2020-04-29, 16:29
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Siegfrid
Vilken andravåg i Singapore?
Menar du det två döda i måndags?
Ser bara en starkt fallande tendens på antal nya fall, nere på hälften av vad det var som mest.
Om du har andra källor så länka gärna in dem.

https://www.worldometers.info/coronavirus/country/singapore/

https://www.abc.net.au/news/2020-04-25/singapore-hoped-they-contained-coronavirus-but-second-wave-hit/12172446
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Angående vittnesmål om coronavården

Just nu kan man vara innerligt glad att internet finns.

Det finns mycket skit och desinformation, men samtidigt har ju patienter och personal möjligheter att starta bloggar, skriva anonymt och berätta om vad de upplevt under denna kris. Och tids nog kommer intervjuer och böcker, som är enkla och billiga att ge ut nuförtiden.

Jag har skrivit ett par flashback-inlägg om mitt arbete med coronapatienter i Sverige, och jag fick genast skit för det, blev aggressivt ifrågasatt. Det gör ingenting.

Tids nog kommer hundratals vårdanställda att skriva på bloggar, på forum och i böcker. Vi som jobbar inom vården kommer att berätta om en unik period i Sveriges historia.

Varje sten kommer självklart att vändas. Både ljus och mörker kommer att beskrivas.

Vad gäller de uppenbara bristerna inom coronavården, kommer de inte att kunna mörkas.

Bristfälliga lokaler, slarv med mediciner, personal som släntrar in i coronaavdelningar helt utan skyddskläder, oerfaren och oförberedd personal som kastats in utan instruktioner (personalen är kanonmat), låginkomsttagare som sliter arslena av sig och far illa, medan politiker vill sänka deras löner ... Det finns så mycket att berätta, och informationen går inte att stoppa.

Det är inte bara regeringen som brister.

Medelsvensson verkar tro att vården går runt och att allt är ganska ok.

Det är inte sant. Coronavården är mentalt och fysiskt blytung, den är improviserad, och fortfarande saknar viss personal respekt för ett virus som sänkt västvärldens ekonomi på 3 månader och dödat 200 000 människor.

Det är illa, väldigt illa.

En kompis jobbar som SSK, och han har tröttnat. Han orkar inte se människor som bara dör.
Han hinner inte ens medicinera, säger han. Covidpatienterna avlider nästan direkt när de kommer in.

Läget är så kritiskt att vanlig covidvård trycks ihop med palliativ vård. Det innebär att döende patienter ligger vägg i vägg med patienter som har goda prognoser, i samma lilla lokal (ung 100 kvm). Den döende patientens monotona stön hörd hela tiden, ibland i flera dagar, medan de andra patienterna vårdas.

Det går inte att fatta hur miljön är, om man inte varit där.

"Hen är palliativ nu", säger en kollega snabbt, och det är allt. Man vet inte om patienten dör om tre timmar eller tre dagar... Apparater och slangar tas bort och patienten ligger bara och dör, utan anhöriga och extra omsorg, för vi hinner inte.

Detta är bland det tyngsta jag gjort under mina 20 år i vården. Det är ett mörker.

Tack. Det är många här som blir glada att såna som du skriver.
Bry dig inte om förnekare. Finns väldigt många som är på din sida.
Citera
Medlem
Här kan ni som saknar PK titta på.

https://m.youtube.com/watch?v=Zed_U257j4o&feature=youtu.be
Citera
Medlem
Max3xs avatar
Grattis Solna, det blir en rejäl besparing det! Dessa satans mördare!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/zG2Ejb/larm-fran-aldreboende-27-av-96-har-dott
Citat:
Larm från äldreboende: 27 av 96 har dött
Citera
2020-04-29, 16:30
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Det är tur att det finns experter på Flashback som vet bättre.

Märkligt nog så har FHM överbevisats gång på gång av Flashback. Media plockar uppslag från flashback som vanligt. Då flera MSM reportrar hänger hät i jakt efter något att skriva om. Det vet vi sedan gammalt. Så visst Fyller flashback en stor funktion. Det är viktigt med ifrågasättande av makt i alla dess former. Att Myndigheterna gör allt för att förminska det faktum att de slarvat bort folkets pengar på saker befolkningen inte vill ha är viktigt att belysa. Speciellt då äldre dör utan vård på grund av felprioriteringar..
Citera
2020-04-29, 16:30
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maharaja79
Du verkar väldigt förtjust i Tegnell, du kanske har gjort en tatuering av honom redan.

Du verkar inte ha läst mkt av tråden, förståeligt då den är så stor nu. Det kanske är därför du tror att misstron mot Tegnell bara handlar om januari. Då rekommenderar jag: https://tegnellcitat.se/ där bör de flesta av hans otaliga blunders finnas med.

