2020-04-27, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Det var återigen mycket jag inte förstod. Ber om ursäkt för det, det är mitt fel och inte ditt. Jag kanske missar några bra poänger men jag orkar inte översätta.

Däremot förstod jag att du menade på ungefär att Danmark och Norge kan invänta ett vaccin med sin låga smittspridning medan Sverige i det läget redan har blåst igenom Corona genom befolkningen och därmed har högre dödstal, korrekt? OM det var så du menade: De flesta experter tror inte att ett vaccin kommer komma förrän om 2-3-4 år, och redan det skulle vara rekordfart Ska ni ha samhället så nedstängt under så lång tid? Det kommer orsaka total förödelse för samhällsekonomin i så fall. Sverige får det tufft det närmaste halvåret, men sen är vi igenom det värsta och kan starta igång igen. Ni kommer ha ert värsta kvar.

I svenskere er fantastiske til at bilde jer selv ting ind og til selvsuggestion.

Nej de fleste eksperter tror ikke at vaccine kommer om 2-3-4 år det er ønsketænkning afledt af den situation Sverige har bragt sig i i kraft af den ensidige satsning på flokimunitet.

Det er også ønsketænkning at Sverige er ved hurtigt at opnå flokimunitet.

Det er også ønsketænkning at Sverige efter et halvår er igennem koronakrisen og derefter har en fremgangsrig økonomi som er meget bedre end andre landes - det har Sverige ikke for Sverige er en udpræget eksportøkonomi og helt afhængig af samhandelslandenes konjokturer og de følger ikke flokimunitetsteorien.
Citera
2020-04-27, 23:36
Medlem
outoftheblues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Det mesta tyder på att Covid19 som sagt är som en svår influensa. Man är ingen förnekare för att man anser det. Man är realist.
Här är en engelsk artikel lfrån 2000 där de bl.a. skriver om en svår influensa från 89-90 då tydligen 26000 engelsmän dog och i princip alla deras IVA platser fylldes.

#This year's outbreak falls well short of previous epidemics. In the last official epidemic during the winter of 1989-90, 600 people per 1,000 fell ill and 26,000 people died. In 1918 there was a flu pandemic, an epidemic that affects a wide geographic area, which killed more than 20 million - more than died in the war that had just ended."
https://www.theguardian.com/world/2000/jan/10/qanda.infectiousdiseases
26 000 döda i UK i influensasäsongen 1989-90, det är mer än vad som hittills dött i covid-19 i UK, nämligen just över 21 000 (worldometers).

Naturligtvis kommer UK i slutändan få mer än 26 000 döda i covid-19, men det gick åtminstone mig obemärkt förbi att så många dog där 1989-90. Nu baxnar man inför deras dödstal, då tänkte man aldrig på det. Vilken skillnad! Var det någonsin tal om nedstängning då, tro?
Citera
2020-04-27, 23:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zorigo
Jag håller helt med om det första du skriver. Som du ser kritiserade jag FHM på frågan om just hur långt avståndet ska vara, där har de varit otydliga.

Däremot tycker jag inte att de varit otydliga i övrigt. Håll avstånd till andra människor oavsett vart du är. Butikerna uppmanar kunder att hålla avstånd för att kunderna behöver bli påminda hela tiden, det är lätt att glömma. Det är väl jättebra att de påminner med klisterlappar på marken, varför ska de ta bort dem? När du är inne i butiken så är det butikens ansvar att se till att du håller avstånd så då är det klart att de påminner dig. Ser inget kontroversiellt i det. Vem skulle annars påminna dig? Ska det stå en representant från FHM i varje butik och påminna?
Butikerna har inte gjort tillräckligt fortfarande bara info på svenska.
Citera
2020-04-27, 23:37
Medlem
Wajis avatar
Måste ju ändå skratta lite när folk reagerade på när jag skrev krigszon.

