommer nog aldrig få veta detta men mystiskt är det att COVID-19 smittan utbröt i en stad med laboratorium som har jobbat med SARS och fladdermöss. Kanske var det bara en olycka som fick de påföljder vi ser nu över världen och speciellt i Europa.
Högst sannolikt att det sket sig på labbet i Wuhan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Jag vet vilka du avsedde. Tänk en kort stund över hur samhället fungerar när barn inte kan vistas i sina egna hem utan att fara illa.

Det är en annan diskussion dock, men kanske värt en tanke.
Världen är inte perfekt, men den blir ännu mindre perfekt av att man stänger skolan, som är en livlina för många av de här barnen.

Det är en gränsdragningsfråga. Om det var barn som dog så hade jag också velat stänga skolan.
Citera
2020-04-29, 21:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dbloods
"For the two-year budget cycle of 2018 and 2019, the U.S. government pledged to contribute $893 million to WHO’s budget"

En hel del är det.

Så nu var det antiargumentet även grusat... WHO hyllar bidragsgivarna.
Citera
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
https://borsvarlden.com/artiklar/tysklands-spridningstakt-for-corona-okar-igen/

Nja, de korrekta siffrorna finns på worldometer, och där kan inte ses nån ökning.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Absolut inte, saker och ting ändras från dag till dag och just nu är den Svenska modellen den bästa. Enligt Sverige och WHO och andra som börjar öppna upp igen

Orkar inte höra sånt, så jag måste svara.
Hur menar du nu då? Att alla som öppnar upp sina samhälle följer Sveriges linje?
Hur är resonemanget där?
Att ett land öppnar upp har tyvärr för de kära förnekare ingenting att göra med Sveriges linje.
För femtielfte gången: inget land hade tänkt ha stängt i ett par år. Inte ens i flera månader. Inte ens i mer än max ett par månader. Inget land.
Inget land tycker det är så jävla coolt och fördelaktigt att ha folk instängda hemma.

Jag vet att numera har förnekarna ingenting att jubla över, eftersom allting talar emot deras oärliga teorier.
Men tyvärr är inte heller detta något ni kan jubla över.
Ledsen för det.
För att ett land ska följa Sveriges linje krävs det att landet aldrig stänger ner. Eftersom alla länder har stängt ner, det finns inte nåt land som följer "Sveriges linje".
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Tror ni andningsövningar ökar risken från att bli allvarligt sjuk?

Och klara andnöd bättre?

Du ökar ju din lungkapacitet samt möjligtvis röda blodkroppar så det är positivt då du kan behandla mer syre ur per andetag.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Socialstyrelsen har inte korrigerat några siffror. De har uppskattat skillnaderna.

Men siffrorna kommer fram ska du se.
Semantik. Man har lyft fram skillnaden.
Citera
Medlem
-tramS-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maxted
WHO har en årlig budget på typ 40 miljarder kronor. 40 miljoner är en promille av det. Det är fan nada i sammanhanget.
Precis, jag höll på skratta på mig när Peter Eriksson på dålig engelska överlämnade bidraget den 24 februari. Visst, WHO behöver alla bidrag de kan få, men tyvärr, bidraget var som en en piss i Yangtze.

https://www.dagensmedicin.se/artiklar/2020/02/24/40-miljoner-till-arbetet-mot-covid-19/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in