2020-04-28, 20:52
Medlem
Kolla Sveriges peak kurva med Norges, Danmarks, Finland
https://i.imgur.com/9MeH5eT.jpg
I Danmark, Norge, Finland går kurvan ner, i Sverige går den upp!
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Tyvärr kan man inte räkna dålig utbildning, dålig folkhälsa osv i pengar, på individnivå.
Det blir mer ett mått så att säga..

De har väl distansundervisning fortfarande? Undrar hur de räknat.
Citera
Bannlyst
FHM avslöjad med att luga om dödsfallen. Närmare 25% mökertal som de nu tvingas erkänna pga SCB visat överdödligheten officiellt på PK.

https://omni.se/fhm-rattade-fel-i-tysthet-upptacktes-hyfsat-fort/a/xP28R8
Citat:
Det handlade om en felräkning på nära 400 dödsfall i covid-19 i Sverige under veckorna 13 och 14.
Citera
2020-04-28, 20:53
Medlem
belfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ParMobil
Läste i norsk media att deras skolstängning kostar 1,3 miljarder/dag som skolan är stängd.
Inte idag alltså, utan för de kommande 30 åren.

Det var vad de sa. Inte vad jag hittar på själv.

Låter extremt mycket, men jag tror inte vi kan se helheten.
Vad är det som kostar? Borde ju vara en besparing att stänga skolan? Det är något annat som tillkommer? Och varför ha skolan stängd i 30 år?
Jag blir nyfiken, låter som dom extrema överdrifterna när folk varnar om klimatet.
Citera
2020-04-28, 20:53
Bannlyst
Skandal om hur de äldre offras i det svenska projektet "folkmordet".

https://omni.se/aldre-skickas-fran-sjukhus-till-boende-utan-att-testas/a/zG27GK
Citat:
Äldre i Stockholm som fått vård på sjukhus för covid-19 har skickats tillbaka till äldreboenden utan att testas
Citera
2020-04-28, 20:54
Medlem
Soterns avatar
Dödstalen ökar i Italien igen!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/3Jgxj9/senaste-nytt-om-coronaviruset
Citera
2020-04-28, 20:55
Medlem
urgts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ronkmonken
Spanskan drabbade Norrlands inland hårdast. Men det var ju 100 års sen, inte lika mycket folk i stugorna nu.

Jo, har inte en suck egentligen. Jag bara hoppas.

Känns som att det borde vara lite svårare för det att tutta fjutt ute i hålor som inte får så mycket trafik in och ut iaf.
Citera
2020-04-28, 20:55
Medlem
Zaedrewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urgt
Jo, rätt lugnt utanför Stockholmsområdet och Västra Götaland än så länge. Misstänker att den glesaste bygden kommer klara sig lite bättre ö.h.t. när det här är över.

Jo det är väl fördelen med glesbygden. Lite folk på stor yta. Sedan är svensk glesbygd inte som i Italien där man hälsar varann med en kindpuss. Det är ett plus för Sverige. Folk på glesbygden håller avstånd även om det inte var pandemi.
Citera
2020-04-28, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf
Vad är det som kostar? Borde ju vara en besparing att stänga skolan? Det är något annat som tillkommer? Och varför ha skolan stängd i 30 år?
Jag blir nyfiken, låter som dom extrema överdrifterna när folk varnar om klimatet.

Det är inte jag som uttalat mig!
Skolan är inte stängd i 30år. Kostnaden kommer att komma framåt i 30 års tid enligt artikeln.
Jag kan tyvärr inte svara för hur de räknat då jag inte är expert i ämnet.
Men här inne har vi väl gott om experter på de flesta områden. Någon som kanske vill uttala sig?
Citera
2020-04-28, 20:56
Medlem
Testonios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Man känner sig smått avundsjuk på dessa länder. Här i Sverige är vi mitt i skiten och har ingen aning om när det skall ta slut, om det ens gör det någon gång.

Min gissning är att det är över våren 2021 under förutsättning att vaccin hinner tas fram till vintern.

I annat fall tidigast om 18 månader.

Just my two cents...

På plussidan är att massa onödiga verksamheter konkar + folkbildningnivån ökar då det inte längre kommer behövas jobb som kan utföras av en varuautomat. Folk blir tvungna att plugga mer helt enkelt.

Men så funkar det. Dom bäst anpassade överlever.

Lite klorinering av genpoolen skadar nog inte.
Citera
2020-04-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av belf

För att löner, hyror, och annat måste betalas även om skolorna är stängda. Dessutom kommer eleverna ut i arbetslivet senare, och tar därför längre innan dom kan börja jobba och betala skatt. Utbildningen måste också tas igen osv osv.
Citera
2020-04-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pethuglin
Just nu är det fel läge att samla in data, påstår han.

Det har han sagt förut, att det är fel tillfälle att göra någonting. Det är alltid för tidigt eller försent.
Han sa vid ett tillfälle i början av pandemin att man måste ha fingertoppskänsla när man sätter in åtgärder så det sker vid just rätt tidpunkt.
Tyvärr så saknar han just fingertoppskänsla och den rätta tidpunkten infinner sig aldrig.

Inga vettiga åtgärder har effekt enligt honom och folket är för dumma att kunna hantera munskydd.

Du sammanfattar situationen så otroligt bra.
+1
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in