2020-04-28, 07:17
Medlem
arbetets avatar
Lyssnar på Anders Lindblom, smittskyddsansvarig i Dalarna på Nyhetsmorgon TV4. De är hårt drabbade där med 56 döda.

Man pekar särskilt ut att dödsfall på boenden och i hemmet inte är inräknade.
Citera
2020-04-28, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triumpf-Of-The-Ill
Sjukt! Vi har haft smittspårnings-app i Norge flera veckor..Det gör att vi nu klarar öppna skolorna.

Ja jag fattar inte varför vi inte skulle ha det här. Jag tror att MSB verkar ha tyckt att det är för osäkert då data skulle lagras hos.. vad var det nu, Amazon, tror jag. Men vad sjutton, om andra länder klarar att göra det på ett säkert sätt som i Norge, så borde väl vi också kunna lista ut ett sätt....
Citera
2020-04-28, 07:22
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FejkEmran
Ja första veckan var jag lite hostiga de första timmarna på morgonen och lite halsont. Andra symptom hade funnits innan men jag trodde inte då att jag var sjuk. Värmekänslor i vågor, feberkänslor bakom ögonen och gåshud som kom och gick. Andra veckan var ihärdigt men andningbesvär från första veckan vissa kvällar hade mildrats. Sedan blev jag mycket trött och andfådd av att gå i trappor, moppa golv och även borsta tänderna. Har haft olika symptom hela tiden sedan 23 mars då jag räknar mig sjuk men hade nog redan onsdag-torsdag innan med det med ögonen och värme liksom rinnande näsa. I påsk kom febern först och då i en o en halv dag och inte upp till 38 utan 37.9 som högst (har 36.5 normalt). Lukt och smak försvann. Haft hugga de känslor i början i ryggen eller bröstkorgen. Nu är det magen som inte känns bra men i veckan som varit har det känts som skarpa hugg här och där i magen och musklerna omkring bröstkorgen. Skärande smärtor i benet. I västerarmen. Foten tidigare här ikväll. Första och andra veckan hade jag domningar i ansiktet, hals och bakre delen av tungan.

Skulle kunna rabbla en massa saker men det är inte särskilt illa utan låter värre. Förutom hosta, slem och luktsinnet har det mesta rört sig om sekunder och sedan försvunnit. Vore ju annat om jag i många veckor hade lidit. Bortsett från några kvällar med andningbesvär och en gång med kramp i strupen i kombination med att jag sedan inte kunde prata innan det släppte, skulle jag ge det 1/10 i svårhetsgrad.

Det känns som om jag blivit sjuk flera gånger mer än plågats av en sjukdom. Så mild är den för mig men jag är övertygad efter att länge varit osäker, att det är covid-19. Rekommenderar att alla försöker undvika sjukdomen eftersom den är lömsk och oberäknelig.

Det du säger stämmer väldigt bra på det jag har hört. COVID-19 är lömsk och man kan fortfarande inte veta vem som skall bli allvarligt sjuk eller inte.
Det talas om riskfaktorer men just nu verkar ingen egentligen veta vad som gäller för detta virus.
Citera
2020-04-28, 07:22
Medlem
crisscrosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HG
Men flygen fortsätter att flyga till Sverige med turister, flyktingar och andra besökare. Vi har tydligen ingen begränsning avseende resande till Sverige.
Vi har samma begränsning som hela EU (utom England och Irland) samt Norge, Schweiz, Island och Lichtenstein. Gränserna är stängda för alla utanför det området.
Citera
2020-04-28, 07:23
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KnackeredVonAnka
Det är vad som rekommenderats av läkare, kanske t om FHM? Jag är osäker. Dock har de ju haft fel ett flertal ggr.

Har prövat det mesta mot snuva. Des Loratadin på recept kan verka mot allmän allergi. Jag vet inte för effekten känns inte tydligt. Receptfria Cetirizin funkar bättre mot snuva. Händer att jag tar båda ger ganska bra effekt. Men det senare kan ha en viss njurpåverkan. Har man prostatabesvär och tar piller mot det så motverkar Certirizin den effekten. Det blir helt enkelt trögare att pissa.

Av de astmatiska preparaten är Bricanyl väl fungerande det vidgar gör det lättare att andas, vilket man märker tydligt. Säkert lättar det även vid Covid-19.
Citera
2020-04-28, 07:24
Medlem
FrankIsBacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Lyssnar på Anders Lindblom, smittskyddsansvarig i Dalarna på Nyhetsmorgon TV4. De är hårt drabbade där med 56 döda.

Det gäller även Norge, Danmark, Tyskland och Finland. Därför är den vietnamesiska modellen (0 döda) den enda rimliga och jag undrar fortfarande varför du stödjer modeller som innebär fler döda.
Citera
2020-04-28, 07:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det mesta tyder på att Covid19 som sagt är som en svår influensa. Man är ingen förnekare för att man anser det. Man är realist.
Här är en engelsk artikel lfrån 2000 där de bl.a. skriver om en svår influensa från 89-90 då tydligen 26000 engelsmän dog och i princip alla deras IVA platser fylldes.

