2020-04-29, 20:13
Medlem
Richard-IIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Draken55
Bara en moron tror på de siffrorna från Ryssland , Chernobyl, Kursk, någon?
Det ligger i den ryska ledningens natur att blåljuga allt och alla rakt i ansiktet hela tiden.

Vad det gäller jämförelse av siffror är det svårt nog utan att blanda in stenåldersdiktaturer som Kina och Ryssland som blåljuger hela tiden, ignorera dom.

En rysk läkare publicerar en lista med 74 läkare och sjuksköterskor som dött i viruset. Om den stämmer, och Rysslands officiella siffra för totalt antal avlidna i covid stämmer, så fungerar viruset annorlunda i Ryssland då det verkar i mycket stor utsträckning angripa och döda yngre i vården.
Citera
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Nu har Löfven äntligen förklarat för omvärlden hur bra den svenska modellen är:
/.../WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus inflikade samtidigt att han idag fått brev från statsminister Stefan Löfven.

Det är ju ett sammanträffande. Idag fick jag brev från statsminister Löfven som delade med sig av de starka åtgärder som Sverige vidtar, sa Tedros och tillade på svenska ”tack så mycket His Excellency”.

Däremot har Sverige, liksom många länder i Europa, haft många fall av kluster på äldreboenden, konstaterar WHO.

– Detta är mycket allvarligt och någon man måste titta närmare på . Detta måste stoppas, säger Mike Ryan.
https://www.svd.se/who-oser-berom-over-sverige--men-varnar-svenskar/i/senaste

Va' fan är det här för jävla strunt?

Haha det är uppenbart att Löfvén frågat om en tjänst i brevet. Hylla vår strategi så får ny lite fler miljoner från svenska skattebetalare.

De som inte kan se det är blinda. Hur fan kan man hylla Sveriges strategi med vår antal döda/capita jämfört med våra grannländer?
Citera
Medlem
En tysk genomgång av c19 och barn. Man konstaterar att barn missas ofta trots smitta.

https://zoonosen.charite.de/fileadmin/user_upload/microsites/m_cc05/virologie-ccm/dateien_upload/Weitere_Dateien/analysis-of-SARS-CoV-2-viral-load-by-patient-age.pdf
Citera
2020-04-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
https://www.expressen.se/ledare/ann-charlotte-marteus/vem-rostar-vi-bort-om-det-gar-illa-anders-tegnell/

Skarp ledartext!

Skönt att Tegnell har börjat säga ifrån. Han behöver inte ta allt skit i världen.

Han har redan tidigare exempelvis under Skavlan intervjun försökt påpeka ansvarsfrågan - men hur många har lyssnat?
Citera
2020-04-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LadySweden
För mig som har ett helsike med att öppna vissa länkar:
Vad hyllar de?

Vilken skillnad menar WHO att det är på Sveriges modell och tex Tysklands modell?

Hylla var ett väldigt generöst ord av Aftonbladet, han förklarade ju mest att det inte är så att Sverige inte gör nånting alls, utan att vi har rekommendationer om distans, som baseras på att man har en tillit mellan folk o myndigheter. Jag tyckte det var lite lustigt att det nästan lät som direkt citat från vad Tegnell et al. har sagt osv. Men men.
Citera
2020-04-29, 20:15
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
/.../WHO-chefen Tedros Adhanom Ghebreyesus inflikade samtidigt att han idag fått brev från statsminister Stefan Löfven.

Det är ju ett sammanträffande. Idag fick jag brev från statsminister Löfven som delade med sig av de starka åtgärder som Sverige vidtar, sa Tedros och tillade på svenska ”tack så mycket His Excellency”.

Däremot har Sverige, liksom många länder i Europa, haft många fall av kluster på äldreboenden, konstaterar WHO.

– Detta är mycket allvarligt och någon man måste titta närmare på . Detta måste stoppas, säger Mike Ryan.

Starka åtgärder? Så att inte ens stänga skolor är starka åtgärder? Undra vad man kallar Tysklands åtgärder då, som Hitlers återkomst?
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Det var inte det gamla blodgivartestet, nej. Verkar vara vanliga personer. Nyare test verkar det som ska länka artikel.

7.5% som haft smittan, är en katastrofal siffra.

