2020-04-28, 20:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ittepa
Detta är i såna fall ett starkt bevis för att alla nedstängningar i andra länder är politiskt motiverade och endast förstök att locka röster och framstå som handlingskraftiga. Men du kan knappast vara med i diskussionen utan att vara partisk eftersom du är antisocial.

Med i diskussionen kan jag vara. Men att träffa folk öppet...no no . Där drar jag gränsen.

Trivs bäst i källaren. Dock har jag vart och hjälpt morsan att kratta idag. Det borde rendera kraftiga pluspoäng.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Det finns ingenting som tyder på att några dödssiffror går ner globalt så sluta snacka skit.

Finns inget som tyder på det 😁😁😁 okej bara detta.

https://www.worldometers.info/coronavirus/
Citera
Medlem
Belavias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av new2011
Kan svenska produkter mobbas av vissa konsumenter utomlands när svenska flockimmunitet strategin misslyckas och orsakar överdödlighet?
Vissa folk påverkas ju från sina värderingar
när de väljer. Diktatorland,Israel, barn arbete
djurförsök med mera..
Det känns kanske dum fråga men undrar???

Tänker du på tullar? Någon typ av strafftullar för svenska produkter för att vi hade "fräckheten" att välja en egen linje i Coronafrågan, med potentiellt farliga bieffekter för andra länder?

Är det lite så du tänker?
Citera
2020-04-28, 20:02
Medlem
stevenstillss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr-skalman
Jag läste rubriken på Aftonbladet och tänkte "nu jävlar har de förbjudit allt som har med studenten att göra" och sedan läser man "men mindre utspring kan anordnas enligt Folkhälsomyndigheten. Förutsättningen är dock att man springer ut i mindre grupper och att det inte blir några stora folksamlingar utanför."

Jag tror ju att det kommer anordnas privata fester oavsett vad folkhälsomyndigheten säger(det är ju inte förbjudet med privata fester). Dock surt för studenterna som samlat ihop till flakåkning osv.
//Skalman

Det var nåt skumt med rubriken i Expressen: "Det blir inget studentfestande i år" och "Inga studentflak". Vem säger det? Vad betyder det? Ingenting förmodligen - det är bara en önskan att resultatet bli det. Studentfester är ju privata från det betyget delats ut. Det är alltså en rekommendation om ett dämpat festande med iakttagande av försiktighet. Då kan man väl säga det i stället för att låtsas som nåt annat.
Citera
2020-04-28, 20:02
Medlem
senapslamms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluffypuffy
Exakt. Tack.
Det är socialbidragen som ryker först. Sen kommer de sjuka att drabbas ännu hårdare av nedskärningar, och våra äldre.
När det här är över kommer det inte finnas några pengar kvar till bidragsleverne.

Lycka till med att dra in bidragen till Hussein med flera.
Det är ju bara fantasier.
Citera
2020-04-28, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanna-Wigh
Källan till påståendet är:
Linde: Pompeo positiv till Sveriges coronastrategi
https://www.di.se/live/ann-linde-pompeo-positiv-till-sveriges-strategi/
Om Pompeo säger så, är vi rätt väg
Om Trump säger så, är vi 100 % rätt väg
Citera
Medlem
urgts avatar
Citat:
Empati?
Jag har empati för mina anställda, inte för ett virus som har mellan 0,001-0,2% dödlighet.
Okej, om det hade varit Allvar på Riktigt så hade jag agerat som du, men nu är det verkligen inte det!
Mat på bordet och hem i behåll är det som räknas för mig och mina anställda och deras familjer.
Om du kör en enmansbusiness hemifrån kanske det är annorlunda.

0,001% kan du nog släppa. 0,2% lär det vara minst, om inte 100% av befolkningen i NYC har smittats. De har dessutom en relativt ung befolkning. Jag misstänker att det kommer att landa på runt 1% till slut (20-25% av befolkningen i NYC hade antikroppar enligt en studie som publicerades nyligen).