#This year's outbreak falls well short of previous epidemics. In the last official epidemic during the winter of 1989-90, 600 people per 1,000 fell ill and 26,000 people died. In 1918 there was a flu pandemic, an epidemic that affects a wide geographic area, which killed more than 20 million - more than died in the war that had just ended."
https://www.theguardian.com/world/2000/jan/10/qanda.infectiousdiseases

Influensa smittar inte alls som detta virus.
Influensa angriper inte lungorna big time.
Vi vet inte hur detta virus funkar exakt. Vi vet inte vad det är. Forskarna är inte klara än, så du kan omöjligen ha koll. Det kan finnas flera varianter, det kan smitta utan symptom, det är längre inkubationstid än för influensa. Och jag tror att du är den sista mohikanen.
Citera
2020-04-28, 07:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet

Bra att han är ärlig om slarvet i Dalarna!
Citera
2020-04-28, 07:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trazke
Det är simpel matematik. Om en patient i snitt ligger inne på IVA i 14 dagar och det för 14 dagar sedan skrevs in 50 patienter så kommer det skrivas ut 50 patienter efter 14 dagar samtidigt som 50 nya skrivs in om flödet är jämnt.

The difference in patients per day is somewhere around thirty. Yesterday saw a decline in current IVA patients but this was after many days of new record numbers. I’ll report back at 9 regarding today’s ICU update.
Citera
2020-04-28, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cucciola
Trams. Flytta då. Det går inte att veta i förväg hur många som kommer att dö. Vi vet inte hur många som är smittade eller kommer att bli smittade framöver eller hur stor immuniteten kommer att visa sig vara. Det finns forskare och matematiker i Sverige som försöker att förutspå hur viruset kommer drabba och de har varit öppna med vad de tror. Inte ens när allt är över kommer man säkert att kunna veta hur många som verkligen dog i Covid 19 - speciellt inte i andra länder som har mycket mindre korrekt rapportering än Sverige.

Ganska otrevligt av dig att be mig som svensk medborgare att flytta ut ur landet, för att jag påtalar demokratiska brister. Är det så man bör behandla alla oliktänkande, tycker du? De bör ta sig till exil? Ok, tack, du bekräftar ju då min Nordkorea-poäng om hur man tänker kring oliktänkande här i Sverige...

Om det är som du säger att man har ingen aaaaning om någonting från officiellt håll, varför har man då inte utgått från extrema försiktighetsåtgärder? Om t.ex. miljoner människor lika gärna skulle kunna vara det möjliga spektrat som skulle kunna dö, så verkar det ju ännu konstigare att inte ha en lockdown direkt!

Nu har ju iofs Löfvén varit tydlig med att det kommer bli tusentals. Däri det obehagliga, om han vet "tusentals" , så måste han ju ha sett prognoser. Om du tror att Löfvén sitter och bara killgissar när han pratar med DN, så vore det otroligt märkligt. Det har jag mkt svårt att tro. Problemet är att VI medborgarna inte får ta del av dessa prognoser. Fastän det är våra liv det gäller i Coronakrisen. Det skaver ju lite...

Gällande att vi rapporterar superbra så får det stå för dig. Jag tycker det är allvarligt att man har flera veckors eftersläpning, inte räknar in de som har bedömts av läkare som covid, samt att man "missar" att testa många på äldreboenden.
Citera
2020-04-28, 07:31
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 57Emma
Tror att de är många äldreboende även utanför Stockholm som är drabbade. Vet även flera LSS-boenden som är drabbade men det skriver media aldrig om.

Med andra ord kommer många funktionsnedsatta att dö på LSS-hemmen.
Citera
2020-04-28, 07:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Några av mina vänner jobbar som sagt på olika sjukhus i framförallt i Stockholmsområdet. De säger att det är värre än en krigszon och skulle man släppa in media in så skulle Sverige bli livrädda och framför allt kommer ifrågasätta Sveriges strategi.
Ta det här med Iva-platser som hela tiden nämns. Det som är för sjuka kommer inte ditt även om de kan klara det även om det är påfrestande. Platserna tillsätts inte som det kanske borde pga av att hålla platser lediga. Man leker med folks liv.
Du har klagat på FHM i en månad, och plötsligt har du kompisar överallt på sjukhusen i Stockholm.

En av mina närmsta vänner är läkare här i Stockholm. Jag frågade nyss, och hen har inte märkt av någon krigszon. Det är en ovanlig situation, men hen och dennes kollegor verkar snarare vilja trycka upp T-shirtar med Anders Tegnell på.

Det låter som att din fantasifulla verklighetsbeskrivning skulle synas på dödssiffrorna. Människor som dör av brist på akutvård dör omedelbart, de skulle dyka upp i statistiken ganska omgående.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in