2020-04-29, 20:25
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Covid
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8mMJ1d/anders-tegnell-svart-att-forsta-omfattningen

https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/27-av-96-doda-pa-samma-aldreboende/

Menar dock att de tidigare har haft dödssiffran på första sidan och inte i artiklar som man måste öppna.
Citera
2020-04-29, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magpest
Att det var en asymtomatisk smitta förstod man direkt. Blodgrupperna skrev jag om för över en månad sedan. Nu är frågan om detta virus även kan leda till förvärvat immunbristsyndrom

Jag har fastnat lite kring detta med blodgruppsperspektivet. Jag hittar dock inte ditt förra inlägg (eller orkar inte riktigt leta....). Orkar du förklara ännu en gång? Viruset verkar ju kunna bita ordentligt på yngre, friska människor i enstaka fall. Man har väl inte hunnit forska på orsaken ännu, men vad jag förstått efter att ha läst en del rapporter om detta så är många ganska "friska" under sin sjukdomsperiod för att snabbt försämras till livskritiska tillstånd. Det verkar som blodet klibbar ihop långsamt och stryper syresättningen på nåt sätt som tippar dem över kanten. Det verkar sätta ACE-2 enzymet ur spel med en massa dåliga följdverkningar som resultat. Kan vissa blodgrupper vara mer känsliga än andra vad gäller detta?
Citera
2020-04-29, 20:26
Medlem
Att FriaTider-läsare kräver hårdare tag mot pandemin är ingen överraskning.
Extremhöger-värderingar, låg utbildningsnivå och brist på sunt förnuft är saker som brukar gå hand i hand.
Citera
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av teren
Du får hänga med lite. AB hade det uppe för några timmar sen

Menar dock att de tidigare har haft dödssiffran på första sidan och inte i artiklar som man måste öppna.
Citera
Medlem
Fauci berättar om Remdesivir resultaten och varför USA publicerade i förväg. Nu kan man använda Remdesivir.

https://twitter.com/CNBCnow/status/1255541907687702528
Citera
2020-04-29, 20:27
Medlem
defenseurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
En rysk läkare publicerar en lista med 74 läkare och sjuksköterskor som dött i viruset. Om den stämmer, och Rysslands officiella siffra för totalt antal avlidna i covid stämmer, så fungerar viruset annorlunda i Ryssland då det verkar i mycket stor utsträckning angripa och döda yngre i vården.
Först och främst ska man inte utesluta att just vårdpersonal drabbas mera än jämnåriga.
Det verkar ha varit så i många länder.

Men givetvis kan man inte sätta sin lit till Rysslands statistik. Än mindre än till andra länders.
Citera
Medlem
Om det nu skulle stämma som här påstås att enbart 7.5% smittas i landet betyder ju detta samtidigt också att viruset inte är så smittsamt som påståtts. Det blir lite av en lustig paradox här. Samma grupp som hysteriskt påstår att viruset smittar som in i helvete är förmodligen samma nissar som gapar om att en väldigt liten andel av befolkningen egentligen smittats och att dödligheten måste vara nära 100%
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Jag vet många som ändå håller sina barn hemma och struntar i vad kommunerna eller myndigheter säger.

Jag är en av de.
Jag har en enda riktig/viktig/egentlig uppgift i mitt liv, och det är att ta hand om och se till det bästa för mina barn.
Mina barn går inte till någon SARS-CoV-2 spridande skola, mina barn är hemma och blir hemundervisade. Kör 20min plugg och 20min rast osv, mellan 0900-1500 med en timmes matrast mellan 12-13. På 2mån har de fått in mer, än under hela förra terminen, dessutom börjar de bli ganska bra på att laga käk, de går i lågstadiet.

Svenska myndigheter är fullständigt värdelösa....
Citera
Medlem
LadySwedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Hylla var ett väldigt generöst ord av Aftonbladet, han förklarade ju mest att det inte är så att Sverige inte gör nånting alls, utan att vi har rekommendationer om distans, som baseras på att man har en tillit mellan folk o myndigheter. Jag tyckte det var lite lustigt att det nästan lät som direkt citat från vad Tegnell et al. har sagt osv. Men men.
Okej
Tack!

Jo, kan hända lever folksjälen än.
Citera
2020-04-29, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Nej, svenska läkare har ju flera gånger i media berättat att det är jobbigt att prioritera bort patienter som de vet skulle ha goda chanser att överleva adekvat vård. Vårdpersonal som gråter över situationen.

Sjukvården ser ut att klara detta bra pga att man har infört mycket skarpare triage.
Lever du i ett parallellt universum
Det finns ingen över 70 år som har ”goda chanser” att överleva intensivvård för COVID-19. Fyra av fem dör.

Det finns säkert tillfällen då läkaren skulle vilja försöka mer, men läkare kan inte utföra mirakel.
Citera
2020-04-29, 20:28
Medlem
room6527s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Den hårdare sorteringen är ju direkt logisk, med tanke på strategin och misslyckandet med att skydda de äldre. Viruset ska gå igenom hela befolkningen och hade man verkligen velat skydda riskgrupper så hade man såklart gjort det. Man vill inte, varken på regeringsnivå eller på kommunal nivå.

Självklart blir det ett sjujäkla överspill, sköra och smittade människor som man blir tvungen att sortera bort inom vården.

Att resurser saknas är skitsnack. Vi kan göra statliga vansinnesaffärer för miljarder, bygga en usel vårdcentral för 70 miljarder och finansiera ett pyttelitet militärt "försvar" som inte används till nåt vettigt, men vi kan inte köpa in och administrera skyddsmasker och hantera logistik inom äldrevården, samtidigt som ett besöksförbud dröjer månader ...

Maken till politisk ovilja har man sällan skådat ...

Jag tycker nu - efter ung tre månader - att regeringens strategi är enkel och överskådlig.

Lite svinn (tusentals döda svenskar) får vi räkna med, och så hoppas man att resten utvecklar immunitet.

Det är spel och dobbel, och inte ens på en subtil nivå.

Man måste vara bra blåst för att inte se vad som pågår.

Överhängande risk att någon/några senare hämnas på "staten".

Jag kommer ihåg när vi övade på virus-krig när jag gjorde lumpen.
En person med basala kunskaper kan lätt göra stora virusodlingar genom stora cellkulturer, sen ragga fram en sjukling och föra över viruset i kulturen för massproduktion, resten kan vem som helst räkna ut, speciellt med ett sådant smittsamt virus. Om Covid-19 skulle spridas ut med flit behövs det inte mycket för att slå ut halva Stockholm med en 3-4 tim operation under rusningstid, Coronan är i princip en gudagåva för tekniskt avancerade terrorister också, vi såg ju vad några araber som kapade flygplan och körde den gamla japanska kamikazee-tekniken kunde ställa till med i N.Y.
Citera
2020-04-29, 20:29
Medlem
Här säger WHO i direktsändning att Stefan Löfven hade skickat ett meddelade till dom på WHO om att Sverige gör mycket för att få stopp på smittan??
https://youtu.be/mqAifiM7FJo?t=2742
Det stämmer ju inte alls det är ju därför det dör så många i Sverige!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in