Citat:
Ursprungligen postat av
Lyckligagatanden
Ja visst är det märkligt att vi inte skyddar oss med munskydd och jag vet skillnaden jämfört med ett andningsskydd FFP2-3.
Större delen av jorden har munskydd av olika slag men i Sverige så säger FHM att det hjälper inte, det hjälper inte, det hjälper inte.
"(27. april-20) Her i Norge har FHI holdt fast ved at de ikke anbefaler folk flest å bruke munnbind, delvis fordi det har vært stor mangel på smittevernsutstyr i helsevesenet, men også fordi det har vært usikkerhet om hvorvidt det ville gitt en falsk trygghet."
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/70vKn9/innfoerer-maskeplikt-i-hele-tyskland-brudd-kan-gi-over-100000-kroner-i-bot
Denne usikkerheten som FHI har uttalt om en eventuell falsk trygghet ved bruk av masker, tror jeg ikke noe på. Jeg er sikker på at FHI vet at bruk av masker vil kunne redusere smittespredningen mye.
Myndighetene kunne (hvis de ville) få fabrikker til å sette i gang med produksjon av masker til befolkningen, mener jeg. Og i mellomtiden (før fabrikkene har fått levert maskene) kunne befolkningen ha blitt pålagt av myndighetene å bruke hjemmelagede munnskydd synes jeg.
Hvis alle hadde brukt munnskydd, hadde vi ikke trengt å stenge like mye ned heller, tror jeg.
"(16. april-20) Helsedirektoratet: – Munnbind kan absolutt ha noe for seg
Helsedirektoratet sier munnbind kan være positivt i byer og hvor folk er tett på hverandre og at FHI nå ser på det smitteverntekniske rundt dette."
"– Nå sitter i hvert fall Folkehelseinstituttet og ser på det smitteverntekniske rundt dette her og hvor godt man tror det fungerer i praksis. Men vi har også fått med oss at man i store deler av verden i lang tid har brukt munnbind der hvor folk er tett på hverandre og særlig da i byer og områder hvor det er mye smitte. Og da kan det absolutt ha noe for seg, sier fungerende assisterende helsedirektør Espen Rostrup Nakstad til NRK.
Han sier munnbind virker absolutt best på de som er syke selv.
– Da forhindrer det i veldig stor grad spredning av dråper og smitte. Og for alle andre så er det jo kanskje en ekstra beskyttelse hvis man sitter tett på andre, sier Nakstad."
https://www.vg.no/nyheter/utenriks/i/GGLm0l/helsedirektoratet-munnbind-kan-absolutt-ha-noe-for-seg