Men det är också i linje med vad Italien och Frankrike blev varnande exempel på, då de också hittade lågt antal smittade trots högt antal döda... Jag undrar om FHM inte vet om den kunskapen, eller om de bortsett från det.

Så ja jag hoppas verkligen det är fel och att andra tester visar ngt annat......

https://tln.se/nyheter/farre-an-vantat-har-antikroppar-mot-viruset-4824/

Ja, men det betyder också att Corona är mycket mindre smittsamt än befarat, om det verkligen är så få som smittats.

Ett så lågt R0- värde, vad pratar vi då för andel smittade för flockimmumitet, 30% ? När alla trodde 50-60%.

Till de hysteriska - tänk på Gieseckes utsaga, hög dödlighet och hög smittsamhet går sällan hand i hand. Verkar stämma här också. Därmed inte sagt vad som är "bäst". Men ni kan inte hävda både hög smittsamhet och dödlighet, det står klart.
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Trådens mästare på värdelösa jämförelser i enda syfte att svartmåla sitt (?) land.

Men när du ändå är igång. Du känner att du kan stå för validiteten av jämförelsen?

Du anser att Ryssland, Indien, Bangladesh, Indonesien, Brasilien, Nigeria, Pakistan och Kina har rättvisande redovisning?

När du ändå jämför länderna. Testade per 1m invånare (worldometer)
Sverige - 11833
Kina - saknas uppgift
Brasilien - 1597
Indien - 559
Mexico - 597
Pakistan -751
Indonesien -318
Bangladesh - 363
Nigeria - 62

Varför lägger du inte med Ecuador när du ändå är igång. Måste ju vara ett föredöme. 24000+ fall jmf med Sveriges 20000+ och ändå bara drygt 800 döda. Att det ligger döda på gatorna i Ecuador måste väl vara fake news va?
Du är medveten om att Sverige kommer på 55:e plats per 1M invånare med i princip alla västvärldens länder före.
Citera
2020-04-29, 20:16
Medlem
Draken55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Richard-III
En rysk läkare publicerar en lista med 74 läkare och sjuksköterskor som dött i viruset. Om den stämmer, och Rysslands officiella siffra för totalt antal avlidna i covid stämmer, så fungerar viruset annorlunda i Ryssland då det verkar i mycket stor utsträckning angripa och döda yngre i vården.

Jag litar typ 100 ggr mer på läkaren,
eller egentligen , jag litar 0 på ryska myndigheter, de ljuger så är det bara,
folket i Ryssland vet om det, de lever med det.
Citera
2020-04-29, 20:17
Medlem
"När WHO i dag hade sin presskonferens fick man frågan om den svenska modellen och världshälsoorganisationens generaldirektör Mike Ryan lyfte fram den som en tänkbar framtida strategi för andra länder.

– Jag tror om vi ska nå tillbaka till ett normaltillstånd kan Sverige vara en framtida modell. Om vi vill ha samhällen utan nerstängningar så måste kanske samhällen runt om i världen anpasssa sig till en annorlunda fysisk och social distansering under längre tider. Det innebär förändringar hur vi lever våra liv och i Sverige undersöker man hur det här fungerar i realtid, säger han och fortsätter:

– Det kan finnas saker vi andra kan lära oss av våra kollegor i Sverige. Samtidigt vill jag understryka att Sverige inte har undvikit att kontrollera covid-19 utan man har gjort det på ett väldigt starkt sätt i hela samhället. Det som är annolunda är att man litar på sina invånare att implementera den fysiska distanseringen, nu återstår det att se om det lyckats, säger Mike Ryan.

Mike Ryan pekade också på de höga dödstal Sverige haft på vårdboenden och äldreboenden.

– Det är tragiskt nog en erfarenhet som liknar flera andra länder i Europa och något vi alla måste kolla närmare på, hur vi bäst skyddar våra äldre. "

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset

https://omni.se/a/pL2PPX
Senast redigerad av rawjudge 2020-04-29 kl. 20:34.
Citera
2020-04-29, 20:17
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -AIR-
Ja eller ge oss med barn ett val att hålla kidsen hemma. Det är fan helt sjukt egentligen.

Jag vet många som ändå håller sina barn hemma och struntar i vad kommunerna eller myndigheter säger.
Citera
2020-04-29, 20:18
Medlem
magpests avatar
Citat:

Både Sverige och Kina gillar att köpa sig till sina hyllningar
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in