Detta skrevs i början av året när man började granska hur det såg ut. Även innan covid-19

https://www.svd.se/stabslage-pa-sodersjukhuset--ser-ut-som-en-krigszon

https://www.expressen.se/debatt/akuten-liknade-en-krigszon-gor-nagot/

https://www.expressen.se/nyheter/qs/anette-jobbar-i-landets-mest-drabbade-region-krigszon/

https://www.dn.se/sthlm/personal-pa-sodersjukhuset-det-var-som-ett-krigsfalt/

Tänk nu att det var två månader sedan. Det har blivit så mycket värre med fler döda, fler patienter, personalen jobbar numera med Skyddsutrustning och arbetsplatserna är helt isolerade från insyn.

Det har ju blivit så mycket värre. Vi har läkare som dött själva som blivit smittade mm.
Citera
2020-04-27, 23:38
Medlem
naturtvåls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Exakt.
Vi har 2000 döda av 10 MILJONER i det här landet. Vad fan är det för fel i huvudet på er som inte fattar konsekvenserna av de sjukt överdrivna drakoniska åtgärder som tas nu världen över? Och då har vi det ändå jävligt bra i Sverige. Halva jordklotet sitter i karantän och bara tittar på medan världen går in i en depression som får den på 30-talet att framstå som himmelriket. Och övervakningssamhället a la 1984 skall vi inte ens tala om.

Om jag vore du skulle jag tänka lite innan du börjar skriva.

Vi har idag ca 19000 bekräftade fall av c19 och ca 2300 döda än så länge. Hur många kommer det att vara när c19 har härjat klart?

Vi är bara i början än och du kommer antagligen gapa högst av alla om att få drakoniska åtgärder, när smittan sprider sig till miljontals invånare i vårt land...
Citera
Medlem
DirtyDiggerNicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Autobahn76
Exakt.
Vi har 2000 döda av 10 MILJONER i det här landet. Vad fan är det för fel i huvudet på er som inte fattar konsekvenserna av de sjukt överdrivna drakoniska åtgärder som tas nu världen över? Och då har vi det ändå jävligt bra i Sverige. Halva jordklotet sitter i karantän och bara tittar på medan världen går in i en depression som får den på 30-talet att framstå som himmelriket. Och övervakningssamhället a la 1984 skall vi inte ens tala om.

Vi har 2000 döda nu trots att vi gjort en hel del extrema åtgärder fram för allt kring resande, och trots att dessa åtgärder kommer fortsätt så kommer vi i slutändan landa in på kanske 10k döda eftersom vi inte nått peaken ännu och det kommer att fortsätta ett tag. Tänker vi oss ett scenario där vi inte gör några åtgärder för att minska smittspridning kan vi ju börja addera från 10k nivån och nå vadå? 20k? 30k? Av dessa kommer det ändå finnas ett relativt stort knippe Adam Alsings eller sjuksköterskor i 30 års åldern utan kända riskfaktorer. Kanske ungefär i mängd med en Estonia katastrof hit eller dit.

För alla dessa är det värt att vi andra tar ansvar och lyder rekommendationerna under 2 månader. Om inte så är det lite av ett skitsamhälle faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fiskoega
Det intressanta där i så fall är att titta på totala dödsstatistiken världen över och se hur den skiljer sig från andra år. Med tanke på att många hade dött av annat än corona. Vi pratar om gamla eller sjuka människor.
Japp, helt sant. Samtidigt riskerar Corona öka dödligheten i andra sjukdomar när t.ex. cancervård skjuts upp. Eller minska dödligheten i trafikolyckor när alla är hemma. Det blir svårt att säga exakt hur många som dog just av Coronaviruset, men det går absolut att se den totala överdödligheten och hur Coronaviruset påverkat den totala överdödligheten. Den statistiken kommer bli väldigt intressant.
Citera
2020-04-27, 23:39
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snuttis73
Finnarna är inte dumma, de inser vad deras lock down innebär i form av obefintligt skydd inför höstens förmodade andra våg.

Nu menar en del att man borde tittat på Sverige tydligen:

https://www.hbl.fi/artikel/stt-utdragen-coronaepidemi-innebar-hog-risk-for-svar-andra-vag-i-finland/

Så märkligt att man inte släpper tyglarna loss då..(man hinner ju komma ikapp till höst ?)

