2020-04-28, 22:10
Medlem
fluffypuffys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Nej. Även om det påverkar så är det inte enbart därför. Det väller in döda kroppar till bårhusen nu:

Och här något annat som du kan fundera över:

Sluta läs skrämselblaskan som din källa av information är mitt enda råd.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Så kan det absolut vara.
Jag minns bara en tid för några veckor sedan där samma postare i tråden förutspådde hundratusentals döda och kaos vid det här laget.
Älvsjömässan förbereddes med vårdplatser och hockeystadiums i hela landet stog till vårdens förfogande.
Resultatet är en spökligt tom älvsjömässa och tomma kylcontainrar som placerats ut helt i onödan.

Jag vet inte var ni ser dårar som pratar om ”hundratusentals”. Jag ser överdrifter men sällan på den nivå som beskrivs. JAG påstår däremot ingenting annat än att man borde avvakta tills man VET.

Om jag tror något alls så är det på en rimlig nivå i jämförelse med Sthlms resultat omvandlat till antal invånare i övriga län osv. Varken mer eller mindre, och jag har inga som helst problem med om det går jättebra och inte alls blir värre än nu. Jag har ändrat mig massa gånger sedan start, baserat på hur statistiken/verkligheten har utvecklas.

Att Älvsjömässan och kylcontainar förbereddes var inget som Flashback fixade, utan sjukvården och myndigheterna!

Att vi har legat på högsta risknivån på en femgradig skala sedan 11 mars är Folkhälsomyndighetens bedömning.

Att det kunde bli tusentals avlidna har statsministern sagt i statlig TV. Något jag vill påstå att han hade rätt i när det redan är över 2 000 dödsfall. Men att folk är oroade kan du ju även skylla på våra myndigheter och ministrar...

Vad du kan skylla på andra är de som nu pratar om heltokiga slutsatser som hundratusentals döda. Men det är fullt rimligt att vara förbered i en pandemi som har dödat tiotusentals människor i andra länder, det är inte i ”onödan” bara för att inte allting inträffar.

En del saker kan användas till att skapa en ännu bättre sjukvård och vara mer förberedd i framtiden, eller andra lärdomar som är till nytta. Måste exakt allt och alla klumpas ihop med paranoida foliehattar som sitter i en källare och hittar på lögner?

Jag baserat exakt hela min uppfattning på officiell statistik från myndigheter, jag håller mig undan alternativa medier och ALLA politikdårar på nätet. Dessvärre är är det inte längre bara foliehattar som har problem med att hålla sig till en mer sansad verklighet.

Konstant dessa ytterligheter, där antingen 2 400 dödsfall på ett par månader ses som en ”helt vanlig influensa” eller ”hundratusentals dödsfall”. Det finns även en verklighet nånstans däremellan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Så är det såklart.
Samtidigt ledde - de facto - den valda strategin till att många dog (även om det inte var avsikten).

Så antingen valde man fel strategi ("ja!") eller så klarade man inte att genomföra det man ville.
Man misslyckades hur man än vänder och vrider på det.

Agree, men tycker strategin och avsikten var rätt.
Citera
2020-04-28, 22:11
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Nej

Vadå nej??

Sthlm Stad får ju snart söka ny detaljplan på järvafältet för att kanske öppna upp en classic New York begravningsplats a la Brooklyn där vi bara vräker kistor och häller diesel på dom.

Det är ju bra värdegrund det..
Senast redigerad av antisocial666 2020-04-28 kl. 22:13.
Citera
2020-04-28, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stacanovist
Så det passar bättre att jämföra Sverige med de där 5-6 länder än med de andra 200 länder?
Varför Sverige inte har nått samma siffror som de andra 5-6 länder är dessutom mest troligt pga Sverige har börjat bli smittad lite senare. Att de har stängt länderna är dessutom inget som ger resultat snabbt. Det har man redan sett i andra länder.

Men viktigast är att den oärliga förnekaren vill jämföras med de där 5-6 länder där det går sämre än Sverige. Men håller tyst om de andra 200 där det går illa.
Och det beror på oärlighet.

Sverige är topp 10 värst drabbade länder i världen. Det finns ingenting att skryta om.
En svensk ska bara skämmas för att det finns hundratals andra länder har gjort bättre än Sverige.
En svensk ska bara skämmas för att han vill skryta att det går bra trots att man inte stängt ner landet. Men det går ju fan helt åt helvete.
Men så är det. Förnekaren är en väldigt oärlig människa (förutom att vara en skitstövel). Det är förväntat.