Trist för dina anställda, men annat går före när pesten härjar runt. Staten kommer förhoppningsvis att ge mer stöd till småföretagare om det blir lockdown.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av climasol
Om du menar globalt så håller spridningen på att bromsas. Det är ju inte så konstigt. De allra flesta länderna har infört ganska tuffa restriktioner och i de värst drabbade länderna börjar en betydande del bli immuna. Globalt kommer kanske spridningen att kulminerar om ett par månader. Det beror väl också lite på sommarvädret.

Det är lite konstigt att dödstalen ökade väldigt snabbt i Italien Spanien iran osv. Nu är det 60% mindre döda per dag.

Inget land brukar ligga på 1000+/dag det har hänt att USA England Frankrike har gjort det. Men det var veckor sen. Hade det ökat i samma takt borde dödstalen ligga på 5000 per dag
Citera
2020-04-28, 20:04
Bannlyst
Citat:
Jag var faktiskt på BB igår och hämtade hem frun och senaste tillskottet till familjen. Jag såg inte en enda sköterska eller läkare med vare sig ansiktsmask eller visir, tänka sig!
Vart får du dina uppgifter från? Skrämselbladet?

Haha eller hur Besök akuten eller IVA istället.

Varför lät du henne föda själv?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av antisocial666
Med i diskussionen kan jag vara. Men att träffa folk öppet...no no . Där drar jag gränsen.

Trivs bäst i källaren. Dock har jag vart och hjälpt morsan att kratta idag. Det borde rendera kraftiga pluspoäng.

Ja det är verkligen pluspoäng. Alla som trotsar sina rädslor gör det bra!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rezpekt1057
Finns inget som tyder på det 😁😁😁 okej bara detta.

https://www.worldometers.info/coronavirus/

Ja vad där tyder på vad du påstår?
Citera
2020-04-28, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thure10
Finns väl inget som tyder på det väl?

Vill man inte utsätta sig för att smittas så låser man in sig. Själv har jag tagit beslutet att det inte är hela världen om jag smittas då jag anser oddsen överväldigande på att jag inte kommer dö. Visst jag kanske skulle dö om jag smittades men den chansen är så liten så jag har inte brytt mig så mycket om det här.

Människor som inte kan sköta sig själva och således beroende av andra tycker jag väldigt synd om och många har ju fått sätta livet till men Sveriges strategi med eget ansvar har vart klart bäst av alla.

Antar alla vägt in risken med sitt leverne och dom som kommit fram till samma slutsats som mig att risken är så låg för ett personligt värsta scenario har ju som max fått ställa in några resor. Nu finns ju den delen som känner att dom måste arbeta för att det skall gå ihop också men som bäddar får man ju ligga. Är själv arbetarklass men nog klarar jag ett år utan inkomst så alla fall. Dom flesta bör klara ett halvår och gör man inte det så bör man ta lärdom av det som hänt nu tills en dödligare variant kommer.

Tegnell är jag imponerad och glad över att han kunnat låta folket själva bestämma vilken risknivå vi väljer att lägga oss på. Några restriktioner förstås och det har jag inget emot utan han har hittat balansen perfekt.

Det vi har att lära oss av är hur vi bättre skall skydda våra riskgrupper och då framförallt dom som är beroende av andra människor. Misslyckandet är ju totalt där i nästan alla länder så bör analyseras hur vi kan göra det mycket bättre nästa gång. Munskydd verkar inte vara svaret alla fall utan krävs bättre åtgärder.
Sverige låter inte folk välja risknivå själva. Man tvingar till exempel barn att gå till skolan vilket är en betydande risk för både barnen och familjen.
Munskydd är definitivt en av de bästa åtgärderna. Det inskränker inte rörelsefrihet och minskar definitivt spridningen. I de länder där man har tvång på munskydda har man fått kontroll på smittan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in