Sen finns även Aktuellt på SVT play igår där en hel del kritiska frågor ställdes till honom om allt som gått fel, som är intressant. Ca 12 min in i programmet.

Om du trots detta, och snart 2.500 döda, massivt tryck i vården i Sthlm, samt företag som varslar på löpande band, tycker att Tegnell är en lysande och briljant karl, så kan jag nog inte hjälpa till på något sätt...

Du tror att en total nedstängning av landet hade varit bättre? Hur hade det fungerat i praktiken?
Citera
2020-04-29, 16:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av populopidus
Man får vara glad att man inte har bolång och ännu värre familj i dessa tider.

Ja, eller hur! Corona har sprängt många svenska luftslott.

Innan corona kom var man ansedd som en mes och en looser för att man inte passade på att låna 3 miljoner.

"Tänk om något oförutsett händer" mumlade jag och funderade ängsligt på min skitlön, medan resten av Sverige knarkade lån dygnet runt. Och så kom då det oförutsedda, som vi skulle "tagit höjd för", som ekonomer brukar säga. Enter the black swan: corona.

Ingen har tagit höjd för ett j-a skit.

Nu har horder av svenskar inga jobb, miljarder i intäkter har gått upp i rök och bostadsbubblan (som ingen trodde fanns) sprack som en såpbubbla.

Det var inga riktiga värden, Svensson. Det var bara spekulation.

Vilken j-a soppa. Man står med världshistoria upp till hakan.

Mitt i allt det hemska så är ju coronakrisen otroligt intressant.
Citera
2020-04-29, 16:33
Medlem
Xehkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Kanske. Kanske inte.

Sedan forskas det även på olika typer av mediciner.

Om det kommer mediciner till sommaren/hösten som minskar dödligheten - samt eventuellt ett vaccin senare i år - så är det uppenbart att Sverige valt fel väg och våra grannländer rätt väg.

Japp. Jag har hängt med sen i början och haft hopp om mediciner men tyvärr känns det rätt långt bort. Redan i februari/mars pratade man om Klorokin och Remdesivir, båda verkar ha noll till liten effekt.

Ett vaccin i september är utopi, men vi får hoppas på det.
Citera
Moderator
Siegfrids avatar
Citat:
https://www.abc.net.au/news/2020-04-25/singapore-hoped-they-contained-coronavirus-but-second-wave-hit/12172446
Den citerar en tweet från den 16 april. 14 dar sen. Välkommen att studera en dagligt uppdaterad sida och kom in i matchen.
https://www.worldometers.info/coronavirus/country/singapore/
Citera
Medlem
Citat:
Du tror att en total nedstängning av landet hade varit bättre? Hur hade det fungerat i praktiken?

Hmm just det är en ganska gammal debatt som vi dragit nu 16384 ggr i tråden, sagt i all välmening. Men kort sagt, ungefär som övriga länder.
Citera
2020-04-29, 16:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av outoftheblue
Ingenting, men social distansering kan fungera även om ställen hålls öppna. Tog själv en kopp kaffe och vilade fötterna en stund efter att ha uträttat några viktiga ärenden. Jag kunde sitta 4 meter från andra kafébesökare. Om alla bara drar ner på hur ofta de besöker såna ställen så fungerar det. Livet kan fortgå lite mer normalt och smittspridningen kan ändå hållas nere. Vad är det du har så svårt att förstå? Du verkar ju helt störd och koko i bollen

Det är irrelevant vad du gör. Hur du beter sig. Alla gör inte som du. Finns folk som går på krogen och blir fulla och kan inte tänka på distansiering.

Jag förstår att du är en rädd människa som får allvarliga psykologiska konsekvenser av att inte få gå på cafeet.
Men ärligt talat struntar jag helt i dig. Du får för fan sätta på teve eller kolla på porr och runka.
Det är oacceptabelt att du vill få leva vanligt liv medan folk för av okänt virus och staten skönmålar en situation som är helt åt helvete.
Du för sätta dej på en bänk som gamlingar och dricka ditt kaffe. Vfan är det för problem. Ni svenskar saknar helt balls. Det är folk som har varit med på kriget. Och i detta jävla HEN-land begår man självmord om man inte får gå på cafe.
Citera
2020-04-29, 16:34
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tavelramskrok
15366 sjuka per en miljon invånare i New York är ju rätt mycket. På en miljon invånare går det 1188 döda.

Alltså 301450 sjuka och 23144 döda.

Inte jättemycket mer än Stockholm/invånare.

Igår hade Region Stockholm 1435 döda. I och med att regionen omfattar dryga 2 miljoner invånare så blir det över 700 döda/miljon.

Visst! New York har mer, men det är ändå anmärkningsvärt att vi har en så hög dödssiffra i Stockholm.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in