-Öppnar krogarna ?
-Öppnar gränsen på vid gavel till Sverige ?
-Låter folk "flocka loss" på Finlandsfärjorna ?

Kan det vara att Finlands regering, har en annan egentlig åsikt än vad som presenteras i HBL ?
Citera
2020-04-27, 23:39
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TonyDR
Ja de kan det bli, i hela Afrika har det dött 1463 så där kommer det nog öka mycket med då det bor över en miljard där.
7000 barn dör av svält i Afrika varje dag, men kul att Flashback blivit mer empatisk på sistone och visar sitt stöd för mindre bemedlade människor.
Citera
2020-04-27, 23:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnyMnemonic
Tittar man på dagens presskonferens så syns det ganska tydligt i ögonen på Anders Wallensten att han inser att det lär bli att söka sig ett annat jobb efter detta.

Hur ser man det? Gör gärna mer levande och detaljerade beskrivningar, om du orkar så klart . Vi är flera i tråden som inte orkar se PK längre, men fortf. vill nog många veta om dem. Wallensten har verkat mer mänsklig än andra på flera PK, och vi har undrat om han är starting to crack, under den moraliska tyngden med dödsfallen... vad tror du han gör, kommer han ändra inriktningen...
Citera
2020-04-27, 23:41
Medlem
Asmodeusvults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexas
Jag förstår inte en sak. Socialstyrelsen redovisade idag totalt antal döda, dvs både FHM:s totalt antal döda (som är antalet döda med positivt covid19-test), ihopslaget med antal döda med dödsorsak covid 19 angiven på dödsintyg, men ej provtagna), beräknat fram till för 3-4 veckor sedan. Detta då Socialstyrelsen uppger sin eftersläpning av dödsfall till 3-4 veckor. Socialstyrelsens totala dödstal var 1700 döda fram till 3-4 veckor sedan. De uppgav att deras totala dödstal är 10 procent högre än FHM:s dödstal.

Om eftersläpningen då är 4 veckor lång innebär det att deras 1700 totalt antal döda är till och med vecka 14.

Enligt FHM:s statistik för antal döda (antal döda med positivt covid-19-prov) hade ca 700 dött till och med vecka 14. Är eftersläpningen 3 veckor lång, dvs till och med vecka 15, är den siffran ca 1350.
Källa:
https://www.folkhalsomyndigheten.se/globalassets/statistik-uppfoljning/smittsamma-sjukdomar/veckorapporter-covid-19/2020/covid-19-veckorapport-vecka-16-version2.pdf

Idag redovisade alltså Socialstyrelsen att deras beräkning av totalt antal döda är 10 procent högre än FHM:s antal döda.

Men jag förstår inte hur Socialstyrelsens 1700 döda jämfört med FHM:s 700 döda v14 (4 veckors eftersläpning), eller 1350 döda v15 (3 veckors eftersläpning), kan sägas vara 10 procent högre? Som minst, vecka 14, blir det totala dödstalet ca 20 procent högre och som mest, vecka 15, ca 50 procent högre.

Om det totala dödstalet istället för 10 procent högre, istället är mellan 20-50 procent högre, är ju det en otrolig skillnad.

Är det något räknefel jag gjort eller är det så illa?
Det är nog tyvärr så illa, bara att ingen annan än du lagt märke till det ännu.

Medierna lär väl uppmärksamma det till morgondagens presskonferens kan man tänka.
Citera
2020-04-27, 23:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AttCza
Syftet med karantän är att se till sjukvården inte överbelastas. Staten kan successivt minska karantänen. Smittningstakten kan minska och landet kan återgå till det normala utan att vänta på vaccin. Dödligheten kan minska. Landet kan kanske återhämta sig ekonomiskt medan Sverige hoppas fortfarande på flockimmunitet (det är tveksamt att uppnå eftersom antikroppar inte alltid bildas mot corona) eller vaccin.

Sverige hoppas på flockimmunitet, men räknar inte med det. Vår strategi är som alla andra, att sjukvården ska hinna med, vilken den till största del gjort. Länder som inte haft stor smittspridning än kommer att få det senare, och antagligen lika hårt ansträngd sjukvård som Stockholm då.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in