Tegnell pratade igår om att de skulle köra en ny registerkörning för att hitta tidigare missade fall, dessa skulle ligga med i dagens rapport.
Detta verkar vara gjort, ovanligt många tidigare fall, vissa riktigt gamla (se den nedre grafen)
Med tanke på det måste 107st idag ses som en bra siffra i sammanhanget (nej jag tycker inte det är bra med 107st döda) Vi är helt klart på väg svagt nedåt.
Jobbigt att man hela tiden måste påpeka att man vill ha så få avlidna som möjligt. Annars blir man direkt påhoppad om man glädjer sig åt siffror som är lägre än förväntat. Med det sagt så måste dagens siffra ses som fenomenal, jag var livrädd för att det skulle komma en enorm eftersläpning idag eftersom den där körningen skulle göras samtidigt som helgens siffra var så låg.
Tegnell trodde ju att viruset skulle stanna i Kina Att det skulle bli utrotat ('få stopp på det') där borta Bra att du håller med om att Tegnell är galen. Helt sjuk är han. En riktig dåre.
Som sagt, du tror att Tegnell satt på facit redan i januari? Att ta citat ifrån januari och applicera dom i april visar endast på hur korkade ni är.
Det är en j_ vla tur att det fortfarande finns folk i detta dekadenta land som har ett kritiskt förhållningssätt gentemot politikereliten och de så kallade experterna.
Övriga fårskallar sväljer att de blir serverade utan att reflektera...
Du menar människor som tror att Sverige hade kunnat stänga ner, isolera sig och överlevt utan problem? Ja, det är tur att ni finns så att vi andra har något att skratta åt. Funkar nätet i bunkern?
Nej, flockimmuniteten och att de flesta blir lindrigt sjuka eller symptomfria verkar ha varit två döda hästar. Mindre än 7.5% smittade nu, och Tegnell trodde toppen var passerad vid påsk.
Vart finns informationen om 7,5% smittade? Har missat det.
Ok, jag tycker jmf med influensa för risk på individnivå ändå är intressant, framförallt för att få lite balans i hysterin som råder i detta forum. Sjukt jävla suboptimmerade tankar som hur covid ska hanteras... Jag är evigt tacksam för att dessa åsikter/ideer stannar i detta forum. Btw Dimond Princess är ett extremt dåligt underlag att bedöma dödlighet på, extremt skevt urval.
Influenza IFR is somewhere around 0.04% and an epidemic influenza somewhere around 0,07% IFR.
The IFR for the SARS-COV-2 coronavirus is somewhere around 1%, or 25x higher than the flu.
De är så galet så man knappt tror de är sant.
Raka budskap är inte deras grej... och så undrar dom varför folk inte lyssnar.
Ja, dom överskattar nog folks intelligensnivå och bör vara tydligare. Och ja, jag menar er två som uppenbarligen inte har förmåga att tyda vad han egentligen sa.....
Logiska resonemang och tankegångar har tyvärr noll effekt på räddhararna i den här tråden.
Så är det tyvärr. Vi får se när det här är över om vi har en extrem överdödlighet för 2020 eller om den ligger i nivå med övriga år. Jag tror på det senare, folk glömmer gärna bort att fullt friska unga människor avlider av en vanlig flunsa också, även om det är oerhört ovanligt, precis som med Covid-19.
Dödligheten bland människor mellan 19-40 som arbetade på sjukhus i Italien låg på 0.08% Folk i den här tråden satt och snackade om dödlighet på närmare 70% i slutet på januari.
Tegnell trodde ju att viruset skulle stanna i Kina Att det skulle bli utrotat ('få stopp på det') där borta Bra att du håller med om att Tegnell är galen. Helt sjuk är han. En riktig dåre.
Citat:
Ursprungligen postat av Xehke
Som sagt, du tror att Tegnell satt på facit redan i januari? Att ta citat ifrån januari och applicera dom i april visar endast på hur korkade ni är.
Här på Flashback visste vi redan i januari att det blir en pandemi världen över. T.ex:
Tror du att vi satt på facit redan i Januari? Nej, men har man lite hjärna så kan man göra vissa rimliga förutsägelser. Anders Tegnell saknar helt den förmågan. Därför har han nästan alltid fel:
20 januari
- ”Att det smittar mellan människor i vissa situationer finns det redan en del som tyder på. Men det smittar inte ’effektivt’, som vi epidemiologer säger.” – Intervju i Aftonbladet
20 januari
-”Att vi skulle få en stor spridning i Sverige är inte troligt.” – Intervju i Aftonbladet
24 januari
- ”Det nya virus som sprids i Kina tycks vara mindre farligt än både SARS och MERS.” - Intervju i SVT
25 januari
- ”Men risken att smittas i Sverige är fortfarande obefintlig och viruset sprids inte heller i andra länder.” - Intervju i TT
29 januari
- ”I Kina, och i många andra länder, ses människor bära munskydd. Fast det hjälper inte ett dugg.” - Intervju i Aftonbladet
29 januari:
- ”Få smittas utomhus eller i offentliga miljöer, och därför behöver man inte vara orolig för dörrhandtag och liknande.” - Intervju i Aftonbladet
31 januari
- ”Coronaviruset kommer att ligga nära en vanlig influensa i farlighet och varaktighet.” – Intervju i Aftonbladet
2 februari
- ”Jag skulle säga att risken att smittan sprids i Sverige med den här gruppen är helt obefintlig. Ingen grupp som kommit till Sverige är så välkontrollerad som den här gruppen.” [Folk som kommit från Wuhan] – Intervju i Aftonbladet
8 februari
- ”I exempelvis Alperna och Sydeuropa finns det ingen spridning överhuvudtaget.” - Intervju i TT
26 februari
- ”Att smittas på tunnelbanan är mycket ovanligt, om det överhuvudtaget händer.” - Intervju i SVT
27 februari
- ”Det är ungefär samma smittsamhetsgrad som vanlig influensa” - Intervju i Expressen
5 mars
- ”Det finns anledning att tro att vi kommer att peaka nu, att vi har peakat.” [137 bekräftade smittade] – Intervju i Dagens Nyheter
5 mars
- ”De här rutinerna har fungerat jättebra hittills. Att vi får fler fall betyder inte att rutinerna är fel, tvärtom.” – Intervju i Dagens Nyheter
8 mars
- ”Jag trodde att de skulle få stopp på det i Kina, men min bedömning visade sig inte vara rätt. Men jag tror inte att det kommer att bli en ”klassisk” pandemi med väldigt många sjuka i hela världen samtidigt.” - Intervju i Svenska Dagbladet
8 mars
- ”Jag var lite för optimistisk…man måste lägga på ytterligare några dagar innan de blivit registrerade och diagnosticerade här i Sverige. Därför verkar peaken dra ut ytterligare något eller några dygn mer än jag trodde.” [203 bekräftade smittade] – Intervju i Aftonbladet
8 mars
-”Vår grundläggande bedömning är att man ska fortsätta leva som vanligt fram till att man har fått symptom.” - Intervju i TT
23 mars
- ”Jag tror de flesta tycker att det ser mer positivt ut nu än för några veckor sedan.” - Intervju i TT