Du vet inte vad som är värst drabbat förrän du ha facit på överdödlighet. Och detta är inte klart. Inte på lång tid.
Citera
2020-04-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RexNemorensis
Jo, det är givetvis deras fel. Om de hade kommit med seriösa riktlinjer och restriktioner tidigt så hade det sett annorlunda ut. Om de till att börja med hade informerat om asymptomtisk smittspridning och att det är en aerosolsmitta, istället för att förneka detta, så hade det flesta dödsfallen i äldrevården kunnat undvikas.

Men snälla du. Äldreboenden ska ha koll på hur man inte sprider respiratoriska sjukdomar. Gamlingarna är liksom även sköra för influensa och vissa till och med förkylningar. Att påstå att "äldrevården har noll koll pga FHM är otydliga" är fullständigt falskt. Har du ens läst FHM riktlinjer för omsorg? Det är exakt samma de föreslår på sjukhus. Jag har läst dokumentet och jag kan säga att om det följdes av kommuner och arbetsgivare så skulle det inte vara omfattande smitta. Vad god vet vad du snackar om innan du citerar massa random skit du hört från ångeståke och gnällgunnar. Källkritik är a och o
Citera
2020-04-28, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Var även tidigare idag på SR1 en intervju med en överläkare på ett mellanstort sjukhus i Sörmland, förmodligen Eskilstuna, och efter en jävla massa gnäll från reportern så kröp det ju fram från överläkaren att alla dödsfall var från socioekonomiskt svagare grupper. Läs Somalier i Katrineholm och Vingåker.

F-n att jag är så kass på att fixa linkar... Hädanefter skall jag banda SR1 när jag är på jobbet.
Den där kvinnliga läkaren som snackade i SVT igår? Hon snackade om att dom haft en allmän smittspridning i socioekonomiskt utsatta områden långt tidigare en dom trott. Och att Sörmland har sämre folkhälsa än resten av landet. Definitivt inga skidåkare sa hon också.
Citera
2020-04-28, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Han är saklig, men han verkar inte speciellt klok. Om man inte vet helt säkert om en åtgärd kan hjälpa men det finns viss sannolikhet för det så kommer försiktighetsprincipen in.

Absolut ingen i hela världen vet något om detta virus med säkerhet. Tegnell har inte ens viskat om att han skulle göra det. Tvärtom.

Men vissa låtsas att de gör det och att Tegnell inte vet ett skit - vilket är ju en stor skillnad.

Lockdown är en extrem åtgärd som belastas samhället något så otroligt för en LÅNG tid framöver. Så FHM har följt försiktighetsprincipen som du efterfrågar. De måste titta på frågan i ett större perspektiv. Och på lång sikt. Folkhälsan innefattar även andra faktorer - inte bara Coronan.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sir89
Den där kvinnliga läkaren som snackade i SVT igår? Hon snackade om att dom haft en allmän smittspridning i socioekonomiskt utsatta områden långt tidigare en dom trott. Och att Sörmland har sämre folkhälsa än resten av landet. Definitivt inga skidåkare sa hon också.

Har du link?
Citera
Medlem
Amazing-Graces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Vadå nej??

Sthlm Stad får ju snart söka ny detaljplan på järvafältet för att kanske öppna upp en classic New York begravningsplats a la Brooklyn där vi bara vräker kistor och häller diesel på dom.

Det är ju bra värdegrund det..

Ge upp att försöka få Fluffypuffy att förstå just det här. Det går inte.
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TAD2
Du vet inte vad som är värst drabbat förrän du ha facit på överdödlighet. Och detta är inte klart. Inte på lång tid.

Jag skulle inte satsa pengar på att vi kommer bäst ur det här dock.

Det verkar inte vara någon överlagt som försatt oss i den här situationen heller, utan en lång rad av klantigheter och naivitet.
Citera
2020-04-28, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Ja så är det förvisso. Men det är väl också syftet. De vill ju att vi skall få flockimmunitet. De restriktioner och råd som de har kommit med har väl snarast en psykologisk effekt. Det skall visa att de gör något och inte är helt passiva. Men egentligen tycker de bara att det är bra att viruset sprids.

Stämmer dock inte helt, har jobbat hemifrån några veckor men senaste tiden har det varit nödvändigt att jobba på plats igen och det är inte lika mycket folk ute och rör sig i kollektivtrafiken, faktum är att det är nästan tomt på bussarna nu.
Dvs enorm skillnad mot för någon månad sedan, men däremot har jag också sett att det är mycket folk ute på kvällarna på krogar och dyl och sannolikt kommer detta fullständigt explodera så snart det blir varmt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in